Dat geklaag over juryleden altijd...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Schoentje

Dat geklaag over juryleden altijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 19:03

Ik lees en hoor het de laatste tijd steeds meer, zowel op Bokt en op wedstrijden, dat de juryleden de schuld hebben aan lage punten of oneerlijke jurering, bij zowel de dressuur als het B-springen.
Is dat nou echt zo? Ik ben eigenlijk van mening dat dat best meevalt.

Natuurlijk zijn er enkele rotte appels onder de juryleden, maar het gros zal gewoon dat gene punten dat hij/zij in de baan ziet.
Er word dan vaak gezegd, 'Ik krijg met mijn koudbloed nooit goede punten, omdat de jury dat niet graag ziet' of 'Die nu heeft gewonnen zal wel vriendjes zijn met de jury' of 'Ik zag die ene een grote fout maken en toch staat die boven mij'.

Ik ben van mening dat wanneer een koudbloed net zo goed loopt als een warmbloed, dat hij daar ook naar gejureerd word, gemiddeld gezien. Helaas hebben koudbloeden vaak wat beperkingen, ze bewegen wat kort, hebben vaak een korte rug en een zware hoofd-hals verbinding, zijn soms wat traag en door die dingen wat moeilijker nageeflijk, minder swung, moeilijk los in het lichaam, moeilijker in de oprichting en wat moeilijker 'heet' te maken. Dan ziet een proef van een koudbloed er nou eenmaal vaak net wat minder uit dan dat van een warmbloed. Wanneer je kei hard werkt en al zijn mindere punten heel erg kunt verbeteren, dan rij je meestal ook vooraan erbij, ik zie echt wel ooit op concours een fries, haflinger of fjord heel goed lopen en later dan ook voorin de uitslag terug. Helaas zijn er dat niet zo veel.
Dat zelfde geld voor een springgefokt paard, deze zijn vaak wat horizontaler en bewegen net wat minder spectaculair, dus je moet dan net wat harder werken voor je punten dan die ruiter met dat spectaculair bewegende dressuurpaard, maar uiteindelijk kan het wel met een minder paard!

Ik denk ook dat het met de partijdigheid bij 'vriendjes' van de jury ook reuze meevalt. Ook weer, de beste staat meestal vooraan. En een gemaakte fout met daarbij een grote onvoldoende, kan later weer opgehaald worden met goede oefeningen en bijbehorende cijfers.
Zo ook bij het B-springen, waar ik nog wat vaker kom dan bij de dressuur. Ik zien meestal de beste combinaties van die dag vooraan staan, heeft iemand veel strafpunten, dan staat hij echt niet vooraan, zoals vaak beweerd word. Als dat wel zo is, dan heeft de rest waarschijnlijk verschrikkelijk slecht gereden.

Maar die spiegel voorhouden is volgens mij voor veel mensen moeilijk. Wanneer ik zo iemand weer eens hoor klagen en ik kijk dan naar het rijden daarvan, dan snap ik ooit best dat ze meestal niet vooraan staan. Maar waarom ziet zo iemand dat zelf dan niet?

Daarbij vind ik dat er best ooit wat meer respect opgebracht mag worden voor juryleden. Deze mensen komen voor een appel en een ei hun vrije dag opgeven, om in een koud hok of hete auto ruiters te jureren. Ik kan me enorm voorstellen dat het gruwelijk demotiverend werkt als je dan erna al dat geklaag hoort en leest.

Ik vind gewoon dat veel mensen die daar altijd maar over klagen, zichzelf een schop onder de kont moeten geven, moeten gaan springen, of gewoon moeten stoppen met wedstrijd rijden, want dat geklaag is voor niemand leuk. Of ben ik nu de enige die er zo over denkt en krijg ik nu ruzie met heel dressuur rijdend Bokt?

schumiegirl

Re: Dat geklaag over juryleden altijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:11

Maar een woord voor:amen!ik heb altijd meer gesprongen dan dressuur gereden en nu ik weer eens wat vaker op dressuurconcours kom omdat ik er eentje naar het Z heb gereden valt mij dat eeuwige gemiep ook op. Ik ben het in 9 van de tien gevallen eens met de jury. Soms krijg je wat teveel en soms wat te weinig. Mocht ik echt niet begrijpen waarom ik bepaalde punten heb gereden, stap ik naar de jury en probeer zijn of haar mening te horen. Daarna trek ik mijn conclusie.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:17

Groot gelijk!
Ik rijd dan wel dressuur in belgie,maar het is hier niet anders dan in nederland,bepaalde personen hebben altijd wel commentaar op de jury(tenzij ze vooraan staan).

