agressief/dreigen als hij eet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

agressief/dreigen als hij eet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 15:46

Hallo bokkers,

ik zit met een probleempje. Ik heb nu sinds anderhalve week mijn nieuwe enter hier staan (21 maanden)
Wat ik nu heel erg begin te merken is dat hij erg agressief is als hij eet. Toen hij voer kreeg liep er een stalgenoot langs en die heeft hij toen gebeten (!!). Nu zojuist staan de paarden buiten met allemaal een pluk kuil. Hij is de laagste in rang dus wordt nog wel is weg gejaagd bij een pluk kuil. Nu is het zo dat ik hem net wilde leiden naar een plek waar nog kuil lag. Hij liep mee en begon te eten. Ik schopte het kuil wat bij elkaar want het lag wat verspreid. Vervolgens gingen zijn oren plat en draaide met zijn kont naar mij toe. Ik schrok ervan, maar vroeg me af waarom hij het deed. Ik deed het nog een keer, met mijn handen en voeten een beetje door het kuil heen. Weer een dreigende reactie volgde... nu vraag ik me dus af wat dit is, of het vanzelf weg gaat of dat ik er iets aan kan doen? Dit kan namelijk echt niet en vraag me af wat ik hier mee moet doen...

ik hoop dat iemand dit kent en enig idee heeft wat hier aan te doen!

miezelke

Re: agressief/dreigen als hij eet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:49

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:58

Ik weet idd wat je hier kan aan doen.
Dit is fout aangeleerd gedrag, en moet je onmiddellijk weer corrigeren, wanneer het paard ouder en sterker wordt zal het anders alleen maar moeilijker worden.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 16:13

Klopt hij is nu nog jong dus nu kan ik er nog wat aan doen, het probleem is om het te corrigeren in het weiland is dat hij alle ruimte heeft en kan ik hem niet op tijd corrigeren omdat dan zijn kont al voor mijn gezicht draait...

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:17

Maar je hoeft het toch niet uit te lokken in het weiland? En je hoeft het toch ook niet in je eentje uit te lokken? Ik zou het paard samen met nog iemand voeren terwijl jij de voerbak vasthoudt bijvoorbeeld. In elk geval, zorg ervoor dat er altijd iemand is die je paard een flinke schop of knal kan verkopen als hij nog eens zo durft te doen. Hij moet leren dat het geen gewenst gedrag is en dat hij het niet mag vertonen tegenover mensen. Ik zou ook maar snel beginnen met de training als hij nu al stalgenoten bijt, dat kan echt gevaarlijk worden als je niet oplet.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 16:40

Een klap verkopen ben ik niet vies van, bij het voeren heb ik daar de ruimte voor en kan ik dat doen. Alleen als ik in het weiland sta om wat kuil bij elkaar te leggen omdat het zo verspreid ligt (dat hoeft niet per se, kunnen ze uiteraard ook zelf) maar als een stal genoot dat doet zou ik niet graag willen horen dat ze thuis in het gips ligt omdat mijn paard een trap uitdeelde...

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:59

Maar je kan je stalgenoot toch vragen om je paard alleen maar (voor de veiligheid van jullie allebei) vast te houden? Dus halster om, touw erbij. En als je stalgenoten dit niet willen of fysiek niet aankunnen, heb je wellicht nog een sterke vent (met stalen neuzen... In zijn schoenen dus, grijns) in de aanbieding? Creëer zelf een situatie waarin je je veilig voelt en corrigeer dan pas.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 23:30

Nee, ik bedoel met momenten zoals bij het voeren vind ik het corrigeren niet erg. Veiliger. In het weiland wel, maar ook weer juist niet omdat hij alle ruimte heeft. Maar je bedoelt dus dat ik in het weiland moet gaan met iemand die hem vasthoudt, het voer een beetje door elkaar moet schudden en bij een dreigende reactie een klap uit moet delen? Dus ik moet het dan in principe uitlokken? Helpt dat?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 23:43

stop stop stop, dit lijkt er niet meer op héééé.
Dit is niet meer paardentrainen, let op want het gevaar bestaat dat je van dit paard een draak maakt.
Versta me goed, dus niet door het paard zijn gedrag maar door de verkeerde handelingen van de mensen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 23:48

Laat eerst dat arme dier eens wennen en zijn plek in de kudde vinden! Wanneer hij zich veilig voelt zal hij niet meer zo reageren. Jij bent ook nog bedreigend natuurlijk na anderhalve week. Hoe weet hij dat jij hem ook niet wilt wegjagen, dat signaal geef je toch als je wat door zijn voer heen schopt; zo van uit de weg!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 00:14

Ik weet dat hij moet acclimatiseren, maar dat betekent niet dat ik dit gedrag ga accepteren, in tegendeel. Ik kan nu best gaan afwachten zodat hij kan wennen, maar of zijn voernijd daarvan weg gaat is nog maar de vraag.

