Boos met aansingelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

Boos met aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 20:21

Hoi Bokkers,
Sinds een tijdje is mijn verzorgpaard boos met aansingelen. Heel vroeger reageerde hij er nauwelijks op, hooguit een beetje met zijn hoofd schudden. Een tijdje heeft het zadel niet goed gelegen (hadden we niet door, het zadel was ingezakt) waardoor het niet goed lag naast zijn schoft. Hij heeft altijd al een moeilijke rug gehad. Maar de zadelmaker is toen geweest, maar het nijdig zijn met singelen ging niet over. Zadelmaker is pas weer geweest en heeft weer opgevuld, en nu ook een speciale singel meegegeven (eric le tixerant) en in het begin reageerde hij positief op deze singel. Hij was nog steeds wel chago maar al in veel mindere mate. Maar nu lijkt hij toch weer terug te vallen in het oude patroon. Zadel moet nu goed liggen, ik singel altijd rustig aan. Probeer hem vaak tevreden te houden met een wortel of snoepje geven. Maar hij wordt er nu zo opdringering van, dat ik dat nu niet meer doe.
Het is een super lief paard dat nooit zal bijten, maar met singelen krijgt hij toch neiging tot. En dat doet hij niet voor niets, daarom vroeg ik mij af of bokkers misschien nog suggesties hebben?
Ik had trouwens ook al gekeken voor evt een maagzweer. Maar hij eet prima, zit verder super in z'n vel, glimt als een spiegel en is super vrolijk en gezellig. (op het singelen na dan :P )

LoTjEeExXx_

Re: Boos met aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:24

misschien kan je het gaatje vor gaatje doen, een gaatje korter, stukje lopen (twee/drie passen) dan weer een gaatje strakker.... Dit helpt bij mijn pony wel. Misschien is er iets mis met z'n rug en reageert hij daarop??

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 20:27

Fysio komt regelmatig om te controleren, gaatje voor gaatje doe ik al, maar werkt niet, zodra hij de singel alleen al voelt gaan z'n oren al naar achter. De spier bij z'n schoft was gevoelig volgens de fysio, maar dat is gekomen toen der tijd door het zadel. Maar moet nu verholpen zijn, het zadel ligt nu al een paar weken goed. Maar z'n gedrag blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:29

Het kan zijn nu het winter is dat je paard een dikkere vacht krijgt.
En met aansingelen kunnen de haren tussen de singelsloten gaan zitten. En als jij dan hard trekt doet dat pijn.. Misschien is het dat?

EDIT: Paarden krijgen overigens altijd een dikkere vacht in de winter :')

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 20:31

Hij is geschoren. :D

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:32

fresley schreef:
Het kan zijn nu het winter is dat je paard een dikkere vacht krijgt.
En met aansingelen kunnen de haren tussen de singelsloten gaan zitten. En als jij dan hard trekt doet dat pijn.. Misschien is het dat?

EDIT: Paarden krijgen overigens altijd een dikkere vacht in de winter :')

Ik moet erg lachen om je edit :+
En verder wou ik precies hetzelfde zeggen!

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:33

Misschien is een elastieken singel een idee? Dan gaat het aansingelen wat gelijkmatiger
Edit: Niet goed gelezen, die heb je al

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:36

Wat voor een singel heeft hij?
Misschien een bontje proberen?

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 21:05

Eerst gewoon een neopreen singel van kieffer, nu een eric le tixerant. Bonte singel heeft hij ook, maar dat gaf ook geen verschil. Hij heeft ook geen schuurplekken ofzo. En onder z'n buik mag ik gewoon poetsen (wat hij ook lekker vindt) terwijl dat vroeger niet mocht, voor de eric le tixerant singel. Dus dat is wel positief.

jacqueline_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 17:30

Mijn paard had dit ook, osteopaat bijgehaald en bleek dat hij te veel afvalstoffen in zijn lever had waardoor hij zo heftig reageerde op de singel. Heb hier druppels voor gekregen en ik zag na een aantal weken duidelijk verschil. Nu paar maanden later reageert hij helemaal niet meer op het aansingelen. Hoop dat je hier wat aan hebt!

Fleur311

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:52

Misschien gaatje voor gaatje aansingelen wil bij mijn paard nog wel een werken

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:15

Een elastieken singel mag je niet zo strak singelen als een gewone singel :) er moet nog een hand tussen kunnen, of singel je al zo aan?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:58

Het kan zijn dat de pijn nog in het systeem van je paard zit. Dus bijv. als ik op de poetsplaats word aangesingeld doet het zeer. Paarden zijn tenslotte ook gewoonte dieren, heeft het 3x zeer gedaan blijft dat nog even in zijn systeem zitten. Heb je wel eens geprobeerd hem pas in de bak aan te singelen?

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 17:51

Gaatje voor gaatje werkt niet helaas. Nee ik singel hem niet te strak aan, maar hij vertoont dit gedrag al als ik hem nog niet eens aansingel, maar alleen al de singel onder zijn buik door pak. En ook bij een gewone neopreen singel.
Dat van in het systeem zou het wel kunnen zijn, in de bak reageert hij stukken minder. Nog wel enigzins door met zijn hoofd te schudden en beetje chago te kijken. Hij wordt wel op 2 verschillende plaatsen opgezadeld, als het lekker weer is buiten, en anders binnen. Maar bij deze plekken reageert hij allebei hetzelfde.
Dat van die lever, heeft het nog meer symptomen, of andere dingen waaraan je dat kan herkennen?

