Paard wil hoofdstel niet om

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

febee

Paard wil hoofdstel niet om

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 21:30

Hallo bokkers.

Ik heb een probleem met mijn paardje.
Hij doet als ik wil gaan rijden ,longeren e.d. Doet hij zijn hoofd zo hoog mogelijk dat ik er niet bij kan...
En paardje lief is 1.74 en ik ben maar 1.68 ongeveer dus ik kan er dan ook echt niet bij.
Heeft er iemand tips hoe ik hem aan kan leren dat die met zijn hoofd zakt dat ik er gewoon netjes bij kan en zijn hoofdstel in kan doen?

Groetjesss

Anoniem

Re: Paard wil hoofdstel niet om

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:33

Snoepje erin en huppa :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:34

Suikerklontje onder het bit iedere keer bij het indoen :)*

Paard is toch niet groot...ik ben ook maar 1.68 m maar paardlief 1.82 m :P en anders een opstapje pakken als je het hoofdstel in doet!

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:39

Wat ik vaak doe bij dat soort acties is dit.
*Ik ben ook maar 1,61m namelijk*
Teugels over de hals lukt wel?

Hoofdstel in je linkerhand, zo vasthouden dat je het bit losjes hebt hangen zeg maar (dus alle riempjes goed vast).
Je rechterhand, onder het hoofd door, en aaien aan de rechterkant van het hoofd.
-Je staat links-
Rustig praten en aaien, neem de tijd, lekker in een rustig tempo over de wangen van het paard aaien, totdat paardje een beetje ontspant.
Probeer in dezelfde beweging met je hand richting de voorkant van het hoofd te komen.
(Zodat je uiteindelijk je hand onderlangs op de voorkant van het hoofd kan leggen en vast kan houden).
Neem je tijd, wacht op ontspanning.
Rustig het hoofd omlaag brengen op die manier en met de linkerhand het hoofdstel naar het paard toe brengen. Als je het hoofd uiteindelijk vast hebt, kan je namelijk vaak rustig het bit in doen en het kopstuk achter de oren brengen :)
Komt het paard weer omhoog met zn hoofd, begin je weer opnieuw.
Blijf rustig :j
Snoepjes in je linkerhand bij het bit houden, kan helpen.

Ik hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel.
Ik ben niet zo goed in uitleggen :+

febee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 21:49

Bedankt voor de tips!
Alleen met een krukje verongelijkte we bijna dus dat vindt ik iets te ver gaan.
Ik doe altijd me hoofdstel links en ook links staan en dan rechter hand over de kaak aaien tot die komt dan pak ik snel met rechts me hand alleen dan schiet hij snel achteruit.
(daarom geen succes met krukje)
Als ik half uur 3 kwartier naast hem sta denk tie ' Na Na Na Na lukt je toch niet'. O:)
Hij is sws al best wel gevoelig tussen zijn oren en ben daar al een hele tijd mee bezig geweest maar nu heeft die dit wat die erg lang volhoud...
Dus ik ben een beetje radeloos. ^)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:52

Doe je je hoofdstel in de stal aan of poetsplaats....iig een plek waar hij niet achteruit kan schieten :)

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:54

Hoofdstel om je linkerschouder hangen, zo min mogelijk zichtbaar dus, links naast je paard gaan staan, en gewoon je hand boven paard zn neus leggen zegmaar, en zo hoofd naar beneden houden? Zo los ik t altijd op als paarden wat minder zin hebben in het hoofdstel, op die manier zosnel mogelijk omdoen, tot nu toe werkt t elke keer :p

En voor t achteruit lopen, niet je hele halster eraf halen, maar zn hoofd zegmaar door t halster doen zodattie nogwel vast staat, de meeste paarden hebben dan wel door datze niet zomaar achteruit kunnen

febee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 21:58

Meestal doe ik het in het gangpad.
Ik heb wel iets aan jullie tips indd.
Meer tips zijn natuurlijk welkom ik ga hier zeker mee aan de slag!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:09

Het paard leren in het hoofdstel te komen, kan met snoepjes, kan met wijken voor druk en een goed getimede beloning. Er zijn een heel aantal verschillende manieren voor te bedenken, allemaal vriendelijk en rustig, die ervoor zorgen dat je paard netjes zijn hoofd laag houdt en graag in het hoofdstel komt en het bit aanneemt.

Let op dat je zelf netjes omgaat met oren en tanden, als je tevaak wat ruw daarmee bent(omdat het hoofdstel bv wat lastig over de oren gaat) hebben ze een goede reden om niet graag in het hoofdstel te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:10

Heeft hij moeite met druk direct achter de oren of iets verder naar achter? Je hebt wel eens paarden die een blokkade hebben in de atlas, dat is de eerste wervel achter de oren.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 01:15

Eerst even vergeten om het hoodstel aan te doen, het paard moet eerst op jouw vraag zijn hoofd naar beneden brengen, en beneden houden.
Pas als dit lukt weer met het hoofdstel beginnen.
Laat het paard kiezen , hoofd zakken of werken, ieder paard zal uiteindelijk kiezen voor het hoofd zakken, dus ook jouw paard.
Blijf zelf rustig.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 01:39

Stroop op het bit smeren :D

febee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 11:21

Hij is erg gevoelig bij zijn hoofd en tussen zijn oren.

