Instructie, mee lopen of zitten??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Instructie, mee lopen of zitten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 12:03

Ik ben zelf instructrice en ik maak mijn KM, ik loop heel veel mee met mijn lesklanten om goed te kunnen zien wat ze doen en hoe ik ze daar bij tips kan geven. Ik sta in iedergeval altijd IN de bak. En natuurlijk bekijk ik ook de lange lijnen van een afstandje, of het volte werk, maar in mijn prive lessen loop ik wel veel mee om alles goed te kunnen zien.
Zo heb ik het lang geleden ook geleerd op cursus.

Onder tussen ben ik zelf weer opzoek naar een instructeur. Omdat ik zelf les geef, ben ik nogal kritisch. Ik wil een instructeur die meer weet dan ik (of in iedergeval waar ik dat gevoel van krijg)

Nu heb ik er een aantal getest, en ondervonden dat er een hoop zijn die in een hoekje van de bak gaan zitten en vanaf daar aanwijzingen brullen (en dit zijn dan echt instructeurs op niveau en die een hoop centjes kosten ) Ik zelf vind dit echt niet te doen, een enkeling gebruikt headset dus dan kan ik in iedergeval nog verstaan wat ze zeggen. Maar bij het gros, als ik achterin de 20 - 60 bak rij dan hoor ik echt niet wat er gezegd word.

Vind het wel eens interessant om te weten wat bokt vind, mee lopen?? of zitten?? of maakt het jullie niet uit...

FriesWytske

Re: Instructie, mee lopen of zitten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:06

Kan alleen maar zeggen dat ik het helemaal met je eens ben.

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:08

Ben zelf ook gediplomeerd instructeur, ook al doe ik er weinig mee op het moment (druk met baan)

In de hoek zitten vind ik zoiets asociaals... Niet geïnteresseerd en lui!!

Ik loop zelf altijd mee, in ieder geval sta in de bak en bij bijvoorbeeld wijken sta je op de korte zijde. Bij een volte er midden in etc.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:08

Ik loop mee. Vooral nu in de winter zodat ik een beetje warm blijf. :)) Ik blijf meestal een beetje in het midden, zodat ik altijd goed beeld heb, waar in de bak de combinatie ook is. Soms sta ik binnen de volte, soms erbuiten, soms loop ik een stukje mee om uitleg te kunnen geven, maar ik ga nooit zitten en sta inderdaad altijd in de bak.

Ik herken je probleem wat betreft een instructeur vinden helemaal. Ik ben ook enorm kritisch, dat maakt het niet makkelijk om iemand te vinden.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:09

Ik loop altijd, vind het heel ongeinteresseerd als mensen in een hoekje met vaak een pakkie sigaretten gaan zitten en commentaar gaan geven. Dan ervaar ik het als negatieve commentaar en "afzeikerij" ipv dat iemand gewoon mee loopt. op het moment dat iemand mee loopt heb ik het idee dat er veel beter opgelet en "meegedacht" word.

Rena100

Ik had een instructice die Lichte tour rijdt en oil vanaf de zijlijn en via een headset. Nu heb ik een Anders instructice die met me mee loopt en ik vind dat vele malen fijner! Leer ook veel meer van, maar dat ligt ook aan de instructrice zelf...

Muronia

Ik combineer het wanneer ik les geef. Enerzijds lichamelijk, ik kan geen uur achter elkaar staan ivm heupproblemen, maar anderzijds zie ik vanaf de hoek ook veel dingen die ik niet zou zien wanneer ik mee loop/in het midden sta en maakt het combineren mijn beeld completer waardoor ik betere instructies kan geven.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:10

Ik vind dat een instructeur in ieder geval betrokkenheid moet tonen.
Ze hoeven van mij niet de hele tijd mee te lopen. Mijn eigen instructrice gaat ook wel eens gewoon langs de lange zijde staan, maar dan is ze wel nog steeds goed aan het kijken wat ik uitvoer. (en meestal staat ze in het midden, loopt stukken mee enzovoort)
Als je alleen maar in de hoek zit, vind ik niet dat je goed kan zien wat iemand doet. En vind ik erg ongeïntreseerd staan.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:11

Ikzelf vind het prettig als ze meelopen, omdat ik slechthorende ben (en tinnitus) links hoor ik al snel niet meer wat er eigelijk geroepen word. Je bent dan snel meer bezig met te horen wat er word geroepen dan daadwerkelijk op je paard te letten.

