Fjord gekocht, kon alles, kan niks.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amigo_stan

Fjord gekocht, kon alles, kan niks.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 14:20

.
Laatst bijgewerkt door Amigo_stan op 10-03-13 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

bridgetF

Re: Fjord gekocht, kon alles, kan niks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:29

jeetje, wat een toestand. Ik denk dat er nu te veel tijd versteken is om nog te kunnen reclameren.
Tegenwoordig is een proeftijd bespreken vrij normaal. Maar daar is het in jou geval te laat voor. Ik denk dat je niks anders kunt dan je bij de situatie bij neer leggen en te accepteren dat je te veel geld hebt betaald voor een vrij groen paard. Als je de mensen persoonlijk kent zou ik het wel bij hun aangeven, dat je er een beetje van baalt dat hij groener is afgeleverd dan is afgesproken en dat je je een beetje bedonderd voelt in prijs / kwaliteit verhouding.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:31

Misschien eens tegen die mensen zeggen hoe het ging, welke risico's er waren etc? Dat ze beseffen dat een paard voor getraind en braaf verkopen niet hetzelfde is als een paard dat nog niet zeker op zijn voeten staat.
Natuurlijk is dat normaal op die leeftijd maar dan zeg je dat toch gewoon. En het is wel jou verantwoordelijkheid om na te gaan of het klopt wat ze zeggen, maar als je mensen kent, vertrouw je toch dat ze op zijn minst eerlijk zijn natuurlijk.

Wel fijn dat je hem houd en er je best mee wil doen, lijkt me dat je gewoon een jonge, ongeleerde fjord hebt, die nieuwsgierig is maar nog niet zeker genoeg is.
Veel succes, en ook plezier met trainen van je jonge paardje.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 14:31

bridgetF schreef:
jeetje, wat een toestand. Ik denk dat er nu te veel tijd versteken is om nog te kunnen reclameren.
Tegenwoordig is een proeftijd bespreken vrij normaal. Maar daar is het in jou geval te laat voor. Ik denk dat je niks anders kunt dan je bij de situatie bij neer leggen en te accepteren dat je te veel geld hebt betaald voor een vrij groen paard. Als je de mensen persoonlijk kent zou ik het wel bij hun aangeven, dat je er een beetje van baalt dat hij groener is afgeleverd dan is afgesproken en dat je je een beetje bedonderd voelt in prijs / kwaliteit verhouding.

Ik heb proeftijd gehad, maar heb niet alles goed uit kunne proberen omdat het alleen daar mocht.

Ik ga denk ik ook nog wel naar hun toe stappen en hun er mee confronteren.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 14:33

Aria_zz schreef:
Misschien eens tegen die mensen zeggen hoe het ging, welke risico's er waren etc? Dat ze beseffen dat een paard voor getraind en braaf verkopen niet hetzelfde is als een paard dat nog niet zeker op zijn voeten staat.
Natuurlijk is dat normaal op die leeftijd maar dan zeg je dat toch gewoon. En het is wel jou verantwoordelijkheid om na te gaan of het klopt wat ze zeggen, maar als je mensen kent, vertrouw je toch dat ze op zijn minst eerlijk zijn natuurlijk.

Wel fijn dat je hem houd en er je best mee wil doen, lijkt me dat je gewoon een jonge, ongeleerde fjord hebt, die nieuwsgierig is maar nog niet zeker genoeg is.
Veel succes, en ook plezier met trainen van je jonge paardje.

Dank je wel :P Ik ga ook zeker een topic plaatsen als het allemaal gelukt is! En als hij voor de kar loopt!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:36

Als je zegt dat hij er aan snuffelde enz, komt dat wel goed ;)
Meestal vinden ze het ook erg leuk, eens ze snappen wat de bedoeling is.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:36

Kijk en nu ben jij nog iemand die het allemaal wel kan handelen, ook al gaat het nu een stuk minder snel doordat je hem alles nog moet leren.

Maar wat als ze ditzelfde geintje met iemand hadden uitgehaald die het allemaal niet zo goed aankon? Wat voor ongelukken zouden daar hebben kunnen gebeuren?

Vind dat je hoe dan ook wel je licht bij die mensen mag gaan opsteken, wáárom hebben ze dit zo gedaan, en zijn ze zich er wel van bewust wat er had kunnen misgaan?

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 14:39

Amaris schreef:
Kijk en nu ben jij nog iemand die het allemaal wel kan handelen, ook al gaat het nu een stuk minder snel doordat je hem alles nog moet leren.

Maar wat als ze ditzelfde geintje met iemand hadden uitgehaald die het allemaal niet zo goed aankon? Wat voor ongelukken zouden daar hebben kunnen gebeuren?

Vind dat je hoe dan ook wel je licht bij die mensen mag gaan opsteken, wáárom hebben ze dit zo gedaan, en zijn ze zich er wel van bewust wat er had kunnen misgaan?

