Paard slaat de boel in elkaar, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Paard slaat de boel in elkaar, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 12:11

Hoi,

naast mijn paardje staat een paard (van familie) dat erg lichtgeraakt is. Het is een merrie, wordt vijf en als je nog maar met een paard voorbijloopt gaat ze al dreigen en met de voorhoef schrapen. Als je pech hebt wordt ze echt boos en slaat ze zo de staldeur eruit. Dit is gisteren voor de (ik denk) vierde of vijfde keer gebeurd. We hebben al zoveel geprobeerd, nu mag er zelfs niemand meer voor haar stal zijn of haar paard vastmaken aan de muur omdat ze dan zo uit haar dak kan gaan. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en waarbij het gedrag is afgeleerd?

Dringend! Alvast bedankt!

XMandylover

Re: Paard slaat de boel in elkaar, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:11

Misschien is het dat ze niks te doen heeft ??

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 12:12

Ze staat heel vaak buiten, wordt dagelijks gewerkt, heeft genoeg ruwvoer,... En ze zou ook echt haar voer laten staan om even tegen die deur te lopen slaan.

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:14

Dan is het niet dat ze niks te doen heeft nee .

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:24

Dat gedrag leer je niet af, helaas. Ik heb ook zon merrie die altijd dreigt en doet als er 1 aan dr box voorbij komt. Als ze zou kunnen zou ze zelfs bijten. Nu kan ze dat niet omdat de deuren/hekken zo hoog zijn dat ze er niet bij kan, maar bij een halve deur zou ze het doen. Een paard ervoor vastzetten is ook geen strak plan. Die tante is nu 10 jaar en doet het nog steeds. Het enigste wat je kan doen is die merrie in een hoekbox zetten waar zo min mogelijk paarden bij haar langs moeten, en evt een bovendeur/rek die dicht kan. Dan kan ze ook minder goed met dr hoeven bij de deur komen om hem eruit te schoppen.

Hef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:29

Merries kunnen erg latig zijn idd.. Doet ze dit alleen wanneer ze hengstig is of altijd?
Anders zou je haar iets voor der hengstigheid kunnen geven(paardendrogist), dit heeft voor mijn merrie goed geholpen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:32

Is dit gedrag alleen zo in de stal of ook in de omgang?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 12:38

In de omgang is ze heel erg lief en rustig, erg koel in der hoofd. Bij mijn paardje (ook een merrie) doet ze bijna nooit iets. Gisteren liep alles heel vlot. Maar toen ik aan het rijden was hoorde ik ineens allemaal getrappel in de gang en een klap, ja iemand was met zijn paard voorbij gekomen en ze werd gek... Het zou kunnen dat ze hetharder heeft wanneer ze hengstig is, maar ze doet het eigenlijk altijd.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:31

Ook niet ideaal, maar is t niet mogelijk haar als laatste van t gangpad te zetten. Zodat niet iedereen met zn.paard voorbij komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:12

Sommige merries hebben last van extreem veel hormonen waardoor ze heel fel kunnen zijn. Het is misschien een idee om de dierenarts eens te vragen om te kijken naar haar hormoonspiegel.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 14:25

Ze staat als je van links begint te tellen in de derde stal, naast haar enkel twee andere paardjes en de mijne. De enige die er dus voorbij moeten zijn die twee andere paardjes en ik. Maar mensen die gewoon bij ons komen rijden of les nemen zetten hun paard vaak aan die muur. Je kan het ze natuurlijk moeilijk verbieden...

Joolien, zou ik kunnen voorstellen aan de eigenaar maar ik denk niet dat hij staat te springen om van alle onderzoeken te doen, hij vindt het allemaal niet zo erg en hoopt, net zoals mij en al de rest dat het vanzelf wel overgaat...