Ik krijg soms ook wel een een protocol waarbij ik mij afvraag of het wel over mijn proef gaat.Maar als je er dan eens goed over nadenkt moet je de jury toch meestal wel gelijk geven.

En bovendien:het is en blijft een jurysport,en de ene jury vind nou eenmaal andere dingen belangrijk dan de andere jury.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:22

Ik vind het moeilijk om daar een oordeel over te hebben, heb weleens meegekeken, keer meegeschreven, wat mij opvalt is dat als je je oefeningen netjes rijdt, je voltes rond zijn, gebroken lijnen niet afgeraffeld, paard voldoende impuls heeft en los is, en nageeflijk, dat je dan best een fout kunt maken, als je ook bv een goede middendraf kunt laten zien, waarbij paard echt verruimt. Veel hangt (voor mijn gevoel zeker in de lagere klasses) af van je handigheid als ruiter, als je goed meezit, en je paard niet stoort, en de basis van je rijden klopt, je hebt je paard goed aan de hulpen staan en je zit niet achter de beweging, dan kan je paard zich imo ook laten zien, en dan rijd je je punten wel, wat voor paard je ook hebt.
Maar corrigeer me als ik het fout heb, nogmaals, dit is mijn idee.

HappyThilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:40

Ik ben het roerend eens dat er respect moet zijn voor de juryleden. Dit is ook gewoon vrijwilligerswerk met als dank een kleine vergoeding. Juryleden zijn namelijk mensen en mensen hebben voorkeuren. Hier is niets aan te doen. Als er maar één jurylid is dan ben je afhankelijk van het beoordelingsvermogen van het jurylid op dat moment. Dit is inherent aan een jurysport.
Tuurlijk komt het weleens voor dat de uitslag zeer verassend is. Dat maakt het ook gewoon spannend.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:57

Ik ben zelf jury, heb jaren zelf wedstrijden gereden (paard nu helaas blessure) en ga regelmatig mee als groom.
De gemiddelde kwaliteit van de beoordelingen is goed naar mijn mening in alle drie de gedaantes.
Wel vind ik dat er te weinig gedaan wordt aan de zgn. probleem jury's.

Vaak ontbreekt het aan communicatie over onderdelen waar we het niet over eens zijn waardoor de deelnemer, omstanders en jury op geen enkele manier gemotiveerd worden anders te denken dan binnen hun eigen wereld.
Het is dan makkelijker om de eventuele fout bij de ander neer te leggen dan dat je bij jezelf te raden gaat.
In de jurywereld is de jury dan al gauw het pispaaltje vooral in de anonimiteit van social media.

Maar goed, dit gemopper heeft mij er 5 jaar geleden wel toe gebracht om op bokt te komen
jury @ [WD-K] Indoor selectie's Kring 1 (Rijnstreek)
doordat ik in dit topic lompe jury genoemd werd. En dat gaat me dan toch echt een stap te ver. Bel me op, ga het gesprek aan maar hou respect voor elkaar.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 22:08

Mijn ervaring is ook zoals Yamcha beschrijft, wanneer je correct rijd, dan krijg je over het algemeen goede punten. Twee jaar terug reed ik met mijn sgw paard af en toe een dressuurwedstrijd om wat meer ervaring daarin te krijgen. Ik was door de verhalen ook een beetje bang om minder beoordeeld te worden omdat mijn paard 100% springen gefokt was, horizontaal gebouwd, eenvoudig bewegen, ik heb geen mooi dressuur figuur, rijd met een springzadel met korte beugels en verder zag het geheel er niet echt 'dressuur' uit. Mijn paard was verder wel goed voor elkaar, stond goed aan de hulpen en liep dus gewoon goede proeven. Zo werd ik ook beoordeeld, wanneer ik lage punten kreeg ging de proef gewoon niet goed. Ik kon me gewoon steeds goed vinden in de beoordelingen, maar de grietjes door achter mij stonden natuurlijk niet, die vonden dat de jury weer eens niet goed gepunt had.

