ik heb 10 maart een fotometing in herperduin, paard heeft alleen nog (volgens mij) nooit op trailer gestaan, nu ga ik morgen oefenen met trailer op en aflopen en eventueel de klep dicht en paar minuutjes laten staan, hoe kan ik dit het beste aanpakken ?
ik zorg dat ik er ook meteen een hooinetje in hang zodat hij meteen kan knabbelen als hij erop staat, hoe moet ik dit goed aanpakken want ik wil geen paard creeren dat de trailer niet op kan of durft
Ik zou niet direct beginnen met de trailer op en aflopen en de klep dicht en een paar minuutjes laten staan. Gewoon rustig de trailer op lopen (ruimte nemen om het paard recht te zetten, vastpakken aan het halster, en gewoon vastberaden doorlopen. Wat je ook doet, niet achterstevoren voor je paard gaan staan, daarmee geef je met je lichaamshouding aan dat je wil dat het achteruit gaat.
Als je paard erop staat: belonen, koekje, eraf en klaar. Morgen is er weer een dag. Niet direct teveel willen.
klep open, stang eruit, paard erin, stang dicht, klep dicht. Niet teveel heisa over maken.
little_birdy
Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-13 20:32
oke dat is inderdaad ook een goede ja, mijn paard wil inderdaad nog wel eens doodleuk ergens stil gaan staan en geen been meer verzetten , dan blijf ik ook met mijn rug naar hem toe staan met druk op het halster totdat hij doorloopt
Ik zet ze er altijd gewoon zonder heisa in en rij weg. Meestal lukt het wel alleen met iemand die de klep dichtdoet, soms moet er even een lijntje achter. Zo heb ik het vroeger ook van een fokker geleerd. Nog nooit problemen mee gehad.
De meeste problemen ontstaan omdat de eigenaar zenuwachtig is.
Zou ik niet doen, erop zetten, lekker hapje en weer rustig en recht eraf. Denk erom dat eraf gaan ook iets is dat ze moeten leren dus laat daar je aandacht niet verslappen.
2 opties, aan de ene kant longeerlijn aan de trailer en trailer langs een muur parkeren zodat hij die kant al niet op kan draaien. 2de optie is 2 longeerlijnen aan iedere kant van de trailer 1, dan achter zijn billen kruisen en aan beide kanten iets druk zetten, vaak loopt zelfs bailey er dan zo op, en dat is echt een dramaqueen met laden... Dat zijn de meest vriendelijke opties. Daarna niet uitvoerig belonen maar klep dicht, evt 1 brokje, en stukje rijden, het moet vanzelfsprekend worden. Wat je ook nog kan doen is trailer voor de deur parkeren zodat hij niet naar buiten stapt wat hij denkt, maar vanuit de smalle gang direct de trailer in, dan is de overgang ook minder eng.
Mungbean
Geplaatst: 22-02-13 21:00
Als hij er 2x inloopt en de derde keer niet meer dan heb je toch echt zelf een verkeerd signaal afgegeven of hem er te vroeg weer uitgelaten. Als hij er weer uit mag omdat het eng is dan heb je nu bevestigd dat het inderdaad te eng is om erin te blijven staan.
little_birdy
Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-13 21:03
ja met de longeerlijn hadden we al gedaan maar daar gaat ie in hangen die muts, volgende keer dan de trailer stukje de schuifdeur inrijden oid?
nee hij mocht eruit toen hij er rustig instond , hij vloog ook niet achteruit maar liep rustig terug,
de 2 keer dat hij er in ging was ook pas nadat we beide voorvoeten op de klep moesten zetten,
met de 3e keer proberen had ik wat hooi vast ook en dan liep hij er telkens met beide voorbenen op achter het hooi aan en dan ging de rem erop en ging hij weer achteruit,
hij was ook totaal niet op mij aan het letten maar iedere keer dom om zich heen aan het kijken en andere dingen aan het zoeken doe hem meer interesseerden
jorika1986
Geplaatst: 22-02-13 21:05
Was hij het niet gewoon beu? Hoe oud is het paard?
waarschijnlijk heb ik iemand gevonden die een paar keer komt helpen
Mungbean
Geplaatst: 22-02-13 21:11
Als hij niet op jou aan het letten was dan gaat er sowieso wat mis in de voorbereiding.
Wat ook vaak fout gaat is dat na het uitladen het paard ook weer uitgebreid beloond wordt. Belonen als hij rustig in de trailer staat (niet op een stressmoment belonen) en na het uitladen vooral 0 aandacht besteden aan het feit dat hij weer buiten staat maar direct iets gaan doen wat de aandacht verlangt. Ook niet overdreven belonen, niet meer alsof ze de wasplaats oplopen of voeje geven. Bij stress veel aandacht geven verhoogd de stress nog meer (ook mij kinderen).
oke dus alleen belonen als hij op de trailer staat dat is duidelijk, is het misschien ook slim om mijn touwhalster te gebruiken de eerste paar keer?
had nu zijn lederen aan maar die is zo zacht onderlegt dat een beetje druk niet zoveel uithaalt
Mungbean
Geplaatst: 22-02-13 21:21
Dat ligt aan je paard. Mijn stresskip ruin kon ik gewoon aan een stalhalster inladen. Zijn coole maar eigenwijze zus krijgt een touw onder de kin door. Niet om te trekken, maar ik accepteer niet dat een paard de wereld gaat staan bekijken terwijl we ergens mee bezig zijn. Om zich heen kijken doen ze maar op de wei.
Je gaat het hoe dan ook nu lastiger krijgen. Paard was 2x braaf en je bent gestopt toen het niet meer ging. Ik was na 1x gewoon weer gestopt net als met rijden. Als een jong paard voor het eerst een nieuwe oefening goed doet ga je dat niet herhalen. Dat komt de keer erna pas weer.
Mijn jonge paarden komen in de opfok 2x per jaar in de trailer (naar en van de zomerwei). Dat wordt echt niet geoefend hoor. Paard erin klep dicht en rijden. 6 maanden later weer precies zo, no problemo.
ja daar ben ik dus ook bang voor ja, baalde ook van mezelf dat ik het niet bij die 1 of 2 keer heb gelaten, hij stond de 2e keer net met 1 voetje nog op de klep, dus ik dacht nog 1 keer helemaal erop en perfect maar nu
Daphnm
Geplaatst: 22-02-13 21:28
Als je na de eerste keer geen problemen wil/gezeur , zou ik het op de manier van Eddy Modde gebruiken! Geloof me, die problemen van dat je paard er op de terugweg of later er ècht niet in wil, wil je echt niet meemaken! Hij gebruikt een speciale methode, geheel paard vriendelijk. Ik heb het met een moeilijk te laden pony geprobeert en je ziet duidelijk verschil in gedrag. http://www.diagonaal-paardenvervoer.com ... ailerladen