Samen een paard gekocht nu de problemen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Razza

Samen een paard gekocht nu de problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 00:42

hallo!

Het is een zeer lang verhaal, en ik hoop dat ik het netjes uitgelegd krijg.

Een paar jaar geleden, kreeg ik de kans om mijn toenmalige Arabische volbloed ruin met een vriend te zetten. Waar mijn zo gezegde dromen zouden ' waar ' komen. Op wedstrijd, training, ... Zo gezegd, zo gedaan. In het begin ging het goed, de eerste twee weken. Tot ik telefoon kreeg dat mijn paard kampte met zware kolieke, de dag nadien opnieuw en ook de dag daarna weer het zelfde verhaal. Zo erg, dat hij door het oog van de naald gekropen is. Iets daarna, kwam ik te weten dat de persoon die mijn paard verzorgt. (Stal, eten, ...) af en toe wel eens vergat om mijn paard eten te geven als hij thuis kwam van een nachtje te stappen, terwijl hij meestal op vaste tijdstippen eten kreeg.

Voor mij was dat de druppel, ik verhuisde weer. De manier waarop ik mijn twee paarden ben moeten gaan zoeken is al erg genoeg om je dat te vertellen. In een weide, achter een bos met prikkeldraad met de ingang op slot gedaan. Mijn boekje van mijn Arabische volbloed was gestolen, maar toch mijn paarden kunnen mee nemen en aanvraag ingediend voor een nieuw boekje.

Blij dat ik daar weg was, die persoon die mij alles zo mooi kon laten geloven deed in het begin ook letterlijk alles voor mij. Overal naar toe rijden, mijn arabier rijden, op wedstrijd gaan... Het was te mooi op waard te zijn natuurlijk.

Iets daarna, mijn neef die tevens eigenlijk gezien wordt als mijn bloed eigen broer voor mij (hij woonde hier vanaf dat ik geboren was tot zijn 28 jaar -> Nu 3 maanden geleden verhuisd) kwam ook in contact met dezelfde persoon. Maar nooit gedacht, dat hij zo een stomme fout zou begaan. Ze besloten om samen paarden te kopen van een handelaar, hun paard werd de bruine merrie Evi. Een toen nog 3,5 jarige merrie die nog helemaal niets kende. Mijn neef, zat totaal niet in de paardenwereld. Maar het was de bedoeling om er geld mee te verdienen, zo had die zekere persoon allesinds zijn hoofd toch zo zot gekregen om het te geloven.

Evi werd zadelmak gemaakt door die persoon, mijn neef was voornamelijk bezig met haar in omgang. De afspraak werd gemaakt dat Evi er gratis stond bij die persoon zijn thuis omdat ze zo goed bevriend waren, enkele weken/maand daarna kwam er ruzie. Paard moest verkocht worden, was ondertussen al zadelmak en sprong netjes een parcour. Maar van het ene kwam het andere, en werd het uitgesteld. Om wille van dat paarden bijvoorbeeld niet verkopen tijdens winterperiode...

Nadien stelde mijn neef voor dat die persoon anders gewoon het paard aan hem terug betaalde. (1.250euro) Waarop die persoon vertelde dat hij dat zou doen wanneer hij zijn vakantiegeld zou trekken, of zijn auto verkocht zou hebben, elk excuus was goed genoeg om het uit te stellen.

Het werd erger, en ik kwam veel dingen te weten. Ik wilde niet dat mijn neef in het zak gezet werd, want ik weet hoe dingen met paarden heel erg fout kunnen aflopen. Ik belde naar de confediratie van het paard, waarop ik vroeg of het paard Evi nog op zijn naam stond. Ik kreeg het antwoord dat er wel een aanvraag was ingediend om het paard van eigenaar te veranderen (naar die zekere persoon) maar dat dat geweigerd werd omdat mijn neef hier geen papier van had ingestuurd.

Voor mij was dat duidelijk genoeg dat deze persoon niet van plan was om gewoon het paard terug te betalen, maar uit was om het paard voor hem te winnen op eender welke manier. En zo werd het erger, mijn neef ging bijna elke dag naar zijn thuis voor zijn deur staan wachten, maar niemand deed de deur open. Hij antwoorden niet op sms'en, telefoontjes, aangetekende brieven... Zelf's niet nu, op de laatste aangetekende brief begin deze week.

