Waarom weigert een paard de trailerklep op te lopen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Waarom weigert een paard de trailerklep op te lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 18:03

Zoals de titel het al aangeeft.
Vandaag was ik met twee jonge meiden bezig om hun en hun paardje wat trailer training te geven.
Je snapt het wel, paardje wil amper de klep oplopen.
Ik wist dus zeker dat dit paard niet zomaar de trailer oploopt.

Toen bedacht ik, kijken of het paardje de containerstal van mijn twee jaarlingen inspringt.

Inspringen dus, want de bodem van de containerstal is ongeveer 40cm boven de grond.

En wat gebeurd er ??
Het paardje stapt zo met een klein sprongetje de containerstal in. :7

Dus wordt het hele "trailerlaad probleem" niet veroorzaakt door de oploopklep ???

(In Amerika hebben de paarden transport aanhangers geen oploopplank)

Ik ervaar ook altijd weer bij moeilijke paarden, zogauw het voorbeen over het scharnier van de klep is, het paard verder doorloopt.

Dit topic is niet bedoelt om allerlei paard laden adviezen te geven.

Gewoon de ervaring uitwisselen waarom de paarden niet de klep opdurven.

Ibbel

Re: Waarom weigert een paard de trailerklep op te lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 18:11

Ik kan je alvast één ervaring geven waarbij mijn paard echt niet doorliep als z'n voorbenen eenmaal over het scharnier waren... Die heb ik maandenlang voet voor voet de trailer in moeten 'tillen'. Al stonden z'n achterbenen op 10 cm na in de trailer, mooi dat-ie niet vanzelf ging.
Nogal een arrogante hufter, dat exemplaar. En een knal op z'n reet geven werkte averechts (niet dat je denkt: dat had ik allang gedaan. Ik ook dus...)

Maarre, dat paarden eenmaal doorlopen als ze met de voorbenen binnen zijn, is dus geen wet van Meden en Perzen. :D

(Arrogante hufter loopt tegenwoordig overigens zonder begeleiding voor me uit de trailer op - ik had tóch de langste adem :+ )

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 18:11

Ik denk niet dat het perse om de klep gaat maar om het vertrouwen om in een donker wiebel hokje te stappen.
Ook in Amerika hebben ze trailer laad problemen en maken ze nu ook trailers mét laadklep.
En hier andersom :).
Mijn paard wil ook niet altijd de trailer op, wel de klep op maar niet verder het hokje in. Als ik hem dan alsnog laad en hem vervoer wilt hij daarna geen gewone stal meer in _O-. En trekt een kop van "Dat geintje flik je mij maar 1 keer!" (en hij trapt er elke keer weer in hoor ;) )
Dus klep of geen klep, trailer of stal. Het gaat om het kleine hokje :) (in mijn geval dan :) )

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 18:14

Ik merk het altijd bij veulens, die moeten echt leren de klep te lopen, want vaak springen ze over de klep heen, zo de trailer in. Om deze reden ben ik nu dus aan het kijken naar een trailer met een klep/deur systeem. dan kan je de klep gewoon als klep gebruiken, maar ook als deur, waardoor ze dus alleen de trailer in hoeven te stappen.

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 18:14

hier ook het zelfde probleem met poown die de laadklep niet op wilt,
vriendin van mij deed het voor mij en toen lukte het wel, die deed het doormiddel van parelli,
dus eerst steeds naar voren en dan back back back en dat een keer of tien dat ze dus het leiderschap over neemt van het paard en steeds stapje richting die laadklep.
1 voet erop belonen en er weer af en zo steeds stapje verder en continu terug zetten dat ze haar vertrouwde met de trailer oplopen, en na 10 minuten liep ze er zo op.
maar goed hier heb ikzelf ook geen ervaring mee, maar misschien is het een idee ?:)
Hoop dat het lukt!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 18:16

