paard wandelt buiten met mij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Damber

paard wandelt buiten met mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 19:26

Hallo,

Alvast bedankt voor het lezen van mijn verhaal.

Sinds 3 maanden ben ik bijrijder van een grote Fries. Deze heer is 13 jaar en is behoorlijk 'vrij' opgevoed. Onder het zadel zo mak als een lammetje (nou ja... t blijft natuurlijk een paard), maar aan de hand wandelen is hij niet zo gewend.

Op het terrein wandelen is geen probleem. Loopt netjes mee, staat stil wanneer ik dat vraag, kan draven en vanuit draf weer halthouden. Maar... nu komt het...

Zodra ik met hem van het terrein af ga, heb ik een heel ander paard in mn handen. 1 die graag overal naar kijkt en overal op let... behalve op mij. Wel 'accepteert' hij het als ik zeg dat hij niet mag eten (dan loopt hij netjes mee).. maar steeds weer zet hij z'n 'kop' erop.. kijkt naar de kant waar ik niet loop en gaat dan ineens harder lopen (draven/ galopperen). gevolg: ik heb geen controle meer.

Helaas heb ik zelf niet de kracht om hem er ook maar een beetje van te overtuigen dat ik naast hem loop. Ik kan daarom niet anders doen dan loslaten. Hij rent dan overigens niet naar stal... maar juist de kant op waar ik heen wilde (levensgevaarlijk overigens... want dat is parallel aan een drukke weg). Ik ben boos geworden, ik heb geprobeerd om zijn aandacht weer te krijgen dmv peentjes, ik heb me een end over de stenen mee laten sleuren :o maar hij lijkt gewoon geen respect voor me te hebben buiten het terrein.

Als we naar he bos/ strand gaan, blijft hij overigens wel netjes bij me lopen.

kan iemand mij raad geven?

Damber

Re: paard wandelt buiten met mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 19:30

nog een aanvulling. Wij lopen niet 'alleen'. Zijn beste maatje loopt met ons mee, maar dat lijkt hem niet veel te interesseren.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:31

loop je met halster, of hoofdstel ? misschien heb je met bit wat meer zeggenschap

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:32

Als ik het goed begrijp werk je op het eigen terrein dus al aan respect dmv stoppen als jij stopt, niet in jouw ruimte gaan staan en echt achter je lopen?
Is er ook een locatie waar hij wat drukker wordt, maar nog wel houdbaar? Of is het echt meteen de knop om en gáan?

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 19:33

rOcky_lofz schreef:
loop je met halster, of hoofdstel ? misschien heb je met bit wat meer zeggenschap

Ik loop buiten met halster. Ik vraag me alleen af of een hoofdstel wel effect heeft... hij is gewoon een tank naast me.

Ik loop aan de linker kant van het paard... paard gooit z'n hoofd erop.. kijkt naar rechts en gaat dan harder lopen. Ik strompel dan wat mee en dan gaat hij er vandoor

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:34

Ik denk dat het vanwege angst is. Bekende wegen maken dat hij zich over durft te geven aan jouw leiding omdat hij heeft ondervonden dat er geen gevaar is en hij op jou kan vertrouwen. Maar nieuw terein is spannend en vanuit die spanning gaat 'die kop erop' omdat hij in zijn overlevingsgedrag terecht komt.

Mijn fries deed dit ook en ik wist me ook geen raad. Ik ben gaan oefenen met steeds een stukje verder en neem een stick mee waarmee ik kan voorkomen dat ze omdraait en wegrent.
Je zou in de bak kunnen proberen te werken met oefenmateriaal, spannende dingen zoals zeil en wapperend plastic etc. om hem te leren dat hij ook al is het spannend, hij op jou als leider kan vertrouwen.

Oefen dus in een veilige omgeving met spannende dingen.

Verder kun je ook proberen te analyseren op welk punt hij zijn gedrag verandert en wat daar is aan eventuele spannende dingen, ook kan het zijn dat hij aan een van beide zijden heftiger reageert en je dus een tijdje aan de andere kant moet gaan lopen. En het paard leren achter je te blijven kun je ook in de bak doen.
Onthoudt dus dat het geen onwil van hem is, maar onmacht en overlevingsinstinct. Dat helpt om geduld op te brengen en hem te leren inzien dat het niet nodig is wat hij doet, door hem te overtuigen van jouw leiderschap.
Succes!

