Gebruik van materiaal, hoe zouden jullie dit regelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Gebruik van materiaal, hoe zouden jullie dit regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 13:45

Hoi,

ik sta op een weiland met zo'n 11 paarden en een buitenpiste.

Aangezien ik Horse Agility doe met mijn paard, heb ik meerdere springbalken aangekocht.
Deze balken liggen gewoon in de piste, op een neutraal punt.
Normaal liggen deze op mijn Horse agility parcours, maar met het slechte weer lag deze paddock zo glad dat ik ze dus op de piste wou leggen, tijdelijk.
Ik heb een slechte rug en kan ze dus niet telkens van de rand van de piste gaan verslepen naar het midden van de piste.
Op het punt waar ze nu liggen (niet op de hoefslag, niet op de middellijn, niet in de weg van eender welke dressuurmatige oefening)
liggen ze dus voor mij zodanig dat ik ze enkel hoef op hun plaats te rollen :-)

Ik heb vorige maand aan de medehuurders gevraagd of zij problemen hadden dat de balken daar in de piste lagen.
Nee geen probleem, juist leuk! Of zij ze ook mochten gebruiken? Uiteraard! Als je er netjes mee omgaat en nadien terug op hun plaats legt.
Afspraak was: van zodra 1 iemand klacht maakt aan mijn adres over de balken, verwijder ik ze uit de piste.
Lijkt me een correcte afspraak?

Tot hier toe nooit klachten ontvangen over de balken, tot deze week.

Woensdag bleken er 2 verzorgers van 2 pony's op de weide de balken gebruikt te hebben, deze lagen criss cross over de piste.
Berichtje naar de eigenaar van de pony's, of ze de verzorgers wou vragen in het vervolg de balken netjes weg te leggen.

Gisteren kom ik op de wei: terug balken criss cross over de piste, zodanig dat je dus niet meer degelijk een volte/middellijn/hoefslag kon rijden.
Gevolg: 1 iemand kwam klagen over de balken dat die nu al een paar dagen zomaar over de piste liggen en ineens de melding om de balken te verwijderen uit de piste.
Men is dit niet tegen mij komen zeggen, maar tegen de eigenaar van de pony's (en dus de verantwoordelijke van de verzorgers).
Blijkbaar is er iemand die vaak met zijn wagen over de piste rijd en dus gisteren noodgedwongen met zijn wagen over mijn springbalken is moeten rijden
omdat deze zodanig in de weg lagen.

Dus gisterenavond breng ik iedereen op de hoogte dat ik jammer genoeg de balken uit de piste moet verwijderen om die en die reden.
Krijg ik het verwijten dat ik 'drastisch en impulsief' ben door de balken zomaar uit de piste te halen.
Ik krijg dan ook ineens het verwijten dat dit mij wel héél asociaal maakt en dat ik wel héél moeilijk doe.

Bij mijn ga ik alleen maar de afspraken na?

Wat moet ik hier nu mee doen? Balken laten liggen en het risico lopen dat ze misbruikt worden (niet teruggelegd worden, overreden worden etc etc)?
Of ze weghalen en dan weer de asociale dramatische egoïst genoemd worden?

Somebitch

Re: Gebruik van materiaal, hoe zouden jullie dit regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:49

Weghalen, straks gaan jou spullen hierdoor nog kapot. :n

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:55

Idd weghalen, je hebt toch duidelijk gezegd dat je dat zou doen bij misbruik?
Ook asociaal om er met een wagen overheen te gaan rijden zeg, dat doe je toch niet. Nee straks zijn jou spullen kapot, niet de bedoeling lijkt me.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:57

Trek je nix van de anderen aan,jij doet precies wat je had afgesproken.
Haal ze daar weg,straks zijn ze kapot en dan? niemand daar zal zeggen,ow ik vergoed ze wel voor je.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:03

Stal/weidemeetinkje beleggen om dit met iedereen tegelijk uit te spreken en eventueel nieuwe afspraken te maken. Dan kan niemand zich achter een ander verschuilen.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:04

Hmm moeilijk.

