L1 wijken minimaal 5 meter dus ik mag geen 10meter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

carien13

L1 wijken minimaal 5 meter dus ik mag geen 10meter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 16:22

laatst op concours in de L1:
het wijken ging fijn dus in plaats van 5 meter wijken deed ik gelijk maar 10 meter wijken.
Ik kreeg als commentaar op mijn coupon: 5 meter wijken en geen 10!
Terwijl er op de proef staat minimaal 5 meter wijken?

Mag je geen 10 meter wijken in de L1? Wie heeft vaker hier commentaar op gehad?

BigOne

Re: L1 wijken minimaal 5 meter dus ik mag geen 10meter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:24

10 meter hoort in de l2 , er staat ook bij daarna rechtuit, als je tot de hoefslag wijkt dan kun je alleen maar rechtuit. Heel letterlijk zou je 10 meter mogen wijken maar dat heeft geen nut dus de volgende keer gewoon doen wat er gevraagd word.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:25

erg vreemd inderdaad. :S je zou denken dat dat toch moet kunnen.
zou mooi zijn als je het paard ENKELE passen de hals moet laten strekken, dat er dan op je proctocool zou staan , enkele passen! niet 20 ofzoiets . wat maf

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:26

Theoretisch gezien mag het, want het moet minimaal 5 meter zijn. Maar een ander onderdeel bij dat wijken is het daarna rechtuit, dit willen ze dus ook zien! Wanneer jij op de hoefslag komt en rechtuit gaat is dit wel heel gemakkelijk en is dat niet echt gereden. Dus voor de volgende keer zou je dan 9 meter kunnen wijken en op de binnenhoefslag recht kunnen stellen en rechtuit verder gaan. Zo laat je zien dat je dat ook onder de knie hebt. Succes!

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 16:26

Ik dacht: minimaal 5 meter.. dus dat zou ook meer mogen zijn. Nu was het toevallig in de binnenbak dus dan rijd je inderdaad tegen de bakrand aan zonder dat je recht moet stellen. Maar als je buiten rijd en je hebt geen bakrand moet je hem ook weer rechtstellen.

Au3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:27

Volgens mij gaat het meer om de verdere beschrijving van de opdracht "daarna rechtuit " en daarmee kan de jury dus mooi zien of je paard tussen jouw benen loopt en dat je hem dus ook weer kan rechtrichten ipv tot op de hoefslag wijken, want dan zit je al gauw weer vlak voor de bocht en kun je het rechtrichten dus amper tonen. Maar het moeten er niet persee precies 5 zijn, zal het commentaar nu doet vermoeden

Diana_v_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:28

Je mag wel meer dan 5 meter wijken, maar niet de volle 10 meter tot aan de hoefslag.
Het rechtuit rijden na het wijken wordt namelijk ook meegenomen in de beoordeling en als je tot
de hoefslag wijkt, dan kunnen ze daar dus niet op beoordelen.

Au3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:28

oeps iets te langzaam getypt

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 16:29

Maar wat ik net ook zeg: nu rijd je toevallig tegen de bakrand aan omdat je binnen zit. buiten heb je niet altijd een bakrand. Als je dan je paard niet recht stelt dan wijk je de ring uit.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:31

carien13 schreef:
Maar wat ik net ook zeg: nu rijd je toevallig tegen de bakrand aan omdat je binnen zit. buiten heb je niet altijd een bakrand. Als je dan je paard niet recht stelt dan wijk je de ring uit.

Ja, maar nu rijd je in een binnenbak en hoef je dus niet recht te stellen. In principe zou je 10m mogen wijken, maar ik zou het houden bij maximaal 8.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:32

Aprils_joke schreef:
zou mooi zijn als je het paard ENKELE passen de hals moet laten strekken, dat er dan op je proctocool zou staan , enkele passen! niet 20 ofzoiets . wat maf

Bij enkele passen middendraf in de L1 had ik als commentaar; enkele passen, niet meer.

:')

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:43

Het gaat inderdaad om het stuk daarna rechtuit. Als jij door de bakrand niet kan laten zien dat je ZELF rechtuit rijd zal je dus minimaal 2 meter minder moeten wijken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:54

ik sluit me erbij aan, veel (jonge) paarden trekken zelf verder richting bakrand en een jury kan niet weten of jij thuis met of zonder wand als steun traint. Daarom dat het belangrijk is niet de volle 10m te wijken zodat de jury duidelijk kan zien dat jouw paard op jouw vraag terug recht wordt en rechtdoor gaat zonder de steun van een bakrand.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:07

Jikkeee schreef:
Aprils_joke schreef:

