'Puppycursus' voor veulen eigenaren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

'Puppycursus' voor veulen eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 00:42

Bestaat er zoiets eigenlijk?

Een soort 'puppy' cursus voor nieuwe paarden/pony veulen eigenaren? Bedoel, rij les kan je overal wel krijgen, net als menles, etc.. Maar ik zou wel een cursus willen volgen, hoe voedt ik mijn (nu nog hengsten)veulen/jaarling op zodat ik er later een fijn paard(je) aan heb... In de basis is waar het allemaal begint en dat eerste jaar is nu net zo belangrijk....

troi

Re: 'Puppycursus' voor veulen eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 10:12

Wat dacht je van grondwerk? Lijkt me de ideale cursus vorm voor jonge dingen.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 10:21

troi schreef:

Ik zou eerder een cursus voor aankomende veulen eigenaren willen, zonder het paard. Of ze geschikt zijn om de verantwoording voor een jong paard op zich te nemen. De basis hoef je niet te zoeken in wat het jonge paard allemaal moet kunnen maar juist in wat je moet laten om een gezond en stabiel paard in je hand te krijgen. Ook het stalmanagement zou niet overbodig zijn.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 10:25

De enige dingen die een veulen hoeft te kunnen zijn halster om en meelopen/vast staan en voetjes geven. Verder > laat moeder lekker de opvoeding doen en iets later gewoon de opfok in :j .

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 10:26

Een veulen wordt opgevoed door moeder en later soortgenoten, niet door de mens. Wij maken hem alleen mak en klaar om te berijden

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 10:33

LDRD schreef:
De enige dingen die een veulen hoeft te kunnen zijn halster om en meelopen/vast staan en voetjes geven. Verder > laat moeder lekker de opvoeding doen en iets later gewoon de opfok in :j .

Juist.
En niets anders.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 10:34

Het lijkt mij (en ik ben geen veulen mens) dat het handig is dat mensen van te voren weten waar ze aan beginnen, of meelopen met iemand die wel ervaring heeft?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 10:35

LDRD schreef:

:j

Helemaal mee eens.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 10:46

Ellie_F schreef:
troi schreef:

Ik zou eerder een cursus voor aankomende veulen eigenaren willen, zonder het paard. Of ze geschikt zijn om de verantwoording voor een jong paard op zich te nemen. De basis hoef je niet te zoeken in wat het jonge paard allemaal moet kunnen maar juist in wat je moet laten om een gezond en stabiel paard in je hand te krijgen. Ook het stalmanagement zou niet overbodig zijn.

Ik denk dat jij het fenomeen grondwerk anders ziet dan ik. Ik zie het ook vooral als een methode om elkaars taal te leren spreken, los van allerlei kunstjes die je een dier ook zou kunnen aanleren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 11:03

LDRD schreef:

is wel zo,maar dan moet je wel weten hoe je dat het beste kunt doen toch?
een leek op het gebied van jonge paarden moet wel leren hoe dat gaat bij een veulen wat nog geen halster om gehad heeft.
zelfde als mee lopen en voetjes geven.
je loopt nou eenmaal niet gewoon naar een veulen toe en doet het simpel een halster om,haha die zijn al weg als ze dat ding voor het eerst zien :P
zeker bij een wat ouder veulen wat nog niet in handen geweest is gaat dat niet simpel en moet je absoluut wel weten wat je doet

ik vind het wel een heel goed idee als er iets zou zijn als een cursus waarin uitgelegd wordt hoe je een jong dier iets leren kunt en hoe je bepaalde zaken aan moet pakken :j

en op laten voeden door sortgenoten is prima,maar die leren niet je dier netjes mee lopen aan een halstertje,daar heb je nou eenmaal toch echt wel een mens voor nodig :D :D

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:00

ik ga hier helemaal mee met "ellepel"
Best is idd bij soortgenoten, maar alle groom werkzaamheden en het leiden en begeleiden, respect voor de mens, eigen ruimte respecteren, wijken voor druk, tjaaa dat kan zeker aangeleerd worden. Vind ik persoonlijk een basis die superbelangrijk is, als het goed gedaan is levert dit een veel makkelijker paard op, maar wanneer het verkeerd gedaan is heb je nadien een probleempaard gecreeerd, je kan dit dan wel gaan verbeteren maar echt goed komt het dan nooit meer. Maar das net hetzelfde verhaal als wanneer je er niets mee doet en het trainen pas opneemt op 3 à 4 jaar.
Persoonlijk vind ik dat de training zo vroeg mogelijk moet beginnen veulen geboren en al de eerste dag voetje geven bv.
Tutten en verwennen is zeker een verkeerde instelling, en levert bijna altijd mensgerichte klevers op, en dat is eerder een probleem dan een voordeel, dus niet doen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 19:18

Er bestaat zoiets dus eigenlijk niet ;-)

Inderdaad een cursus zonder dier mee is al zoiets. Dat je je voor kan bereiden inderdaad. Zoiets dus.