Je bent weer lekker relativerend, met je 'slechte' rug :9 Je hebt niet zo maar een slechte rug, je hebt hem meerdere keren gebroken gehad!
Dus ik weet het niet zo héél goed.. Ik zou zeggen: haal ze weg, voor er een ander jouw spullen stuk maakt. Maar met jouw rug is dat misschien toch niet zo'n goed idee..?

Haal ze weg tot het weer het weer toelaat om ze op je horse agility parcours te leggen. Bel je mij maar, kom ik die balken wel slepen voor je :D

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:17

Beetje zielig gedrag van degene die over de balken is gereden, wat is het in godsnaam voor moeite om ze even aan de kant te rollen.
Ik zou ze ook weghalen, dan hebben de anderen ook pech gehad en misschien spreken ze degene er wel op aan die ze niet terug heeft gelegd, dan lost het probleem zichzelf op.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:21

Mi_Amore schreef:
Hoi,

Dus gisterenavond breng ik iedereen op de hoogte dat ik jammer genoeg de balken uit de piste moet verwijderen om die en die reden.
Krijg ik het verwijten dat ik 'drastisch en impulsief' ben door de balken zomaar uit de piste te halen.
Ik krijg dan ook ineens het verwijten dat dit mij wel héél asociaal maakt en dat ik wel héél moeilijk doe.

Ik wil even reageren op dit stukje. Het zijn jouw balken, jij hebt ze gekocht. Wat maakt jou dan asociaal dat je je eigen spullen verplaatst? Daarbij hou jij je aan je eigen afspraken. Jammer voor degene die zich wel aan de afspraken hielden, maar goed, jij hield je er ook aan door ze weg te halen op het moment van klachten.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:23

Goh ik zou ze weghalen, maar dat is dan voor jou rug niet goed. Misschien kan je wel een soort karretje (laten) maken met bandjes die goed op het zand kunnen rijden zodat je het gemakkelijk naar het midden kan trekken als jij ze nodig hebt? Jij hebt voor het materiaal betaald, dus het zou zonde zijn als het stuk gaat door iemand anders.
Moesten mensen dan vervelend tegen je doen omdat je ze hebt weg gehaald dan zou ik gewoon zeggen, spreek die persoon maar aan. Het is niet jou fout dat de balken weg zijn, ergens moet een grens zitten. Jij komt enkel je afspraak na: bij klacht balken weg, en het was niet eens jou fout dat er een klacht is gekomen. Ik zou ze dat gewoon vertellen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:31

Jammer dat je zulke zware balken hebt gekocht.
Wij hebben balken van 2.90m lang en 8cm dik die een stuk lichter zijn.Die zijn zelfs door kinderen te tillen.Mja daar heb je nu nix aan.
Kijk jij haalt de balken nu weg uit die piste,maar nu zit je zelf weer dat je ze amper kan gebruiken.Jij kan ze niet steeds mee slepen naar de piste i.v.m. je rug.
Je zou kunnen uitkijken naar een surfkarretje? daar kan je de balken op leggen en ze naar de piste rijden.
Surfkarretjes hebben bandjes die door rul zand kunnen rijden!
Succes meid.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:34

Waarom trouwens geen kunsttof balken? Die kun je bij wijze van spreke nog door de bak heen trappen als je ze niet op kunt pakken.

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:36

IK zou gewoon tegen die verzorgers zeggen dat zij ze niet meer mogen gebruiken :Y)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:46

jadeken schreef:
IK zou gewoon tegen die verzorgers zeggen dat zij ze niet meer mogen gebruiken :Y)

Kun je wel zéggen, maar hoe ga je dat echt controleren?
En dat zou ik wél asociaal vinden, denk ik. Ze liggen toch al in de bak, waarom zou een ander die dan niet mogen gebruiken? Dat mag bij ons ook hoor. Natuurlijk, daar horen ook verantwoordelijkheden bij, te beginnen met gewoon netjes opruimen als je klaar bent.

Maar door te gaan zeggen: jullie mogen mijn balken niet gebruiken, werk je dat alleen maar tegen, denk ik.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:49

^^ Vind niet meer dan normaal dat als die verzorgers die het gebruiken het niet meer mogen gebruiken als ze zich niet aanpassen aan de regels v/d eigenaar.

Weet je hoe duur die dingen kosten?

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:57

Somebitch schreef:
^^ Vind niet meer dan normaal dat als die verzorgers die het gebruiken het niet meer mogen gebruiken als ze zich niet aanpassen aan de regels v/d eigenaar.