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:19

Het hoofdschudden zou ook een symptoom kunnen zijn van iets medisch. Net als het aansingel-gedrag.
Als ik jou was zou ik denk ik mijn paard eerst goed laten beoordelen door een dierenarts en/of andere deskundige(n).
Mocht er op medisch gebied niets aan de hand zijn, probeer dan eens om rustig eerst de singel alleen maar tegen de buik aan te houden. Heel langzaam, geen gespen vastmaken, alleen maar het aanraken van de buik met de singel. Blijft je paard rustig? Beloon het dan. Laat na dat belonen van het goede gedrag de singel weer los. Probeer het opnieuw en probeer dit net zo vaak tot je paard rustig blijft bij het contact van de singel met de buik. Gaat het goed, ga dan steeds een klein stapje verder.
Kan even tijd kosten, maar in mijn ogen is het wel een goede manier.

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:18

Wat doe je als hij neigt te gaan happen? Negeer je het of doe je iets waaruit blijkt dat je aandacht besteed aan zijn gedrag?

Verder heb ik ook vaak een paard dat met poetsen/ singelen telkens neigt te gaan happen en dat wordt altijd een stuk minder als ik met mijn vrije hand rustig over zijn vacht aai, zodat het ''nare'' niet alleen naar is (snap je wat ik bedoel?), en ik verder het happen compleet negeer. En wat ik ook wel eens doe is eerst rustig met mijn hand langs de plek waar de singel komt te liggen en dan pas de singel. Een soort van ''geruststellen'' dus eigenlijk.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 20:23

Op wat voor medisch iets doel je dan, JonneN? Hij heeft een tijd geleden aquatraining gehad waarbij zijn rug helemaal nagekeken is, dus daar zou niets mee aan de hand moeten zijn. Met rijden zelf loopt hij geweldig, daar merk je echt helemaal niets aan hem, hij onstpant en loopt goed over zijn rug.
Ik besteed verder geen aandacht aan zijn gedrag, negeer het eigenlijk gewoon. Ik heb wel het idee dat nu hij geen wortels meer krijgt bij het aansingelen (wat hij voorheen wel bijna altijd kreeg) ook een beetje boos wordt omdat hij niks krijgt. Dan draait hij zijn hoofd naar me toe zegmaar en gaat dan met z'n lip tegen me aanduwen en z'n hoofd voor de gespen van de singel (zodat ik dus niet kan aansingelen :+ ) dan duw ik hem vaak weg.
Borstelen onder z'n buik mocht voorheen ook niet, dan werd hij boos, nu mag dat wel dus dat is wel fijn. Ik zal jullie manieren is proberen, bedankt. :)

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 08:57

Ik heb niet zo zeer verstand van paarden op medisch gebied, maar misschien iets met de ingewanden, zoals maag of inderdaad lever, wat volgens mij al genoemd was?
En inderdaad zoals Sparkles al schrijft, geruststellen met je vrije hand. Dat bedoelde ik eigenlijk ook in mijn verhaaltje maar ben ik min of meer vergeten te schrijven.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 18:38

Mijn paard deed het ook. Bleek dat ze een verschoven wervel had met daar aan een verschoven rib en die deed haar dus zeer als ik aansingelde. Osteopaat heeft de wervel recht gezet en daarna waren de problemen over. Overigens merkte ik dat ook met rijden, bokken met aanspringen in galop, narrig etc. Weet je echt zeker dat de rug goed is? Of dat er na de aquatraining niets gebeurd is (gevallen, uitgegleden, vastgelegen oid)?

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 18:49

Nee zover ik weet niet, maar met rijden bokt hij ook niet, springt goed aan, en doet alle zijoefeningen ook goed. Zou de fysio zoiets niet voelen?
Waarschijnlijk komt er trouwens alsnog een nieuw zadel, deze is al vrij oud en z'n schoft ligt teveel op zijn rug naar ons idee(snappen jullie wat ik bedoel? :P ). Maar dan gaan we ook kijken voor andere zadelmaker (de zoveelste al pfffff)
Laatst bijgewerkt door xJess op 21-02-13 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 18:50

Mijn paard doet het ook, behalve als hij een elastieken singel heeft.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 18:51

Die heb ik al. ;)
Zelfs nog met speciaal drukverdeling en alles.

Soesje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:57

Mijn paard deed het ook en bij mij hielp het wel om naar een andere plek te gaan om aan te singelen. Dus bij de stal deed ik wel het zadel erop en heel losjes de singel er om heen en dan liep ik een stuk met hem naar de weg toe en daar singelde ik dan aan. Nu reageert hij er helemaal niet meer op waar ik ook aansingel. Ik denk dat het bij ons ook ontstond door de dikke wintervacht, die haren zaten er een keer tussen. Nu ik dat weet let ik daar altijd goed op.

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 13:00

Het kan zijn dat je paard ziek is. Het punt voor weerstand zit nl links vlak aan de singel. Mijn paard is sowieso niet blij met aansingelen maar ik merk dat het een stuk erger is als hij zich niet goed voelt. Trilt je paard met zijn huid als je aansingelt?

xKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 13:08

xJess schreef:
Eerst gewoon een neopreen singel van kieffer, nu een eric le tixerant. Bonte singel heeft hij ook, maar dat gaf ook geen verschil. Hij heeft ook geen schuurplekken ofzo. En onder z'n buik mag ik gewoon poetsen (wat hij ook lekker vindt) terwijl dat vroeger niet mocht, voor de eric le tixerant singel. Dus dat is wel positief.

Ik heb echt precies het zelfde probleem. Ik herken alle punten van deze situatie. Alleen mag ik ook niet poetsen op haar buikje.
Vooral bij het gedeelte waar de singel normaal altijd ligt. Ze heeft nog nooit gebeten tot voorkort. Ze beet keihard in mijn arm, dit had ik nog nooit mee gemaakt. Apart.