pony achtergelaten op de manege

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wittepony

pony achtergelaten op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 18:31

Sinds een half jaar zorg ik voor een pony die twee en een halfjaar geleden door de eigenaar is achtergelaten op de manege hier.
Ik betaal alle medische kosten, hoefsmid, inentingen, wormenkuren etc.
Ik wil nu heel graag de papieren en het paspoort van de toenmalige eigenaar in handen krijgen, maar weet niet hoe. |(
De eigenaar is niet meer telefonisch te bereiken, is verhuisd naar een onbekend adres, reageert niet op facebook of wat dan ook.
Wie kan mij advies geven hoe ik de papieren/paspoort in handen kan krijgen? Ik heb al geprobeerd een kopie van het paspoort aan te vragen bij de KNHS, deze stuurde mij door naar het KWPN. Laatste wil mij een kopie sturen als ik een formulier invul en een politierapport van vermissing van het paspoort mee stuur. Dit kan dus niet, daar het paspoort niet vermist is, maar nog in handen is van de 'eigenaar'.
Wie kan mij helpen?

friesiszwart

Re: pony achtergelaten op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:49

kun je niet via de gemeente aan het adres komen? Wordt ook het stalgeld niet betaald? Dan lijkt mij dat de stalhouder als eerste het recht heeft op het paard. Jij hebt zelfstandig de overige kosten op je genomen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 19:09

Als eerste heeft de stalhouder een probleem.
Het paspoort hoort te liggen op de plaats waar de pony verzorgd wordt.
Dus bij de stalhouder.

Bij een AID kontrole kan het proces verbaal richting 7000 tot 14000 euro gaan.

In dit geval zou ik toch maar een rapport van vermissing of diefstal laten opmaken.
In principe moet de stalhouder dit doen.
De oude eigenaar heeft het paspooort ontvreemd door het niet bij de pony op stal achter te laten.

Maar als het een kwpn paspoort is dan wordt het een dure grap, geloof iets van 175 euro.

wittepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 21:14

Het stalgeld wordt inderdaad al die tijd al niet betaald; daarvoor eigenlijk ook al niet echt. De eigenaar van de manege heeft deze pony maar in de manege lessen mee laten lopen, zodat de pony zichzelf terug verdiende.
Maar de stalhouder heeft van geen één paard het paspoort op stal, dat hebben de eigenaren zelf in hun bezit.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:24

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:27

Ariebren schreef:
Dan heeft de stalhouder echt een probleem.

http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=pmmkBsHs ... EcBhBeBPDN

Nou, mijn stalhouder krijgt het paspoort van mijn paard ook niet hoor, die heb ik lekker thuis liggen.
Ze komen me maar opzoeken als ze het nodig hebben.
En volgens mij is dat ook de normale gang van zaken. Anders zou je voor elke wedstrijd/ inenting/ ritje met de trailer etc. het paspoort bij je stalhouder moeten gaan vragen? Dat is toch geen doen. heb nog nooit gehoord dat dat ergens gebeurd..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:29

Wacht maar totdat de AID echt gaat kontroleren.

Menig stalhouder kan dan zijn faillisement aanvragen vanwege het hoge proces verbaal.

Ik ben nu bezig om alle paspoorten aan huis te krijgen.

Degene die het niet inlevert, zoekt maar een andere stal op.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:30

Wij hebben de paspoorten ook gewoon thuis.
Ook al hebben we een goed afsluitbare kast, de paspoorten gaan toch niet daarin!
Wordt op een of andere manier toch altijd lelijk op die manier.
En aan de stalhouder geven echt niet!!!
Zal je altijd zien wil je met je knol weg, is de stalhouder er niet...
Dag leuk dagje weg. doei wedstrijd. (hallo jumbo :+ )
Laatst bijgewerkt door jorika1986 op 26-01-13 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:32

Is dat een hype om opeens te beginnen over die paspoorten? Ik kwam het een paar dagen geleden ook al tegen. Die van mij heeft ze ook niet, de dierenarts krijgt ze vlak voor het inenten en daarna neem ik ze weer mee.