Weet je hoe duur die dingen kosten?

Daar heb je 100% gelijk in, maar zoiets kun je bijna onmogelijk controleren, als ze op stal moeten blijven liggen, en da's wel het handigste zo.
Ik denk dat je het op die manier erger zou maken: zeggen dat ze er moeten afblijven, maar de spullen zelf wel in hun bereik houden..

Nou ja, ik weet het niet goed. Ik denk gewoon niet dat ze zich ervan zullen laten weerhouden ze te gebruiken, ze leven nu de afspraken ook niet na en dat kan hun duidelijk ook niks schelen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:59

Oh ja die kans is inderdaad ook nog best groot. :j

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:05

Ik snap niet waarom je stalgenoten zo doen eigenlijk. Zijn jouw spullen als jij ze uit de piste wil halen doe je dat gewoon is helemaal niets asociaals aan.
Dus persoonlijk zou ik ze gewoon weg halen en ja vervelend maar dan zelf ook maar even niet gebruiken. Om nog meer ruzie en gedoe om een paar springbalken te voorkomen gewoon weg halen. Dan zijn ze met 1 week vergeten en als je ze laat liggen gaat er nog meer misbruik van gemaakt worden krijg je weer geklaag en zit je weer met hetzelfde.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:11

Gewoon weghalen hoor, het is van jou. Een ander heeft daar niets over te zeggen. ik vind het van de anderen niet netjes dat ze zich niet aan de afspraak houden. En wat Leen zegt en gohya, een karretje gebruiken. Dan kun je ze bij slecht weer zelfs nog in een schuur zetten o.i.d. Blijven ze ook langer goed. Die balken hebben jou geld gekost, dan mag je ook verwachten dat daar rekening mee wordt gehouden. Je hebt toch duidelijk van te voren afspraken gemaakt, dan kunnen ze jou niet verwijten dat je ineens onredelijk bent. Dat wordt gewoon gezegd omdat het wel makkelijk is als een ander de kosten maakt van aanschaf, terwijl iedereen er gebruik van mag maken.
Jij bent niet asociaal, dat zijn degenen die de balken maar laten liggen op de verkeerde plek, en degenen die er met hun karretje overheen rijden. Ze kunnen toch ook wel nadenken, voordat ze doen. Jouw afspraak was duidelijk, bij een klacht verdwijnen de balken. Vind het ook van de verzorgers erg slordig. Die hadden het ook even kunnen navragen wat de afspraken waren.

Ik ga ook mee met tigra.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 18:19

Mijn stalgenoten hebben mij niet allemaal even graag wegens mijn 'striktheid' :+

Ik sta nogal gesteld op veiligheid, netheid, stiptheid, en dat wordt niet echt gewaardeerd.
Mesthoop hoort op de mesthoop, niet ernaast.
Voordroog dient netjes opgeruimd te worden, niet een slecht stukje zomaar ergens op de grond droppen.
Spullen dienen netjes opgeruimd te worden, niet rond te slingeren.
Blijkbaar is dit zeer abnormaal :')

Ik heb op mijn weiland een Horse Agilityparcours opgesteld, maar het had heel de maand november aan 1 stuk door geregend waardoor ik daar echt niet kon trainen. Daarom waren de balken op de piste gelegd.

Ik heb ze toen laten liggen omdat de rest het leuk vond omdat ze ze ook konden gebruiken,
dus ik wou hen alleen maar een plezier doen.
Ze hoeven voor mij daar dus ook niet te liggen dus in dit geval straffen ze enkel zichzelf.

Ik heb de balken voor een prijsje kunnen overkopen, heb helaas geen geld voor plastic balken :n
Meestal helpt mijn man wel met de balken versleuren.

Jammer maar helaas, balken liggen terug op mijn land en dus gedaan met de zever :)
Maar waar ik vooral over struikelde is het feit dat ik 'drastisch, dramatisch en impulsief' genoemd werd...