Ik weet niets van de achtergrond van de paarden hoor maar ik merk wel dat als ik een jong paard heb die op de trailer moet en dit nog nooit gedaan heeft en ik er zonder aarzelen op loop het paard ook niet zo moeilijk doet, wel wat aarzelt maar daar geef ik gewoon niet aan toe en loop stug door. Als je zelf al een paar x met spanning aan het prutsen bent geweest maak je je paard alleen maar bang denk ik.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:32

Bij mij is het omdat mijn paard nog een beetje argwanend naar mij is. Ik heb haar nog niet zo lang, uiteindelijk lukt het dan wel maar met veel geduld.
Ik denk dat het niet zo zeer aan de klep ligt maar meer aan de ruimte zelf en het gevoel drbij.
Een stal kent ze wel en weet ze dat ze er vrij in beweegt, in een trailer zet je het paard toch vast en tussen 4 wanden dus tja ik begrijp het paard enigzins wel het kost best wat lef en vertrouwen om zo'n kar in te stappen. =:)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:43

Telt klep niet af willen ook? :+

Nou is die van mij van de klep gevallen dag voordat ik hem kwam bekijken bij verkoper.
(ijs op parkeerplaats)
Vervolgens durfde hij wel een beetje eraf, heeeeel voorzichtig, breekt er een klimlat (omdat ie zo stond te uien),
lag ie op zijn voor knieen.

Toen durfde hij er dus echt niet meer af, stond bevend in de trailer met 4 voeten op plaats ter grote van A4-tje.
Sprong een keer weer de trailer in, dat is not done als ik er ook nog sta en wou er vervolgens uiteindelijk ook niet meer op.

Bij die van mij waren het de latten die hij eng vond, als je half op zo'n ding staat in je achteruit, kan er ook een afgrond zitten, je weet het niet...
Dus kokosmatten tussen latten geplakt, achterwaarts geoefend zonder trailer etc. etc.
En geen probleem meer. (ga altijd allen met hem op stap)

Totdat ie in januari met een voorbeen van klep stapte.. op het hoge deel. (#@%$@%$@^), had 2 paards trailer geleend en
dus probleem weer terug vertrouwen weer om zeep.
Ondertussen loopt hij er nog wel braaf op en gaat er ook wel af, maar duft niet van de klep af te stappen achterwaarts.. zucht..
(Krijg hem er wel af, maar moet weer even lekker gewoonte worden)
Heb mijn trailer niet op dit moment kan dus nu niet oefenen, maar als die er is gaan we meteen weer trailer laden en vooral lossen.

Nou is die zwarte van mij ook werkelijk vreselijk onhandig in sommige dingen :+

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:01

hier ook hele duidelijke ervaring mee.
Probleem paard met laden van alles geprobeerd,fluisteraars wortels,tik op zn reet, touwen noem maar op.

Ik koop een andere trailer, een fautras, deze heeft geen klep maar een opstap en hij loopt eerlijk waar in een keer de trailer in.
Nooooit geen laadproblemen meer gehad.
Aan de voorkant eruit,via een afstapje.

Altijd behoorlijk wat bekijks gehad omdat heeeel veeeel mensen t zielug(!!!)vinden die op en afstap.
Ik zeg er maar weinig op, ik weet wel beter.

Overigens kan ik geen enkele verklaring geven voor dat hele klep gebeuren.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 21:11

connie64 schreef:
hier ook hele duidelijke ervaring mee.
Probleem paard met laden van alles geprobeerd,fluisteraars wortels,tik op zn reet, touwen noem maar op.

Ik koop een andere trailer, een fautras, deze heeft geen klep maar een opstap en hij loopt eerlijk waar in een keer de trailer in.
Nooooit geen laadproblemen meer gehad.
Aan de voorkant eruit,via een afstapje.

Altijd behoorlijk wat bekijks gehad omdat heeeel veeeel mensen t zielug(!!!)vinden die op en afstap.
Ik zeg er maar weinig op, ik weet wel beter.