Dus meelopen, veel prettiger voor de klant.. en we betalen ervoor.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:13

Twee van de 3 instructrices die ik had bleven in de hoek zitten, de laatste liep wel in de bak, alle drie met headset. Ik heb mij het meest geërgerd aan degene die aan het lopen was dus van mij mag de instructrice mooi in een hoek blijven zitten want dat geeft mij een rustiger gevoel tijdens het rijden.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 12:15

Leorah schreef:
Ik combineer het wanneer ik les geef. Enerzijds lichamelijk, ik kan geen uur achter elkaar staan ivm heupproblemen, maar anderzijds zie ik vanaf de hoek ook veel dingen die ik niet zou zien wanneer ik mee loop/in het midden sta en maakt het combineren mijn beeld completer waardoor ik betere instructies kan geven.

Ik wissel het wel af hoor, het is niet dat ik continu mee loop, want je moet ook oefeningen kunnen beoordelen in zijn geheel en dat gaat niet altijd als je pal dr naast staat.
Tegen afwisseling heb ik echt niks, maar vind het erg jammer als ik flink wat centjes moet betalen dat ze blijven zitten in een hoekje. Trouwens als ik minder centjes moet betalen vind ik het ook niet handig :P

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:16

Ik loop zelf ook altijd mee met mijn lesklanten. Vind dan toch dat ik meer mee krijg van wat ze precies doen op het paard. Enkan dan eerder en directer aanwijzingen geven.
Maar tijdens mijn opleiding voor instructeur werd je geleerd om in de hoek te staan.
Tijdens de opleiding ook gedaan, daarbuiten echt niet.
Maar waar ik ook kom staan de meerste instructeurs in de hoek van de bak en bulderen de instructies naar de andere kant van de bak.
Bij een drukke groepslessen kan ik het begrijpen dat je in de hoek plaats, maar dan meer uit veiligheids oogpunt.
In een privéles vind ik meelopen veel praktischer en fijner, mijn ruiters ervaren dit ook zo.
Afgelopen herfst heb ik zelf na een aantal jaren weer privéles gehad en deze liep ook het merendeel mee. Ik ervaar het ook als heel prettig.
Maar de hoofdmoot blijft toch: goed les krijgen.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 12:17

Welke opleiding heb jij gedaan?
Ik heb orun gedaan en daar werd mij geleerd midden in de bak, mee lopen waar nodig en voltes vanaf de buitenkant bekijken. (en altijd met laarzen aan en een cap op les geven haha)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:17

Mee lopen is zeker belangrijk omdat je kleine details niet vanaf een grote afstand ziet! Daarnaast is het fijner voor je stem maar boven alles gaat het om de interesse die getoond word.
Iemand die in de hoek van de bak staat te brullen neemt zijn werk niet heel erg serieus als je het mij vraagt in al mijn tijden van lesgeven heb ik kilometers gemaakt in de bak en zelfs bij het laatste uur loop ik nog mee omdat ook die les mijn volle aandacht verdient!
En ik vind het ook erg leuk om iemand iets te leren dat is ook wel een kwaliteit die je in je moet hebben als goede instructrice op welk niveau dan ook!

sunnystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:20

Ik vind ook, dat meelopen erbij hoort. Een headset kan dan wel nog steeds handig zijn. Sommige paarden reageren heel snel op de stem van de instructeur en dat is natuurlijk niet de bedoeling. En de instructeur kan zeker ook zijn stem sparen met een headset. Maar als hij of zij alleen maar in één hoek zit heb ik niet het idee dat hij/zij alles kan beoordelen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:20

Ik heb basis instructeurs opleiding gevolgd. Dit is inderdaad al weer vijf a zes jaar geleden. Dus misschien is de visie inmiddels verandert.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:21

Ik loop zelf altijd mee! Dit vind ik zelf ook gewoon veel fijner. (Ja ik geef mijn vriendinnen wel eens les, niet officieel ofso.) En dan kan ik beter zien wat ze doen.Zelf heb ik ook op een dresuurstal meegelopen, hier gingen ze ook in de hoek zitten.En dan kostte dat inderdaad niet weinig. :+ Ik vind zelf dat meelopen veel meer effect heeft :) En het is gewoon fijner. :)

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 12:26

myk_en_shant schreef:
Ik heb basis instructeurs opleiding gevolgd. Dit is inderdaad al weer vijf a zes jaar geleden. Dus misschien is de visie inmiddels verandert.