Ik heb ergens gestaan waar de stalhouder een grote plastic opbergbox had met de paspoorten, maar daar heb ik ook gezien dat wanneer iemand met gedoe weg ging, diegene het paspoort niet mee kreeg.

Het is echt niet zo ongebruikelijk om het paspoort bij de eigenaar te laten. Ik hoop dat het topic weer ontopic gaat en dat er reacties komen waar de ts wat aan heeft.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:34

Dus jullie gaan ook zonder ID op stap ??
Of jullie gaan ook auto rijden zonder rijbewijs ??

Regel is:

Paspoort hoort bij het paard te zijn en niet onder je hoofdkussen.

Ik wil hiermee alleen aangeven dat het paspoort altijd bij het paard moet zijn.
En in dit geval had, dit topic dus, had de stalhouder in ieder geval het paspoort gehad.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:36

Ik ben geen paard :')

Wanneer ben jij het laatst gecontroleerd op aanwezigheid van de paspoorten?

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:37

Waarom wil je precies het paspoort? :)

Als dat zou zijn om haar officieel als eigen paard te krijgen dan heb je hem niet nodig. Een paspoort is geen eigendomsbewijs.
Laatst bijgewerkt door Carliijn op 26-01-13 21:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:38

Ja, een paar keer op de grote paardenmarkten.
Zuidlaren, Hedel en vorig jaar nog op Numansdorp.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:40

Authentic schreef:
Is dat een hype om opeens te beginnen over die paspoorten? Ik kwam het een paar dagen geleden ook al tegen. Die van mij heeft ze ook niet, de dierenarts krijgt ze vlak voor het inenten en daarna neem ik ze weer mee.

Ik heb ergens gestaan waar de stalhouder een grote plastic opbergbox had met de paspoorten, maar daar heb ik ook gezien dat wanneer iemand met gedoe weg ging, diegene het paspoort niet mee kreeg.

Het is echt niet zo ongebruikelijk om het paspoort bij de eigenaar te laten. Ik hoop dat het topic weer ontopic gaat en dat er reacties komen waar de ts wat aan heeft.

Van exact dezelfde bokker, blijkbaar iemand die zich hier erg druk om wil maken.
Het klopt wel wat hij zegt hoor, maar om daar vervolgels zo'n heisa over te maken in IEDER topic waar dit in welke vorm dan ook ter sprake komt...Ondanks dat het anders hoort, liggen 95% van alle paspoorten gewoon bij de eigenaren thuis.

Nu weer terug bij de vraagstelling van TS?? lijkt me dat ze hier niks aan heeft..

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:43

Ariebren schreef:
Ja, een paar keer op de grote paardenmarkten.
Zuidlaren, Hedel en vorig jaar nog op Numansdorp.

ja, op markten en op wedstrijden controleren ze.
Niet op de pensionstallen zelf hoor, ze weten ook wel dat op 999 van de 1000 pensionstallen de paspoorten van de pensioneigenaren thuis liggen.

Ok nu echt ontopic, ik moest dit nog even kwijt :')

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:44

Ariebren schreef:
Dus jullie gaan ook zonder ID op stap ??
Ja
Of jullie gaan ook auto rijden zonder rijbewijs ??
Ja
Regel is:

Paspoort hoort bij het paard te zijn en niet onder je hoofdkussen.

Ik wil hiermee alleen aangeven dat het paspoort altijd bij het paard moet zijn.
En in dit geval had, dit topic dus, had de stalhouder in ieder geval het paspoort gehad.

je punt is nu wel duidelijk. ik denk dat iedereen zelf wel in staat is te bepalen hoe hij dit regelt.

