Dominant gedrag of gewoon lief?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

Dominant gedrag of gewoon lief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 18:12

Hoi allemaal,

Ik kom net van mijn paardje, een heerlijke dag bij ons het zonnetje komt wat vanachter de wolken piepen. Vandaag had ik niks op het programma staan behalve naar mijn paard te gaan om te voeren. Omdat ik meer tijd had vandaag ben ik gewoon nog wat blijven plakken op de weide. Meestal als ik er ben is mijn paard bezig met eten natuurlijk waardoor hij niet zoveel belangstelling toont in mij.

Maar omdat ik vandaag wat langer bleef kwam hij naar mij. Hij legde zijn hoofd op mijn schouder en begon met zijn lippen aan mijn sjaal (lussjaal) te friemelen. Dit is de eerste keer dat hij dit deed en ik dacht omdat er nog wat stro ofzo in hing maar toen ging hij naar mijn oor en begon hij deze helemaal af te likken !

Ik kon me niet inhouden van het lachen ! Hij kriebelde natuurlijk heel erg, maar ik vroeg me af wat dit van betekenis had. Daarna zwaaide hij zijn hoofd over de mijne om denk ik naar iets te kijken. Direct daarna ging hij weer met zijn hoofd over de mijne om weer aan mijn oor te beginnen likken. Ik vond het nogal raar en heb hem maar even weggeduwd. Hij had geen intenties van bijten ofzo het was puur likken.

Omdat ik de laatste twee maanden niet echt gereden heb door steeds een slechte rijbak te hebben en nu kan ik ook niks doen vanwege de sneeuw was ik toch bang dat mijn positie als leider weer bevestigd moest worden. Ik heb hem dan ook een simpele oefeningen laten doen namelijk hem naar achteren doen gaan. Hij wilde dit niet in het begin dus ik moest de druk wat opvoeren. Ik nam letterlijk zijn ruimte in door naar voren te gaan waardoor hij met zijn hoofd tegen mij stond. Ik gaf mondeling het bevel: back met klik. Zoals altijd, en hij duwde terug en gebruikt mij als krabpaal, dit heb ik gecorrigeerd door mijn stem te verheffen en nee te zeggen. Dan vroeg ik het opnieuw en liep hij naar achteren en bleef daar dan ook staan. Dan beloonde ik hem en liet ik hem met rust.

Was dat knuffelen of likken dominant gedrag? Of net sociaal, aanhankelijk gedrag?

Agnes75

Re: Dominant gedrag of gewoon lief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:21

Ik denk dat het speels /onderdanig sociaal gedrag is. Als ik hier een hengstige merrie heb, lebberen de ruinen haar helemaal af om bij d'r in de gunst te komen, dus misschien is het daarmee te vergelijken.

Lissenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:41

Met zijn hoofd op jou schouder is wel degelijk dominant gedrag,
Heel goed van je dat je gelijk je positie als leider wilt bevestigen.
Dit moet je ook zeker blijven herhalen :)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 19:08

Misschien is het een combinatie van de twee, begon hij eerst onderdanig en dan even testen of ik nog steeds de leider was of niet ? Hij heeft dit nog nooit gedaan dus het is voor mij een raadsel :p

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:14

Lissenn schreef:

Kun je mij uitleggen waarom dit dominant gedrag is??? De pony van mijn dochter doet dit namelijk ook, maar alleen bij mij, terwijl hij voor mij wel degelijk ontzag heeft als ik het vergelijk met mijn dochter.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:17

Mijn pony's doen het ook en verder weten die echt wel wie de leider is en zijn verder ook niet dominant naar mij in gedrag, ik accepteer het dus en zal ze er niet om weg duwen, behalve als ik het uiteindelijk zat ben natuurlijk, haha. :))

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 20:13

Ik zal kijken op wat foto's te plaatsen misschien word het dan duidelijk, ik was het vergeten dat er foto's van genomen zijn

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:15

Lissenn schreef:

Natuurlijk joh! En je moet aan grondwerk gaan doen om het op te lossen _/-\o_ _/-\o_ _O- _O- _O- _O- _O- _O-

Als jij je paard gewoon netjes opgevoed hebt, zou ik me nergens druk over maken, al helemaal niet als er geen aanwijzingen zijn dat ie z'n tanden in je wil zetten.

