Aanvallende/agressieve pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lelberse

Aanvallende/agressieve pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 21:18

Mijn pony dries is nu al zijn hele leven heel agressief naar mensen. Althans niet altijd maar alleen in de wei en in de stal. Zodra je hem hebt is het een schatje. Maar anders valt hij aan en dan komt hij met zijn oren plat in zijn nek naar je toe. Hij probeert dan ook te bijten of te schoppen. Hij doet dit vooral als hij gevoerd word. Maar het lijkt ook soms of hij zijn halfzusje wil beschermen. Hij staat met 3 andere merrie's en hij is een ruin. Het is best gevaarlijk en daarom wil ik er wat aan doen want het is gewoon echt niet leuk meer. Ook als je met het halstertouw met hem draaft dan word hij heel erg boos. Maar voorderest is hij heel lief. Hij doet dit ook bij iedereen. Als je met een halstertouw slingerd of met een zweepje zwiept dan word hij alleen maar bozer. Ik hoop dat hij me wel vertrouwd. Zijn er bokkers die een oplossing weten? Of gewoon tips? Alles is welkom alvast bedankt!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:19

Ooit al weleens iemand bijgehaald? Instructeur of iets? Zo ja wat zei die dan? Zo nee waarom niet?

Carmenxoxo

Re: Aanvallende/agressieve pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 17:55

Hij zal waarschijnlijk dar agressief zijn omdat het zijn territorium is. Misschien kun je proberen een betere band met het paard te hebben en meer vertrouwen, misschien dat het paard je dan wel toe laat.

Dit is wat ik heb gehoord dus weet het niet zeker.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:05

Kan territorium zijn, maar als hij het al zijn hele leven heeft, vraag ik me af of er al eerder is ingegrepen? Is de pony altijd al van jou geweest van veulen af aan en wat heb je al ondernomen om het hem af te leren?

Een pony kan best bepaald gedrag vertonen, maar bijten en aanvallen is een absolute no-go.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 00:37

Nee heb er nooit een ervaren iemand bij gehad. Hij is inderdaad bij ons geboren en altijd bij ons gebleven. We hebben geprobeerd hem wegtejagen of hem wat lekkers te geven als hij lief was. Of hem een tikje met de zweep te geven. Maar wat we het meest hebben gedaan is gewoon totaal negeren. Maar uiteindelijk heeft niks geholpen. Carmenxoxo: ik ben al met hem bezig sinds ik kon lopen omdat hij dus bij ons geboren is en ik weet niet hoe ik mijn band met hem sterker moet maken. Dus hoe bedoel je met band sterker maken wat moet ik daarvoor doen?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 00:41

Hoe oud is je paard?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 00:44

Dit heeft niets te maken met gebrek aan vertrouwen of het hebben van een band, en heeft vrees ik álles te maken met een gebrek aan opvoeding. Paardje heeft lák aan je en het ziet er naar uit dat hij het niet meteen gaat accepteren als jij hem op zijn plaats wil zetten.
Beste advies is hier toch een ervaren iemand bij halen, die je pony een heropvoeding kan geven, en het daarna dan aan jullie kan leren hoe je dit aan moet pakken. Niet zelf mee aanklungelen, maar gewoon hulp vragen!

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 00:47

om je band sterker te maken kan je misschien beginnen met grondwerk. doe hem een halster aan en leid hem met een halstertouw door de bak. je zegt dat hij met het draven aan een halstertouw boos word. Leer hem eerst in stap. stap met hem rond de piste en beloon hem. Probeer hem dan te leren te stoppen wanneer jij stopt of zegt dat hij moet stoppen. dit kan je doen door je handen gespreid te houden zodat hij weet dat hij moet stoppen. beloon hem elke keer. probeer dan hem te laten staan terwijl jij verder loopt tot jij het zegt dat hij terug mag stappen. als dit alles goed gaat kun je misschien rustig het in draf proberen! overhaast dit vooral niet! het vraagt veel tijd en geduld en overbelast je pony niet oefen een paar keer in de week niet meteen elke dag en blijf oefenen tot hij het volledig snapt voor je verder gaat naar draf.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 01:26

Hij is nu 13. Oke dus hij is dan waarschijnlijk gewoon niet goed opgevoed. Ik ga eens proberen iemand te vinden die er ervaren mee is. Grondwerk doe ik welleens in stap en dan zeg ik ho en dan staat hij stil net zoals onder het zadel. Ho heb ik er goed ingeprent haha. Maar in stap gaat alles goed tot je gaat rennen of hem laat draven. Ik heb ook 1 keer in de week les en dan vind hij niks eng en op het eind word er altijd limonade uitgedeeld en dan draait hij heel snel om als ze mij een bekertje wil geven. Niet om te trappen maar of omdat hij het eng vind maar ik denk dat hij gewoon een spelletje speelt. Maar hij word om heel veel snelle bewegingen boos. Maar dat stappen en stilstaan dat snapt hij helemaal tot je gaat draven. Ja hij staat wel weer stil als je hoo zegt maar hij legt dan echt zijn oren plat in zn nek en komt met zijn voorbenen een beetje op een dreigende manier naar voren .

