Gewicht ruiter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Gewicht ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 22:22

Ik heb een vraagje. Mijn vriend zou graag met z'n paardje rijden die hij al van veulen af aan heeft.
Probleem is dat ze beetje tenger gebleven is, nochtans waren haar moeder en vader zeer barok.
Ze hebben samen een heel goeie band, hij is gek van haar en wil haar niet verkopen.
Tot nu toe gingen we te voet gaan wandelen, maar m'n vriend heeft door een accident problemen met z'n knie. Nu kunnen we ook niet meer gewoon gaan wandelen want als hij stapt zakt hij regelmatig door z'n knie,
Hij zit er erg mee in en zou heel graag mee op de rug van z'n paard.
Onze vraag: hij weegt 93 kg en dit is het paardje:
http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-TPGGEVNG.jpg
Ik heb al voorgesteld om haar in de koets te trainen, maar dat wil hij weer niet, hij wil echt rijden. Hij wil ook geen ander paardje, omdat hij gek is op haar.
Wat denken jullie, zou het op een of ander manier lukken om met haar te rijden? Mijn gevoel zegt van niet, dat hij te zwaar is...maar misschien ben ik daar wat te moeilijk in maar denk dan vooral ook aan het paard. Het is zijn paard, maar toch, als 't niet lukt moet hij dat ook aanvaarden en een keuze durven maken.

horlynnses

Re: Gewicht ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:26

ik weet niet hoe het eruit ziet als hij erop zit, ik denk dat het vooral proberen is hoe groot is het paard?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:28

Dat een paard wat tenger is zegt niks over z'n skelet. In principe ben ik niet zo'n voorstander van zware ruiters op kleine paarden. Het kan wel, maar er zijn een hoop randvoorwaarden.

Hoe oud is het paard? Heeft ie een lange/korte rug? Wat is de stokmaat?

Daarbij, wat is de rij-ervaring van je vriend? Kan hij een paard wat meer naar de verzameling rijden of moet ie nog leren lichtrijden?

Wat je kunt doen is het paard aan de hand al goed voorbereiden op ruitergewicht. Zorgen dat het paard zonder ruiter de achterbenen onder het zwaartepunt kan zetten, balans heeft en kracht opbouwt. Dan is het veel fijner en makkelijker voor het paard om uiteindelijk een wat zwaardere ruiter te dragen.

Uiteraard is een goed passend zadel cruciaal. Bij elk paard, maar vooral bij wat hoger gewicht. Daarbij is het ideaal als het zadel je vriend in balans brengt waardoor je het paard zo min mogelijk in de beweging stoort.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:29

Het paard ziet er niet klein of heel tenger uit. Ik denk dat het wel gewoon kan. Maar ook voor mij, ik weet niet hoe de eigenaar eruit ziet op haar.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 22:30

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 22:33

_Nelleke_ schreef:
Dat een paard wat tenger is zegt niks over z'n skelet. In principe ben ik niet zo'n voorstander van zware ruiters op kleine paarden. Het kan wel, maar er zijn een hoop randvoorwaarden.

Hoe oud is het paard? Heeft ie een lange/korte rug? Wat is de stokmaat?

Daarbij, wat is de rij-ervaring van je vriend? Kan hij een paard wat meer naar de verzameling rijden of moet ie nog leren lichtrijden?

Wat je kunt doen is het paard aan de hand al goed voorbereiden op ruitergewicht. Zorgen dat het paard zonder ruiter de achterbenen onder het zwaartepunt kan zetten, balans heeft en kracht opbouwt. Dan is het veel fijner en makkelijker voor het paard om uiteindelijk een wat zwaardere ruiter te dragen.

Uiteraard is een goed passend zadel cruciaal. Bij elk paard, maar vooral bij wat hoger gewicht. Daarbij is het ideaal als het zadel je vriend in balans brengt waardoor je het paard zo min mogelijk in de beweging stoort.

Thx voor deze info. Hier dacht ik ook aan, om haar eerst qua spieren te trainen.
Mijn vriend is niet zo'n denderende ruiter. We zouden gewoon in stap blijven.
Inderdaad een zadel kiezen waar hij in balans op zit. Nu hebben we een ecuyer van malibaud, maar weet dus niet of hij daar goed zal in zitten. Ik vermoed dat ik beter een goed westernzadeltje zou kopen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:38

Het soort zadel maakt op zich niet uit, als het maar goed ligt op het paard en als je vriend er maar fijn en in balans op zit. Dat is belangrijk.