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 19:35

xManon_ schreef:
Als ik het goed begrijp werk je op het eigen terrein dus al aan respect dmv stoppen als jij stopt, niet in jouw ruimte gaan staan en echt achter je lopen?
Is er ook een locatie waar hij wat drukker wordt, maar nog wel houdbaar? Of is het echt meteen de knop om en gáan?

Klopt, op het terrein is hij super braaf. eigenlijk best wel een sulletje te noemen. Tenzij z'n vriendinnetje uit de paddock/ het land wordt gehaald en al verder loopt terwijl ik het hek nog dicht wil doen... maar dan is hij ook niet houdbaar.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 19:40

Freya6 schreef:
Ik denk dat het vanwege angst is. Bekende wegen maken dat hij zich over durft te geven aan jouw leiding omdat hij heeft ondervonden dat er geen gevaar is en hij op jou kan vertrouwen. Maar nieuw terein is spannend en vanuit die spanning gaat 'die kop erop' omdat hij in zijn overlevingsgedrag terecht komt.

Mijn fries deed dit ook en ik wist me ook geen raad. Ik ben gaan oefenen met steeds een stukje verder en neem een stick mee waarmee ik kan voorkomen dat ze omdraait en wegrent.
Je zou in de bak kunnen proberen te werken met oefenmateriaal, spannende dingen zoals zeil en wapperend plastic etc. om hem te leren dat hij ook al is het spannend, hij op jou als leider kan vertrouwen.

Oefen dus in een veilige omgeving met spannende dingen.

Verder kun je ook proberen te analyseren op welk punt hij zijn gedrag verandert en wat daar is aan eventuele spannende dingen, ook kan het zijn dat hij aan een van beide zijden heftiger reageert en je dus een tijdje aan de andere kant moet gaan lopen. En het paard leren achter je te blijven kun je ook in de bak doen.
Onthoudt dus dat het geen onwil van hem is, maar onmacht en overlevingsinstinct. Dat helpt om geduld op te brengen en hem te leren inzien dat het niet nodig is wat hij doet, door hem te overtuigen van jouw leiderschap.
Succes!

Ik vraag met af of het angst is... hij heeft namelijk heel vrolijk zijn oortjes erop. Ikzelf denk dat het ondeugd is. Op het strand/ in het bos kan hij zich wel netjes gedragen. maar het is echt van het terrein afstappen

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:49

Lijkt mij ook een beetje gevalletje van ik wil die kant op ,en ik ga die kant op,
Op t moment dat hij zijn hoofd de andere kant op doet, kun je dat niet voor zijn, door zijn hoofd weer jou kant op te halen,of een ruk aan t halstertouw te geven met eeh harde : uhh! erbij?

Wie loopt er voorop? jij of zn maatje?
En anders lesje grondwerken gaan meepakken misschien? dat jij duidelijk de leidende positie gaat krijgen?

Lastig te zeggen, mijn paard heeft het ook gedaan, en op t moment dat hij wegtrok heb ik een enorme brul gegeven en zn kop meteen omgetrokken

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 20:00

Snackie schreef:
Lijkt mij ook een beetje gevalletje van ik wil die kant op ,en ik ga die kant op,
Op t moment dat hij zijn hoofd de andere kant op doet, kun je dat niet voor zijn, door zijn hoofd weer jou kant op te halen,of een ruk aan t halstertouw te geven met eeh harde : uhh! erbij?

Wie loopt er voorop? jij of zn maatje?
En anders lesje grondwerken gaan meepakken misschien? dat jij duidelijk de leidende positie gaat krijgen?

Lastig te zeggen, mijn paard heeft het ook gedaan, en op t moment dat hij wegtrok heb ik een enorme brul gegeven en zn kop meteen omgetrokken

ik wil die kant op en ik ga die kant op.... dat niet echt... hij wil alleen zelf het tempo bepalen en zelfstandig lopen lijkt het... Hij is namelijk wel weer altijd makkelijk te pakken. Maar ja... 60 passen en daar gaat ie weer.