TS: het is mij niet helemaal duidelijk of jij nu ook stalgeld betaald, of dat de manege houder dat betaald.
want als hij het stalgeld 'betaald' en jij de rest, wie is er dan daadwerkelijk eigenaar?

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:48

Daar zit het hem indd in Loulou. Daar zou je bij een professional voor moeten zijn denk ik.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:48

Was ff off topic tussendoor.

Maar misschien zijn er stalhouders die dit lezen en dat die stalhouders eens gaan nadenken wat te doen met de paspoorten.

Maar on topic, de stalhouder is eigenaar geworden.
En wie betaald voor de stalling is een vorm van leas.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:51

Ik zou het voorleggen aan de politie, in principe is het paspoort wel vermist, want je hebt geen idee waar hij is.

Hij is in mijn ogen niet bij de "eigenaar" omdat iemand na 1,5 jaar verwaarlozing vaak geen eigenaar meer genoemd wordt. Met dat politierapport kun je dan hopelijk aan een duplicaat van het paspoort en de papieren komen. Zal alleen niet 1,2,3 geregeld zijn.

En ik weet zeker dat alle stalhouders over het paspoort verhaal na hebben gedacht en alsnog kiest 95% ervoor ze bij de eigenaren te laten.
Doe waar jij je prettig bij voelt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:00

Lees dit dan maar even door.

Artikel 15
Dit artikel regelt de tuchtrechtelijke handhaving van het I&R systeem. Voor de handhaving
van verordeningen in medebewind wordt in beginsel het handhavingstraject van de
medebewindsvorderende wet gevolgd. In dit geval is dat de Gwwd en bestaat de
handhaving uit strafrechtelijke en bestuursrechtelijke instrumenten. Daarnaast kan de
minister ingevolge artikel 108a Gwwd, juncto artikel 3, van het Besluit identificatie en
registratie voor dieren, bepalen dat het productschap bij overtreding van
medebewindsverordeningen tuchtrechtelijke maatregelen kan stellen. Van die bevoegdheid
heeft de minister in artikel 2 van de Regeling medebewind vergoeding en tuchtrechtelijke
maatregelen identificatie en registratie van eenhoevige dieren gebruik gemaakt. Concreet
wordt aangegeven ten aanzien van welke overtredingen tuchtrechtelijke maatregelen kunnen
worden gesteld. In aansluiting daarop dienen de tuchtrechtelijk te handhaven bepalingen
expliciet in de verordening te worden aangewezen.
Ter zake van de tuchtrechtelijke procedure en de tuchtrechtelijke maatregelen is de Wet
tuchtrechtspraak bedrijfsorganisatie 2004 van overeenkomstige toepassing. Dit houdt onder
meer in dat op overtreding de volgende tuchtmaatregelen kunnen worden gesteld: berisping,
een geldboete van ten hoogste een bedrag van de derde categorie (maximaal € 7.400,00), in
voorkomend geval een geldboete van ten hoogste de vierde categorie (maximaal
€ 18.500,00), openbaarmaking van de uitspraak op kosten van de betrokkene en het onder
verscherpt toezicht stellen van het bedrijf van betrokkene.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:02

Ariebren schreef:
Was ff off topic tussendoor.

Maar misschien zijn er stalhouders die dit lezen en dat die stalhouders eens gaan nadenken wat te doen met de paspoorten.

Maar on topic, de stalhouder is eigenaar geworden.
En wie betaald voor de stalling is een vorm van leas.

waarom vind jij het zo belangrijk om stalhouders ervan te overtuigen dat ze paspoorten thuis moeten bewaren. als je in staat bent een stal te runnen ben je ook wel in staat zelf beslissingen te nemen en op te hoogte te zijn van regels.

ik ben wel benieuwd waar je het op baseert dat de stalhouder de eigenaar is.
ook snap ik je lease verhaal niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:03

Hier geen probleem, want ik ben zowel eigenaar als houder, maar in de praktijk wordt aangenomen dat degene die het paspoort in bezit heeft de eigenaar is/recht heeft bijbehorende paard te verkopen. Dan is het dus helemaal niet gek dat de eigenaar het paspoort graag zelf thuis heeft liggen. Wat dat betrefd mag er wel eens een eigendomsbewijs komen. Het probleem dat de eigenaar niet zelf voor de dieren zorgt/dieren niet aan huis heeft zie je bij ander vee nl veel minder en dan is eigendom veel simpeler te bewijzen.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:03

Ariebren schreef:
Lees dit dan maar even door.