De meeste barokke types hebben een wat korte rug. Dit is op zich positief omdat een korte rug wat meer gewicht kan hebben dan een langere rug. Een westernzadel op een korte rug is wel lastig, westernzadels zijn over het algemeen wat langer, of je moet een goede korte roundskirt kunnen vinden.

Spieren en balans trainen kan goed aan de kaptoom, middels de vele technieken van de academische rijkunst.

Hoe oud is het paard nu?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 22:45

Ha! Kaptomen maak ik zelf :D , maar dat trainen aan de hand daar moet ik toch les voor krijgen om ze op de juiste manier haar achterhand te leren gebruiken....
Paardje wordt 5 jaar in april, dus bitter jong nog.... ik vind haar al een wat laatbloeiertje, daarom zit ik er een beetje mee in. Mijn vriend wil dat maar niet snappen, hij beseft het allemaal niet zo denk ik. Hij ziet inderdaad zware ruiters op kleine paardjes (waren criollo's), maar da's niet hetzelfde als een zuivere PRE denk ik....
De PRE heeft wel een kort rugje, maar weet niet of ze sterk is...ik denk dat dat vooral aan de training zal liggen nu.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:48

Ik zou persoonlijk niet voor een westernzadel kiezen, de kans dat je vriend als een zoutzak in zo'n zadel gaat zitten is heel groot( omdat ze lekker zitten) en het is juist belangrijk dat je vriend het paard niet in de weg zit! maar denk wel dat met goede begeleiding het geen probleem zal zijn qua gewicht op langere termijn voor het paard!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:48

Met de ruiter erop geeft een beeld van hoe ze er uit ziet. Ik zou nog een beetje meer spieren kweken. Lekker laten rijden door iemand anders en dan over een jaartje je vriend erop? Misschien kan hij vast oefenen op een meer gevorderd paard, zodat zijn rijkunsten ook beter worden?

0_saskia_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:51

het maakt ook nog uit of hij er netjes en stil op kan zitten denk ik?
want iemand van 50 kilo die in het zadel zit te bonken lijkt me erger dan iemand van 100 kilo met een prachtige zit ;)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 22:52

rox_en_wilvy schreef:
Ik zou persoonlijk niet voor een westernzadel kiezen, de kans dat je vriend als een zoutzak in zo'n zadel gaat zitten is heel groot( omdat ze lekker zitten) en het is juist belangrijk dat je vriend het paard niet in de weg zit! maar denk wel dat met goede begeleiding het geen probleem zal zijn qua gewicht op langere termijn voor het paard!

Inderdaad! Da's heel juist! En hij heeft al sterk de neiging om onderuit te zakken. Ik jaag mij daar dan in op, zo van: doe toch es wat meer moeite. Ga hem zelf ook wat moeten drillen vermoed ik :D .
Ik zat deze avond al te denken om haar ook mee te nemen naar m'n trainster, ik moet er van mezelf ook dringend twee beginnen trainen.

@jessix: ik denk een paardje gevonden te hebben (een hele brede, rustige fries), maar hij wil natuurlijk graag op z'n poppemie. Toch, probeer hem aan 't verstand te brengen dat er eerst nog zaken in orde gemaakt moeten worden. Zijn rijstijl is niet zo denderend...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:56

Ik las laatst dat de hoogte van een paard niet zo bijster veel zegt over zijn draagvermogen maar de breedte van de benen en de lendenen wel. Hoe steviger het dier hoe beter,dus liever een brede haf van 1.45 dan een hoogbenige elegante kwpner van 180. Ik zou vooral een inschatting proberen te maken van de breedte van het dier en dan voorzichtig proberen.

Jors

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:56

In principe kan het wel, mits de ruiter een 'goede' rijstijl heeft, en hij idd niet bonkt oid.
Ik zou wel eerst zorgen dat je haar ook qua rug goed bespierd hebt. Mijn paard kwam van de manege af, hele zwakke rug. Na vrij lang voorwaarts neerwaarts te hebben getraind is haar rug stukken vooruit gegaan. Destijds vond ik 70 kg max voor haar, inmiddels zou ze ook wel wat zwaarder aankunnen. Maar 93 is natuurlijk nog wel een stukje verder.
Vind Jessix wel een goede tip geven!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 23:18