De meeste ontevreden deelnemers gaan dan idd overal roepen dat de jury fout was, maar aan die jury vragen hoe het precies zit doen ze dan niet. Misschien ook omdat ze bang zijn dan de waarheid te horen, omdat ze stiekem wel weten dat het waarschijnlijk niet altijd aan de jury's ligt als ze elke week lage punten krijgen...

Miss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:27

Ik zeg altijd maar: je moet gewoon zo goed rijden dat geen een jury om je heen kan! Dat eeuwige gezeik over juryleden komt in mijn ogen meestal niet van degenen die echt goed rijden... Tenminste, dat is wat ik in mijn omgeving zie. Die eigenwijze mensen die nog staan te verkondigen dat 'die vent' er geen verstand van heeft als Rob Ehrens ze in het B lage punten geeft moeten zich toch eens achter de oren krabben...

Natuurlijk ben je het wel eens niet eens met een jury maar de ene jury vindt andere dingen belangrijker dan een andere jury, is soms ook wel een kwestie van smaak denk ik (niet altijd wat betreft het paard maar er zijn verschillende methodes om een paard te rijden).

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 12:29

Och zo deed ik laatst mee aan een oefen dressuur, toen ik m'n coupon ophaalde baalde ik natuurlijk stiekem wel van de 'lage' punten (164) maar zei wel direct dat ik vond dat er gewoon goed gejureerd was, want het was bij lange na ook nog gewoon niet voldoende. Kon me vinden in de punten, enige minpuntje vond ik dat er nagenoeg geen commentaar gegeven is. Algoed, ik was tevreden wat echt niemand snapte want er was zo laag en streng gejureerd?? Veel boze gezichten het secretariaat uit zien komen en flink wat gemopper, maar als ik eerlijk ben en zo af en toe wat mee kreeg van mijn concurrentie hoe die gereden hadden was dat bij de meeste ook nog lang niet voldoende....

Er was gewoon gejureerd zoals een B-proef gejureerd hoort te worden maar veel waren het daar niet mee eens... Tja, maand daarvoor had ik een recreanten wedstrijdje, 2 proefjes..

Eerste proef ging echt beroerd, zoveel spanning niet te zuinig, maar ik was blij het was ons eerste keer tussen de hekjes en paardlief deed het opzich goed. Ik riep al; "Het maakt me niet uit of we nou 140 of 150 punten, ik ben super trots op m'n toppertje!!!" toen direct de tweede proef in, al meer ontspanning en ging een stuk fijner. Nog wel genoeg punten waar we aan moesten werken maar goed het was al een vooritgang dus ik was super tevreden. :)

Mijn punten in de eerste proef waren 180, en 182 in de tweede proef. Het grappige is dat ik mij die punten (en vooral in de eerste proef) echt niet in kon denken, veel en veel te hoog. Hoe kan dat nou? Is die jury blind geweest ofzo? Maar toen kwamen ook de punten van de andere combinaties, allemaal in de 190 a 200 in de eerste proef... Ja gewoon erg soepel gejureerd dus.. Tweede proef viel mee, waren het over het algemeen allemaal in de 170 en 180 en soms in de 190 (maar dat waren de uitschieters :P ). Paardlief liep al veel fijner die proef en zelf zat ik er ook beter op, er was veel meer ontspanning. Nog genoeg punten om aan te werken, en ik vond het nog relatief hoog maar al wel wat 'realistischer'.. Grappige was dat toen erg veel commentaar kwam op die tweede jury, die had te laag gepunt en het klopte niet en noem maar op. Veel hadden (doordat jury 1 soepel was) best wel een verschil tussen beide proeven, en dat klopte natuurlijk niet. Dus hup bult commentaar weer naar die tweede jury..

