stalongelukken, wie maakt ze niet mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponyloveee

stalongelukken, wie maakt ze niet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 16:45

hallo lieve bokkers!
Ik wist niet zeker of er al een onderwerp over was( niet gevonden ) en waar ik het dan bij zou moeten zetten.
Maar het leek me wel fijn om een topic te maken over stalongelukken.
Hoe voorkom je ze? Hoe ga je er mee om? Goede of slechte afloop? Dat allemaal!
Ik had het nog nooit eerder meegemaakt, maar helaas overkwam het mij, of eigenlijk mijn pony:

Ik was haar dek aan het op doen, in de tussentijd zette iemand bij ons op stal1 van de andere 2 paarden op de poetsplaats alvast in de wei. Hierdoor werd onze schimmel wat onrustig, wat meteen doorsloeg op mijn pony. Ze was nog redelijk rustig maar liep alleen een beetje heen en weer. Ik wilde haar kalmeeren dus ik knuffelde haar. Wat ik nooit had moeten doen, als ze onrustig is en ik pak haar vast voelt ze zich niet meer vrij, en gaat ze hangen. Dit deed ze nu dus ook. Ze ging zó hard trekken en aan het touw hangen, tot ze alles kapottrok, ze schoot los, en toen (ja toen gebeurde het) door de stoot van het lostrekken viel ze achterover, half in de kruiwagen, met haar hoofd tegen een riek aan. Toen lag ze daar..... Ik was hélemaal maar dan ook echt hélemaal in paniek en overstuur! Pasja stond op en dribbelde rustig helemaal naar achteren (best ver) ze begon al snel te sjokken en achter op het lamd wat gras weg te plukken. Ik heb haar daar weggehaald en weer naar voren gebracht. Ze keek heel onschuldig (wat ze ook was) alsof er biks gebeurd was, terwijl ik heeeeeeel erg hard aan het huilen was. Pini en Durske, mijn andere 2 pony's, snapte niet wat er gebeurde. Ik ben weer met haar naar voren gelopen, en er leek op het oog niks ernstigs aan de hand te zijn. Totdat ik aan haar rechtervoorbeen voelde en ze het de hele tijd optilde, ik liep om haar heen en keek naar haar been. Ik schrok me dood, er liep een hele straal bloed overheen! Gelukkig was Maarten (neef van pappa) bij ons op stal bezig en die weet er heel veel van gelukkig. We hebben okk even de dierenarts gebeld die zei: koelen, koelen, koelen, koelen, jodium, koelen, koelen, koelen..... Dus zodoende, we hebben ook even naar gevoelige plekken op haar rug gevoeld maar tot nu toe niks ernstigs gevonden, ik hoop dat het allemaal goed komt. Mijn arme schat!

Heb jij nou ook zoiets meegemaakt, en wil je het graag delen, misschien kun je het dan hier doen. En kunnen we elkaar helpen. Want het is niet niks, zo'n ongeluk....

Xxx Mégan en de genezende Pasja

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 16:54

mijn pony stond ruim 20 jaar geleden op mijn moeders voet, mijn moeder voelt t nog!
verder veel 'hang'ongelukjes, waarbij deuken in auto's getrapt zijn, halsters, hoofdstellen en zadels kapot gingen...
uitglijden op de plank vd mestbult en een grote snee in de hand hebben.
pony ging 's nachts 2x over/door het draad: grote bloedende wond.
pony mag tinkers niet, valt ze aan. krijgt een trap tegen haar kaak, halve voetbal erop. ik zie na ruim 10 jaar nog een randje ervan. zelfde pony zat eens vastgezogen in een sloot, brandweer haalde haar eruit.
enz, enz, enz..........
(dit is in een periode van 25 jaar)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:23

Een hengst die los brak (door een stomme stagiaire met haar grote mond ze had ervaring met hengsten nou uhum) en de hengst ging richting de merrie stal, nou een hoop geknal en gegil in de stal uiteindelijk 1 merrie met een pees beschadiging gelukkig was er niet meer gebeurd.
De hengst zelf liep in het gang pad te draven hij was zichzelf uitgebreid aan het laten zien met z'n gedans voor alle dames maar de dames waren niet zo van meneer gediend! En meneer was niet zo oplettend naar de ons (gek he) dus uiteindelijk kwam ik op het idee om de longeerlijn erbij te halen en half op de stal te klimmen een lus gemaakt en meneer gevangen!

Verder het vastliggen in een stal, ja het nodige hang werk aan de halstertouwen en indd daardoor kapotte halsters, pony's die uitbreken en met z'n allen in 1 stal willen gaan staan vervolgens pissed worden op elkaar en gaan slaan.

ponyloveee

Re: stalongelukken, wie maakt ze niet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 17:34

Woww, en dan ben ik al helemaal overstuur als ik 1 ding meemaak :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:36

Pony die op de openhangende keelriem van haar halster ging staan. Niks gebeurd gelukkig, alleen de clip van de keelriem stuk. Doe 'm voortaan altijd vast.

ponyloveee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 17:58

@Doanique,
Oo dat heb ik ook wel eens gehad, gelukkig niks gebeurd!
Wat ook een goede is is om nooit je halster aan het touw aan een paal te laten hangen, stel dat er een pony of paard in gaat staan, dan ben je echt nog niet jarig!