Edit: ik was overigens niet van plan om een reactie uit te lokken. Maar ik vraag me af wat ik moet doen op moment van dreigen, of wat ik daarnaast kan doen.. Hij is nog jong en ik doe nog helemaal niks met hem, alleen wat poetsen maar verder staat hij buiten. Zijn concentratieboog is namelijk wel heel erg laag, maar dat is begrijpelijk, hij is nog niet eens 2. Hij krijgt sowieso niks uit de hand, en bij het voeren zal worden opgelet. Ik denk dat ik nu indd toch maar af wacht en dat als hij wat ouder is, ik maar met grondwerk begin. Hopelijk dat dat hem in goede banen leidt.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 00:45

Batlow schreef:
Ik weet dat hij moet acclimatiseren, maar dat betekent niet dat ik dit gedrag ga accepteren, in tegendeel. Ik kan nu best gaan afwachten zodat hij kan wennen, maar of zijn voernijd daarvan weg gaat is nog maar de vraag.

Edit: ik was overigens niet van plan om een reactie uit te lokken. Maar ik vraag me af wat ik moet doen op moment van dreigen, of wat ik daarnaast kan doen.. Hij is nog jong en ik doe nog helemaal niks met hem, alleen wat poetsen maar verder staat hij buiten. Zijn concentratieboog is namelijk wel heel erg laag, maar dat is begrijpelijk, hij is nog niet eens 2. Hij krijgt sowieso niks uit de hand, en bij het voeren zal worden opgelet. Ik denk dat ik nu indd toch maar af wacht en dat als hij wat ouder is, ik maar met grondwerk begin. Hopelijk dat dat hem in goede banen leidt.

gewoon een stap achteruit doen, dan doe je wat je paard vraagt en je gaat uit zijn persoonlijke ruimte. Je kunt dan zelf beginnen met respect tonen. Goed gedrag van jou, dan volgt goed gedrag van hem en is heel leuk om het zo op te bouwen samen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 00:46

Is het dan niet zo dat hij mij juist als leider moet zien? Zo heb ik het idee, dat ik me onderdanig opstel en dat dat misschien ook wel negatief kan uitpakken?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:08

Zo werkt het spijtig genoeg niet hoor 'Josien'

josien_m_ schreef:
Batlow schreef:

gewoon een stap achteruit doen, dan doe je wat je paard vraagt en je gaat uit zijn persoonlijke ruimte. Je kunt dan zelf beginnen met respect tonen. Goed gedrag van jou, dan volgt goed gedrag van hem en is heel leuk om het zo op te bouwen samen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:19

Je moet zijn kuil ook niet willen opeten als hij honger heeft :+ ... ik zou me juist minder bemoeien met de voermomenten... hoe meer je erin bemoeit hoe meer reactie je uitlokt. Laat hem het zelf uitzoeken... dus niet naar ander bultje gaan leiden.
Als ik hooi in de wei voer doe er hier ook aantal chagrijnig (met die van mij voorop)... ik stuur ze op afstand... en ze zoeken het daarna maar uit als het eten er ligt. Dan neem ik afstand... en ga gewoon de wei weer uit.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:38

Geweldige voorbeelden van 'zachte heelmeesters maken stinkende wonden'. Vooral achteruit gaan lopen als je paard voernijd heeft, echt een ideaal plan! Of afstand houden, jaaaaa! Dan komt er een kind voorbij gelopen die zijn of haar tengels richting je paard beweegt wanneer hij eet en het kwaad is geschied.

