Wanneer gebruiken jullie zweetdeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quinette

Wanneer gebruiken jullie zweetdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 17:13

Eigenaresse van t paardje wat ik rij wil graag dat ik voor en na het rijden even de zweetdeken op gooi. Dus zodra het zadel op ligt de zweetdeken op, naar de rijbaan lopen buitenom (20m) daar deken af en dan na het rijden weer op. Kleine moeite, geen probleem. Was t van de week n keer vergeten en kreeg net n smsje dat ze had gehoord dat iemand van stal had gezien dat ik geen zweetdeken had opgedaan. Voel me op de een of andere manier toch n beetje schuldig nu en van daar uit ook mn vraag.
Wanneer gebruiken jullie n zweetdeken?

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 17:17

Is het paard geschoren?

Ik heb zelf een ongeschoren pony. Die krijgt alleen een zweetdeken op als hij hard gewerkt heeft en daarna stil moet staan in een koele omgeving (bijvoorbeeld een trailer).
Soms heeft hij hem ook op als ik de volgende dag een shoot heb, zodat hij schoon blijft :D
Laatst bijgewerkt door NiKip op 17-02-13 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 17:18

In de winter gebruik ik ook een zweetdeken voor en na het rijden.
Als het echt koud is zelfs in het begin tijdens het rijden.
Verder op transport en na het wassen.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 17:21

Ik doe het op na het rijden als hij nat is zweetdeken op en even op stal voordat ze weer naar buiten gaat.
Als ze niet nat is dan gebruik ik hem niet.

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 17:22

Nee hij is niet geschoren, maar staat ook niet echt dik in zn vacht. Na het rijden is ie hoogstens n klein beetje bezweet onder zn hals en net niet bezweet onder het zadel/dekje.

NiKip

Re: Wanneer gebruiken jullie zweetdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 17:26

Nou dan hoef je je niet schuldig te voelen hoor ;)
Als hij maar een klein beetje zweet is een zweetdeken niet nodig.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 17:28

Los van het feit of je die zweetdeken moet gebruiken of niet, ik zou me echt in de gaten gehouden voelen als je van de eigenaresse de melding krijgt dat zij een sms had gehad dat jij die deken niet gebruikt had. Oftewel, je moet altijd over je schouder kijken of je niet in de gaten gehouden wordt. Zou ik me niet zo prettig bij voelen...

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 18:40

Ja, hou dr idd wel n beetje n raar gevoel aan over, maargoed, dit was de eerste keer dat zoiets is gebeurd. En weet van wie t komt, tenminste, dr was maar 1 iemand op stal toen ik er was en die wil zich wel vaker met andermans zaken bemoeien.

1 keer deken vergeten zal zo erg niet zijn, paarden zijn gelukkig niet van suiker. Vind t alleen wel belangrijk dat de eigenaresse dr n goed gevoel over houd, dus die deken die pak ik in vervolg als eerste uit de kast.

Bimiap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:52

Ik gebruik een zweetdeken na het rijden als hij nog erg nat is. De zweetdeken neemt dan mooi het vocht op en is mijn paard sneller droog.
Als het heel erg koud is dan gebruik ik nog wel eens een uitrijdekentje bij het losstappen en uitstappen om de spieren niet te hard af te laten koelen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:54

Ik doe alleen een zweetdeken om als ie bezweet is na het rijden, hij is dan ook niet geschoren... als het heel koud is, wil ik nog wel eens een uitrijdeken omgooien bij het in/uitstappen... Maar er mee gaan rijden --> wordt te warm... Misschien bij alleen stappen in het bos ofzo... maar niet bij actief rijden :)

Maarja, eigenaars wil is wet natuurlijk... (of nouja...) wel vervelend als je meteen een berichtje krijgt als je het 1x vergeten bent, kan voorkomen... Voortaan er extra op letten dan maar?!