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:28

Mijn merrie deed dit ook altijd op stal, heel vervelend. Zij sloeg gaten in de betonnen muren van haar stal. Uiteindelijk was ik het zo zat dat ik haar 24/7 buiten heb gezet met schuilstal, vriendjes en onbeperkt ruwvoer. Ik heb nu een heel ander paard. Ze staat niet graag in de schuilstal, maar dat hoeft ze nu natuurlijk ook niet. Ze blijft nog steeds wel eens lelijk doen (vooral rond voertijd) naar haar vriendinnetje, maar dat is niet meer zo extreem als dat het op stal was.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 14:36

Ja dit paard staat veel buiten maar steeds alleen, wel paardjes in de buurt maar ze heeft niet heel veel sociaal contact...

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:38

Heleennn schreef:
Ja dit paard staat veel buiten maar steeds alleen, wel paardjes in de buurt maar ze heeft niet heel veel sociaal contact...

kan het daar dan niet aan liggen?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 18:43

Zou kunnen ja, hopelijk gaat ze dan in de zomer wat meer wennen aan sociaal contact met andere paarden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:55

is er geen mogelijkheid deze merrie in een andere stal te zetten waar zij rustiger staat?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 18:56

Nee, ik vrees van niet. Maar ik denk dat ik wél een andere stal vraag. Ook omdat het steeds zo druk is in onze stalgang, de andere gang is veel rustiger.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:11

Bij mijn stal hadden ze hetzelfde probleem met een manegepaard. Ze hebben de boxdeur er uit gesloopt, en toen 3 draden van onder naar boven voor gedaan, toen is het onder stroom gezet. Je hebt het gedoe van trappen en buiten niet meer en ze kan dan ook niet meer tegen de deur aan trappen. Ik vond het een beetje een gevaarlijk plan maar het helpt wel.

Nermal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:29

Heleennn schreef:
Ze staat als je van links begint te tellen in de derde stal, naast haar enkel twee andere paardjes en de mijne. De enige die er dus voorbij moeten zijn die twee andere paardjes en ik. Maar mensen die gewoon bij ons komen rijden of les nemen zetten hun paard vaak aan die muur. Je kan het ze natuurlijk moeilijk verbieden...

Joolien, zou ik kunnen voorstellen aan de eigenaar maar ik denk niet dat hij staat te springen om van alle onderzoeken te doen, hij vindt het allemaal niet zo erg en hoopt, net zoals mij en al de rest dat het vanzelf wel overgaat...

Ik zou toch zorgen dat ze op het einde staat, iedere keer staldeuren uittrappen is niet echt bevorderlijk voor de portemonnee van de eigenaar en het paard haar gezondheid (heeft ze er nog geen schade van opgelopen?) en stressniveau... Van stal verhuizen is toch zo geen moeilijke actie?
Er kan ook een briefje opgehangen worden de lesklanten te waarschuwen zodat de mensen hun paard wat verder vastzetten ("Ik heb niet graag andere paarden in de buurt aub" of zoiets). Je kan het ze niet verbieden zeg je, maar als ze het weten kunnen ze er rekening mee houden. Als ze wat verder in de hoek staat zullen ze sowieso hun paard daar minder vaak zetten denk ik.

En als langdurige oplossing, socializen met de andere paarden is denk ik een must. Waarschijnlijk doet ze dit vooral naar paarden die ze niet kent en waar ze de behoefte heeft om de rangorde nog te proberen vastleggen (door de staldeuren heen zogezegd :7 ), of niet? Niet alle paarden kunnen om met de drukte van een pensionstal en het gemis van een stabiele kudde met duidelijke rangorde... Dus denken dat dit 'zomaar' gaat overgaan of haar gewoon verder laten doen vind ik erg jammer... haar gezondheid en welzijn wordt er immers flink door beschadigd. Dit paard geeft mijns inziens een duidelijk signaal, luister er dan ook naar aub.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:58