Eergisteren kwam ik op een andere manege in de buurt aan, waar mijn arabische ruin de eerste 3 maanden dat ik hem had ook gestaan heeft. Ik liep langs de paarden, maar 1 paard trok mijn aandacht. Een bruine merrie, met een speciaal kolletje. Ik bekeek haar goed, en iets in me vertelde me dat ik dat paard kende. Ondanks het feit dat ze niet naar me toe durfde te komen, ik bekeek de foto die ik van haar had, en keek op haar naamplaatje in de stal. ' Evi ' met haar leeftijd, ik keek naar haar andere aftekeningen en die waren exact het zelfde. Het kon niet anders, dan dat dat het paard was. Ik stelde de vraag aan iemand die daar rond liep of iemand wist van wie dat paard was, en tot mijn grootste verbazing was het de persoon die ik verwachte.

Helaas was de schok groot, ik schrok enorm. De tranen stonden in mijn ogen, van verdriet maar vooral van woede en leugens. De merrie, die zo lief was is veranderd naar een angstig paard dat moet slapen op een bed van haar eigen mest. Blijkbaar heeft deze persoon nu zoveel schulden dat zijn huis verkocht is, waardoor de paarden op de manege staan. (Uit ervaring weet ik dat je daar 220 euro per maand per paard betaald en hij heeft er 7!!!)

Ik nam dan contact op met mijn neef, en zijn vriendin. Dat bericht heeft hij vandaag pas gelezen, de foto's heeft hij helaas nog niet gezien. Ik vraag mij nu enkel maar af, hoe moet het nu verder? Het is langs de andere kant mijn neef zijn woord tegen het woord van die persoon. Maar het paard Evi, staat wel op ZIJN (mijn neef) naam, mijn neef beschikt enkel over het mutatiedocument, niet over het boekje. Gaat de manege houder niet moeilijk doen als we daar staan en het paard willen ophalen?

Mijn neef heeft geen verstand van paarden, en gaf die persoon ook de kans om zijn problemen op te lossen. Maar ik heb me er altijd wel bij betrokken gevoeld, omdat ik mijn neef van in het begin al tegensprak om dit soort stommiteit te begaan. Moet er de politie bij gehaald worden? Wat als de paarden van de persoon nu opeens in beslag genomen worden door zijn schulden, hoe gaat het dan verder?

Hier ook even wat foto's die ik stiekem gemaakt heb:

Afbeelding
Hoe ze was.

En hoe ik haar terug voor het eerst gezien heb:

Afbeelding
De angst is in haar ogen te lezen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-D8OP6EQ4.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-A3UVASRY.jpg
Haar bedje van mest...
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 07-02-13 15:05, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Foto's in link gezet, maximaal twee zichtbare foto's per bericht.

anneliesdj

Re: Samen een paard gekocht nu de problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 00:47

Om eerlijk te zijn, ik kan je verhaal niet volgen.
Het is mij niet duidelijk waarom het paard ineens jouw paard niet meer was, hoe je haar hebt teruggevonden en hoe ze uiteindelijk op die manege is beland.
Maar ze ziet er niet blij uit, dat ben ik met je eens.

Razza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 00:52

Paard is altijd van mijn neef geweest, nu nog. Maar heeft daar altijd gestaan in afwachting tot de problemen zouden opgelost worden. Maar die persoon (de vriend) heeft dus zoveel excuses verzonnen, dat mijn neef bleef geloven dat hij het paard Evi terug zou betalen. Wat dus niet gebeurd is, hij beschikt over het boekje (die persoon K.) Maar mijn neef heeft wel het mutatiedocument ik denk niet dat jullie dat in Nederland hebben? Door dat deze persoon zoveel schulden heeft, heeft hij het paard stiekem verhuisd naar ergens anders. Zonder dat we er iets van afwisten, heeft ook aanvraag gedaan om het paard op zijn naam te zetten maar dat is geweigerd.

Ik heb haar terug gevonden door een toevallige bron. Ik wist dat ze in contact was met die zekere persoon, en ze ging een paard van hem rijden wat mij benieuwd maakte.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 00:54

Maar is dit dan het arabische volbloed waar je het eerst over hebt, of het paard wat je neef heeft gekocht om zadelmak te maken?