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 23:09

Ik had hem er voor het gemak voordat ik aam het werk ging erop (bak is niet aan huis), longeren enalles en onderweg naar huis de deken er weer op. Maar meestal legde ik hem er weer op als ik terug was en liet ik hem aam totdat ik klaar was met uitmesten (:

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 23:10

Ik gebruik nooit een zweetdeken :) paard gaat gewoon nat de wei weer op.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:55

Hier alleen als ze erg nat is zodat ze sneller opdroogt. Paardje is niet geschoren, maar staat wel onder een deken.
En we leggen hem pas op als we klaar zijn en het tuig eraf gaat, dus al helemaal goed is uitgestapt.
Deze winter 1x opgedaan tijdens het uitstappen. Maar paardje had zich zo uitgeleefd aan de dubbele longe dat ze erg nat was en er een gemene koude wind stond.

xAntheaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 16:29

Ik gebruik zweetdekens enkel in de winter.
Als ik hard gewerkt heb met mn paard, krijgt hij er eentje op. Als hij bijna droog is, gaat zn winterdeken terug op. Ook op transport gooi ik een zweetdeken op :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:42

Ik gebruik ook nooit een zweetdeken.

Paard staat altijd buiten, dik in het haar en uiteraard zweet ie ook regelmatig.
Geen probleem, ik zorg dat ik goed uitstap, dan is ie echt nog we bezweet, maar ik gooi hem zo terug de paddock op.

Hun systeem is juist gericht op rustig afkoelen.
Goed uitstappen is wel belangrijk voor de spieren - aar dat is het altijd. :)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:45

Ben het wat dat betreft met je eens TurdusMerula :j

Daarom gebruik ik alleen de zweetdeken bij de minder "natuurlijke omstandigheden". Zoals na een fotoshoot op de trailer e.d.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 21:05

Die van mij zweet ontzettend snel (geen conditie, ben er nog mee bezig). Als ze lekker aan het werk is geweest gooi ik er zeker een zweetdeken op. Het zweet trekt dan in die deken en als ze op de trailer staat vind ik het wel prettig als ze even wat warms heeft zodat ze niet te snel afkoelt.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 21:10

Die van mij krijgt in de winter na het rijden altijd een zweetdeken op. Ik leg m er ook al op als ik naar de bak toe ga, maar dat is meer gemak voor mezelf, omdat ik er anders mee moet sjouwen.
Verder ploft die van mij gelijk neer (in z'n stal) als hij klaar is met rijden en afzadelen. In de lente en zomer doe ik daarom geen zweetdeken om. Dan gaat ie na het rijden lekker in de paddock om even lekker te rollen. Ik poets hem daarna ook niet meer. Heeft ie ook nog een beetje bescherming...

fla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:12

Ik gebruik de zweetdeken alleen in de winter als mijn pony echt nat is na het rijden. Wat bijna nooit is in de winter. Dus ik gebruik hem bijna niet.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:17

Dieselpaard schreef:
Die van mij krijgt in de winter na het rijden altijd een zweetdeken op. Ik leg m er ook al op als ik naar de bak toe ga, maar dat is meer gemak voor mezelf, omdat ik er anders mee moet sjouwen.
Verder ploft die van mij gelijk neer (in z'n stal) als hij klaar is met rijden en afzadelen. In de lente en zomer doe ik daarom geen zweetdeken om. Dan gaat ie na het rijden lekker in de paddock om even lekker te rollen. Ik poets hem daarna ook niet meer. Heeft ie ook nog een beetje bescherming...

Hoe bedoel je, bescherming?

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:19

Als het koud is en mijn paard is bezweet na het rijden gaat er zeker een zweetdekentje op. Bij warmere temperaturen haal ik er gewoon een spons overheen en dan de weide in. Ze is niet geschoren, maar staat wel onder dekens :)

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:52

Dan zit ie lekker weer helemaal onder het zand....geeft toch bescherming tegen vliegen? Dat is mij altijd verteld :+

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 17:25

Oh, tegen vliegen, op die manier.
Ik denk bij flink zweten en bang zijn voor kou niet aan vliegen, maar aan winter...

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 18:44

Ah, vandaar! Ik werd al een beetje onzeker. Had er wel bij gezet dat ik m in de lente en zomer geen deken om doe ;)

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:41

Als ik van stal naar de rijhal ga - 15 min. stappen - en het koud is doe ik m heen op, zodat haar spieren goed warm worden, kan ik in de hal meteen gaan draven. En op de terugweg op voor de coolingdown, dat haar spieren niet te snel koud worden als ze flink bezweet is.

Voor 20 meter buitenom lijkt het me niet echt nodig, als je gewoon normaal warmstapt in de bak voor je wat gaat doen.