pony pakken uit de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sun_Dance

pony pakken uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 19:46

hoi Bokkers,

Ik vroeg me af of jullie misschien wat tips hebben, ik heb namelijk een a welsh ruintje die je niet kunt pakken in de wei. Hij staat in een grote wei met inloop stal met 2 andere pony's die je zo kunt pakken, maar zodra je op hem afloopt (ook al heb je iets lekkers) neemt hij de benen. Heb je geen halster en loop je op hem af, komt hij altijd een aai halen. Tegenwoordig loop ik achter hem aan de stal in, en dan kan ik hem makkelijk pakken, maar zou het toch graag anders zien! Het is ook niet dat we altijd aan het werk gaan als ik hem pak, in tegendeel, vaker lekker poetsen! Hebben jullie misschien tips voor me ?

x

NiKip

Re: pony pakken uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:55

Vaker met het halster de wei in lopen en hem niet pakken. :j
Dus gewoon het halster vasthouden en hem gaan aaien en/of wat lekker geven.
Daarna kan je ook gaan oefenen met het halster om doen en nadat je een snoepje hebt gegeven hem weer af doen en weglopen.

RitaaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:10

Ik heb met mijn paarden altijd gedaan dat ik de eerste twee weken ze dagelijks binnenhaalde en ze alleen maar eten gaf, verder niks. Eten op? Weer naar buiten! Na twee weken (en ze kwamen dan direct als ik ze riep) ging ik het afwisselen, soms alleen eten en soms eten en dan iets doen. Liefde van het paard gaat nog altijd door de maag!

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 22:45

Ik zou zijn halster omlaten als dat kan, dan kun je hem sneller pakken. En lekkere hapjes meenemen. Af en toe alleen even aaien en dan weer gaan.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 22:47

ik zou gewoon het halster omlaten en ook de wei in gaan als hij niks hoeft te doen. gewoon een snoepje meenemen en weer weggaan, zo leert hij dat het ook leuk kan zijn als jij de wei in komt :)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 23:54

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 23:56

die van mij heeft op dit moment de kuren dat ze niet meer wil komen. Ze komt normaal gesproken altijd.. tot de laatste paar dagen.....

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 23:58

NiKip schreef:
Als je ervoor kiest om het halster om te laten, zou ik wel een veiligheidshalster aanschaffen :j

Ik heb deze: http://csimg.choozen.nl/srv/NL/29000951 ... alster.jpg

Zit een veiligheidssluiting met klitteband op, die los schiet als er heel veel druk op komt te staan.

waar koop je zo'n veiligheids halster als ik vragen mag?
is wel erg handig!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:01

Heb die van mij (Field Safe van Horseware) toen bij agradi gekocht, maar daar hebben ze hem niet meer volgens mij.

Barefoot verkoopt ook een veiligheids halster. De Break -away heet die volgensmij.

Lunaleut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:02

Neem een snoepje mee en je halster in een tasje of achter je rug en dan snel pakken.
Of met meerdere mensen je paard in een hoekje insluiten.
Wat ook kan is eerst naar een ander paard toelopen en aaien en dan naar jou paardje.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:02

NiKip schreef:
Heb die van mij (Field Safe van Horseware) toen bij agradi gekocht, maar daar hebben ze hem niet meer volgens mij.

Barefoot verkoopt ook een veiligheids halster. De Break -away heet die volgensmij.

dankjewel, ik ga zo maar even kijken!
erg handig, heb er nog nooit van gehoord :D

CBF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 01:26

Ik heb nog niet zoveel ervaring hiermee maar toen ik een pony moest ophalen uit de buitenbak ben ik rustig op haar afgestapt. Een aantal meters van haar vandaan gestopt en tegen haar gaan praten. Handen uitgestoken en voetje voor voetje gestapt. Misschien was het beginners geluk maar het werkte.....

Sun_Dance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 14:34

Bedankt voor de tips, maar de meeste dingen heb ik allemaal al geprobeerd.. En over dat halster omlaten in de wei gaat bijna niet, dat deden we vroeger wel, maar hij krijgt daar na 1 dag al last van en gooit hij hem ervan af.. ook halster achter mijn rug enz enz, als je een halster tevoorschijn haald, maakt niet uit hoelang je al naast hem staat sprint hij gewoon weg... toch nog bedankt voor alle tips! <3

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:37

paarden zijn vrij nieuwsgierig! gewoon een stukje vandaan bij hem blijven staan of gaan zitten.! geen halster meenemen , maar wel wat lekkers . hem naar jou toe laten komen ( veel geduld hebben ) en dat een paar keer oefenen! vervang halster voor een halstertouw en sla dat af en toe eens om zijn hals heen en doe verder niks! zo kun je het proberen op te bouwen!

_SimoneSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:49

ik zou je paard altijd het halster om houden , en dan als je je paard eruit wilt halen , alleen touw meenemen en wat lekkers ! x

PhiliCool

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:53

Mijn verzorgpony rende ook altijd weg, ik ben inderdaad ook gewoon een hele tijd het weiland ingegaan om haar even te aaien en een snoepje te geven. Nu komt ze altijd uitzich zelf naar me toe, ik beloon haar wel gewoon nog steeds als ze naar me toe komt.

Joelletjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:57

NiKip schreef:
Vaker met het halster de wei in lopen en hem niet pakken. :j
Dus gewoon het halster vasthouden en hem gaan aaien en/of wat lekker geven.
Daarna kan je ook gaan oefenen met het halster om doen en nadat je een snoepje hebt gegeven hem weer af doen en weglopen.

Deze tip heeft bij mij ook heel erg geholpen, zeker proberen dus!

AapiieJ19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:55

ben niet zon voorstander van halster om in de wei. ook met veiligheidshalsters.. brrr zal maar vast komen te zitten

Wellantdagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:00

ik ga mee met het bericht van NiKip, gewoon af en toe de weide in lopen zonder hem te pakken. dat hij niet meer denkt dat je altijd in de weide komt om hem te komen halen! Succes!

CBF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:53

Geduld is een schone zaak
Luidt het spreekwoord
:+

frodo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:21

Nog vaker pakken en dan gewoon in de wei poetsen en dan weer los laten

Chaarxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:42

Wat ik altijd doe is als ik ze eruit haal leg ik altijd iets lekkers in de bak.
Want dan weten ze als ze naar stal gaan dat ze dan iets lekkers krijgen mischien komt je paardje dan wel?

Naatjee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:54

ik ben niet echt een voorstander van een halster om in de wei. je kunt misschien vaker gaan oefenen door met een halster in de wei gaan lopen zonder hem te pakken. dan proberen het halster een paar heer omdoen en weer afdoen en belonen. als dat beter gaat dan halster omdoen en poetsen zodat die er aan wend. als je op je pony afloop in de wei moet je niet rechtstreeks naar hem toe lopen maar juist met een boogje en hem niet aankijken. kijk bijvoorbeeld naar de grond. x

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:58

Lunaleut schreef:
Neem een snoepje mee en je halster in een tasje of achter je rug en dan snel pakken.
Of met meerdere mensen je paard in een hoekje insluiten.
Wat ook kan is eerst naar een ander paard toelopen en aaien en dan naar jou paardje.

Oh, wat heb ik heerlijk gelachen hierom ;)

Een paard is een prooidier, erop af sluipen en stiekem doen zijn precies die gedragingen waar ze op letten, waar ze vluchtgedrag van krijgen, want dat is wat roofdieren doen die een prooidier willen opeten.
Met meerdere mensen een paard in een hoekje drijven is in het hoofd van het paard letterlijk een jacht die op hem gemaakt wordt.

Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om de aankomende dagen helemaal niet de denken aan het paard uit de wei te krijgen, maar enkel en alleen met het paard in de wei zijn en aan het halster te laten wennen, heb dat ding maar standaard bij je, aai het paard ermee, laat hem weten dat een halster net zo spannend is als een hek(niet spannend dus). Dan rustig bezig gaan met halsteren en gelijk weer loslaten. Gaat dat goed dan neem je het paard mee, geeft het wat eten en brengt het weer terug naar de wei.

Je kan evt het spelletje "negeer me niet" spelen als het paard echt niet bij je wil komen. Kijkt het paard naar je dan loop je weg, kijkt hij niet dan loop je naar zijn achterhand en geeft hem een tikje(let op, blijf wel weg uit de ruimte waarin het paard je kan raken ;) ). Binnen no time hobbelt het paard achter je aan dan ;)
Soms is het wel makkelijker om de ruimte te verkleinen waarin je werkt.

maaikestyles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:32

appeltje meenemen :-)