Er is zo weinig zelf kennis, zo veel mensen gaan zo af op die 'winstpunten' en die geluks punten en als ze dan een keer 'lager' rijden gaat er een bult commentaar naar de jury heen. Evenals dat je ook nog de ruiters hebt die zon beetje elke week lager scoren, die hebben vaak ook een bult commentaar; "Altijd weer die zelfde die bovenaan staan!" i.p.v. dat ze die energie even steken in lessen en de training en zelfkennis.

En als je nou echt eens iets niet snapt, wat is er mis mee om even naar de jury toe te stappen? Niks en juist erg leerzaam!! :D

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:51

"Gebrek aan zelfkennis"(als je het zo zou willen noemen) is voor sommige ruiters inderdaad lastig, waardoor je gemakkelijk gaat wijzen naar anderen in plaats van naar jezelf te kijken. Maar ik blijf erbij (heb het al vaker geroepen op bokt) dat de huidige wedstrijdvorm dit ook toelaat. De objectiviteit is gewoon te beperkt. Als wedstrijdruiter kun je gewoon zelf slecht bepalen hoe de punten bepaald worden.

Welke ruiter (die geen jurylid is) weet nu precies hoe je aan een 8 (of 9 of wellicht een 10) moet komen voor het binnenkomen in een B proef? Wat maakt dat je een 8 krijgt voor een gebrokenlijn 5 meter? Als alle aspecten van het scala correct zijn (behorende bij het B niveau) en er is netjes op de letter gereden en de oefening is correct uitgevoerd verwacht je een 10. Op het moment dat je een 6 krijgt staat er zelden bij wat er nu precies mistte voor die 10. Zijn bv alle aspecten van het scala in orde, maar wend je bv een meter te laat af, hoeveel punten scheelt dat nu exact, onafhankelijk van de jury (maar dus gewoon bepaald door de KNHS)?

Ik heb uit een eerder topic begrepen dat dit in de jurycursus wel geleerd wordt hoeveel punten wat waard is om tot een 10 te komen. Maar als ruiter weet je dit niet. Op het moment dat de wedstrijdsport objectiever meetbaar wordt , wordt het voor veel ruiters ook begrijpbaar waarom ze tot een bepaald aantal punten komen. Nu is het teveel een ‘gevoelswaarde’. Sommige ruiters kunnen dit heel goed en komt het gevoel vaak overheen met de werkelijkheid, andere ruiters denken de sterren van de hemel te rijden krijgen 160 punten met slechts enkele redenen commentaar. De gevoelswaarde maakt dan vaak dat je denkt ‘die jury snapt er niets van’, of ‘het was veel te streng’, ‘of ik heb toch geen spectaculair paard, dus mij kan het niet lukken’ etc. Op het moment dat je de gevoelswaarde kunt vervangen door objectiviteit heb je deze taferelen een stuk minder is mijn mening.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:02

Zelf rij ik geen wedstrijden meer, mijn dochter heeft de fakkel overgenomen en over het algemeen ben ik het eens met de punten die ze krijgt voor de proef. Een enkele keer komen we wel eens een jury tegen die met het verkeerde been uit bed is gestapt maar dat uit zich meer in iemand die niet zo vrolijk zit te kijken dan dat het, mijns inziens, invloed heeft op de punten.

Met het springen is het wat lastiger. Dit is het eerste jaar geweest dat er gejureerd wordt in de B anders dan op het springen zelf en rondkijkend had ik, en anderen, vaak het idee dat de jury nog heel zoekend was. Als je een 6,5 hebt met rijden en je bent foutloos heb je kans dat iemand met een weigering en een balk maar met een 8 voor het rijden boven je eindigt en dat blijft een vreemde gewaarwording. Feit is ook dat juist met het springen een wat moeilijker paard wat wel goed kan springen dientengevolge een ruiter heeft die meer moet werken en dus minder netjes kan zitten dan degene wiens paard als een automaat springt.
Als ouders staan we natuurlijk allemaal te kijken en vinden soms dat juist ons kind onterecht boven een ander staat. Het is zeker niet altijd zo dat de ouders hun kind juist beter vonden.