Oplossingen zoals zet het paard op het einde van de gang, en hang een briefje van mijn paard heeft niet graag andere paarden in de buurt, ..... en nog zo van die dingen.
Dit zijn dingen die je idd ook veel ziet vooral op dressuur stallen.
Dit kan soms een oplossing bieden , maar is enkel een lapmiddel, en het verergerd eigenlijk in wezen het probleem nog meer. Je vermijd de uitlokking maar je verbeterd het niet.
Zo'n paard heeft idd een foute programatie wat sociaal contact betreft, is dit nog te herstellen , tjaaa zoiets is niet het paard zijn fout maar meestal door een foute opvoeding ooit in het verleden, dit is dus bijna altijd de mens zijn fout.
Zoiets is nog steeds te herstellen maar dit is heel tijdrovend en vraagt echt heel wat werk.
Het principe bij het trainen van paarden is en blijft altijd hetzelfde, dus ook in dit probleem, maak ongewenst gedrag onprettig en gewenst gedrag prettig.
Dit lijkt mssn te simpel , maar het werkt echt, en zal na een vrij korte periode van training ook een blijvende oplossing aanbieden.
super consequent zijn en blijven, en het paard dus ook helpen bij het oplossen ervan, en nadien ook gewoon sociaal contact aanbieden en dus niet van die onzin briefjes aan de deur van de stal.
Al na enkele uren training zou dit paard veel rustiger moeten blijven staan in zijn stal dus zonder tegen de deur aan te trappen, dit dan nog verder doortrainen en na een ganse week denk ik dat het probleem bijna helemaal van de baan zou moeten zijn.
Ik vind dit dus niet een verloren zaak, maar vraagt echt wel heel wat werk, maar denk erbij dat de mens oorzaak was van dit probleem.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:02

Hoe banketstaaf ook, ik zou kijken of het kluisteren van de achterbenen zou helpen. Dan kan ze in ieder geval minder hard trappen en houdt ze zichzelf ook beter heel. En voor de rest verplaatsen. Het liefst 24/7 naar buiten met vriendje. Maar goed, als dat geen optie is, dan maar zo.

Ze sloopt zichzelf zo gewoon.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:07

kluisteren is weer een voorbeeld van een dwangmiddel, en het helpt idd , maar het verbeterd dit verkeerde gedrag niet, leer het paard anders te reageren en het zal dus niet meer trappen.
simpel toch heéééé.

Mizora schreef:
Hoe banketstaaf ook, ik zou kijken of het kluisteren van de achterbenen zou helpen. Dan kan ze in ieder geval minder hard trappen en houdt ze zichzelf ook beter heel. En voor de rest verplaatsen. Het liefst 24/7 naar buiten met vriendje. Maar goed, als dat geen optie is, dan maar zo.

Ze sloopt zichzelf zo gewoon.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 22:00

Kluisteren lijkt mij meer symptoombestrijding... Ik doe zeker wat met de tips :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:12

Het is zeker symptoombestrijding, maar totdat er een oplossing is, wel één die het in de maat kan houden (bij een deel van de dieren i.i.g.).

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:23

Dit kun je dan ook niet echt een training noemen hé.
Als je met een paard iets wil bereiken moet je er gewoon tijd insteken, of dit laten uitvoeren door een trainer , en dan heb je ook een resultaat van de training.
Ik ben niet tegen kluisteren dat zeker niet, maar in dit geval is het een verkeerde toepassing ervan.
is een beetje te vergelijken met de behandeling van geesteszieke mensen, in vroeger tijden staken ze die ook in een dwangbuis. probleem was toen ook opgelost hé maar of dit nu nog als aanvaardbaar gezien wordt ???? nu dat betwijfel ik heel sterk, waarom zou je dat dan bij een paard wel als duurzame oplossing aanbieden, heel tijdelijk is een ander verhaal, maar het geeft nooit een blijvende gedragsverbetering.

Mizora schreef:
Het is zeker symptoombestrijding, maar totdat er een oplossing is, wel één die het in de maat kan houden (bij een deel van de dieren i.i.g.).