Ja precies, dat vind ik dus ook. Dat was ook het eerste dat in me op kwam toen ik het er met me moeder over had. Wat nou als iemand hem zomaar wel voor de kar had gedaan???? Daarover wil ik nog geen eens nadenken. Dan was hij nu al biefstuk geweest.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:41

Lastig dit.
Want het kan best zijn dat de Fjord best meer kon, maar dat betekent nog niet dat het allemaal bevestigd is. Het is een jong dier, die misschien maar een paar keer onder het zadel of voor de koets is geweest. Dan moet hij nog wel leren vertrouwen op te bouwen, kilometers maken om ervaring te krijgen.

Een paard kan best beleerd zijn voor de koets zonder dat hij ooit met een band getrokken heeft, bijvoorbeeld naast een ander ervaren paard in het tweespan.
Als jij hem dan in zijn eentje in het tuig zet en hem een band laat trekken, dan schrikt hij bij de eerste beste bocht als de strengen tegen de benen komen door de band erachter. Dat wil niet zeggen dat hij nog nooit voor de koets heeft gelopen.

Hoe ervaren ben jezelf met mennen? Want na zo'n schrikmoment heb je wel een ervaren menner met goede timing nodig om het paard vertrouwen te geven om weer te durven gaan trekken.

Ik zou dus niet zo durven zeggen dat het paard niets kon. Hij is gewoon heel erg onervaren en moet nog veel leren.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:43

Ik zeg eigen schuld dikke bult...
Klinkt hard maar je hebt hem kunnen/mogen testen en hebt ervoor gekozen dit niet te doen.
Bovendien als een paard op hol slaat word het zwart voor de ogen en zal hij nooit stoppen voor een stem, als een paard daadwerkelijk op hol slaat (zeker met de kar) heb ik meegemaakt dat er paarden bij waren die je dat nooit meer afgeleerd kreeg (zelf meegemaakt met een pony).

Je kunt altijd proberen bij verkoper maar als hij niks wil kan ik dat goed begrijpen en kun je denk ik ook niks doen.

Zoals andere zeggen kan het idd ook onkunde/weinig ervaring enz zijn.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:44

Ik zou ook zeker nog even naar die mensen gaan.
Heb je wel proef gereden? Een aantal keer?

Ik vind het ook sneu voor dat dier.. wat een stress moet hij hebben gehad! Hopelijk neem jij idd wel de tijd voor hem :)
Is hij medisch helemaal ok?

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:44

Wat weet jij van het mennen? Wat is jouw ervaring daarin? Want trekken met een band erachter is iets heel anders dan beleerd zijn voor een wagen. De strengen tegen zijn benen zullen tijd nodig hebben om bevestigd te raken en als hij dat weinig kende en jij gaat ineens een band laten trekken en het gaat dan mis, dan zegt het (eerlijk gezegd) meer over jou dan over het paard.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 14:48

Michellette schreef:
Wat weet jij van het mennen? Wat is jouw ervaring daarin? Want trekken met een band erachter is iets heel anders dan beleerd zijn voor een wagen. De strengen tegen zijn benen zullen tijd nodig hebben om bevestigd te raken en als hij dat weinig kende en jij gaat ineens een band laten trekken en het gaat dan mis, dan zegt het (eerlijk gezegd) meer over jou dan over het paard.

Of ik ervaring heb met mennen? Goh maar zoon 10 jaar. Dusz.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 14:48

Duuk2011 schreef:
Ik zou ook zeker nog even naar die mensen gaan.
Heb je wel proef gereden? Een aantal keer?

Ik vind het ook sneu voor dat dier.. wat een stress moet hij hebben gehad! Hopelijk neem jij idd wel de tijd voor hem :)
Is hij medisch helemaal ok?

ik heb hem 3 weken proef gereden. Maar er was geen mogelijkheid om hem in de bak te rijden. Of voor de kar te zien.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 14:50

Ashley5760 schreef:
Ik zeg eigen schuld dikke bult...
Klinkt hard maar je hebt hem kunnen/mogen testen en hebt ervoor gekozen dit niet te doen.
Bovendien als een paard op hol slaat word het zwart voor de ogen en zal hij nooit stoppen voor een stem, als een paard daadwerkelijk op hol slaat (zeker met de kar) heb ik meegemaakt dat er paarden bij waren die je dat nooit meer afgeleerd kreeg (zelf meegemaakt met een pony).

Je kunt altijd proberen bij verkoper maar als hij niks wil kan ik dat goed begrijpen en kun je denk ik ook niks doen.

Zoals andere zeggen kan het idd ook onkunde/weinig ervaring enz zijn.