In het B springen heb je nu eenmaal de paarden die veel ervaring hebben en diegenen die net beginnen. De jonge paarden zijn gewoon nog niet zo goed in het wisselen bijvoorbeeld en daar wordt wel erg op gelet.
Wel ben ik van mening dat door er een jury neer te zetten het geruk en gepluk een stuk minder is, dat is dan weer wel heel positief.

Miss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:25

Maar een goede jury kijkt daar doorheen, die ziet wel of een ruiter bezig is een jong paard te scholen of dat het een automaat is die de ruiter probeert te scholen. Ik vind dat er echt gekeken moet worden naar de rijkunst en niet zo zeer naar het mooie rondje van het slanke meisje op het oh zo brave paard. Maar bij een aantal juryleden vraag ik me af of ze daar voldoende kennis en inzicht voor hebben. Dat zijn denk ik ook vaak die jury's die nog erg aan het zoeken zijn met de punten, is geen schande want het is soms ook moeilijk. Ik vind het wel altijd leuk als er goede ruiters ofzo staan te jureren, dan hoop ik altijd maar dat ze ook de hc combinaties van commentaar voorzien omdat ik geen B meer mag rijden :-)

Ik heb het wel alleen over springen, kom niet genoeg op dressuurwedstrijden om daar over te oordelen maar over het algemeen kan ik dressuurjury's goed volgen als er bij ons met livescore gewerkt wordt.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:36

Hehe :).
Helemaal mee eens!
Rij zelf en ben zelf jury. Heb ook wel eens dat ik het niet helemaal eens ben, maar dan erger ik me meer aan het niet hebben van (duidelijk) commentaar dan het feit dat ik geen prijs/winstpunt heb.
Motivatie bij punten zou veeeel meer mogen.
Ik heb denk ik zo'n 150 proeven gereden, denk als er bij 20 duidelijk commentaar staat dat het veel is...
Daarom zeg ik verbeter de wereld begin bij jezelf; ik stuur nooit een lege coupon weg. Als je tussen 150 en 190 rijdt staat je coupon aardig vol en als je erboven rijdt zal het minder zijn (omdat je ook meer 7ens/8en hebt). En vind het belangrijk er iets persoonlijks (zelf geschreven) onder te zetten. Haal ik makkelijk qua tijd en heb er al vaak positief commentaar op gehad.

Mbt koudbloeden mee eens, goed is goed. Maar als je een koudbloed koopt weet je van tevoren dat deze niet gefokt zijn om hoge dressuur te lopen dus zie je ook maar zelden koudbloeden die echt "goed" zijn.
(Dan doel ik vooral op de kortbenige haflingers fjorden en tinkers). Maar als je alle onderdelen voor een 6 rijdt heb je net zo goed een winstpunt ;)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:58

Ik vind alles best. Maar 10 á 20 punten verschil tussen 1 dezelfde proef gejureerd door 2 jury's vind ik a-normaal :n Dan mag je je als juryzijnde wel achter de oren krabben. Als je middendraf/stap wegrijdend van de M niet kunt zien, snap ik. Maar verder? Zou me kapot schamen als ik een van de jury's was die voor zon groot verschil zou zorgen.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:02

HappyThilde schreef:
Ik ben het roerend eens dat er respect moet zijn voor de juryleden. Dit is ook gewoon vrijwilligerswerk met als dank een kleine vergoeding. Juryleden zijn namelijk mensen en mensen hebben voorkeuren. Hier is niets aan te doen. Als er maar één jurylid is dan ben je afhankelijk van het beoordelingsvermogen van het jurylid op dat moment. Dit is inherent aan een jurysport.
Tuurlijk komt het weleens voor dat de uitslag zeer verassend is. Dat maakt het ook gewoon spannend.

Ze worden wel degelijk betaald voor het jureren.

miamivice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:05

Betaald? Je maakt een grapje zeker.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:08

Maar gaat de dressuur niet om de vaardigheden van de ruiter en het scala der ausbildung?

Waarom krijgt een combinatie waarbij het paard kortere bewegingen heeft dan minder punten dan een paard met showgangen? Stel dat een 'simpel' paard en een 'wauw' paard precies dezelfde proef rijden met als enige verschil dat het simpele paard wat korter beweegt, is dat dan een reden om deze lager te punten? Dat is toch gewoon hoe het paard is. Het ziet er dan misschien minder wauw uit maar dat betekent niet dat de vaardigheden en het rijtechnische niet in orde is, en dat is toch waar de dressuur om draait?

