Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
tylando schreef:2,5 is nog erg jong om te berijden! de paardenrug is met 6 jaar pas volgroeid!
lekker terug de wei op en af en toe wat longeren, wandelen ofzo!
tylando schreef:3,5 - 4 jaar is mooi om te beginnen! maar zoals ik al zei hou er rekening mee dat de rug pas met 6 jaar klaar is met groeien! je kan grondwerk gaan doen, longeren , tuurlijk alvast een zadel opdoen, wat rijden , maar pas echt intensief na de 6e jaar!
xSlvna schreef:TeckTonie schreef:We beginnen pas in de zomer met zadel/opleren, staat toch duidelijk in de OP? Dan is hij dus 3.5
In de zomer is het paard pas 3.
Wacht lekker tot volgendjaar zomer, even laten groeien, rug heeft al vroeg wat te voorduren gehad.
friesiszwart schreef:Ik vind het heel vroeg hoor voor het beleren, zelf wacht ik tot zij 3.5 jaar zijn. Nu zelfs een vierjarige die nu zadelmak is en verder doorgereden zal worden komend voorjaar en de andere is nu vier en zal dit jaar pas beleerd worden.
Door later te beginnen en met rust denk ik dat je uiteindelijk meer en langer plezier van je paard zult hebben.
kiki1976 schreef:Is idd al erg vroeg beleerd bij de vorige eigenaar zeg, maar wat je zelf al zegt "daar kunnen jullie niets aan doen".
Ik zou haar van de zomer rustig aan beginnen met longeren, verkeersmak maken, eventueel een schriktraining of iets dergelijks mee doen. Grondwerk is ook erg leuk en nuttig om te doen.
Voor het mooie zou ik het paardje pas verder oppakken als ze minimaal 4 jaar is.
Vanaf internet passend advies geven voor jou (verzorg)paardje is natuurlijk voor iedereen moeilijk zonder alles te weten & te zien. Als jij denkt dat het haar toch een beetje teveel wordt lekker door VD'en en wandelen, en het zadel even in de kast laten. maar ik denk dat je dat zelf ook al wel verzonnen had