Nee, als een paard dreigt moet hij leren dat dat niet mag. Dat doe je door een goed getimede (!!!!) schop of dreun. Die overigens lang niet zo hard aankomt op je paard, als een welgemikte paardenhoef tegen jouw lijf.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:41

Ryder... dan moet je hem dus gewoon bij het eten blijven wegsturen... tot wanneer? want dier moet uiteindelijk wel eten.
Ik wil juist niet in de buurt zijn als er eten ligt... zeker niet als er meerdere paarden aan het eten zijn.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:43

Je kan hem toch gewoon wegjagen bij het kuil zolang jij daar bezig bent? Doen de andere paarden ook. Is niet zielig.
Wij hebben een ieniemienie jaarling en als je bij haar niet heeeeeeel duidelijk bent over wie de baas is over het eten dan maakt ze daar enorm misbruik van en gaat jou wegjagen. Dat moet je voor zijn.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:46

Je hoeft hem toch niet voor eeuwig weg te blijven jagen? Het paard mag best eten, maar niet dreigen (of bijten, zoals dus al gebeurd is). Als je een stap achteruit doet toon je je onderdanig en zal het gedrag alleen maar verergeren.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:12

Zo bang hoef je niet te zijn hoor om ook eens je ongelijk te erkennen. Sociaal gedrag van paarden is veel subtieler en ingewikkelder dan alleen maar de baas willen zijn. En ja, zo simpel werkt het wel, het paard wil graag leiding, zeker een jong dier, dus als je hem de kans geeft, voegt hij zich graag naar jou.
Paarden kunnen nergens misbruik van maken, ze zoeken duidelijkheid maar gelukkig is dat veel meer dan alleen onderdanig gedrag afdwingen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 21:33

Sorry josien, maar ik ga mijn paard niet de leiding geven. Omgekeerde wereld is dat. Hij maakt ook geen misbruik, zo zal hij er niet over denken, maar hij zal wel leiding over je nemen en dat zie ik niet zo zitten..
Op momenten dat ik in de buurt zal zijn van zijn eten, zal ik hem eerst weg sturen zodat het veilig voor mij blijft. Zal het dan hier bij laten, omdat ik merk dat je er niet veel meer aan kan doen. Ik hou het maar eenvoudig en duidelijk

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:01

Voernijd ...vechten voor zijn voer...heeft hij blijkbaar zelf ook moeten doen om voer te krijgen !
Of bij zijn moeder...of in een groep !
Zo ontstaat het...vanuit een tekortkoming (honger) of omdat het paard lager in rang stond (ertussen in,dus niet helemaal onderaan !) en op zijn beurt moest wachten !
Ook kan vette kuil dit gedrag verergeren (adrenaline boost !)

Uiteraard moet je dit nooit toestaan, want dan zet je jezelf lager in rang !
Is het paard mager en duidelijk met een tekortkoming, dan eerst erop toezien dat hij genoeg binnen krijgt.

Of het nu honger of machtstrijd...niet eerder wat geven tot het paard een stap terug heeft gedaan en jij het signaal geeft van...toe maar !
Heel consequent en altijd !
Hij moet nu wachten op jouw !

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:06

ik heb nog niet zo lang geleden een artikel in een blad gelezen, waarin stond dat voernijd te maken kan hebben met maagpijn: tijdens het eten wordt speeksel aangemaakt waardoor maagpijn verzacht wordt. Daardoor is de nood om te eten hoog en wordt er nijdig gedaan.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 10:51

De leiding hebben zit hem niet in altijd maar het paard wegsturen.
Wat staat er ook weer op zo'n kaart van Linda Kohanov: Welke leider zou jij volgen? Het paard wat jou altijd wegjaagt bij het voer of het paard wat je naar het water leidt en je ook laat drinken? Dat vind ik wel een mooie. (over leiderschapstypen)

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:03

Josien, dat ben ik met je eens. Je hoeft het paard niet weg te sturen. En je moet inderdaad gewoon duidelijk zijn. Een paard maakt geen misbruik van de eigenaar maar zoekt wel degelijk naar je zwakke plekken. Daarom moet je dus duidelijk zijn.

Voor mij zou er 1 ding duidelijk moeten worden in deze situatie: het paard mag best eten máár tijdens het eten mag er níet geschopt, gemept of gebeten worden richting de mens. Welke mens dat ook is. Want als je een klein kind bij je hebt en je kijkt even naar het paard terwijl hij toevallig een schep voer krijgt, wil je niet dat je kind in levensgevaar is omdat het paard toevallig niet is opgevoed.

Wat betreft je laatste stelling: ook eens. Een paard met voernijd, dat jou dus wegjaagt bij het eten, is onwenselijk. Die moet je dus een fikse schop of klap verkopen om in paardentaal te vertellen dat dat iets is dat niet mag.