Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Een paard slaan omdat ze druk worden? Dan worden ze nog drukker / angstiger en opgefokter van, nooit meer doen dus. Terug naar stal RENNEN? met een druk paard? Ook niet doen.
En dan tikken met de zweep geven op het moment dat ze terug op stal zijn? Dat snapt een paard toch niet je moet consequent zijn en direct handelen. In deze situatie had je niet eens hoeven straffen...

ik dacht dit is een meisje van 12 die het niet weet, maar 18? Een paard wat bang is ga je toch niet met een zweep slaan? 
Zo leer je juist verkeerd gedrag aan! Jij bent de leider, en als de pony's jullie niet als leider opnemen, zal ik nog even naar je lichaams taal kijken, en probeer niet geiriteerd te raken, zo krijg je juist deze situatie's. Verdiep je anders eens in het vlucht gedrag van paarden, en probeer zo te handelen zoals de leider van een kudde, zo voorkom je veel problemen 
Verdiep je gewoon wat meer in gedrag van een paard, hoop dat jullie het inzien dat het niet de goede manier is! Veel succes nog 
LBsabrina schreef:Hoi allemaal. Vanmiddag gingen ik en de verzorgster van mijn pony's wandelen over de stoep. Ze zijn verkeersmak en is altijd goed gegaan. Onderweg waren ze al erg druk en toen er een vrachtwagen aan kwam hadden we besloten om terug te gaan want daar schrikken ze nog wel eens van. Toen we op het erf waren aan de weg kant begon little de oudste ( 5 jaar ) te steigeren en te rennen. Bindy de jongste ( bijna 4 jaar ) begon ook druk te worden. We gaven ze tikken met de zweep maar dat hielp niet. Toen besloten we terug te rennen naar de stal voor dat ze de weg op gingen. Bij de stal hebben we ze flink de les geleerd! We zijn het meer als zat dat dominante gedrag. Wat te doen? Graag tips. Gr sabrina en selena