Ik ben niet sterk genoeg om z'n hoofd mijn kant om te trekken (zelfs niet met een knoop in het touw).. een uhh maakt geen indruk, een klap niet, een schop niet :?

t maatje loopt voorop, anders loopt hij niet XD staat hij steeds stil en kijkt hij achterom. Maatje loopt voorop, maar dendent hij wel voorbij als ik hem niet kan houden. Grondwerken ben ik zeker voor in, maar dat doe je ook op het terrein en daar is hij juist geen boef.

Ik kan ook niet aanwijzen wat de reden is dat hij weggaat. t lijkt wel alsof hij niet kan wachten en het zo leuk vindt.. maar dat zou dan niet verklaren dat hij op t strand/ in t bos wel braaf is.

LUNNAAX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:27

Sws t hoofdstel in doen!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:01

Grondwerken kun je ook met je grondwerkles buiten doen.
Longeerlijn meenemen bij t wandelen? heb je hem iig nog vast.
Lastig probleem/.
Doet hij dit ook bij zijn eigenaar?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:09

Sowieso niet meer met het halster gaan wandelen, maar de eerste tijd gewoon een bitje erin doen. Dan heb je toch net even meer te vertellen. En een zweepje meenemen, daarmee kan je altijd bijsturen, ook aan de hand.

Verder vooral duidelijk zijn in wat JIJ wil. Als jij wilt dat hij halt houdt, dan houden jullie halt. En pas wegstappen als jij toestemming geeft, en geen fractie van een seconde eerder. Als paardlief begint te drammen halt laten houden en ook op die plaats blijven staan. Dus als hij dan toch een stapje naar voren zet, terugzetten. Net zolang totdat hij wacht op jouw hulpen.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:23

Allereerst wat Freya6 zegt: oefen met stop/stap commando's in veilige omgeving. Ook kan je oefenen met korte periodes naar buiten. Breek de oefening af voordat hij gek wordt in zijn bol. Breidt de oefening steeds meer uit bij succes. Neem een stick of zweepje mee om de denkbeeldige lijn vóór hem te markeren, zodat hij netjes rechts achter jou blijft lopen. Zwaai ermee voor zijn neus. Als hij je voorbij loopt, loopt hij automatisch in de zwaaiende stick/zweep. Jij slaat hem dus niet, hij kiest ervoor om niet op te letten! En verder is het wellicht ook een kwestie van gewenning. Mijn paard was ook erg onrustig het eerste half jaar dat ik haar mee naar buiten nam, voor haar een nieuwe omgeving. Ik zorgde ervoor dat ze in elk geval mijn ruimte respecteerde, maar ook dat was een moeizaam proces. Maar door keer op keer haar op de grens te wijzen, viel bij haar op een gegeven moment het kwartje. En de omgeving raakte bekend.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:49

Met een stalhalster heb je vrij weinig te zeggen, al eens een touwhalster geprobeert? Anders desnoods een hengstenketting, niet super vriendelijk maar altijd nog veel beter dan een ongeluk krijgen en een dood paard..

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 23:03

Ik ben het er helemaal mee eens dat er iets moet gebeuren. Dit is geen veilige actie.
Bij de eigenaar doet hij hetzelfde.

Lunaax; Sws hoofdstel? Wat is dat?

Dre; Buiten grondwerken onder begeleiding, zeker iets om over na te denken.

Evelienliss; Hoofdstel en zweep ga ik zeker proberen. Duidelijke uitleg. Thanks

Troi; Touwhalster heb ik zelf minder goede ervaring mee. Paard had de blaren achter zn oren zitten, is dus vooral mooi bij rustige paarden vind ik zelf

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:07

Het een instrument dat je goed kan gebruiken maar ook kan misbruiken.. Ik gebruikte het veel bij mijn toen jonge paard. Dan hoefde ik slechts 1keer in te grijpen en kon ik verder aaan een los lijntje met hem lopen. Nooit iets van blaren gezien.. Maar goed, als er een betere optie is dan is dat natuurlijk altijd mooi

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:11

wel eens een kaptoom geprobeerd??
dit kan ook wel werken

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:29

Als mijn merrie een beerje hyper is en ik moet haar uit de wei halen en ze wil me te snel, dan doe ik het halstertouw aan de recherkant van het halster vast op de zijkant dan onder de kaak door en door de zijkant (ring) aan de linkerkant zo heb je wat meer te vertellen, bij jou paard zou het kunnen dat die ook daar nog wat te weinig ontzag voor heeft en zou je een touwketting kunnen proberen.
Dit is een touw met aan het uiteinde een stukje ketting met een knip.
Deze bevestig je op dezelfde manier als wat ik hierboven beschreef alleen werk een ketting natuurlijk wat strenger in dan een touw.

