Paard rent/steigert naar mensen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blondie_

Paard rent/steigert naar mensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 15:03

Mijn 2 jarige arabier is eigenlijk heel braaf en rustig.
Maar dan ineens komt hij naar me toe gerent in de weide en laat zich niet echt wegjagen, hij is niet bang voor de zweep of iets dus ik kan hem moeilijk van me af jagen.
Met wandelen hetzelfde, heel braaf en dan opeens zwaait hij met zijn hoofd en steigert mijn richting uit, of als ik hem aan de longeerlijn laat grazen ziet hij ineens iets en rent op me af.
Ik vind dit nogal gevaarlijk!
Dit paardje is nog maar weinig in de hand geweest en ook helemaal niet agressief. Waarom doet hij dit en wat doe ik eraan?
Verder gedraagd hij zich ook niet dominant maar toch mij lijkt het alsof hij zijn plaats niet echt kent tegenover mensen, wat betreft dit probleem.

kinel

Re: Paard rent/steigert naar mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:04

is hij nog hengst?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:05

Stopt hij wel op gepaste afstand of moet jij echt een stap opzij doen?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:05

Dat klinkt inderdaad als heel gevaar,ijk gedrag.
De op.ossing die ik zou geven is de combinatie van horsemanship en grondwerk.
Aangezien je paard echt het respect tegenover jou is kwijtgeraakt.
Je schrijft dat hij verder niet dominant is, hoe is het met het borstelen,voeren, etc?
Met dit gedrag raad ik je aan een expert erbij te vragen.
Dit is exht levensgevaarlijk.

ijslandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:06

Heeft hij al eens de zweep gevoeld?
Klinkt als een dominantie kwastie/ gevaarlijk spelletje?
Klinkt misschien hard,maar ik denk dat hij even zijn grens moet weten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:08

Klinkt als dominantie.
Verder kan ik je niet echt helpen, misschien even contact opnemen met een expert?

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 15:25

Hij is vorig jaar gecastreerd.
Of hij op tijd stopt weet ik niet want ik blijf niet stilstaan, zou vast wel het beste zijn maar daar ben ik te bang voor! heb al eens een flinke klap van de voorbenen gehad! (niet van dit paard)
met borstelen en voeren is hij gewoon erg braaf.
Misschien dat hij eens een flinke knal zou moeten hebben van de zweep, maar natuurlijk wel op het juiste moment. en dat is niet gemakkelijk, zijn benen zijn langer als de zweep dus die afstand probeer ik te bewaren wanneer hij het weer in zn hoofd krijgt.
Hij is grootgebracht met de fles misschien heeft dat hier ergens een oorzaak in.. ik weet het niet hoor

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:30

Als jij wegloopt laat jij zien dat je bang bent en is hij dus duidelijk de baas.
Probeer eens stil en zelfverzekerd te staan (met een zweep in je hand)
En als hij te dichtbij komt krijgt hij een tik.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:36

Flessenveulens hebben vaker last van gedragsproblemen. Als je daar eens op doorzoekt op bijv. bokt vind je wel meer verhalen over flessenveulens.

Wat je ook kunt doen: als hij in het land staat te grazen, loop je doelbewust op hem af. Jij wilt op de plek staan waar hij staat, dus hij moet aan de kant. Loop rechtop, hoofd omhoog. Gaat hij niet aan de kant, loop dan door hem heen tot jij op de plek staat waar hij eerst stond. Daar blijf je even staan, anders snapt hij natuurlijk niet waarom jij hem wegjoeg. Als hij wegloopt, hoef je hem niet te belonen. Gewoon doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Laat het daarna even rusten en doe het nog eens.
Dit is gewoon kuddegedrag. De hogere in rang jaagt de lagere in rang weg om zelf op dat plekje te kunnen eten.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:36

Kan, hoeft niet. Ken er genoeg die wel opgevoed zijn.

Maar 1 ding is zeker, ts je bent veel te laat met zijn ongewenste gedrag te corrigeren. Als hij met zijn benen naar jou toe zwaait geef je hem een oplawaai met de zweep TEGEN zijn benen. Dat voelen ze wel. Voor hem weg lopen geeft voor hem aan dat hij wint!! Fout, blijf zolang mogelijk staan en maak je breed.
En zoek hulp in het opvoeden van jonge paarden voordat je in het ziekenhuis beland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:40

als je zweep te kort is zou ik op zoekgaan naar een langere, een flinke pets en ik denk dat ie t snel niet weer gaat doen

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 16:01

Bedankt voor de nuttige tips! Ga ik zeker iets mee doen, meer tips zijn altijd welkom natuurlijk!

Zijn gedrag had inderdaad al veel eerder gecorrigeerd moeten worden, de vorige eigenaar was er ook bang van en deed er niks mee. kende sowieso niks van paarden.
Hij is pas sinds vorige week van mij.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:38

Wees heel duidelijk in wat jij wel en niet accepteert van hem. Wat vandaag nee is is het morgen en volgende week ook!!! Stem correctie gebruiken en opvoeden.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:45

Ik heb wel eens een shetmerrie onder handen gehad. Klein van stuk, slechts 93 cm hoog. Maar agressief, echt niet normaal! Had al meerdere mensen het ziekenhuis in geholpen. Die was ook door het respect van mensen heengegaan en had ontdekt dat ze daar helemaal niet voor gestraft werd, maar dat ze daardoor juist met rust gelaten werd. Vond ze prachtig! Maar het was wel echt een levensgevaarlijke pony. Zodra je binnen een meter bij haar in de buurt kwam, draaide ze zich razendsnel om en trapte ze met 2 benen gericht. Zij is uiteindelijk binnen een week weer 'normaal' geworden. Maar het geeft wel even aan hoe dit zich kan ontwikkelen als je niet corrigeert.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:46