En inderdaad, ook jonge dieren moet je gewoon kunnen verzorgen (bekappen, ontwormen, stel bij verwondingen, je wilt geen dubbel trauma..) /meenemen naar keuringen en daarvoor is een bepaalde basis gewoon nodig.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:21

Er zijn dus wel degelijk trainers die zich specifiek op jonge dieren richten, het bestaat dus wel

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:23

Ik vind het een ontzettend goed idee. Heb mijn paard ook al vanaf geboorte af aan, en heb de hulp van stalgenoten met meer ervaring echt wel nodig gehad. En dan nog de dingen die niet noodzakelijk zijn maar wel heel handige tips en tricks.
Kennis delen is nooit verkeerd, en een cursus hoe je met een veulen omgaat is denk ik alleen maar een waardevolle aanvulling :j

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 19:25

Precies, ik bedoel niet iemand die mijn paard gaan trainen, het gaat er meer om idd ervaring/kennis uit te wisselen (en idd, vooraf aanschaf veulen vind ik een goede, een waar begin ik aan-cursus), tips en tricks, waar op te letten, do's en don't....

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:28

LDRD schreef:

Ja dus een cursus is niet nodig in dit geval, met een veulen moet je gewoon niet te veel aan klooien, het is geen speelgoed.

Een cursus van hoe paard te houden en te verzorgen en ermee om te gaan is meer op de plaats denk ik.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 19:39

Ragdollcat schreef:
Ja dus een cursus is niet nodig in dit geval, met een veulen moet je gewoon niet te veel aan klooien, het is geen speelgoed.

Een cursus van hoe paard te houden en te verzorgen en ermee om te gaan is meer op de plaats denk ik.

haha :Y)

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:42

uiteindelijk zal je toch t goed moeten doen met meelopen vaststaan en voetjes geven.
ik denk dat niet zo zeer een curcus maar eerder grondwerk lessen of iets dergelijks gericht op jonge paarden (van geboorte tot inrij-leeftijd) wel heel handig is.

als de basis zo belangrijk is, en makkelijk misgaat waarom dan het niet goed aanpakken met lessen/cursussen?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 00:13

Toydoll schreef:
Ragdollcat schreef:

haha :Y)

Is toch een goeie he? :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 03:15

Conrad van Pruijssen (subtieltrainen.nl) gaf vroeger dergelijke cursussen voor omgang met veulens , hij zit/zat ook op bokt. weet niet of hij nog actief is in de paarden. De cursus leerde je de basisdingen zoals jij die nu wilt leren en gewoon bij je thuis met je eigen veulen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:42

Als er nog geen eigen paard is en je wat theoretische info wilt, kun je ook het boek van John Lyons "Bringing Up Baby" aanschaffen. Hier een review:

http://www.equisearch.com/resources/rev ... lyons2336/

Ik ben het er niet mee eens dat een jong dier alleen maar moet leren vaststaan en voetjes geven, en de rest van de opleiding van andere paarden komt. Het kan zeer zeker van voordeel zijn om een jong paard leren te wijken voor druk, over een zeiltje te laten lopen en een keer in de trailer te zetten. Opfok en contact met leeftijdsgenootjes of opfok in een groep paarden van gemengde leeftijd is zeker een must. Enige kennis bij het beleren van een jong dier ook, want verkeerde dingen zijn net zo makkelijk aangeleerd als de goede dingen. Onthou dat een veulen een baby is en sessie langer dan 5 minuten het averechtse gevolg kunnen hebben met wat je het dier bij wilt brengen.
Mocht je de kennis niet hebben, is het idd raadzaam om zo min mogelijk met een veulen om te gaan. Een groen paard op latere dingen iets bij te bringen is redelijk makkelijk en gaat snel. Verkeerde dingen die aangeleerd zijn weer afleren is veel moeilijker.

En mocht je je willen verdiepen in Natural Horsemanship, dan heb ik hier wat eye candy voor je:

http://www.youtube.com/watch?v=GJN7AKpg8zI

http://www.youtube.com/watch?v=rLlZ8WFi9ME

http://www.youtube.com/watch?v=XkpKN19yWcA

Ook dit houdt in dat je enigszins moet weten waarom een paard zo reageert als hij reageert, en moet weten hoe je daarop in kunt spelen.

Vanaf welke leeftijd zoek je informatie?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:44

Het lijkt mij ook dat deze hele vroege training van een jong veulen deels de verantwoordelijkheid is van de fokker? Ik heb met mijn veulens al deze hierboven genoemde dingen al gedaan voordat ze naar de nieuwe eigenaar/opfok gaan met een maand of 6. Dan lopen ze al zonder problemen de trailer in, zijn halstermak, kunnen voetjes geven en vast staan. Kennen de basis stemhulpen etc. Over een zeiltje lopen doe ik dan weer niet met ze, maar wel even een dekje over de rug leggen, sjaal om de hals knopen, mee naar buiten met moeders ernaast, mee naar de binnenbak en allemaal nog meer kleine dingen die later zo belangrijk zijn. De inprenting en leerfase begint bij mijn veulens vanaf dag 1 met halstertje omdoen, overal aanraken en aaien en gaat totdat ze naar de opfok gaan gewoon door. Dus die training van de hele jonge veulens lijkt mij ook voor een groot deel bij de fokker te liggen.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:41

Als jullie genoeg leerlingen vinden (en formuleren wat het precieze doel van de cursus is) wil ik wel een cursus opzetten. :D

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 02:33

Dan meld ik me bij deze aan! Vind het een goed idee hoor! Ben ook een groene veuleneigenaresse dus het zou erg handig zijn om een cursus te volgen en bepaalde dingen te bespreken met andere cursisten en de docenten.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 03:38

Ik denk dat mensen vaak sowieso te weinig kennis hebben of te weinig bereid zijn zich te verdiepen - op welke manier dat ook moge zijn. En juist bij het bezitten van een veulen valt dat extra op, omdat het een 'speciale doelgroep' is...

Heel goed om zoiets dus wel te willen doen. :)