Overigens kan ik geen enkele verklaring geven voor dat hele klep gebeuren.

Dit bewijst mijn theorie, over een opstap en afstap, geen oploopplank.

Maar wat ik mij ook realiseer is dat een trailer altijd zo mooi wit is aan de binnenkant.
En een stalletje altijd goor en grauw van kleur is.

Denk dat ik morgen de trailer op een of andere manier donkere wanden ga geven.
En dan kijken of het leerling paardje er wel zo oploopt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:18

Nee, hoor, trailers niet standaard wit van binnen, mijne is (correctie) was ook gewoon zwart van binnen, zwarte vloer, zwarte wanden op de cap na.

En stallen goor en grauw, nee hoor, wij moesten hem elke zomer boenen en elke 3 jaar witten.

Het is dus maar net waar je kijkt.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:24

Ik ben ook een voorstander van geen klep. Mijn oude merrie wilde ook nooit de trailer op (in de vs geboren) terwijl ze in Amerika zo de stocktrailer inliep, maar de trailer van de buurman (zonder klep) was totaal geen probleem. Achterwaarts er uit ging bij haar echt niet, ze brak de hele tent af (heb echt doodangsten uitgestaan als ze er weer uit moest) dus toen heb ik een Ifor gekocht, wel kleppen, maar ze kon er tenminste aan de voorkant uit, dat deed ze heel relaxed. Al mijn andere paarden zijn gelukkig wel makkelijk op de trailer, 1 drama queen was wel genoeg.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:39

Crazycactus, waarom heb je niet voor de Fautras gekozen? Die heeft geen laadklep.
Ik heb er een, ideaal. Geen laadklep, paarden stappen er zo op. Geen getreuzel op de laadklep. Ook het voor uitladen is erg prettig, geen duwende paardenbillen meer tegen de achterstang. Het uitladen zonder klep is alleen niet voor alle paarden prettig, die gaan we er nu toch maar bij bestellen. Het beste is als ze een klein sprongetje eraf maken, maar dat hebben ze niet allemaal in de gaten.
Het is ook fijn dat we een groot luik aan de zijkant hebben. Paarden staan er diagonaal op, dus als ze er even op moeten blijven staan gaat het luik open en kunnen ze fijn met het hoofd naar buiten staan.

Het verbaast me eigenlijk dat je deze trailers zo weinig tegenkomt. Het traditionele trailerontwerp vinden veel paarden niet prettig. Ik zie vaak topics voorbij komen dat paarden niet achteruit de trailer af willen. En toch blijft het gros trailers kopen zonder voor uitlader.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:55

@sammyoo die paste niet bij mijn portemonee ;)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 11:14

Aha O:) Ze zijn helaas ook bijna niet tweedehands te krijgen.
Eerlijk gezegd weet ik niet eens wat die van ons heeft gekost. We hadden iets leuks in te ruilen en hebben het met gesloten beurs gedaan.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 11:22

Precies dus dit was dus het beste alternatief. We hebben hem inmiddels al weer 9 jaar en er is al zo veel mee vervoert (behalve paarden :P ) onverwoestbaar. De merrie waar we hem eigenlijk voor gekocht hadden is helaas 1,5 maand geleden overleden, dus daar hebben we hem niet meer voor nodig, maar ik wil nooit meer een ander (nou ja... een nieuw fautras... tja... ok die mag dan nog wel :P )

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:43

indd de fautrans is zeer slecht te krijgen als tweedehands.'de mijne (die ik nieuw had gekocht)was ik binnen 1 dag kwijt nadat ik hem door omstandigheden moest verkopen.
Achteraf had ik ruim 2000 euro meer kunnen en moeten vragen.....zucht!

De fautrans die ik toen had had een vooruit loop dus paarden hebben bij het opstappen een enorme doorkijk naar voren,wat ze absoluut minder angstig maakt.