Misschien jou paard niet maar die van mij wel hoor ;) Zodra hij in paniek raakt reageerd hij op stem.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:51

Laatst bijgewerkt door Ashley5760 op 10-03-13 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 14:52

Ashley5760 schreef:
TS dit gaat niet om "mijn" paard als een paard op hol slaat... Geloof mij dan vliegt die overal doorheen.
Dat hij in paniek weg wil galloperen is wat anders.
Maargoed dat is niet de discussie ;).

Pff. Laat maar. Je begrijpt het niet.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:52

Amigo_stan schreef:
Ashley5760 schreef:
TS dit gaat niet om "mijn" paard als een paard op hol slaat... Geloof mij dan vliegt die overal doorheen.
Dat hij in paniek weg wil galloperen is wat anders.
Maargoed dat is niet de discussie ;).

Pff. Laat maar. Je begrijpt het niet.

http://horses.nl/artikelen/waarom-slaan-paarden-op-hol/

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:53

Maar waarom vragen zoals: hoe kan ik zien of een mentuig goed past?
Altijd eerst een paard wat redelijk groen is in het tuig en je wilt er mee gaan slepen, zonder sleep rondsturen. Even kijken of het stuur/stop er nog op zit.
Mijn fjord loopt voor de kar maar vindt slepen vreselijk, het is omdat ik al veel met haar doe dat ze rustig blijft.
Is ze beleerd met/zonder oogkleppen?
Wat voor bit had je erin? Als je altijd met een zacht bit rijdt en je hangt er een stang in, moet je nog veel zachter zijn in je handen. Dan kan een kleine ophouding al genoeg zijn voor een schrikreactie.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:53

Heel eerlijk klinkt dit gewoon als een dure les. Sowieso vraag ik me af hoezeer je zelf erachter aan bent gegaan wat het dier idd al kon en wat niet.

Nu ben je 7 maanden verder, dier was 4 dus sowieso al weinig kans dat als hij enkele malen voor de kar is geweest en het nog niet bevestigd was dat het niet ineens weer van een leien dakje gaat.

Sowieso is bijvoorbeeld 'dier kan rijden in de bak' een rare afspraak. Best kans van dat toendertijd iemand er een rondje in de bak op heeft kunnen hobbelen. Maar misschien had jij er meer van verwacht?

Klinkt alsof je toendertijd geen duidelijke afspraken hebt gemaakt bij verkoop (heb je wel tidj genomen om zelf te ervaren hoe bevestigd alles was voor het dier in die evt. proeftijd?). Nu na 7 maanden vind ik wel dat je te laat bent om die mensen daar nu nog op aan te spreken en wat van ze te willen. Ik zeg niet dat het zo is, maar in theorie kan het ook zeker zijn dat jij er in 7 maanden een zooitje van hebt gemaakt.

Wat je evt. wel kan doen is ze eens neutraal benaderen, verwachten dat ze je nog in kosten tegemoet komen is irreeël. Maar als jij het prettiger vind om ze te laten weten dat je wat anders had voorgesteld kun je altidj laten weten.

Overigens wel leerzaam lesje voor een volgende keer, gebeurt je niet weer.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 14:56

Brainless schreef:
Maar waarom vragen zoals: hoe kan ik zien of een mentuig goed past?
Altijd eerst een paard wat redelijk groen is in het tuig en je wilt er mee gaan slepen, zonder sleep rondsturen. Even kijken of het stuur/stop er nog op zit.
Mijn fjord loopt voor de kar maar vindt slepen vreselijk, het is omdat ik al veel met haar doe dat ze rustig blijft.
Is ze beleerd met/zonder oogkleppen?
Wat voor bit had je erin? Als je altijd met een zacht bit rijdt en je hangt er een stang in, moet je nog veel zachter zijn in je handen. Dan kan een kleine ophouding al genoeg zijn voor een schrikreactie.

Ik heb dat geprobeerd ging prima, tuig zit uiteindelijk ook goed. Omdat ik twijfelde heb ik er naar gevraagt dat heeft iedereen wel eens. Hij word gewoon met zn gewoon bit gement. zij zeiden dat hij zonder oogkleppen is beleerd. Dus dat heb ik ook gedaan,

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 14:58

Bienotje schreef:
Heel eerlijk klinkt dit gewoon als een dure les. Sowieso vraag ik me af hoezeer je zelf erachter aan bent gegaan wat het dier idd al kon en wat niet.

Nu ben je 7 maanden verder, dier was 4 dus sowieso al weinig kans dat als hij enkele malen voor de kar is geweest en het nog niet bevestigd was dat het niet ineens weer van een leien dakje gaat.

Sowieso is bijvoorbeeld 'dier kan rijden in de bak' een rare afspraak. Best kans van dat toendertijd iemand er een rondje in de bak op heeft kunnen hobbelen. Maar misschien had jij er meer van verwacht?

