airbagvest / bodyprotector onder wedstrijdjasje ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

frisian_love

airbagvest / bodyprotector onder wedstrijdjasje ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 11:15

Voordat iedereen gaat roepen dat je een airbagvest niet onder je rijkleding mag dragen, hiervan ben ik op de hoogte.

Het punt is, dat ik meerijd in een carrouselteam en dat wij meedoen aan het NK
Ik vind het dan geen gezicht om met een bodyprotector te gaan rijden in de groep.
Omdat ik 2 jaar geleden een zwaar ongeval heb gehad met paardrijden, wil mijn familie wel graag dat ik een bodyprotector draag.

Ik overweeg nu een airbagvest aan te schaffen, maar omdat ze behoorlijk kostbaar zijn, wil ik langs deze weg vragen of er mensen zijn die ervaring hebben met het dragen van een airbagvest onder een wedstrijdjasje.
Past dit, zit dit comfortabel en wat gebeurt er als je valt.
Schieten dan de knopen van je jasje af en wordt je een soort Hulk, of blaast 'ie zich niet volledig op?

Nogmaals, ik weet dus dat het officieel niet mag, maar ik zoek naar de meest veilige oplossing!

Palooh

Re: airbagvest / bodyprotector onder wedstrijdjasje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:17

van het geluid van die vesten kunnen paarden schrikken heb ik gehoord.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:24

Denk niet dat t verstandig is om m onder je jasje aan te doen..
Waarom er niet gewoon over?
Veiligheid gaat toch voor t uiterlijk?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:26

Ik denk niet dat een airbag protector goed werkt als je het onder je jasje aandoet.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:29

Ik denk dat een airbagvest onder je jasje hoogstwaarschijnlijk je jasje scheurt. Je zou een bp onder je rijjasje aan kunnen doen, maar als je nu een passend jasje hebt gaat dat niet lukken en moet je een groter jasje kopen.
De andere optie is om je bp over je jasje aan te trekken, maar ik kan begrijpen dat je carrousel groep he tdaar niet mee eens is ivm prix d'elegance.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 11:38

Citaat:

Gelukkig iemand die weet hoe het zit, ten op zichte van mijn teamgenoten vind ik dit niet fair.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 11:38

Verder zoek ik dus vooral PRAKTIJKervaringen

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:40

Tot nu toe heb ik nog nooit gehoord dat een paard ervan schrikt en er zijn al vaak airbags afgegaan in mijn omgeving :P
Onder een jasje gaat echt niet, of het jasje moet veele maten te groot zijn, de knopen springen er dan op zijn minst af. De gaspatroon die er in zit blaast zich helemaal leeg en trekt zich weinig aan van jouw jasje. Dus, òf je jasje barst, òf jij krijgt het héél erg benauwd. Zonder iets er overheen zit het al behoorlijk strak als hij is afgegaan. Maar dat duurt kort, omdat de lucht er al snel na de val langzaam uitloopt.
Als je toch iets wilt dragen, dan een gewone bodyprotector onder je jasje.
Laatst bijgewerkt door Merlijn op 29-01-13 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Palooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:42

Merlijn schreef:
Tot nu toe heb ik nog nooit gehoord dat een paard ervan schrikt en er zijn al vaak airbags afgegaan in mijn omgeving :P

bij ons op de manege is t wel gebeurt.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:43

kellyloet schreef:
Merlijn schreef:

bij ons op de manege is t wel gebeurt.

Waarschijnlijk zijn crosspaarden dan wat meer gewend :D .

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:54

Ik heb persoonlijk slechte ervaringen met zowel de bodyprotector als een airbag. Sommige paarden schrikken van het geluid van de airbag waardoor het juist gevaarlijke situaties oplevert. Als je dan toch persé iets wil dragen zou ik kiezen voor een bodyprotector over je jasje omdat hij waarschijnlijk niet onder je jasje past, daarnaast ziet het er niet heel netjes uit als je de bodyprotector onder je jasje doet, daarom zou ik hem dan over je jasje doen.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:16

davinci2412 schreef:
Ik heb persoonlijk slechte ervaringen met zowel de bodyprotector als een airbag. Sommige paarden schrikken van het geluid van de airbag waardoor het juist gevaarlijke situaties oplevert. Als je dan toch persé iets wil dragen zou ik kiezen voor een bodyprotector over je jasje omdat hij waarschijnlijk niet onder je jasje past, daarnaast ziet het er niet heel netjes uit als je de bodyprotector onder je jasje doet, daarom zou ik hem dan over je jasje doen.

Ja, je zult dan wel een groter jasje moeten hebben, ligt voor de hand. Maar in dit geval is er overheen geen optie lijkt mij. Erover ziet er nog slechter uit dan eronder.
Wat voor slechte ervaringen heb jij dan gehad met een gewone bodyprotector?

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:23

Als je bekend bent met dat je de airbagvest niet onder je kleding mag dragen waarom wil je het dan toch? Mij lijkt dat ze dit niet zomaar zeggen. Gebeurt er toch wat en jij hebt dat ding onder je kleding en hij werkt niet naar behoren, je loopt toch letsel op ben ik bang dat geen een verzekering je wat uitkeert omdat jij dat ding niet correct hebt gebruikt.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:55

Amigo_ schreef:
Als je bekend bent met dat je de airbagvest niet onder je kleding mag dragen waarom wil je het dan toch? Mij lijkt dat ze dit niet zomaar zeggen. Gebeurt er toch wat en jij hebt dat ding onder je kleding en hij werkt niet naar behoren, je loopt toch letsel op ben ik bang dat geen een verzekering je wat uitkeert omdat jij dat ding niet correct hebt gebruikt.