Ik heb een ruin gehad die het zelfde geintje uithaalde als jij beschrijft, hoofd naar rechts mij meesleuren en dan ben je ze kwijt.
Hij heeft het 1 keer geprobeerd toen de ketting eraan zat, daarna nooit weer.

Zolang je paard netjes naast je loopt hangt de ketting los door de ringen van het halster echter zodra hij zijn hoofd wegdraaid hou jij het touw vast en zal het ketting strakker komen te staan, je kunt een beetje druk uitoefenen maar trekken mag je niet, want het is de bedoeling dat je paard zelf het vervelende gevoel onder zijn kaak veroorzaakt, dus hoe harder hij trekt hoe vervelender het voor hem wordt.
Zodra hij ook maar heel even zijn hoofd stil houdt of in jou richting brengt moet de druk gelijk van de ketting af zijn, zo beloont hij zichzelf want door dat te doen verdwijnt de druk onder zijn kaak.

Mijn paard had het heel erg snel door, sommigen zijn wat hard leers, maar vaak kiezen ze heel snel eieren voor hun geld.
Je kunt dit ook gebruiken aan het hoofdstel en dan door de bitringen.

Het klinkt misschien wat hard en zielig, maar jij bent niet degene die hem pijn doet, dat doet hij zelf door ongewenst gedrag te vertonen en daarom moet je dus ook absoluut niet gaan trekken, hij trekt en dan is het au, stopt hij met trekken dan is het au weg, een paard denkt niet die reageert op wat hij voelt en meestal zijn ze er heel snel achter dat je met een ketting onder je kin niet moet gaan trekken :)

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 23:43

Troi, begrijp me niet verkeerd, waardeer zeker je reactie :j

Mendy_zabbel, kaptoom niet geprobeerd. Ken m wel maar vraag me af welke andere werking die heeft dan bijvoorbeeld een hoofdstel.

Ulfeino, touw onderlangs niet geprobeerd.. wel touw over zn neus en dan door een lus in mn hand (snap je mn uitleg :? ). Daar reageerde hij niet of nauwelijks op. Ketting kan ook een optie zijn.

T hoge pennygehalte ben ik al even gepasseerd.vooral als t om veiligheid gaat weet ik dat je zal moeten aanpakken. Het liefst zo vriendelijk mogelijk, maar heb m ook al eens met maat 40 kennis laten maken.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 00:08

Mij werd destijds geadviseerd om onder de kaak langs te doen en niet over de neus, weet niet goed meer waarom.
Volgens mij noemen ze een dergelijk touw ook wel een hengstenketting.
Kost ook niet veel 7,50 geloof ik.
Ik had eerst een beetje mijn twijfels omdat ik ook niet zo voor een aanpak ben die pijn kan veroorzaken, maar ik heb het geprobeerd omdat ik hem geen pijn hoefde te doen, maar dat hij zichzelf pijn zou doen wanneer hij niet luisterde.
Ik kan me nog goed herinneren dat hij vreselijk lelijk keek en niet wist hoe hij het had toen de ketting strak kwam te staan en toen hij nog verder doorging het ongemak nog groter werd, hij bleef staan en gelijk stak ik mijn hand wat naar voren waardoor de druk eraf ging, toen zou hij weer en ik kon zien hoe in verwarring hij was toen hij zichzelf weer pijn deed daardoor, weer bleef hij staan en verdween de druk en toen was het klaar, probleem opgelost en een paar weken later kon ik gewoon met hem aan het halster overal naartoe.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 00:17

Hoofdstel in, hengstenketting door 't bit. :j
Minder vriendelijk, maar als hij anders niet wil luisteren, is het veel te gevaarlijk. Als 't m echt pijn doet, snapt hij na 3x (bij wijs van spreken) wel dat hij normaal moet doen.

Ranszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 00:24

Herkenbaar probleem, mijn fries zet ook der kop erop en dan wil ze al snel de leiding nemen. Het enige wat ik doe als dat gebeurt is stilstaan, haar achteruit zetten en pas weer weglopen als ze op mij let en dus is gekalmeerd. Ik negeer overigens elk negatief gedrag tenzij het gevaarlijk word. En dan kan ik best een kwartier stil staan hoor, vooral in het begin. Vooral als de spanning nog niet heel groot is, dus de eerste paar stappen op vreemd terrein kan je veel bereiken, omdat de hulpen dan nog doorkomen. Misschien heb je er wat aan, Succes! :) (

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:12

Een paard kan geen boevengedrag vertonen, dat is hoe wij mensen interpreteren.
In de kudde is er 1 leidende merrie, de alpha merrie. Deze zorgt door goed leiderschap voor de veiligheid van de paarden.
De paarden durven haar daardoor hun vertrouwen te geven.
Als mens neem jij de positie van de alpha merrie in en zal het paard op jou vertrouwen als je goed leiderschap vertoont.
Een paard 'test' in verschillende situaties uit of jij het vertrouwen waard bent, dit intpreteren wij als boevenstreken maar is enkel gedrag om uit te proberen of jij wel een goede leider bent.
Immers, als het paard geen goede leider heeft is hij in zijn ogen overgeleverd aan de wilde dieren en dus de dood.
Een paard kan om allerlei verschillende redenen besluiten te testen of jij wel een goede leider bent, daar kunnen wij als mensen niet over oordelen of het wel of niet logisch is dat een paard in een bepaalde situatie angstig wordt.
Het kan ook voortkomen uit dominantie, maar dit doet een paard enkel als hij niet vertrouwt op degene die boven hem in rang staat. Jij dus in dit geval.
Ook kun je als mens niet bepalen dat een ander paard de leider van de twee is, blijkbaar is dat in het geval van je maatje niet zo anders zou je paard zich wel overgeven aan het leiderschap van het andere paard. Het paard ziet jou als leider en verwacht dat jij je zo gedraagt.
Ik neem dus een stick mee naar buiten waarmee ik haar kan omdraaien, tegenhouden, sturen etc. En sindsdien geen last meer gehad van uitgelaten worden door mijn paard. Het is een kwestie van trainen en wennen en oefenen. Ik ging ook steeds naar buiten op een plek waar als ze weg zou rennen, ze over zandpaden bij de wei uitkomt en dus zo min mogelijk risico.

Nogmaals, je kunt situaties simuleren in de bak, door plastic zeil, wapperende dingen, smalle doorgangen etc, dat is dan wel op het bekende terein maar zijn onbekende dingen die misschien hetzelfde gedrag teweeg brengen.

Overall zou ik zeggen, neem een lesje grondwerk/leiderschaptraining. Ik weet eventueel wel iemand die je kan helpen hiermee.

Een bit oid kan wel helpen mbt veiligheid maar is absoluut niet de oplossing, je gaat dan een probleem beheersen en pakt het niet bij de oorzaak aan.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:54

De info die je al kreeg via "Troi" is zeker heel goed.
Een paard leiden doe je nooit met bit, das gewoon not-done, touwhalster kan echt wel , het is daarbij ook de bedoeling dat je idd je paard ermee kan verhinderen om weg te lopen, maar het is daarbij ook de bedoeling het paard te belonen voor eventueel goed gedrag, druk dus helemaal weg.
Jij blijkt er nu op dit moment problemen mee te ondervinden, het is goed dat je via een forum info vraagt, maar denk niet ik zal het eens gaan oplossen na het lezen van deze info, zo makkelijk is het echt niet, zoek een instructeur/trainer die je hierbij kan helpen, vaak is zelfs één training al voldoende om jou te leren hoe dit verder aan te pakken.
Je moet de fout dus nooit bij het paard zoeken maar bij jezelf, de manier waarop je dingen aanbrengt, de manier van reageren dus. Timing is hierbij van heel groot belang.