Kijk, dat is exact wat ik er ook van denk. Hij wil nu rijden, maar dat kan niet.
Ik ga hem eerst op dat Friesje laten rijden en ga zelf z'n paard trainen met m'n trainster (ik heb er nu drie recht te richten, zal druk jaar worden :oo ....)
Wat mij vooral verontrust, is dat ze inderdaad fijn van bouw is.
Hier filmpje van haar, ik vind ze persoonlijk tenger in de lendenen (mijn vriend staat erachter):
https://www.youtube.com/watch?v=4aIppTSk1V4&list=UUgx_Xu2piSnEMkF84unR6Cg&index=1
't Is een zotte doos in de weide, maar tijdens het rijden is ze enorm braaf.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:18

Poeh, lastig vraagstuk.

Wel enigszins herkenbaar overigens, misschien kun je wat met mijn verhaal!
Mijn vriend is 1.95 plus bijbehorend gezond gewicht. Mijn 2 pony's zijn een fjord van 1.42 en een 2,5 jarige haflinger (foto's zie profiel).
Over zowel fjorden en hafjes wordt vaak zo makkelijk gedaan; gewichtsdragers enzovoorts, die kunnen het wel aan.... Er komen vaak gewichten in tabellen voor die suggereren dat hij er prima op zou passen.
Samen hebben we het erover gehad en zijn we het er echter over eens geworden dat het gewoon niet gaat. Het kan niet en past niet. Klaar. Fjord is naast hem gewoon een flinke shet, en hafje (hoewel nu nog jong en onbeleerd) gaan we niet eens overwegen met haar luxe bouw.
Paardrijden gaat echter wél heel leuk samen met mountainbiken, bijvoorbeeld. Hij op de fiets, ik te paard. Grondwerk en gewone omgang doet hij ook erg graag met mijn pony's, ook leuk! En ik sluit niet uit dat er in de toekomst een leuk wagentje komt, ookal zijn we daar beiden niet heel erg mee bezig.

Om meer in te gaan op jou situatie; ik vind haar erg jong. In jou situatie zou ik haar denk ik nog 2 jaar voorbereidend werk laten doen. Leren dragen, spieren opdoen.
Met vijf zijn ze nog zo in ontwikkeling, zeker de laatbloeiers. Ik zou haar tot een jaar of 7 á 8 met een goede, niet al te zware ruiter (jijzelf misschien, al ken ik je niet) balans leren, leren dragen en spieren laten opbouwen. Zo bouw je aan de meest ideale basis en ondersteuning, waarschijnlijk ook qua hulpen, want als jou vriend nog niet zo'n ervaren ruiter is, is een paard van een jaar of acht waarbij de hulpen al goed bevestigd zijn ook geen overbodige luxe.

Let bij zadels ook op de ruglengte van je paard in combi met de (boven)benen van je vriend. Op een kortere rug past vaak maar een korter zadel, terwijl langere bovenbenen vaak om een grote inch-maat vragen om comfortabel te kunnen zitten.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 01:08

Probleem is dat ik zelf m'n handen vol heb aan mijn Lusitano's. Zoals jij zegt, dat vind ik ook, nu is het te vroeg. Ze moet eerst volledig uitgroeien en dan moet ze nog eens goed getraind worden.
Enige optie is een hele goeie thuis zoeken voor haar en dan een ouder, rustig zwaarder paardje zoeken voor hem.
Probleem is: hij wil haar en wil nu rijden. Dat kan niet....

ASF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:29

Is het geen optie om naast het paard ook je vriend te gaan trainen? Je zegt dat hij nog geen heel goede zit heeft, graag wat onderuit gezakt zit.
Mijn man is lang, maar niet al te zwaar (80 kg bij 1,90), het ziet er vaak niet zo mooi uit op smallere paardjes tot 1,68 (wat bredere paarden gaan eerder, maar dan nog), maar hij zit het paard niet in de weg met zijn houding en/of zit en is altijd ontspannen. Dit lijken mij ook belangrijke voorwaarden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:34

Wil je vriend nu al perse met haar rijden? Anders zou hij ook kunnen overwegen om met haar te gaan mennen en als ze straks mooi uitgegroeid is en meer bespiering heeft te gaan rijden? Dan kan hij toch met zijn eigen paard werken en trainen. Maar dan moet je natuurlijk wel de spullen enz hebben.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:00