Razza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 00:56

Het paard dat mijn neef gekocht heeft om zadelmak te maken. (Excuses dat het zo moeilijk te verstaan is, het is ook echt wel een ingewikkeld probleem. Waardoor ik denk dat dat het niet makkelijker maakt om het paard voor ons terug te winnen. Ondanks het toch nog steeds op onze naam staat)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 01:01

dus evi is het paard van je neef ?
en je volbloed is gewoon nog van jezelf?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 01:04

Om een lang verhaal kort te maken, jouw neef is eigenlijk geen haar beter want hij had dan wel een paard maar keek er dus ook niet voldoende naar om waardoor dit kon gebeuren. Je neef wilde wel het geld van die onbetrouwbare persoon maar dacht er dus ook niet aan om zich tevens op de hoogte te stellen hoe het met Evi ging. Omdat het paard nog van hem is kan hij toch kontakt met de manegehouder opnemen en de kosten voor Evi op zich nemen, probleem opgelost want het paard is van hem, staat zelfs officieel geregistreerd. Ik snap heel goed dat er bij jouw de emoties over het paard meespelen maar het gaat erom wat je neef nu gaat doen.

Razza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 01:04

Ja klopt, Evi is het paard van mijn neef.

Mijn volbloed is verkocht, we spreken hier over een geval dat ondertussen al bijna 2 jaar aan de gang is nu helaas.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 01:06

Eerlijk gezegd kan ik er ook geen touw aan vastknopen... Ik vind het moedig dat je je verhaal opschrijft, maar er komen zo veel zijlijnen bij in het verhaal. Wat is nou eigenlijk het probleem, en wat zou je willen doen? Hoe zouden we je kunnen adviseren?

Verder zeg je 2 verschillende dingen. Eerst kom je 'toevallig' op een manege:

Razza schreef:
Eergisteren kwam ik op een andere manege in de buurt aan, waar mijn arabische ruin de eerste 3 maanden dat ik hem had ook gestaan heeft. Ik liep langs de paarden, maar 1 paard trok mijn aandacht. Een bruine merrie, met een speciaal kolletje. Ik bekeek haar goed, en iets in me vertelde me dat ik dat paard kende. Ondanks het feit dat ze niet naar me toe durfde te komen, ik bekeek de foto die ik van haar had, en keek op haar naamplaatje in de stal. ' Evi ' met haar leeftijd, ik keek naar haar andere aftekeningen en die waren exact het zelfde. Het kon niet anders, dan dat dat het paard was. Ik stelde de vraag aan iemand die daar rond liep of iemand wist van wie dat paard was, en tot mijn grootste verbazing was het de persoon die ik verwachte.

en daarna schrijf je:
Razza schreef:
Ik heb haar terug gevonden door een toevallige bron. Ik wist dat ze in contact was met die zekere persoon, en ze ging een paard van hem rijden wat mij benieuwd maakte.

Razza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 01:09

@Bigone; het is onmogelijk om voor een paard te kunnen zorgen als het je niet toegelaten wordt om je paard te zien. Mijn neef geraakte niet meer aan zijn paard, deuren waren op slot. Werd niet meer open gedaan, telefoon werd niet beantwoord geen smsjes en zelf's niet op aangetekende brieven.

Mijn neef wilt of zijn geld terug of zijn paard, ik heb hem al verteld dat als we het paard terug kunnen winnen dat ik dan wel de zorgen er van op mij neem. Want aangezien hij niets van paarden afweet, zal het ook moeilijker zijn om haar dan te verkopen. Ik persoonlijk kan haar niet zelf houden, maar zou haar wel de tijd geven om te bekomen. Weer mensen te vertrouwen en nadien dan rustig uit te kijken naar een ander baasje.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 01:09

Wil je nu weten of je de (dieren) politie moet inschakelen?
Als het paard verwaarloosd/ondervoed is, kan je dat inderdaad doen.
Waarom heeft je neef ooit een paard gekocht, als hij niks van paarden weet?
Laatst bijgewerkt door mika11 op 07-02-13 01:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Razza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 01:12

Correspondent: Oh, excuses! Een bron van mij vertelde me dat ze met die persoon in contact was en met zijn paard ging rijden, waardoor ik haar vroeg in welke manege dat paard (een ander paard van hem niet Evi) staat. Ze gaf me de manege naam door, en ben dan s'avonds gewoon is gaan rond neuzen. Waardoor ik haar heb herkent.