Welke verzekering?

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:29

Merlijn schreef:
davinci2412 schreef:

Ja, je zult dan wel een groter jasje moeten hebben, ligt voor de hand. Maar in dit geval is er overheen geen optie lijkt mij. Erover ziet er nog slechter uit dan eronder.
Wat voor slechte ervaringen heb jij dan gehad met een gewone bodyprotector?

Nadat ik van mn paard gevallen was met een gewone bodyprotector zat mijn hele rug vast. Heb een jaar bij de fysio gelopen. Een tijdje daarna ben ik weer gevallen en toen sloeg de bodyprotector alle lucht uit mn longen.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:37

die airbagvesten zitten niet om je armen toch? alleen waar een bp normaal ook zit.

wat je eventueel nog zou kunnen doen is je jasje zo ombouwen dat je deze aan zowel de voor als achterkant vast maakt met klittenband (dus 2 halve jasjes met klitteband aan elkaar maken als het ware) zodat als je valt en de airbag gaat af, je jasje aan zowel voor als achterkant open gaat omdat het klittenband dan los laat.

ziet er nog netjes uit en als klitteband niet te sterk is lijkt mij dit net zo veilig als dat je hem over je jasje aantrekt.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 18:54

Dat zou idd nog een goede tip kunnen zijn,bedankt Rintah

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:57

Kun je niet gewoon bij het inrijden: bp aan, tijdens de proef heel even uit, en erna ook weer aan?

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 19:01

Dat was tot nog toe idd de overweging, maar omdat we tijdens de proef weer in een nieuwe bak moeten rijden, blijft er toch een wat hoger risico op valpartijen.
Dus vandaar dat ik probeer uit te zoeken wat de evt andere mogelijkheden zijn

JustMyself15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:23

me zus wou eerst ook zn airback bodyprotector kopen, maar dat blijkt best wel duur te zijn, en als hij 1 keer is afgegaan moet je weer nieuw flesje kopen, (rond 20 euro)

verder is het wel veiliger , maar om het onder je jasje te doen is niet goed.
risico op valpartijen heb je altijd. dat kun je niet voorkomen.

ik denk dat als je een zwart jasje hebt, een zwarte bodyprotector niet echt opvalt. als jij bodyprotector wil dragen dan kan dat toch? je word niet gestraft door de jury omdat 1 een bodyprotector om heeft.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:48

davinci2412 schreef:
Nadat ik van mn paard gevallen was met een gewone bodyprotector zat mijn hele rug vast. Heb een jaar bij de fysio gelopen. Een tijdje daarna ben ik weer gevallen en toen sloeg de bodyprotector alle lucht uit mn longen.

Denk jij dan dat dat door die b.protector komt? Ik denk eerder dat het veel erger was geweest als je hem nìet om had gehad. Je moet natuurlijk niet denken dat je nu met vallen niets meer kunt bezeren. Het ding zorgt ervoor dat het minder ernstig is.
Je gelooft toch niet dat de b .pr. de lucht uit je longen sloeg? Dat deed de val en de b.pr. kan die alleen maar dempen.
Maar weer on topic, ik vind dat halve jasje met klitteband een leuk idee. Het moet dan wel een hele lichte kwaliteit zijn, anders denk je nog dat je stikt als het niet losspringt. Maar de bedoelde plaats om een airbagpr. te dragen is over alles wat je aan hebt heen

iloveindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:06

Hoi,
Ik heb zelf ook een airbagvest maar doe deze niet op wedstrijden aan.
Op wedstrijden draag ik altijd een gewonen bodyprotector onder mijn jasje.
Bijna niet zichtbaar maar wel effectief.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:20

Merlijn schreef:
davinci2412 schreef:

Denk jij dan dat dat door die b.protector komt? Ik denk eerder dat het veel erger was geweest als je hem nìet om had gehad. Je moet natuurlijk niet denken dat je nu met vallen niets meer kunt bezeren. Het ding zorgt ervoor dat het minder ernstig is.
Je gelooft toch niet dat de b .pr. de lucht uit je longen sloeg? Dat deed de val en de b.pr. kan die alleen maar dempen.
Maar weer on topic, ik vind dat halve jasje met klitteband een leuk idee. Het moet dan wel een hele lichte kwaliteit zijn, anders denk je nog dat je stikt als het niet losspringt. Maar de bedoelde plaats om een airbagpr. te dragen is over alles wat je aan hebt heen

Ik weet toevallig zeker dat dat door de bodyprotector komt, de dokter heeft me ook ten zeerste afgeraden er een te dragen. Ik ben ook heel vaak zonder bodyprotector gevallen en heb verder nog nooit wat gehad. een bodyprotector heeft alleen nut als je een klap op je stuitje krijgt of in je ribben. dus als je op de hindernis valt.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 22:50

Ben zelf plat op mijn rug in het zand gevallen zonder bodyprotector en toen lag mijn nier in 3 delen.
Als ik een bodyprotector had gedragen was dit waarschijnlijk niet het gevolg geweest volgens mijn arts

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:58

je zou eventueel ook een zacht type body protector kunnen gebruiken. deze geven op de hindernissen minder bescherming, maar die zitten toch niet in een caroussel proef. deze body protectors zijn dunner, flexibel en redelijk goed onder een jasje te dragen. air vest onder je jasje lijkt of levensgevaarlijk. je plet jezelf als deze afgaat en je kleding heel blijft. de gevolgen kunnen dan ook ernstiger zijn dan alleen benauwd of de verwonding van het vallen zelf.