Artikel 15
Dit artikel regelt de tuchtrechtelijke handhaving van het I&R systeem. Voor de handhaving
van verordeningen in medebewind wordt in beginsel het handhavingstraject van de
medebewindsvorderende wet gevolgd. In dit geval is dat de Gwwd en bestaat de
handhaving uit strafrechtelijke en bestuursrechtelijke instrumenten. Daarnaast kan de
minister ingevolge artikel 108a Gwwd, juncto artikel 3, van het Besluit identificatie en
registratie voor dieren, bepalen dat het productschap bij overtreding van
medebewindsverordeningen tuchtrechtelijke maatregelen kan stellen. Van die bevoegdheid
heeft de minister in artikel 2 van de Regeling medebewind vergoeding en tuchtrechtelijke
maatregelen identificatie en registratie van eenhoevige dieren gebruik gemaakt. Concreet
wordt aangegeven ten aanzien van welke overtredingen tuchtrechtelijke maatregelen kunnen
worden gesteld. In aansluiting daarop dienen de tuchtrechtelijk te handhaven bepalingen
expliciet in de verordening te worden aangewezen.
Ter zake van de tuchtrechtelijke procedure en de tuchtrechtelijke maatregelen is de Wet
tuchtrechtspraak bedrijfsorganisatie 2004 van overeenkomstige toepassing. Dit houdt onder
meer in dat op overtreding de volgende tuchtmaatregelen kunnen worden gesteld: berisping,
een geldboete van ten hoogste een bedrag van de derde categorie (maximaal € 7.400,00), in
voorkomend geval een geldboete van ten hoogste de vierde categorie (maximaal
€ 18.500,00), openbaarmaking van de uitspraak op kosten van de betrokkene en het onder
verscherpt toezicht stellen van het bedrijf van betrokkene.

Hoef ik allemaal niet te lezen,
zal me een worst wezen wat ze allemaal aan wetten en regels opstellen, IK als EIGENAAR voel me het prettigst met het paspoort THUIS.
Stalhouder wil het paspoort (momenteel nog) niet op stal hebben, dus WAAROM zou ik me daar druk om maken??

Dat jij het anders wil, prima.. als jij een goede wachtrij voor je pension hebt en het kan veroorloven om mensen weg te sturen die het anders willen, prima.. maar bij veel andere stallen is dat anders en ik geloof niks van die boetes enz, wij wonen allemaal in de buurt van de stalling en ik kan het paspoort binnen 4 minuten ter plaatse hebben.

Waarom wil je hier in godsnaams zo veel energie in pompen? Je komt over als een soort van Johova getuige "voor paspoort op stal"

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:08

Voorlopig ben ik het ook niet eens met de regelgeving waar het paspoort moet liggen en wie verantwoordelijk is voor het paspoort.

Maar het paardenpaspoort is geen eigendoms bewijs.

En gelukkig door de grote bezuinigen die we in Nederland nu mogen mee maken is de eigendoms registratie van paarden op een laag vuurtje gezet.

En een pony overhouden van een wanbetaler ??
Bij mij was die pony al lang naar een onbekende kennis gegaan.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:11

Misschien moet je zelf even een topic openen om iedereen te overtuigen ariebren. TS heeft helemaal niks aan deze berichten. Ze heeft niet eens een paspoort, dus waar ze het moet laten is op dit moment niet echt aan de orde :=