(beseft nu maar weer eens hoe erg ze haar trailer mist!!)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 09:34

@Connie :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:45

Omdat paarden het nut er niet van in zien :+
Zonder gekheid; met een klep hebben ze wel meer treuzel-tijd. Vind die zonder klep eigenlijk ook wel ideaal.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:59

Ik vermoed dat zo'n laadklep, die altijd wel wat "veert" (meegeeft) paarden het gevoel geven op onzekere/onbetrouwbare bodem te staan. Want dat is natuurlijk "eng".

Een paard wil graag vaste bodem onder de voeten.

Geloof niet dat het speciaal zo veel met donker/licht zijn van het compartiment waar zij in moeten gaan, te maken heeft, naar mijn idee helpt het natuurlijk wel als het zo licht mogelijk is, zodat alles te overzien is, dus bij opladen altijd voorste deurtje van de trailer openzetten. Toch

Toelichting op laatste alinea: ik kan mijn paard B.J. in een wildvreemde omgeving een wildvreemde garage/stal waar geen licht in aan is, zo zonder meer naar binnen rijden, maar over een onzekere (niet vaste) bodem gaat hij moeilijk doen.

Dat zou ook verklaren dat paarden die bij trailer laden eenmaal over "het scharnier" heen zijn met een voet, verder doorlopen, want daar is de bodem vaster dan op de laadklep

Het is maar een theorie.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 19:38

@terpentijn, je brengt mij op een idee.

Onder de klep een aantal pallets neerleggen, dus een horizontale oploop maken die stevig ligt.

Paard moet er dan zo opspringen en doorlopen.

Vandaar dat die bruggetjes, in de western trail gebruikt, zo zwaar en degelijk zijn.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:17

Ik heb ook een merrie die niet de makkelijkste is.
Trailer zet ik altijd aan een kant tegen de muur, dat scheelt al een hoop.
Nu heb ik een tijdje geleden de trailer zo geparkeerd dat de klep in het stal gebouw terecht kwam.
Ze was toen binnen 10 min geladen.
Terwijl toen ik dr had gekocht en ging ophalen gesedeerd was.
Dus denk dat zeker wel de belichting een hoop kan schelen.
De ogen moeten namelijk wel even wennen om van licht naar donker te gaan en andersom.

Veewagens zijn paarden ook vaak makkelijker te laden dan trailers.

Misschien heeft het met diverse factoren te maken:

Licht verschil
Klep kunnen ze niet inschatten hoe diep het is(zoals bij een plas water, moeten ze vaak ook leren doorheen te lopen)
Hoogte te nauw van trailer
Onstabiel voor hun gevoel.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:09

ariebren!!eureka!!!!heb nu net een andere 2 paardstrailer gekocht en portemonnee was te leeg voor een fautras.
A.s. maandag moet ik mijn paarden gaan verhuizen en ik ga er pallets onderleggen.
Wat een slim idee!!
Heb jij t al geprobeerd?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 20:54

Nee, wordt pas misschien zaterdag voor het pallet experiment.

Het systeem van @Barcelano pas ik al jaren toe bij moeilijk te laden paarden.
Trailer achteruit de stalgang in en stal deuren tegen de trailer zetten.
Dit systeem werkt heel goed.

Licht verschil geloof ik niet in.

Ik ga voor de het kleine hoogte verschil ten opzichte van een vrachtwagen die een veel hogere laadvloer heeft.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:31

Het eerste herfstseizoen met de paarden aan huis, hadden we nog niet goed de modder onder controle. Op doorgangen waar de paarden veel liepen, hadden we grote, zware houten schotten neergelegd. Daar liepen ze tig keer per dag overheen. Ik had later de indruk dat mijn jonkie zo makkelijk een normale trailer op liep (voor we de fautras hadden) omdat hij gewend was aan het geluid en gevoel van over hout lopen.

Ik heb wel het idee dat licht het trailer laden minder spannend maakt. Als bij ons een paard met laden staat te treuzelen, zetten we het zijluik open. Dat helpt dan eigenlijk altijd wel.