En stroop op zijn bit haha word zo'n plakzooi Haha

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 00:42

aeolusnr1 schreef:
Eerst even vergeten om het hoodstel aan te doen, het paard moet eerst op jouw vraag zijn hoofd naar beneden brengen, en beneden houden.
Pas als dit lukt weer met het hoofdstel beginnen.
Laat het paard kiezen , hoofd zakken of werken, ieder paard zal uiteindelijk kiezen voor het hoofd zakken, dus ook jouw paard.
Blijf zelf rustig.

Helemaal mee eens!
Oorzaak moet je aanpakken..

Omgekeerde psychologie werkt heel goed. Wil hij zijn hoofd niet omlaag doen? Misschien kun jij zijn hoofd nog wat verder omhoog duwenen dar houden totdat hij z'n hoofd liever omlaag houdt. Dan is dat spelletje ineens niet meer zo leuk.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 02:43

Lang touw erbij pakken..lus om hals leggen en daarna een lus om de neus. Het langste eind van het touw bij de neus houden en ik ga er altijd op staan, dan kan hij niet omhoog..Aantal keer doen en die van mij doe nu vanzelf zijn hoofd naar beneden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 03:20

maudenmarc schreef:
Lang touw erbij pakken..lus om hals leggen en daarna een lus om de neus. Het langste eind van het touw bij de neus houden en ik ga er altijd op staan, dan kan hij niet omhoog..Aantal keer doen en die van mij doe nu vanzelf zijn hoofd naar beneden.

Dat werkt averechts bij een paard wat niet/moeilijk tegen druk achter de oren kan.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 03:26

Ik leg het touw niet achter de oren...mijn kan er ook niet goed tegen maar dit werkt perfect

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 03:27

Maar tsja er zijn meerdere wegen die naar rome leiden

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 08:04

Kan je wel het hoofdstel aandoen zonder bit? Dus het bit losmaken aan één kant en los laten hangen. En eerst oefenen met aan doen van het hoofdstel. Want als de druk achter de oren het probleem is, zal je daar eerst aan moeten werken en dan is het bit lastig.
Als dat gelukt is een paar keer, dan het bit dopen in suikerwater / honing of wat dan ook en vanaf de zijkant indoen en de andere kant weer vast maken. Dat lukt namelijk ook met het hoofd hoog.
En vooral heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel rustig, maar heeeeeeeeeeeeeeeeeeel consequent. Niet lopen miepen.

febee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 17:04

Ik ben er nu ongeveer 2 dagen mee bezig.
Ik probeer het nu halster aan.
Eerst hoofdstel om schouder en na beneden vragen en belonen als die laag is.
Als dit iets te lang duurd geef ik wat druk op het halster en komt hij vanzelf met zijn hoofd.
Hij reageerd hier erg goed op en ben in plaats van een half uur bezig met het hoofdstel maar 5 ,immunen het is nog steeds niet wat het is maar gaat de goede kant op.
Als hij zijn hoofd dan naar beneden doet probeer ik zijn hoofdstel in te doen maar wel zo goed dat het halster niet in de weg zit dan laat k de riempjes los en loop ik even een rondje en loop ik weer verder.
Natuurlijk beloon ik hem ondertussen natuurlijk erg goed!
Alleen is het erg als je er een halster onderdoet?
Heeft dat veel nadelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 17:12

Nee hoor dat kan voor zo wel eventjes. Later als het beter gaat kun je het halster weg laten. En er lekker de tijd voor nemen :)

febee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 20:27

vandaag weer gedaan stuk of 5x even lekker gereden en daarna weer 5x en hij begint langzaam en zeker zijn hoofd te laten zakken en zich gewoon mee geven.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:24

Je kunt nog zo je best doen met snoepjes en stroop, maar het belangrijkste blijft de manier waarop het bit wordt ingedaan en/of er uitgehaald. Als je voorheen nogal ruw bent geweest (tanden aantikken), dan heb je kans dat je paard dat als hinder ziet. Het is daarom van belang dat je - mocht je het met paaien proberen - heel bewust en met beleid het bit in- en uitdoet.
Voor het geval je wel met beleid c.q. zachte hand werkt: er bestaat een kans dat het paard last heeft van haken of een gevoelige plek vlak achter zijn oren. Dit zul je dan moeten laten controleren.

febee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 22:26

Ik ben altijd heel zacht in de mond maar hij is vroeger ' mishandelt' geweest dus denk dat dit ook weer een stukje is uit een naar verleden voor hem.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:28

ik deed altijd een halstertouw om zn neus. Mijn knollie deed dat ook :D maar met een touwtje doet hij het eigenlijk al niet meer :)