Hoop dat ik het zo goed uitleg :)

Verder ben ik het met je eens TS! Ik denk dat veel ruiters hun eigen fouten niet durven te zien en dus de schuld maar op de jury schuiven..

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:08

Percy schreef:
Met het springen is het wat lastiger. Dit is het eerste jaar geweest dat er gejureerd wordt in de B anders dan op het springen zelf en rondkijkend had ik, en anderen, vaak het idee dat de jury nog heel zoekend was. Als je een 6,5 hebt met rijden en je bent foutloos heb je kans dat iemand met een weigering en een balk maar met een 8 voor het rijden boven je eindigt en dat blijft een vreemde gewaarwording. Feit is ook dat juist met het springen een wat moeilijker paard wat wel goed kan springen dientengevolge een ruiter heeft die meer moet werken en dus minder netjes kan zitten dan degene wiens paard als een automaat springt.
Als ouders staan we natuurlijk allemaal te kijken en vinden soms dat juist ons kind onterecht boven een ander staat. Het is zeker niet altijd zo dat de ouders hun kind juist beter vonden.

In het B springen heb je nu eenmaal de paarden die veel ervaring hebben en diegenen die net beginnen. De jonge paarden zijn gewoon nog niet zo goed in het wisselen bijvoorbeeld en daar wordt wel erg op gelet.
Wel ben ik van mening dat door er een jury neer te zetten het geruk en gepluk een stuk minder is, dat is dan weer wel heel positief.

Goed verwoord! Bij het springen is het gewoon erg moeilijk om zicht te krijgen op de manier van punten geven. Als ik langs de kant sta kan ik er echt geen touw aan vast knopen.... Als ik zelf spring ben ik soms wel een tikje gefrustreerd ja, ik rij gewoon een foutloze ronde, maar haal bij lange na niet de punten waarmee ik vooraan eindig. Mijn paard is lang, groot, een tikje lui en soms lomp. Hij kan prima springen, laat daarin ook een mooie techniek zien, maar rond rijden tussen de hindernissen? Nee, dat is geen optie bij hem. Wisselen? Nee, dat lukt ook (nog) niet. En soms zijn wendingen gewoon te krap om terug te rijden, dan kies ik voor het ritme vasthouden en doorgaan. Dus waarschijnlijk kost het me punten, en soms steekt dat wel ja.... ik ben gewoon foutloos!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:09

miamivice schreef:

Hier krijgen ze er voor betaald. Uitlopend van 15 tot aan 50 euro voor een halve dag :j Leeftijd/klasse/ervaring

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:09

Zelf heb ik vorig weekend een kampioenschap gereden

De ene jury zette mij op een 2de plek met 199 punten, en de andere op een 14de plek met 183 punten. dus 16 punten verschil.
Ik heb mij ook afgevraagd waarom er zo veel verschil in zat.
Daar kom je nooit achter, de ene jury vinden andere dingen belangrijk dan de andere.
Ook straft de ene jury iets harder af dan de andere.

ik rij zelf ook een koudbloed, een fries met een super achterhand.
De jury kwam na die tijd bij mij en begon er over dat friezen standaard de achterhand er niet onder hebben en de rug weg drukken..
Dit zijn van die verhaaltjes die standaard zijn! niet de friezen..

Zelf moet ik maar denken ene oor in andere weer uit.

Ik weet zelf wat ik heb, en ik weet wat ik moet verbeteren.
Als 10 jury's zeggen dat de achterhand er niet onder is dan ga je maar eens twijfelen maar zolang altijd 1 en de zelfde jury dat zegt ga ik daar niet op in

Je volgt je eigen rij project, en moet niet altijd alles doen wat er op je coupon staat, dan word je knetter gek..

Maar ik kan mij best in denken dat je 2 proeven rijd met 10 minuten tijd er tussen, en dan 10 punten verschil, dat je je afvraagd waarom.

Ik zou dan zeggen.