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 13:16

Ik vind het ook dat dat niet kan. Ze zou misschien bij een dame kunnen gaan die hier bekend is om vrijheidsdressuur en demo's geeft over NH.
Ik zal niet veel geld krijgen, maar belangrijkste is dat ze een goeie thuis vindt. Beter kan ze eerlijk gezegd niet terecht komen, dus ik overweeg het (op voorwaarde dat ze me iets tekent dat het niet is om door te verkopen).
Mijn vriend wil niet mennen en hij ziet blijkbaar niet in dat hij te zwaar is. Ik snap dat echt niet. Zo'n dierenvriend en dat dan niet inzien!!! Hij zag een reportage van mensen die paarden gaan trainen in India voor een programme en die man was ook wat zwaar, maar ik zei hem dat dit eenmalig is dat die man op zo'n paardje rijdt, heel verschil met regelmatig berijden met zo'n gewicht. Snap zijn redenatie's helemaal niet. Ik snap ook niet dat hij niet door heeft dat hij streus en zwaar is, als ik dat zeg dan reageert hij beledigd...mannen, ze zijn al even erg als vrouwen op dat vlak :D
Hij kan ook niet goed rijden...hoop dat hij het niet leest, maar zit soms wat als een zoutzak achterover geleund. Niet echt een natuurtalent :x #)
Ik zou daar wel willen aan werken samen met hem, maar dan moet hij beetje willen luisteren en wat kritiek kunnen verdragen. Pfff...niet makkelijk.
Ben nu aan't denken om een stevige criollo te kopen, maar hij wil niet. Als dit paardje weg is, dan hoeft hij er geen zegt hij.
Ik zou graag hebben dat hij mee gaat wandelen, hoop alleen dat hij wat wil meewerken...
De vraag is, criollo's kunnen wellicht ook niet meer dan 90 kilo dragen, las het op een site.

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:22

ik denk dat het wel kan hoor.. maar kan je vriend wel een beetje rijden? want als je totaal tegen zit met je 60 kilo of goed kan zitten met je 80 a 90 kilo is ook al een heel verschil..

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 01:41

ik heb gelezen dat een paard 12%-20% van zijn eigen gewicht kan dragen, vrij veel dus. Ik rijd zelf af en toe op een wesh pony van 1m27 en ik weeg zelf 55kg,maar de pony heeft er totaal geen last van, want die is echt stevig. Ja dat paard hier is niet echt een krachtpatser, maar het valt niet te onderschatten denk ik, zoalng het paard geen hinder ondergaat vind ik het ok ;)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 09:37

love_Soraya schreef:
ik denk dat het wel kan hoor.. maar kan je vriend wel een beetje rijden? want als je totaal tegen zit met je 60 kilo of goed kan zitten met je 80 a 90 kilo is ook al een heel verschil..

Ik heb het juist boven je post helemaal uitgelegd ;) .
Hij heeft al paar keren gereden, maar geen natuurtalent. Ik doe altijd m'n best om zo goed mogelijk ontspannen en juist te zitten (of ik erin geslaagd ben weet ik niet, maar tot nu toe ben ik de enige die zonder problemen met m'n merrie kan rijden.......), daarom zie ik ook goed dat hij helemaal niet goed zit. Daar is aan te werken, maar ik vind dit paardje te licht voor hem na alles wat ik hier gelezen heb.
Is eerder een type voor op een Nordiker te zetten, struise paardjes....

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 09:39

CrazyIris schreef:
ik heb gelezen dat een paard 12%-20% van zijn eigen gewicht kan dragen, vrij veel dus. Ik rijd zelf af en toe op een wesh pony van 1m27 en ik weeg zelf 55kg,maar de pony heeft er totaal geen last van, want die is echt stevig. Ja dat paard hier is niet echt een krachtpatser, maar het valt niet te onderschatten denk ik, zoalng het paard geen hinder ondergaat vind ik het ok ;)

Da's interessant!
Begrijp nu ook heel goed dat paard eerst gewicht moet leren dragen op z'n achterhand.
hangt af van paard tot paard, maar hoelang duurt dat ongeveer?
Moet zeggen, als zij loopt plaatst ze al van nature haar gewicht op haar achterhand, gisteren gleed ze bijna uit op de laadbrug toen ze van het hooi die erin zat aan het eten was en heel handig, met enorm veel evenwicht, plaatste ze haar gewicht op de achterhand en ving zo op dat ze zou vallen. Ongelofelijk dat paard, zo handig dat ze is...