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:44

Ik ben het helemaal eens met Riagr, negeren van slecht gedrag heeft weinig nut, gezien slecht gedrag in een kudde niet geaccepteerd wordt, er moet ook gecorrigeerd worden. Met timing, goed gepland etc.

Tof dat je wat met de tips gaat doen, het is zeker niet te laat want bedenk dat één goed getimede lel veel meer gewenst effect zal hebben dan 10.000 x negeren.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 13:32

Oke maar ik ben zelf ook bang dat als ik het zelf ga proberen dat ik het dan helemaal verpest en dat ik hem dan nooit meer te pakken krijg.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:42

Inderdaad, dit heeft te maken met een niet zo goede opvoeding. :j Nu weet hij dat hij dingen kan maken als hij agressief reageert, want daar zijn voor hem geen gevolgen op. Het beste kun je het inderdaad niet zelf gaan proberen, de kans bestaat dat je dat dan met onzekerheid doet, en hij niet alleen dreigt om aan te vallen maar het ook écht doet, en dat kan weleens niet goed aflopen.
Ik zou je graag helpen, neem eens een kijkje op onze site: http://www.eliberty.tk :j Daar vind je wat meer informatie!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:08

lelberse schreef:
Oke maar ik ben zelf ook bang dat als ik het zelf ga proberen dat ik het dan helemaal verpest en dat ik hem dan nooit meer te pakken krijg.

Dit moet je ook niet zelf op willen gaan lossen, want gezien hoe hij nu doet is het handiger als je daarvoor hulp inschakeld. Iemand die van wanten weet, niet bang is en die je kan leren wat je wanneer en hoe moet doen.

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:50

Ik denk dat Borisje en anderen wel gelijk hebben over de opvoeding. Aangezien hij het ook doet bij draven aan een halster. Dat lopen aan een halster en afleren van agressie tegen zou als jij met hem bezig bent, zou ik op dezelfde manier proberen als TsarinaZ.
Maar in de wei is hij blijkbaar helemaal het mannetje en verdedigt hij zijn kudde. Blijkbaar staat hij het liefst gewoon bij 'zijn' merries en mag er dan niemand in de buurt komen. Ik zou misschien eens proberen hoe het gaat als je die kudde wat verandert; ze eens apart van elkaar zetten in plaats van standaard met zijn vieren bij elkaar. Gewoon eens afwisselen om te zien wat dat voor invloed heeft op zijn haantjesgedrag.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:35

Zoals ook enkele anderen hebben gezegd vermoed ik dat jullie problemen met de pony een gevolg zijn van een gebrek aan opvoeding, gecombineerd met zijn karakter.
Uit wat je zegt kan ik niet opmaken of hij een erg dominant of een extreem onderdanig karakter heeft.
Bij een dominant karakter zier hij jullie niet als kudde leider en gedraagt zich agressief, met een onderdanig karakter voelt hij zich onzeker en bang omdat hij geen leiding krijgt van jullie.
Maar de eerste en belangrijkste stap hebben jullie al gezet, je beseft dat je een probleem hebt : de relatie tussen jullie en je pony is niet zoals je zou willen.
Om jullie pony te kunnen opvoeden is het noodzakelijk dat jullie zich verdiepen in de denk- en leefwereld van paarden en van daaruit kunnen jullie je pony opvoeden zodat hij jullie als de leider van de kudde aan ziet .
Onderstaande kan je helpen.

Paarden zijn kudde dieren en binnen een kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikte op verschillende niveaus.
Omdat jij regelmatig bij jouw pony komen beschouwd hij jou als deel van zijn kudde.
Als jij nu leert om hem te overtuigen dat jij de leider bent van deze kudde zal hij zich gedragen als een ondergeschikte.
Een paard vertrouwd zijn leider en zal hem volgen omdat hij weet dat de leider het beste voor hem kan zorgen en het altijd het best weet.
Maar door consequent en op de juiste manier met hem om te gaan kan je deze "strijd" winnen, wij hebben ze ook gewonnen met onze extreem dominante merrie.
Jullie zullen wel eerst moeten uitmaken wat de bron is van zijn gedrag : is hij dominant of onderdanig.