Het probleem is dat we geen contact krijgen bij de persoon die Evi eigenlijk ' gestolen ' heeft of achterhoud. Hij antwoord niet op aangetekende brieven, en ook niet op telefoontjes of smsjes. Doet de deur niet open.

Ik wil voornamelijk weten of ik zo maar dat paard kan gaan ophalen, of dat dat zo maar kan. Moet ik er dan ook de politie er bij halen? Of hoeft dat niet? Wat gebeurd er als het paard Evi in beslag genomen wordt door de schulden van deze persoon. Terwijl het paard wel op naam staat van mijn neef. Wat als iemand nu bijvoorbeeld klacht in dient wegens ' mishandeling ' bijvoorbeeld, en ze komen uit op mijn neef terwijl hij niet eens wist waar zijn paard ergens was?

@Mika11: Of ze ondervoed is weet ik niet, heb ik niet kunnen zien door het deken. Ik zou vooral willen weten wat je moet doen in zo een situatie... Want het is eigenlijk woord tegen woord. De afspraken dat mijn neef en die persoon samen onderling hebben gemaakt, staan nergens op papier.

Waarom... Dat weet ik helaas ook niet. Ik heb hem daar voor gewaarschuwd, omdat ik wist dat die persoon niet pluis was. Maar hij had alles onder controle, en is toch tegen de lamp gelopen. Die persoon had zijn hoofd zo zot gemaakt, en hem doen geloven dat er veel geld uit dat paard te slagen was. Iemand die niets van paarden kent, maak je zo alles wijs. En toch, ondanks het feit dat hij er niets van kent. Weet ik wel dat wat er nu met Evi gebeurd niet is wat hij wou. Hij mag geen paardenkenner zijn, maar elk dier is voor hem wel belangrijk genoeg om er voor te zorgen dat het gelukkig is.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 07-02-13 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 01:22

Je zou eens kunnen gaan praten met de stalbaas daar? Vraag die eens hoe het zit, of er wordt betaald, of ze de stal wel uit komt ed.
Misschien valt er wat te regelen als je neef kan bewijzen dat hij deels eigenaar is?

Razza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 01:25

Dat zou ik inderdaad eens kunnen doen, ik heb alleen bang dat die persoon daar toevallig voor zou werken. Kan mij niet inbeelden dat hij stalgeld zou betalen als hij zich zelf amper kan onderhouden. Ik weet dat deze twee goed bevriend zijn met elkaar, stel nu dat ik met de stalbaas ga praten. En die gaat het doorvertellen aan hem, en hij verhuisd Evi weer naar een andere plaats... Dan begint alles van voor af aan.

Geen idee of hij dat zou doen, maar ik heb op die stal ook gestaan. En ben daar ook om bepaalde reden woedend vertrokken. Ik denk nu niet dat die zich anders zou gedragen tegenover mij als ik hem vragen zou gaan stellen, want hij zei ook vriendelijk goede dag. Maar hij keek wel vreemd toen hij zag dat Evi mijn aandacht trok, daardoor heb ik het ook zo stiekem moeten doen.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 01:25

Ik heb je verhaal wel kunnen volgen :)
Als ik je neef was zou ik naar de politie stappen en aangifte van diefstal doen.
Als deze "vriend" ZOveel schulden heeft dan zal hij best ergens bekend staan bij een instantie en misschien kun je via die instantie ook nog wel wat bereiken mochten ze beslag gaan leggen op zijn spullen etc.

Razza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 11:12

Dankje had ik nog niet aangedacht!

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:23

Hebben ze een contract opgesteld? Is er bewijs van, dat jouw neef die €1250 betaald heeft?

Razza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 11:34

Nee, daar is geen bewijs van. Enkel het mutatiedocument dat op zijn naam staat.

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:24

Dit krijg je nou als het mensen alleen om het geld gaat.
Jouw neef heeft niks met, en weet niks van paarden en heeft hem alleen gekocht om er geld aan te verdienen.
Jammer voor je neef, deal mislukt!

En heel jammer voor het paard dat zo de handel in rolt en van de ene eigenaar naar de andere gaat en waarschijnlijk een rotleven krijgt,
Waarom? Omdat jouw neef zonodig een paar honderd euro wilde verdienen.