Ruinen zijn gewoon vaak wat oraal ingesteld. Ik heb een ruin gehad die ook altijd aan je zat. Als jong paard heb ik 'm af moeten leren z'n tanden te gebruiken, maar toen ie dat eenmaal door had, was ie altijd voorzichtig, maar nog steeds (hij is al 3 jaar verkocht) komt ie naar me toe om even te knuffelen.

Het heeft helemaal niets met dominantie te maken, evenmin als het onderdanigheid is. het is veelal gewoon het resultaat van een fatsoenlijke opvoeding.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 21:17

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:18

Dominant gedrag?! :')

Dan is mijn pony echt GEVAARLIJK!! Zolang je paard weet wie de leider is kan het echt geen kwijt hoor. De mijne friemelt aan alles en iedereen, hapt altijd met zijn lippen, is heel speels. Maar dat is zeker geen dominant gedrag.

Het is wat je zelf wilt. Vind jij het leuk, dan meot je het gewoon toelaten. Maar natuurlijk wel altijd de leider blijven. Heb je liever dat je paard afstand houdt, tenzij jij toestemming geeft, dan moet je het natuurlijk op die manier doen :j

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 21:21

Geryon schreef:

Dan is mijn pony echt GEVAARLIJK!! Zolang je paard weet wie de leider is kan het echt geen kwijt hoor. De mijne friemelt aan alles en iedereen, hapt altijd met zijn lippen, is heel speels. Maar dat is zeker geen dominant gedrag.

Het is wat je zelf wilt. Vind jij het leuk, dan meot je het gewoon toelaten. Maar natuurlijk wel altijd de leider blijven. Heb je liever dat je paard afstand houdt, tenzij jij toestemming geeft, dan moet je het natuurlijk op die manier doen :j

Wat vertellen de foto's jou ? Ik vond het zo grappig :o ik wist helemaal niet wat ik ervan moest denken, was al blij dat hij inderdaad zijn tanden niet gebruikt. Maar hij heeft nog nooit gehapt naar mij en ik geef ook niks uit de hand aan hem.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:25

Neejoh, dat is echt niet gemeen hoor, dat is gewoon lief, even een knuffel komen halen. Zou me er alles behalve druk om maken. Gerichtheid op mensen :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:27

SmartBH schreef:
Geryon schreef:

Wat vertellen de foto's jou ? Ik vond het zo grappig :o ik wist helemaal niet wat ik ervan moest denken, was al blij dat hij inderdaad zijn tanden niet gebruikt. Maar hij heeft nog nooit gehapt naar mij en ik geef ook niks uit de hand aan hem.

Ik zie gewoon een paard dat communiceert met zijn mens en door gaat omdat hij door heeft dat zijn mens het leuk vind :D
Oh de mijne probeert dingen en zodra er ook maar iemand lacht gaat hij ermee door _O- Lacht er niemand ofzo dan probeert hij wat anders :+ Zo doet hij dus ook veel 'kunstjes' die hij zichzelf heeft aangeleerd omdat hij door had dat mensen het leuk vonden. Kusjes geven, in de haren friemelen, antwoord geven op vragen, aan je kont zitten.

Ik denk dat je blij moet zijn met zo'n momentje met je paard hoor!! <3

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 21:30

Ik zie gewoon een paard dat communiceert met zijn mens en door gaat omdat hij door heeft dat zijn mens het leuk vind :D
Oh de mijne probeert dingen en zodra er ook maar iemand lacht gaat hij ermee door _O- Lacht er niemand ofzo dan probeert hij wat anders :+ Zo doet hij dus ook veel 'kunstjes' die hij zichzelf heeft aangeleerd omdat hij door had dat mensen het leuk vonden. Kusjes geven, in de haren friemelen, antwoord geven op vragen, aan je kont zitten.