Verdiep je in de leef- en denkwereld van paarden en ga dit dan toepassen in de omgang met hem, de volgende stappen kunnen je hierbij helpen.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet.
Als je het engels voldoende machtig bent ga dan eens kijken op http://www.thinklikeahorse.org, daar vindt je al wat info.
Let wel op want er staan een aantal filmpjes op "how to do" en "how NOT to do".
Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hem moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover hem en moet je corrigeren als hij het doen tegenover jou = zwart,
een paard denkt in zwart - wit, hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jullie bij je paard zijn en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan",
corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Je zal merken dat geleidelijk je vertrouwen in hem zal toenemen omdat jij beter weet hoe hij zich zal gedragen in jullie omgang,
hij zal, bij wijze van spreken "voorspelbaarder" worden. Je zal op voorhand weten hoe hij zich zal gedragen in elke situatie.

Grondwerk, uitgevoerd met de juiste achtergrond, is een goed hulpmiddel om aan jullie rangorde te werken.
Als je hulp wil zou ik je aanraden om een western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden in het algemene veel aandacht aan dit aspect van het paardrijden en het heeft niets met rijstijl te maken.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 01:32

Of je ze nou uitelkaar haald of niet hij blijft hetzelfde gedrag vertonen. De rangorde is heel duidelijk te zien en hij staat 1 naar laagste. Ik kan ook niet zeggen of hij nou dominant of onderdanig is want als hij dat agressieve gedrag vertoont dan is hij duidelijk dominant maar als hij gewoon vast staat en ik aan het poetsen ben dan is hij onderdanig. Ik heb iemand van bokt gevonden die me wilt helpen. Ik hoop dat het wat word. Want het agressieve gedrag vind ik eigenlijk nieteens zo heel erg maar daardoor is hij nog nooit normaal gelongeerd en ik zou wel meer verschillende dingen willen doen dan wandelen en rijden. Want dan komt er ook meer vertrouwen en respect denk ik. Maar nu kan dat dus niet door zijn agressie.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:17

Fijn dat er iemand is die je gaat helpen. :j Ik ben heel erg beneiuwd wat eruit gaat komen.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 10:04

Die mevrouw wilt dat ik mijn pony bij haar op stal ga zetten. Maar dat kan niet. Dus even kijken of het ook anders kan. Ik was een aantal dagen weggeweest en toen kwam ik weer om te rijden en ik pakte hem. En hij was echt heel lief. Misschien had hij mij wel gemist haha of hij had gewoon een goede dag.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 10:53

Ook niet tijdelijk om je te helpen hem te leren heropvoeden? Want dit gáát gegarandeerd een keer fout, die pony gaat je een keer serieus verwonden als er niet ingegrepen gaat worden.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 21:50

Ja daar ben ik ook bang voor. Ik weet niet wat ze wilt gaan doen en hoe. Maar ze zegt dat ze het wil oplossen. Maar ergens anders stallen word hem niet. Ik denk ook dat als hij ergens anders is dat hij zich dan misschien wel heel anders gedraagt.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 10:13

En ze kan niet naar jou komen? Nu moet ik zeggen dat als ik niet weet wat en hoe iemand met mijn dier wil gaan doen dat dier daar ook niet naartoe gaat, pas als ik overal van overtuigd ben én het niet te idioot ver weg is én ik betrokken ben bij hetgeen er gebeurt (wat in jou geval dus een absolute zou moeten zijn, want een kant en klaar pakketje terug krijgen heeft geen zin, jij moet het leren) dan eventueel. Maar het mooiste is uiteraard iemand die je elke week, of desnoods in het begin om de dag kan helpen.

_SimoneSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:56

Ik zou hier iemand bijhalen die er ervaring mee heeft , instructeur ofzo?

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 22:50

Ja mijn instructrices hebben er geen ervaring mee en verder weet ik ook niemand. En die vrouw vind ik een beetje een raar verhaal want ik moet het inderdaad zelf ook leren

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:52

Niets te maken met je topic hoor..
Maar las dat Driesje 13 was, weet je wie zijn vader is, of wat dat voor paard was en zijn moeder?
(Heet zijn vader Billy?)

Kende ooit een Driesje die nu ongeveer 13 moet zijn.
Is ooit ook het draad in gelopen toen hij klein was (jaarling of zo, weet ook niet meer zeker of het een draad wond was,
volgens mij wel).
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 24-02-13 23:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:54

Voernijd verdwijnt als een paard onbeperkt te eten heeft. Dus ik zou onbeperkt hooi aanbieden. En verder helemaal niets geven. Geen etensbakje met lekkers, geen vaste voertijden, geen snoepje uit de hand. Gewoon helemaal niets. Dan kan voernijd wel verdwijnen.