Had je hem niet kunnen vertellen dat de paardenhandel op z'n gat ligt?
Had voor iedereen (vooral voor het paard) veel ellende kunnen voorkomen.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:39

HALLO...
Jullie kunnen hier nu wel allemaal lekker gaan lopen zeuren over hoe zielig en dom en weet ik het wat,daar heeft TS helemaal NIKS aan!!
Denk liever mee naar een oplossing dan dat je allemaal maar mensen loopt af te zeiken die je niet eens kent!

@Razza: Ik zou echt naar de politie gaan met dat mutatiedocument en gewoon aangifte doen.
Misschien is dat document wel genoeg voor de politie om er stappen mee te kunnen ondernemen.
Ik zou het sowieso proberen want ik denk niet dat de manege eigenaar,waar Evi nu staat, zomaar dat paard aan jullie gaat meegeven.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:40

Kan jouw neef niet eens met de stalhouder gaan praten? Even informeren of het stalgeld wordt betaald? Er zijn genoeg gevallen bekend waarbij dit voorkomt. Het paard is de dupe, nu al.

Sorry hoor, maar ik zou onmiddellijk in actie komen als ik een paard zo in de mest zou zien staan. Het paard staat toch nog op naam van jouw neef. Als je neef nou gewoon uitlegt dat hij zijn paard al een tijd kwijt was, en dat hij graag afspraken wil maken met de stalhouder, dan zal die daar misschien wel oren naar hebben. De stal houder schiet er zo ook niks mee op.

Het paard wordt zeker niet meer waard, als het zo blijft staan. En je neef kan nog wel eens heel lang moeten wachten op die 'vriend'. Het is weer een les geleerd voor je neef, maar wel jammer dat het zo moet gaan. Niet iedereen is te vertrouwen, en zeker mooie praatjes kunnen wel eens heel anders zijn in de praktijk.

Ga eens onderzoeken wat de mogelijkheden zijn zoals Evelyne die aangeeft. Niet geschoten is altijd mis. En zoek maar eens op wat de mogelijkheden zijn als het stalgeld niet betaald wordt. Daar kun je ook wat mee doen.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:49

Het paard staat toch op je neef zijn naam, dan kun je het paard daar toch weghalen?
Boekje, oftewel paspoort, is geen eigendomsbewijs. Dus zou het in deze niet uitmaken of je die wel of niet hebt.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:56

Snap er ook niet heel veel van.

Wat bedoel je met een mutatieformulier??

Als ze samen een paard hebben gekocht en daar is schriftelijk bewijs van dan zou ik naar de politie stappen en ook naar de manege waar het paard staat.

Aantonen dat het paard "ook" van je neef is en dat hij het paard weghaald. MAAR er zou natuurlijk een achterstand qua stallingskosten kunnen zijn. Dat moet je dan wel betalen voordat je het paard mee kunt nemen

Razza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 12:59

Piendepien, als iemand iets in zijn hoofd haalt dan haal je dat er zo maar ook niet uit. Zeker niet iemand die niets van paarden kent, want die geloofd dat toch niet. Ze hebben dat paard gekocht voor er geld uit te halen, maar mijn neef zijn bedoeling was het niet om zijn eigen paard verwaarloosd te zien worden. Helemaal niet. Wij leven al heel ons leven tussen de dieren, dus het zou mij verwonderen dat het mijn neef helemaal koud zou laten.

Ja, mijn neef komt zo dadelijk naar hier en ga het met hem dan bespreken. Zeker ook de tips die hier zijn gegeven, ik hoop alleen dat de politie tussen zo iets komt, of is dat meer de dieren politie?

Poeltje, ja het paard staat op mijn neef zijn naam hij beschikt over het mutatiedocument. De persoon die het paard ' achterhoud '. Heeft het boekje.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:59

Razza schreef:
Nee, daar is geen bewijs van. Enkel het mutatiedocument dat op zijn naam staat.

Dus dan kan jouw neef gewoon zijn paard gaan ophalen. Laat de 'vriend' het maar zelf bedenken hoe hij zijn problemen op gaat lossen.

En probeer er achter te komen of je een kopie van het boekje op een of andere wijze kan krijgen.