Klinkt alsof je toendertijd geen duidelijke afspraken hebt gemaakt bij verkoop (heb je wel tidj genomen om zelf te ervaren hoe bevestigd alles was voor het dier in die evt. proeftijd?). Nu na 7 maanden vind ik wel dat je te laat bent om die mensen daar nu nog op aan te spreken en wat van ze te willen. Ik zeg niet dat het zo is, maar in theorie kan het ook zeker zijn dat jij er in 7 maanden een zooitje van hebt gemaakt.

Wat je evt. wel kan doen is ze eens neutraal benaderen, verwachten dat ze je nog in kosten tegemoet komen is irreeël. Maar als jij het prettiger vind om ze te laten weten dat je wat anders had voorgesteld kun je altidj laten weten.

Overigens wel leerzaam lesje voor een volgende keer, gebeurt je niet weer.

Zucht lees even alles goed door. Ook berichten voor jou. ik ga niet alles vaak typen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 15:00

Je hebt een jonkie gekocht... en je verwacht dat hij alles bij een andere eigenaar kan doen alsof het al jaren is ingesleept... terwijl hij waarschijnlijk alles maar een paar keer heeft meegemaakt in zijn leven.
Het is een puber en jij verwacht dat hij zich gedraagt als een volwassen paard dat alles 100x heeft gedaan... dat is ook niet helemaal eerlijk tegenover de pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 15:02

Ik heb een jaar geleden ook zo'n paard gekocht, voor heel wat meer geld dan jij ervoor betaald hebt. Ook dat bleek geen paard te zijn waar hij voor verkocht was. Ik heb er heel veel tijd aan besteed met aangiftes etc. maar uiteindelijk kan men gewoon door gaan. Juridisch kom je niet ver, je bent niet belangrijk en verdwijnt onder op de stapel.
Heb er wel gelijk mijn schouders onder gezet, heeft me een jaar gekost zijn volledige vertrouwen te winnen, leiderschap te verkrijgen en hem minder angstig te maken. En ik mag zeggen, het is een groot succes, hij is het meest lieve paard geworden wat je je wensen kan.
Maarrrr, ik heb hem wel professioneel laten beleren onder het zadel, en nu gaat hij ook nog beleerd worden voor de kar, ook door een professioneel. Het paard is ondertussen niet meer van mij, maar volg hem nog iedere dag. Waarom hij niet meer van mij is, heeft niets met het paard of zijn gedrag te maken. Ik ben een groene ruiter ( te groen ) en wij begrepen elkaar niet. ( hij als groen paard ). Daarnaast ben ik een angstige ruiter. In het jaar dat hij van mij geweest is heb ik misschien vijf keer op hem gereden. Dat was niet eerlijk ten opzichte van hem, hij verkreeg zijn zelfvertrouwen uit het rijden en straalde letterlijk als hij bereden werd, was trots op zichzelf. Toen kwam daar een engel uit de hemel vallen die hem ging berijden. Die twee hadden direct een klik en binnen een week kwam hij van het erf af en reed buiten. Super !! We hebben een paar maanden samen voor hem gezorgd en zijn gebruiksaanwijzing doorgenomen ( niet goed behandeld bij de handelaar en een gebroken nek gehad ) en ik heb me steeds meer teruggetrokken. Uiteindelijk is deze engel nu de trotse eigenaar van dit paard.
Wat ik hier mee wil zeggen:
Steek geen energie in het vechten tegen degene waar je het paard van gekocht hebt, je wint het niet en het is verloren energie. Deze mensen gaan gewoon door met hun leven en jij kunt je energie beter gebruiken.
Ga niet zelf lopen werken aan het beleren voor de kar. Wil je een goed paard voor de kar, steek daar wat geld in. Zoveel kost het niet en je hebt plezier voor het leven. Verpest je het zelf, kun je wachten op ongelukken.
Zeg nooit nooit dat je je paard niet weg wilt doen, ik heb dit ook altijd gedaan, maar soms moet je toegeven dat een ander hem meer kan bieden. Dit is geen afgang, dit is liefde voor je paard.
Kijk even bij jezelf binnen. Wie ben je, niet alleen uiterlijk maar ook binnenin. Een paard reageert verschillend op zijn ruiter. Misschien kan hij best alles, maar moet hij wennen aan jou als ruiter, zijn nieuwe omgeving en de manier waarmee hij omgegaan wordt. Het kost tijd, heel veel tijd, het is en blijft een dier met gevoel.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 15:08

Heb alles gelezen hoor. Kan er ook niks aan doen dat mijn mening hierover anders is dan dat je waarschijnlijk had verwacht.

Je hebt dikke vette pech nu en enigszins heb je dat ook zelf in de hand gehad. Wijze les geweest dus en nu gewoon rustig aan en op niveau dat het diertje heeft (groen) training oppakken. Simple as that zou ik zeggen :)