Beste manier om je paard alleen uit de trailer te halen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

parmezaan

Beste manier om je paard alleen uit de trailer te halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 00:12

Sinds kort ben ik in het bezit van een eigen anderhalf paardstrailer. Daarvóór heb ik verschillende keren een trailer gehuurd om met mijn Fjord alleen op pad te gaan. Het inladen in de trailer is geen enkel probleem. Maar wat is nu de beste manier om je paard uit te laden wanneer je alleen bent? Natuurlijk, ik maak eerst vóór het touw los, daarna de klep open en dan de billenbalk? Die krijg ik dan haast niet omhoog omdat paard er zo zwaar op leunt. Andere methode die niet helemaal goed ging; vóór los, billenbalk los, klep open en ja hoor, paard komt eruit (na het lichtelijk opbollen van de zijwanden van de trailer) met zijn hoofd eerst :j Wie heeft de gouden tip? Dank namens paard en eigenaar.

Merlesophie

Re: Beste manier om je paard alleen uit de trailer te halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:15

Ik lees even mee heb bijna het zelfde probleem

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:16

Ik maak inderdaad eerst mijn merrie los voor (touwtje sla ik over de hals), daarna klep open en dan de stang los.
Soms hangt ze wat op de stang maar dan duw ik even en dan verplaatst ze haar gewicht naar voren.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:19

zo doen we het hier ook, het loont wel om goed te oefenen op het commando ho en pasje naar voor... :+
heb er gelukkig geeneen die zich omdraait in trailer..lijkt me lastig [en slecht voor je trailer-ik heb meteen beeld bij die bolle wanden :') ]
edit en die post waarop ik reageerde is verdwenen...
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 24-02-13 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Ik ga er even vanuit dat je geen voorlader hebt en dat paarjelief bij de andere methode zelf eventjes gedraaid was?

Waarom leunt het paard op de achterstang? Kan hij een stukje verder naar achter worden vast gemaakt of leunt het paard er dan gewoon weer op? Persoonlijk maak ik het paard voor los, leg het touw over de hals. Klep los en daarna de achterstang. Bij mijn eigen paard loop ik dan weer even naar voren omdat hij dat prettiger vind en zo kan ik hem lossen. Ken ook genoeg paarden die op commando naar achter lopen.

Als ik het goed begrijp blijft het paard wel gewoon staan als je de achterstang los maakt? Dat zou in ieder geval moeten en zo niet ga dat dan oefenen. Helpt het niet om even in dr billen te prikken wanneer ze zo op de achterstang leunt zodat je die er makkelijk achter weg kan halen?

Casca

Touw aan het halster, touw onder de voorbalk door en uiteinde vasthouden, zo kun je je paard iets naar voren vragen :)

Mijn volgorde, ben altijd alleen:
Inladen: paard er zelf in laten lopen, kijken of ze wel over de voorstang kijkt, stang erachter, paard vast, klep dicht.
Uitladen: klep open, touw aan paard en dus onder de voorstang door, stang erachter weg, weer naar voren lopen en paard bij hoofd naar achter begeleiden :D -> zo leert ze wachten tot ik weer bij haar hoofd ben, heb er een hekel aan als paarden uit zichzelf uit de trailer gaan. Wachten!

Maar misschien komen er nog betere ideeën voorbij..
Laatst bijgewerkt door Casca op 24-02-13 00:21, in het totaal 1 keer bewerkt

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 00:20

@Jes, dat deed ik ook, maar wanneer ik de stang aan één kant openmaak dn wil meneer zo graag naar achteren dat ik de andere kant niet omhoog krijg. Als ik zijn gedrag afstraf (tik op de billen, boze stem) gaat hij nog zwaarder op de billenbalk hangen qua zenuwen

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:21

Ik heb dezelfde vraag. Heb me wel bedacht om met lossen een longeerlijn aan paard te maken die je om de voorstang heenslaat, dan kan je de achterstang losmaken met de longeerlijn in je hand en heb je vooraan nog wat te zeggen met die longeersingel, kunnen ze ook niet al te makkelijk achteruit eraf vliegen of omdraaien. Is dat een idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:23

Raakt hij in paniek als er druk op het halster komt? Anders zoals Casca zegt een lang touw aan het halster, keertje om de voorstang slaan en dan beet houden terwijl je achter de stang los maakt. Zo kan je hem weer naar voren vragen en de druk van het touw halen als hij naar voren komt.

Ik zou hier wel op eigen erf heel veel mee oefenen. Paard moet gewoon blijven staan tot dat jij toestemming geeft. Het is niks waard als hij straks te snel naar achter rent terwijl jij daar achter staat.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:24

Fransje_70 schreef:
Ik heb dezelfde vraag. Heb me wel bedacht om met lossen een longeerlijn aan paard te maken die je om de voorstang heenslaat, dan kan je de achterstang losmaken met de longeerlijn in je hand en heb je vooraan nog wat te zeggen met die longeersingel, kunnen ze ook niet al te makkelijk achteruit eraf vliegen of omdraaien. Is dat een idee?

Ik doe het liefst zo min mogelijk touwen om een paard heen, als er dan iets paniek is, of zij is je een fractie voor... Lijkt me gauw in de knoop komen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:24

Casca, ik zou als ik jou was nooit de klep open doen voordat het paard los is van voren, heb dat al eens gruwelijk fout zien gaan bij iemand.....