Van mij is nog iets langer geleden, maar ik heb geen basis gedaan dus miss zit het verschil daar in, of het feit dat ik het via mijn opleiding heb gedaan en dat de manier van de school meer aangehouden is. In iedergeval heb ik wel een orun diploma dus het zal wel goed zijn haha

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:26

Ik vind het fijn dat de instructrice meeloopt; en hoeft echt niet continu want even in de hoek zitten vind ik geen probleem. Maar ik wil een instructrice die echt goed kan zien waar het fout gaat en dat kan alleen als je echt in de buurt blijft.

Toppunt was de instructrice die wegliep tijdens de les om een rondleiding te geven want er kwamen potentiële nieuwe klanten aan. Toen ze die keer erna ook nog eens een half uur te laat kwam, hebben wij de paarden opgepakt en zijn boos weggegaan en nooit meer terug gekeerd :n Liever geen les dan op die manier les ;)

Jessica_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:27

Ik loop ook altijd mee of kijk vanaf een bepaalde afstand naar een oefening om het volledige beeld goed te kunnen zien.
Tijdens het meelopen let ik ook erg op houding en gezichtsuitdrukking. Vaak kan je aan uitdrukking/houding zoveel zien! Wanneer ik een instructeur in een hoekje zie zitten krijg ik al de kriebels!

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:28

zelf heb ik een instructrice die ook mee loopt en bijna mee doet :D
ik vind het verschrikkelijk als iemand op een stoel zit, sigaretje roken, kletsen etc. daar betaal je niet voor. naar mijn mening!
er zijn niet veel instructeurs die zich zo geven, is toch een stukje passie voor je vak...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:35

Wat mij betreft blijft de instructeur ongeveer in het midden van de bak, wat heen en weer bewegen is prima, maar iemand die dan weer in het midden staat, dan weer in de hoek dan weer op de lange zijde en weer terug naar het midden, pffffff Dan ben ik de hele tijd aan het kijken waar ze nu weer heen loopt ipv te horen wat er gezegd wordt :+

Rokend op een stoel is dan weer het andere uiterste, erg ongeintereseerd inderdaad.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:36

Mijn instructie zit meestal, ik rij altijd met een headset en dat vind ik echt prettiger. Niet dat gebrul in de bak, dat is slecht voor je concentratie namelijk. Maar ze zit niet te bellen of te roken ofzo, ze zijn heel erg op jouw gericht en hebben zoveel passie voor hun werk.

Vroeger vond ik altijd dat een instructeur in de bak moest staan en meelopen, maar ik heb die mening bijgesteld. Ik heb nu zelf ondervonden dat het ook anders kan. Af en toe lopen ze ook gewoon mee in de bak, vooral als je moeite hebt met een bepaalde oefening.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:46

Boompje1985 schreef:
Mee lopen is zeker belangrijk omdat je kleine details niet vanaf een grote afstand ziet! Daarnaast is het fijner voor je stem maar boven alles gaat het om de interesse die getoond word.
Iemand die in de hoek van de bak staat te brullen neemt zijn werk niet heel erg serieus als je het mij vraagt in al mijn tijden van lesgeven heb ik kilometers gemaakt in de bak en zelfs bij het laatste uur loop ik nog mee omdat ook die les mijn volle aandacht verdient!
En ik vind het ook erg leuk om iemand iets te leren dat is ook wel een kwaliteit die je in je moet hebben als goede instructrice op welk niveau dan ook!

Ik denk niet dat je kunt stellen dat iemand zijn werk niet serieus neemt als die in een hoekje gaat zitten, of dat diegene dan geen details zou zien. Mijn instructrice zit inderdaad op een krukje in de hoek, en ik rijd met een headset. Haar verstaan is nooit een issue. En smokkelen aan de andere kant van de bak is er ook echt niet bij :Y) Ze ziet alles. Haar aandacht is onverdeeld bij mij, en is net zo geconcentreerd bezig als ik. Bijkomend voordeel is dat ik nooit hoef uit te kijken dat ik haar niet per ongeluk omver rijdt. Tenzij het een oefening ver-de-hoek-in-rijden is, dan maken we er een uitdaging van }>

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:53

Mijn instructrice blijft altijd in de hoek zitten maar ze heeft altijd een headset mee..eerder toen ze de headset nog niet had liep ze altijd wel mee.Ik moet zeggen dat ik het wel prettig vind dat ze in de hoek blijft zitten.Mijn paard is namelijk nog al afgeleid als er iemand door de bak loopt..