Trouwens, mijn puberende ruintje van 3,5 doet dat ook wel eens, op je af rennen enzo. Ik jaag hem dan gelijk van me af en geef hem nog wat trappen na. Hard, maar zeker wel nodig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:51

JudithO schreef:
Ik heb wel eens een shetmerrie onder handen gehad. Klein van stuk, slechts 93 cm hoog. Maar agressief, echt niet normaal! Had al meerdere mensen het ziekenhuis in geholpen. Die was ook door het respect van mensen heengegaan en had ontdekt dat ze daar helemaal niet voor gestraft werd, maar dat ze daardoor juist met rust gelaten werd. Vond ze prachtig! Maar het was wel echt een levensgevaarlijke pony. Zodra je binnen een meter bij haar in de buurt kwam, draaide ze zich razendsnel om en trapte ze met 2 benen gericht. Zij is uiteindelijk binnen een week weer 'normaal' geworden. Maar het geeft wel even aan hoe dit zich kan ontwikkelen als je niet corrigeert.

En hoe heb je dat gedaan dan? Ben wel even benieuwd :D

Amanda_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:52

Mijn arabier heeft dit ook soms zit gewoon ook beetje in het ras

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:53

Ben ik niet met je eens. Het zit in de opvoeding, niet in het ras.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:59

inderdaad dat is echt onzin ;)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:01

prugelpiet schreef:
JudithO schreef:

En hoe heb je dat gedaan dan? Ben wel even benieuwd :D

Tja, hoe dat precies ging is de grote vraag.

Wel hebben we haar van begin af aan al flink duidelijk gemaakt dat er met ons niet te spotten valt. We hadden haar bij een andere shet in een klein weitje gezet, met een omheining waar ze zeker niet uit kon breken.
Het was geloof ik in januari een keer ofzo. Anyway, ze kregen daar hooi gevoerd onder een afdak (4 palen in de grond, golfplaten erop als dak) uit een aanhanger. Ik zat in het hooi, madam kwam hooi eten. Daarbij ging ze overdwars tussen een paal en de aanhanger staan. Voor haar stond de andere shet. Ik bedacht dat ik haar wel aan kon raken, ik zat toch in het hooi en was daardoor in principe onbereikbaar. Ik begon haar te kriebelen bij haar schoft. In eerste instantie wilde ze maken dat ze wegkwam, maar toen ze niet snel genoeg weg kon komen ontspande ze zich en genoot van de aandacht. Vervolgens heb ik mijn zusje haar halster laten omdoen terwijl ik de pony aan haar manen vasthield. Je weet maar nooit of ze zich ineens bedenkt. Zo hebben we haar naar het midden van het land gebracht. Flink beloond en gekriebeld. Toen losgelaten, even weggegaan en later teruggekomen. Pony weer benaderd, uiterst voorzichtig, en ze was nog steeds de rust zelve. Hoe het met haar af is gelopen weten we niet, toen we daar de volgende dag kwamen stond er een andere pony in de wei. "Ingeruild". Tja...

Wel moet ik erbij zeggen dat we haar de hele week (zolang was ze er, echt noemenswaardig -ahum- ) niet eerder in handen hebben kunnen krijgen. Dat was echt te veel risico.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 19:18

Als ik hooi voer doe ik dat in een hooinet, moet ik ze laten wachten tot ik klaar ben met ophangen en ze dan pas laten eten?
Ivm roedelleider, rangorde... of krijg je dan juist voernijd en agressie?
klinkt wel als een heel domme vraag, maar zit me echt even af te vragen hoe ik dit dalijk moet aanpakken :-D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:13

Ja, je moet ze sowieso laten wachten. Daar heb ik vooral met mijn jongste ruintje nog wel eens ruzie over, die gaat echt in de verdediging. Kwestie van consequent zijn. Pas als jij duidelijk aan de kant gaat, mogen ze erbij. Als ze eerder in de buurt komen, sla ik ze al weg.

En domme vragen bestaan niet ;)
Bokt is ook bedoeld om anderen te helpen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:21

Blondie_ schreef:
Als ik hooi voer doe ik dat in een hooinet, moet ik ze laten wachten tot ik klaar ben met ophangen en ze dan pas laten eten?
Ivm roedelleider, rangorde... of krijg je dan juist voernijd en agressie?
klinkt wel als een heel domme vraag, maar zit me echt even af te vragen hoe ik dit dalijk moet aanpakken :-D

Ja, en let ook goed op hoe hij dan naar je toe komt. Ontspannen en oortjes naar voren? Netjes stoppen buiten jouw persoonlijke ruimte? Dan stap je opzij en mag hij eten. Oren plat, willen doorlopen? Jaag hem weg. Eten opeisen van jouw mag nooit, dat gebeurt dan nl ook met andere dingen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:28

Oortjes naar voren en tussen jouw vingers door eten mag ook niet, let daar ook op! Bij mij moeten ze echt minstens een meter afstand houden.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:06

Staat hij bij andere paarden? Hoe gedraagt hij zich bij hen?
Andere paarden kunnen een deel van de opvoeding voor je doen. Hem respect bijbrengen bijv.

Verder zelf heel zeker zijn, altijd recht staan, hem in de gaten houden. Zeg jij stil staan dan moet hij stil staan, zet hij nog een pas, dan laat je hem die pas terug zetten.
Duidelijk zijn, consequent blijven, heel duidelijk grenzen stellen en je daar aan houden.
Komt hij op je af of wil hij je omver lopen dan een knal met de zweep, evt. een boze schreeuw erbij.