ITVC, daar zeg je inderdaad wat, ik heb een 2paards trailer en dan "valt" de balk aan een kant inderdaad gewoon naar beneden...

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 00:24

@ Judith, nee geen voorlader, paardje draaide om in de trailer
@ Casca, wie begeleidt het dan aan de voorkant bij het uitladen?

@ allemaal: fijn deze tips, ik ga inderdaad gewoon eens op eigen terrein oefenen met meneertje
Laatst bijgewerkt door parmezaan op 24-02-13 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:25

Jes schreef:
Casca, ik zou als ik jou was nooit de klep open doen voordat het paard los is van voren, heb dat al eens gruwelijk fout zien gaan bij iemand.....

ITVC, daar zeg je inderdaad wat, ik heb een 2paards trailer en dan "valt" de balk aan een kant inderdaad gewoon naar beneden...

De stang zit er wel gewoon achter hoor :D

@TS: ik.. Als ik de stang er achter weg heb.
Laatst bijgewerkt door Casca op 24-02-13 00:26, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:25

ik doe gewoon klep open, achterstang los ( ondertussen staat paard gewoon vast en aan haar hooi te knabbelen ) naar voren, paard eruit lopen vast knopen, alles netjes sluiten en opzadeln en gaan

waarom als laatste de achterstang en dan het paard zelf achteruit laten lopen? ik begeleid ze altijd aan de voorkant ( kan ook wel los maar zo is het fijn )

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:26

Ik zit nou net na te denken over die longeerlijn, en ik met mn creatieve briljante ideeen :')

Wat nou als je de longe om de voorbalk doet, de klep open doet en achterstang weghaald, dan de longe achterin vastpakken. Doordat ie om de voorbalk zit en je dan kan vragen vraag je het paard alsnog naar voren omdat de longe om de voorbalk zit. Over het algemeen zijn longeerlijnen wel lang dus wanneer je het paard achteruit kan laten lopen kan je de longe gewoon laten vieren? Waarnaar je hem weer vastpakt bij het halster.
Ben niet zo goed in uitleggen maar het kan een manier zijn? :+

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 00:28

Judith hij raakt in paniek als de klep open is, hij los staat en de balk nog achter zijn billen zit

Anoniem

Re: Beste manier om je paard alleen uit de trailer te halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:30

En als je met zijn tweeën lost waarbij er eentje voor bij zijn hoofd blijft terwijl de ander de stang er achter weg haalt ect?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:30

itvc schreef:
Judith hij raakt in paniek als de klep open is, hij los staat en de balk nog achter zijn billen zit

dan maar geen stang erachter :')
wordt de trailer ook flexibeler van :P

serieus: mischien oefenen met klep open maar de balk erwel achter lijkt me dat hij er ooit aan went.

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 00:30

@unihorses, ik hoor niet anders dan dat het levensgevaarlijk is om je paard met open achterklep en zonder billenbalk aan het halster vast te laten staan

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:31

Casca schreef:
Fransje_70 schreef:

Ik doe het liefst zo min mogelijk touwen om een paard heen, als er dan iets paniek is, of zij is je een fractie voor... Lijkt me gauw in de knoop komen.

Maar alleen een longeerlijn en verder geen halstertouwen? Of bedoel je dan dat het om de benen kan slaan ed als er gedoe is...

Als je een leek zou zeggen laadt een paard in en uit, dan zou die denk ik naar binnen lopen, het paard vastzetten, dan de stang erachter en dan de klep dicht. En andersom klep open, stang weg en paard dan pas losmaken.
Ik weet dat het zo natuurlijk niet moet, wat zijn de dingen die dan fout kunnen gaan? (moet nog helemaal beginnen met alleen trailerladen dus wil graag alle do's en don'ts weten).

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:32

itvc schreef:
@unihorses, ik hoor niet anders dan dat het levensgevaarlijk is om je paard met open achterklep en zonder billenbalk aan het halster vast te laten staan

Ik ook, ik wil graag weten wat er dan allemaal kan gebeuren, kan me voorstellen dat ie gaat hangen? Steigeren? trailer afbreekt?

Fransje_70

Judith_ schreef:
En als je met zijn tweeën lost waarbij er eentje voor bij zijn hoofd blijft terwijl de ander de stang er achter weg haalt ect?

De vraag gaan over alleen je paard laden en lossen. :+

NiKip

Als je dan toch een eigen trailer hebt. Ga lekker oefenen op je eigen terrein :j

Ik denk dat er niet 1 perfecte manier is, maar dat je moet gaan uitzoeken hoe jouw paard rustig blijft.
Als je veel gaat oefenen zal hij hoogstwaarschijnlijk vanzelf ook al rustiger eraf gaan lopen.

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 00:33

@xStephanie, dat klinkt niet verkeerd, heb jij dit al geprobeerd? Hoe ging het, anderen??

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:33

Fransje_70 schreef:
itvc schreef:

Ik ook, ik wil graag weten wat er dan allemaal kan gebeuren, kan me voorstellen dat ie gaat hangen? Steigeren? trailer afbreekt?

en wat kan er gebeuren? het is het zelfde als een paard wat in een stand staat, of op een poetsplek.... en als er wat gebeurt heb ik altijd nog paniek haken

edit: ik vind het juist levensgevaarlijk om ze voor los te laten dit 1x gedaan en ze heeft bewezen dat een paard in een 2 paardstrailer in haar vak kan draaien en dat hebben de schroeven ook gemerkt... alle bouten en dingen alles was van de muur getrapt