Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
_Nelleke_ schreef:Dat een paard wat tenger is zegt niks over z'n skelet. In principe ben ik niet zo'n voorstander van zware ruiters op kleine paarden. Het kan wel, maar er zijn een hoop randvoorwaarden.
Hoe oud is het paard? Heeft ie een lange/korte rug? Wat is de stokmaat?
Daarbij, wat is de rij-ervaring van je vriend? Kan hij een paard wat meer naar de verzameling rijden of moet ie nog leren lichtrijden?
Wat je kunt doen is het paard aan de hand al goed voorbereiden op ruitergewicht. Zorgen dat het paard zonder ruiter de achterbenen onder het zwaartepunt kan zetten, balans heeft en kracht opbouwt. Dan is het veel fijner en makkelijker voor het paard om uiteindelijk een wat zwaardere ruiter te dragen.
Uiteraard is een goed passend zadel cruciaal. Bij elk paard, maar vooral bij wat hoger gewicht. Daarbij is het ideaal als het zadel je vriend in balans brengt waardoor je het paard zo min mogelijk in de beweging stoort.
, maar dat trainen aan de hand daar moet ik toch les voor krijgen om ze op de juiste manier haar achterhand te leren gebruiken....rox_en_wilvy schreef:Ik zou persoonlijk niet voor een westernzadel kiezen, de kans dat je vriend als een zoutzak in zo'n zadel gaat zitten is heel groot( omdat ze lekker zitten) en het is juist belangrijk dat je vriend het paard niet in de weg zit! maar denk wel dat met goede begeleiding het geen probleem zal zijn qua gewicht op langere termijn voor het paard!
.
....)
love_Soraya schreef:ik denk dat het wel kan hoor.. maar kan je vriend wel een beetje rijden? want als je totaal tegen zit met je 60 kilo of goed kan zitten met je 80 a 90 kilo is ook al een heel verschil..
.CrazyIris schreef:ik heb gelezen dat een paard 12%-20% van zijn eigen gewicht kan dragen, vrij veel dus. Ik rijd zelf af en toe op een wesh pony van 1m27 en ik weeg zelf 55kg,maar de pony heeft er totaal geen last van, want die is echt stevig. Ja dat paard hier is niet echt een krachtpatser, maar het valt niet te onderschatten denk ik, zoalng het paard geen hinder ondergaat vind ik het ok