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:57

Mi_Amore schreef:
Mijn stalgenoten hebben mij niet allemaal even graag wegens mijn 'striktheid' :+

Ik sta nogal gesteld op veiligheid, netheid, stiptheid, en dat wordt niet echt gewaardeerd.
Mesthoop hoort op de mesthoop, niet ernaast.
Voordroog dient netjes opgeruimd te worden, niet een slecht stukje zomaar ergens op de grond droppen.
Spullen dienen netjes opgeruimd te worden, niet rond te slingeren.
Blijkbaar is dit zeer abnormaal :')

Ik heb op mijn weiland een Horse Agilityparcours opgesteld, maar het had heel de maand november aan 1 stuk door geregend waardoor ik daar echt niet kon trainen. Daarom waren de balken op de piste gelegd.

Ik heb ze toen laten liggen omdat de rest het leuk vond omdat ze ze ook konden gebruiken,
dus ik wou hen alleen maar een plezier doen.
Ze hoeven voor mij daar dus ook niet te liggen dus in dit geval straffen ze enkel zichzelf.

Ik heb de balken voor een prijsje kunnen overkopen, heb helaas geen geld voor plastic balken :n
Meestal helpt mijn man wel met de balken versleuren.

Jammer maar helaas, balken liggen terug op mijn land en dus gedaan met de zever :)
Maar waar ik vooral over struikelde is het feit dat ik 'drastisch, dramatisch en impulsief' genoemd werd...

Je moet je maar schamen hoor :+

Je bent niet drastisch; dit is de enige oplossing. Moest er een middenweg zijn, had jij dat al lang gedaan, maar ze leven de afspraak niet na, punt. Dramatisch ook al niet, om dezelfde reden als net.
En impulsief? Nee hoor. Je reageert heel normaal op wat een een ander jou aandoet. JIJ leeft de afspraak wél na: je verwijdert de balken uit de piste, nadat er een klacht over was.

You go girl *\o/*

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 18:59

Bedankt, ik dacht al dat ik gek werd :+ Op de duur gaat een mens twijfelen of ze wel normaal is :+

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:02

Als ik eigenaar zou zijn van de pony(s) van de verzorgsters zou ik zelf tegen hen zeggen dat ze balken niet mogen gebruiken.

Zou het vervelend vinden als ik door mijn verzorgsters raar aangekeken word of gedoe veroorzaak op stal.
Of erger nog als het materiaal van een stalgenoot stuk zou gaan door mijn verzorgsters.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:07

Ik snap al waarom ze zo reageren.
Nu kunnen ze jouw balken niet meer gebruiken. :j

Je reageert totaal niet drastisch, raar of wat anders.
Je doet precies wat je in het begin hebt aangegeven en ik vind je nog erg netjes dat je zoveel rekening met anderen houdt en je op hen aanpast. :)

Starlight98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:13

Ik had ook gewoon de balken weggehaald. Het is misschien wel vervelend voor de mensen die er wel netjes gebruik van maakten en ze vervolgens weer netjes terug legden. Maar zolang ze daar liggen, kunnen die twee verzorgsters ze blijven gebruiken. Je zou de eigenaar van de pony wel kunnen vragen of die tegen de verzorgsters wil zeggen dat ze jouw balken niet meer mogen gebruiken, maar wie zegt dat ze het niet stiekem zouden doen? Ook al zouden je balken dan weer over de hele piste liggen en hebben zij het gedaan, is het dan nog altijd jouw woord tegen hun woord. Dus ik zou die balken gewoon lekker uit de piste houden, dan gaan je spullen tenminste niet kapot als zo'n wagen erover heen rijdt.

Eventueel zou je nog tegen mensen die wel netjes met je spullen omgingen kunnen zeggen dat ze wel je balken mogen gebruiken, mits ze die netjes weer terug leggen (niet in de piste dan maar op jouw stuk)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:40

Nou TS ik exact zoals jij! netjes,veilig en opgeruimt moet het zijn.
Idd. mest moet op de mesthoop,valt er wat naast? dan schep je dat op en gooi je het in de mestbak.
Als je het weiland mest,mest dan álles,laat geen restjes liggen.
Veel mensen noemen mij daarom ook een zeur,maar ik houd dus ook niet van half werk.
Als je iets doet,dan doe je dat helemaal goed.

Laat jou balken lekker in je weiland liggen,en laat de andere er vanaf blijven.
Zo weet je zeker dat ze netjes blijven én dat er opgeruimt is.