Bij enkele passen middendraf in de L1 had ik als commentaar; enkele passen, niet meer.

serieus? :') _O- haha

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:10

Tuurlijk willen juryleden graag dat je laat zien dat je m na 5 meter weer keurig rechtsteld maar er mag absoluut geen aftrek komen als je 10 meter wijkt. Dus dit was onterecht naar mijn inziens

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:10

Aprils_joke schreef:
Jikkeee schreef:

serieus? :') _O- haha

Ja, had gelukkig nog wel een 6je :'). Was afgelopen zondag

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:15

Suus___ schreef:
Tuurlijk willen juryleden graag dat je laat zien dat je m na 5 meter weer keurig rechtsteld maar er mag absoluut geen aftrek komen als je 10 meter wijkt. Dus dit was onterecht naar mijn inziens

Daar moet je imo de proef voor gezien hebben...

Maar nu weet TS al wel waarom de jury deze commentaar gegeven heeft. Iemand die op hoger niveau x aantal wissels op de diagonaal moet springen krijgt ook niet noodzakelijk meer punten als bij eners zou springen.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:21

Klopt ts zou ook bij mij niet meer punten krijgen omdat ze 10 meter wijkt (ze maakt t zichzelf wel lastiger omdat de passen die ze meer doet ook beoordeeld worden dus ook aks ze fout gaan) maar ook niet minder

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:13

bigone schreef:
10 meter hoort in de l2 , er staat ook bij daarna rechtuit, als je tot de hoefslag wijkt dan kun je alleen maar rechtuit. Heel letterlijk zou je 10 meter mogen wijken maar dat heeft geen nut dus de volgende keer gewoon doen wat er gevraagd word.

als je 10 meter wijkt dan doe je toch ook wat er gevraagd wordt?

Het maakt dus niet uit of je 5 of 10 meter doet. Maar mocht je fouten maken in meter 9 of 10 dan tellen deze uiteraard wel mee in het cijfer. En 10 meter wijken geven geen extra punten.
Het mooie van min. 5 meter is dat je tussen de 5 en 10 meter het voor jou beste moment kan uitkiezen om weer rechtuit te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:17

Hoop toch dat goede jury wel kan beoordelen of na het wijken mooi rechtgesteld wordt, ook als je 10 meter doet? Is mijn inziens groot verschil of je 10 meter netjes wijkt en daarna goed afwerkt, of paard te veel aan bakrand hangt? In l2 telt afwerking toch ook mee in totale punt?

In l1 moet minimaal 5 meter wijken, maar 6, 7, 8, 9 of 10 dus ook toegestaan. Wel in die extra meters ook goed blijven wijken, want levert geen pluspunt en op, maar fouten worden wel afgestraft.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:37

Ik ga met jury mee. En ik zo uhet toch zeker niet gaan afstraffen als iemand netjes 10 meter wijkt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 15:45

Ik hoop inderdaad dat je als jury toch wel kan zien of het een paard is dat pas stopt met wijken als die tegen de bakrand aanketst als het ware en een paard dat netjes tien meter wijkt en dan ook netjes rechtgesteld wordt. Op de hoefslag betekent namelijk niet dat het paard ook meteen correct en recht uit het wijken gereden wordt, al is de bakrand toegegeven een grote hulp.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:31

Wat jury zegt inderdaad. Minimaal 5 en 6/7/8/9/10 mag maar als daarin fouten worden gemaakt (en eerste 5meter niet) tellen die fouten wel. Je krijgt ook niet meer punten omdat je meer meters wijkt.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:33

petitparis schreef:
ik sluit me erbij aan, veel (jonge) paarden trekken zelf verder richting bakrand en een jury kan niet weten of jij thuis met of zonder wand als steun traint. Daarom dat het belangrijk is niet de volle 10m te wijken zodat de jury duidelijk kan zien dat jouw paard op jouw vraag terug recht wordt en rechtdoor gaat zonder de steun van een bakrand.

Eens :j

Daarnaast gaat het ook wel om de kwaliteit van het wijken. Kan jouw paard 5 meter goed wijken maar is 10 meter te veel, maw hij valt over de buitenschouder weg, dan is het natuurlijk niet slim om 10 meter te gaan wijken omdat de kwaliteit van de oefening dan achteruit gaat.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 23:39

Diana_v_l schreef:
Je mag wel meer dan 5 meter wijken, maar niet de volle 10 meter tot aan de hoefslag.
Het rechtuit rijden na het wijken wordt namelijk ook meegenomen in de beoordeling en als je tot
de hoefslag wijkt, dan kunnen ze daar dus niet op beoordelen.

Onzin, je mag ook 10m wijken.