Ik denk dat je blij moet zijn met zo'n momentje met je paard hoor!! <3[/quote]

Nu je het zo zegt...ik heb enorm moeten lachen en 5 min nadien deed hij het bij mijn grootvader die mee was en de foto's heeft genomen :P wat is het toch een slimmerd ! Hij kreeg natuurlijk dezelfde reactie, mijn grootvader begon ook te lachen !

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:38

Citaat:
Ik zie gewoon een paard dat communiceert met zijn mens en door gaat omdat hij door heeft dat zijn mens het leuk vind
Oh de mijne probeert dingen en zodra er ook maar iemand lacht gaat hij ermee door Lacht er niemand ofzo dan probeert hij wat anders Zo doet hij dus ook veel 'kunstjes' die hij zichzelf heeft aangeleerd omdat hij door had dat mensen het leuk vonden. Kusjes geven, in de haren friemelen, antwoord geven op vragen, aan je kont zitten.

Ik denk dat je blij moet zijn met zo'n momentje met je paard hoor!!

Nee hoor, dat is niet dominant... dat is gewoon speels
Ik ben het helemaal met deze quote eens..

xColorCross

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 19:50

Geryon schreef:

Ik denk dat je blij moet zijn met zo'n momentje met je paard hoor!! <3

Dat denk ik ook. :)

Ruinen (die ik ken) zijn sowieso aanhankelijker.

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:50

Ik denk dat je het kan vergelijken met een hond. Als een hond jou likt, is dat een teken van respect en sociaal gedrag, als hij speels begint te doen en niet luistert is dat wel een vorm van dominant gedrag denk ik.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:46

Op de foto zie ik een rustig, respectvol paardje dat zachtjes lief doet. Snoezig. Luister naar je gevoel als je je afvraagt of je paard dominant doet of niet. Vind jij het okay dat hij dit doet? Voor de ene mens moet een paard op een groter afstand blijven dan bij een ander mens. Het gaat erom dat je paard jouw persoonlijke ruimte respecteert als jij dat nodig vindt en niet over jouw unieke grenzen gaat.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 15:21

Bedankt allemaal om tijd te nemen om de foto's te bekijken :) ben blij dat het positief gedrag is ! :)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 20:16

Vandaag terug geweest en jawel terug een likaanval naar mijn opa :p hij doet het heel voorzichtig heb het nu eens kunnen zien in plaats van zelf te ondervinden, zag er echt snoezig uit :p

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:28

Mijn paardje ging ook ,wanneer we een lange wandeling gemaakt hadden en hij weer in zijn box stond zijn hoofd op mijn schouder leggen en dan lekker suffen,viel zelfs in slaap (toen ik hem net had was hij broodmager en erg zwak,dus snel moe)
Harstikke lief toch ,ik zie bij jouw paardje ook een lekkere knuffelaar ;)

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:03

met dat likken denk ik gewoon onderdanig en lief :)

jorindez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:06

Als hij alleen maar likt is het waarschijnlijk geen dominant gedrag.
Maar als hij ook gaat happen moet je het wel afstraffen!!

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:09

Ik zie hartstikke leuke foto's van een lief paardje dat lekker aan het knuffelen is met jou :)
Maar ik zou me geen zorgen maken, al helemaal niet als er geen tanden bij te pas komen ;)
Lekker knuffelen met je ventje is niets mis mee :)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:10

Paarden kriebelen elkaar ook. Dat hij jou kriebelt is vriendelijk gedrag. Dat doen vriendjes bij elkaar :D
Alleen als jij zegt dat hij naar achter moet, moet hij dat wel doen. Consequent zijn dus daarin.
Ik kriebel ook regelmatig met mijn pony hoor.