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:01

2 eigenlijk. mijn moeders oude pony ging in het openraampje van een auto zitten. niks aan de hand alleen een kapotte gekantelde auto. en mijn verzorgpony stond een keer op mijn teen en er zit nogsteeds een ribbeltje in mijn nagel. heb ook een keer een springbalk op mijn nagel gehad.

AngelTidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:08

Hier hebben we er ook al aardig wat gehad..
Ik ben er zelf niet bij geweest maar, M'n moeder durfde eindelijk een keer te borstelen enz.
Mijn zus had haar vastgemaakt aan het hek, en ze schrok ergens van.
Ze rukte haar hoofd omhoog en het hek kwam iets uit die voegen, en klapte weer terug.
Ze schrok weer van die knal, en trok het hele hek eruit, en begon rondjes te draaien om haar as.
De paardenknoop schoot niet los, (hoe weten we nog steeds niet) en het hek zwaaide aan haar hoofd.
Mijn zus probeerde haar te kalmeren, en liep naar haar toe.
Gevolg; pols gebroken, mijn moeder middelvinger gebroken, en pony enkele wondjes, en de volgende dag flink spierpijn.
We maken haar nooit meer aan een hek vast.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:15

Ach op die grote stallen gebeurt genoeg (edit: de paardenverhalen ga ik niet neerzetten) :') haha
Zonder paard: ben ik zelf een keer onduit gegaan met de kruiwagen.. Mijn onderbeen draaide maar mijn bovenbeen niet.
Resultaat: knie uit de kom!
En diegene die naast mij liep maar lachen omdat ik 'gevallen' was.. Maar goed ik lag daar en kon niet overeind komen.
Dus ik zeg: "Ga (naam bazin) halen. Mijn knie ligt uit de kom..."
En zij maar lachen en lachen.. Tot ik dus eindelijk uit mijn rustige trans kwam en een beetje paniekerig werd omdat ze me blijkbaar niet begreep!
Zelfde zinnetje schreeuwend..
En toen was het van: 'oooooo...... (Naam bazin)!'

Haha en zo heb ik nog wel mee dingen meegmaakt.. Ik ben gewoon echt een ongeluksvogel haha

ponyloveee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 18:34

Tjaa... Er gebeurd zo te zien toch een hoop!
@AngelTidore auchh, zoiets heb ik ook een keer van iemand gehoord maar dan met een staldeur, pony had heel erg veel gebroken....

ponyloveee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 18:36

Ookal gaat het helemaal mis en gebeurt er van alles teeds komt hier de spreuk voorbij:
Beter achter de staldeur dan achter de keukendeur...
En daar zit wel een hoop waarheid in, maar toch, slechte afloop is echt verschrikkelijk

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:42

ja de verhalen van pony's/paarden die zichzelf ophangen aan hun halster aan de staldeur kennen we helaas allemaal denk ik wel.
ook gehoord van een paard dat zijn achterbeen in het halster vast had, die is ingeslapen.

mijn merrie brak eens los, rende door het dorp. met haar voet tegen een rijdende auto..pfff gelukkig niets aan de hand!
ze brak ook eens los en heeft toen kilometers naar huis gerend met wapperende stijgbeugels langs fietsers(smal pad) ze is toen zelf over 3 hoge bruggetjes gegaan om thuis te komen...pfff...gelukkig goed afgelopen. zelfde merrie liep eens achteruit een sloot in (zelfde die eens voorwaarts in de sloot belandde en vastgezogen zat) toen is ze een tijdje alleen het bos ingegaan. gelukkig wel weer gevangen.

en deze dingen heb ik van horen zeggen, want het was met verzorgsters...zij leven nog gelukkig maar rijden niet allemaal meer paard.... :+
de pony zelf heeft vandaag weer een stunt uitgehaald en overleefd. ze wordt 4 mei 20 jaar! 20 jaar stuntpony! :D

ponyloveee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 18:48

Jeetje wat een gebeurtenissen
Woow 20 jaar... Stoere pony heb je!

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:50

Nee wij hebben nog nooit echte ernstige ongelukken bij ons op de pensionstal gehad, iig niet recent.

Cherubijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:50

Mijn paard is vorig jaar gaan rollen in de paddock, zat aan één kant schapengaas ivm met land van de buurman wat gespoten was en wij niet willen dat ze dit eten.. Bleef vastzitten met twee achterbenen. Eén been flink open en andere schrammetjes + uitgedunde staart.
Vorig jaar heeft hij ook zijn staldeur uit zijn schanieren getild (Ja je leest het goed) en daarbij kwamhet uiteinde waarhet op rust tegen zijn voorbeen, gevolg open wondje voorbeen.
Expres zich openhalen aan prikkeldraad toen wij hem net hadden, allemaal kleine wondjes op kont en achterbenen. Prikkeldraad is vervangen voor stroom =D.
Hij heeft tijdens een strandrit zijn achterbeen open gehaald met het ijzer van zijn voorbeen. Omdat meneer nog wat onhandig is af en toe en hierdoor vaak in de zomer wondjes heeft.
Zo heb ik nog heel wat andere verhalen dit valt nog mee.. Heb hem nu 1,5 jaar.. Wat zal de toekomst brengen? (A)

Merlesophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:52

Paarden door schrikdraad gerend al 3 keer ofzoiets geen schrikdraad heeft het overleeft haha
Cap in het weiland laten liggen heb ik na drie dagen dood aangetroffen _O-
Er staan koeien op de poetsplek (ti's een boerderij) koe moest hoesten en tegelijk poepen zo een hele kak streep op mijn rug :r zo kan ik nog wel even doorgaan hahahah

giaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:04

IK HEB ZO IETS ERGS MEE GEMAAKT! :x
ik was op stal, even mijn poetsspullen op aan het ruimen, hoorde we opeens een MEGA grote klap!
nou wij allemaal kijken wat er gebeurd was. bleek een paard van de stal, voor de ingang van de bakdeur gevallen te zijn! ( sommige mensen die stappen voor de bak op inplaats van in de bak. is nu voortaan verboden) maar die man die op het paard zat lag eronder!
het paard kon niet opstaan omdat hij klem zat met zijn benen tussen de kluisjes en het snoepautomaat.
het paard was heel erg hard aan het trappen enzo en iedereen raakte in paniek.
toen het paard een beetje rustiger was geworden gingen we even de situatie bekijken.
1.man lag onder het paard.
2.paard zat klem.
wij trekken die man onder het paard uit, hij was in zijn gezicht getrapt door het paard dus was nog maar half bij bewustzijn.
en toen gingen we naar het paard kijken. we waren natuurlijk heel erg bang dat hij zijn benen gebroken had.
maar wonder boven wonder ! het paard begond opeens als een gek te trappen en schoppen en kwam los!
hij stond op, alsof er niks gebeurd was!
hij had wel een tand door zijn lip, en zijn hoef was een beetje gescheurd, maar verder niks!
wij waren allemaal heel erg blij enzo!
met de man gaat het ook wel goed. volgens mij had hij een kleine hersenschudding. +:)+

ponyloveee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 19:11

@Deijs volhouden zo! Ik tot vanmiddag ook niet...

ponyloveee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 19:12

@Merlesophie, haha gelukkkig kun je daar nog wel om lachen, alhoewel door prikkeldraad heen is niet altijd even lachwekkend.... :p

ponyloveee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 19:13

@giaad, jeetje wat een verhaal, en wat een geluk dat er niks ernstigs aan overgehouden is!

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:14

paard met ze hoofd onder het touwtje komt omhoog schrikt en klapt onderuit.
me pony die in een haakje liep waar een staldeur invalt gevolg scheur in haar vel van 35 cm
paard vast tussen de tralies.
klem in de trailer staan omdat mvr perse wilde draaien.
paard met n hek in zijn borst
zo kan ik wel even door gaan.
aardig wat ongelukjes in die 22 jaar dat ik paarden heb
maar niet zulke hele heftige op smmige na dan

ponyloveee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 19:16

@Cherubijn nou, dat is nog een hele waslijst voor 1,5 jaar, gelukkig geen hele erge verwonding!

ponyloveee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 19:17

@janne O_O zo kun je echt blij zijn dat het niks verschrikkelijk ergs is!

BlauweSteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:24

Geen ernstige ongelukken tot nu toe(gelukkig) wel weet ik nu dat ik Thunder nooit in de bak los moet laten, stroomdraad(helaas zonder stroom erop, dat kan niet) of niet, meneer rent zo ff de bak uit ._.. En een keertje haalde ik hem uit z'n stal, maar hij staat samen met 2 andere veulens, dacht 1tje leuk te zijn en eruit te rennen (ik was ook nog is alleen en kreeg de staldeur niet dicht, wat was ik bang..) beestje is mensen nauwelijks gewend en al helemaal mij niet, gelukkig heb ik hem te pakken kunnen krijgen zonder ongelukken.

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:29

Blauwesteen: gelukkig heb je hem nog te pakken gekregen!

Ik heb 1 x wat meegemaakt, niet zo erg als ik hier allemaal lees, maar evengoed waardig genoeg.
Ik had stage ( op een manege ) en nadat ik klaar was met het buitenzetten van de manege paarden,
kreeg ik te horen dat op een andere plek, een pensionpony ontsnapt was,
die was gewoon uitgebroken, hebben straat en dorp doorgerend,
uiteindelijk is hij zelf in de val gelopen,
hij was terug naar de manege gerend, en daar vonden we hem bij de voerkar :')

( leukste hieraan, meneer was toen31 jaar oud, en dus zo fit als een hoentje, leeft nu nog en is nu 33 )