Voorpluk boven of onder de frontriem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JunkDeLuxe

Voorpluk boven of onder de frontriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 16:04

Er boven toch, dacht ik altijd?

Nu kom ik de laatste tijd af en toe foto's tegen, van paarden wiens voorpluk onder de frontriem gestoken wordt.
Moet er wel bij zeggen dat dit vaak volumineuze voorplukken zijn (tinkers, haflingers, fjorden, shetten, ...).

Maar ik heb dus altijd 'geleerd' om de pluk boven de frontriem te laten, en er op te letten dat er geen manen tussen het kopstuk raken. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat als dit wel gebeurt, dit pijnlijk kan zijn voor mijn paard: als er aan mijn haar getrokken wordt, voel ik dat ook.

Dus mijn vraag eigenlijk: waarom de voorpluk onder de frontriem steken, en kan dit pijnlijk zijn voor een paard?

lucaa2

Re: Voorpluk boven of onder de frontriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:08

nou, over het algemeen is de manenkam van een paard/pony minder gevoelig dan de rest van de vacht/huid, dus ik denk niet dat ze er dat HEEL veel last van hebben. Ik heb het alleen nog nooit gezien dat de voorpluk onder de frontriem gaat. Geen idee waarom ze dat zouden doen

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:08

Volgens mij om de frontriem te showen. Kan me niet voorstellen dat ze er een andere reden voor hebben. Frontriem hoort niet strak te trekken over het hoofd van het paard dus ik denk niet dat het paard er echt last van zal hebben.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:10

Ik heb het ook een tijdje onder de frontriem gedaan bij een paard waar ik op reed. Deze vond het nooit prettig als de haren rond haar oren vlogen. Had de pluk dan ook in een vlecht. Zo was zij een stuk rustiger in de aanleuning.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 15:59

Iemand van onze club deed het ook een keer bij die haflinger onder de frontriem zodat die meer kon zien, want met balkjes stappen en draven ging die elke keer op de balk staan enzoo

_APPELTAART

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 16:02

als ze de frontriem willen showen vlechten ze de voorpluk toch ? lijkt me :')

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:38

FriesWytske schreef:
Ik heb het ook een tijdje onder de frontriem gedaan bij een paard waar ik op reed. Deze vond het nooit prettig als de haren rond haar oren vlogen. Had de pluk dan ook in een vlecht. Zo was zij een stuk rustiger in de aanleuning.

Dit verhaal heb ik inderdaad ook vaker gehoord, en met een paard zelf ervaren.
Ik denk dat dit het meest logische antwoord is ook, ipv frontriem showen..
Dan doe je er toch gewoon een vlechtje/knotje in

Palooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:40

ik heb n staartje onder de frontriem gedaan, dit omdat de haren anders steeds om de oren waaien, en het er nog redelijk natuurlijk uitziet want je ziet toch nog n stuk voorpluk, anders dan in n vlecht

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:29

Met wedstrijd heb ik hem altijd over de frontriem heen omdat ik er een keer commentaar en een punt aftrek voor kreeg voor de verzorging omdat ik m onder de frontriem had in een vlecht.

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:05

In training altijd over de frontriem.
Op concours voorpluk natuurlijk in een knotje. En bij de fries had ik voorpluk altijd al in een vlecht en hem dan dubbel geslagen. Een knot zag er namelijk nooit mooi uit.. En losse voorpluk vond ik altijd slordig staan..

LauraEH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:10

met rijden doe ik altijd de voorpluk over de frontriem, uit gewoonte. heb het altijd gedaan en nu nog. tijdens mennen van mijn shetlander houden we de voorpluk onder de frontriem, maar dat kan volgensmij niet anders.

xMaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:19

Ik doe altijd erover, meestal in vlechtje of knotje :j

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:23

hier ook eronder :j , waarom? mijn paard heeft een lange voorpluk die altijd irriteert in der ogen op stal/wei, vandaar dat tie altijd in een vlecht zit. Die vlecht gaat tijdens het rijden continu alle kanten op en ik merk aan haar dat ze dat vervelend vind (schudde met der hoofd) sinds ik hem onder de frontriem doe (en het einde onder der neusriem steek) hebben we nergens meer last van :D

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:06

Aranel schreef:
Met wedstrijd heb ik hem altijd over de frontriem heen omdat ik er een keer commentaar en een punt aftrek voor kreeg voor de verzorging omdat ik m onder de frontriem had in een vlecht.

Serieus?? Ik heb een Fries die gezegend is met een flinke voorpluk, en deze vlecht ik altijd in en vouw hem dan dubbel onder de frontriem. Zou toch wat zijn als ik daar aftrek voor zou krijgen.

xxrooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:09

volgens mij maakt het niet zo uit zelf doe ik erboven

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 02:36

ik heb m er altijd boven, niet meer als gewend. Heb m er nog nooit onder gehad, waarom weet ik niet en op wedstrijd altijd in een knotje.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 02:48

Ik heb hier in Canada op een fokkerij met arabieren gewerkt en daar deden ze de voorpluk altijd onder de frontriem. Waarom heb ik ze eigenlijk nooit gevraagd en ik vond het er echt afschuwelijk uitzien :+

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 03:00

met rijden altijd erboven maar met mennen is dit moeilijk ( met de riempjes van de oogkleppen )
door haar grote voorlok , dus dan probeer ik altijd eronder maar soms is het ook halfvhalf :P

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 08:00

onder de frontriem. Doet echt geen pijn hoor, voelen ze niets van.

Afbeelding

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 08:23

Met mennen eronder, rijden erover heen.

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 08:35

je bedoeld zo? kan gwn hoor. alleen meestal doe ik het met een vlechtje als ik hem eronder doe.

Afbeelding

edit zoals dit een vlechtje onder de frontriem was alleen mislukt vlechtje vandaar dat hij er niet helemaal goed onder zit.

Afbeelding

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 10:37

Bedankt iedereen alvast voor de reactie's!

Dan had ik toch juist gegokt :D Ik zag het vooral bij paarden met een serieuze voorpluk, en gokte er al op dat het daarmee te maken had :D

Maar bv. zoals hierboven, bij Rensesanne: de bovenste foto. Ik zie een hoop voorpluk, die losjes onder de frontriem zit.
Stel nu dat dit niet losjes was, maar strak aangetrokken.. Zou dat geen zeer doen?

Zeer als in: als ik aan mijn haar trek, doet dit ook pijn.
Of vooral als in: als mijn haar de hele dag strak in een staart/vlecht/dot zit, kan ik daar na verloop van tijd hoofdpijn van krijgen.

Dat heb ik toch altijd gehoord, dat je de manen echt wel goed moet leggen onder het hoofdstel, dat het anders kan gaan trekken en dat dit wel pijnlijk is/kan zijn...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 10:39

Hier ook eronder, omdat je anders de mooie frontriem niet ziet en hij heeeel erg grijs aan het worden is.. De voorpluk verbloemt dat een beetje.. :o

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 10:45

Ik denk dat als de manen onder de frontriem zodanig strak zitten dat het pijn doet, dat je dringend een frontriem maatje groter nodig hebt. Met een frontriem die goed is van maat kan het normaal niet strak strak zitten.

Mijn paard heeft een lange en dikke voorpluk en die doe ik er altijd over, met mennen zou ik denk ik er een vlecht inleggen om er onder te doen.
Dat is voor hopelijk dit of volgend jaar nog aan de orde (dat mennen).

luckyswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:52

In het reglement staat toch dat de pluk los mag maar boven de frontriem moet zitten?