Ga na de jury, de jury's zijn verplicht om 30/45 minuten na de laatste start aanwezig te zijn om je uitleg te kunnen geven over de proef.
Laatst bijgewerkt door daphneM op 23-01-13 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:10

eenitraM schreef:
miamivice schreef:

Hier krijgen ze er voor betaald. Uitlopend van 15 tot aan 50 euro voor een halve dag :j Leeftijd/klasse/ervaring

Bij ons ook..Wij geven ze per klasse geld, ze juryeren meestal 1 klasse en dan krijgen ze 35/ of 45 euro ligt er aan welke klasse. :j

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:14

Ik weet niet wat hier en ons is, Belgie? maar in NL krijgt een jury 20 euro ver dagdeel van 4 uur en een km vergoeding.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:17

Ach de ene keer krijg je dr punten en voelde het verschrikkelijk aan. En de andere keer rij je fijn maar is het beeld toch anders. Een jury zit niet op jouw paard en moet het beeld dat hij/zij ziet beoordelen.

Wel vind ik dat wanneer er 2 juries dezelfde proef beoordelen er geen discussie zou moeten kunnen ontstaan over de uitvoering van oefeningen. Omdat de juries vanuit een andere hoek de oefening beoordelen kan er altijd een verschil zijn in punten. Maar een keerwending is bijv. goed of niet goed.

@ jury: Vergeet niet dat niet iedere jury voldoende toegankelijk is om na de proef aan te spreken. Ik ga regelmatig met mijn coupon naar een jury het een en ander na te vragen maar krijg vaak onvoldoende uitleg of helemaal geen reactie. O ja, volgens mij ben jij degene waarbij mijn paard tijdens Jumpin de Weel (Nisse) vorig jaar uit de ring sprong in het Z1?? Hij is blind aan één oog, had al wat spanning en een paraplu naast de ring was de druppel....

Leuke voorbeelden:
Na de proef nog mocht ik in de ring blijven omdat de persoon na mij was uitgevallen. Zo kon ik weer snel door naar proef 2. Komt de jury waar ik net mijn proefje bij gereden heb naar me toe of ik nu eindelijk is wilde starten. Ik heb hem vriendelijk uitgelegd dat ik net mijn proefje had gereden. Hij herkende me al niet meer. Vraag ik daarna snel aan hem hoe het ging is het antwoord : " mijn vrouw vind dat ik te veel punten weggeef vandaag"...

Mijn instructrice was een keer mee op wedstrijd. Na de wedstrijd gaan we samen naar de jury met mijn coupon (zij is zelf ook jury en kende dit jurylid goed). Is zijn antwoord: "Als ik had geweten dat deze amazonde bij jouw hoorde had ze wel meer punten gekregen"..

Tijdens buitenwedstrijd een 3 en een 7 van 2 juryleden gekregen tijdens dezelfde proef voor dezelfde keertwending. Navraag bij de jury leverde een gezamenlijke discussie op over het juist rijden van een keertzending. Gevolg 3 juryleden die te voet een keertwending gingen lopen om elkaar te overtuigen wat juist was. Ik heb dubbel gelegen maar ook zeker mijn vraagtekens erbij gezet. Hoe kan het zijn dat daar nog discussie over is???

Voor de rest moeten we zeker niet zo zeuren maar zo goed gaan rijden dat een jury niet anders kan. We doen het toch voor de lol???

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:23

Ik ben na jaren springen weer begonnen met dressuurwedstrijden en moet zeggen dat ik het meestal wel met mijn punten eens ben. De ene jury punt wat strenger als de andere, gemiddeld krijg je wel wat je verdiend. De uitdaging is voor mij wel om juist bij die strenge jury`s punten te rijden.
Ik heb vaak een extreem verschil tussen de 1e en 2e proef, de jury`s hebben mij daar al vaker persoonlijk over benaderd wat ik daar van vond en ik heb ze meerdere keren uitgelegd, dat mijn paard de 1e proef niet zo makkelijk was en de 2e proef er helemaal doorheen, waardoor ik er ook meer van kon verlangen. Toch wel goed dat die jury`s dan toch even navraag doen als ze zo`n groot puntenverschil hebben neergezet ten opzichte van hun collega-jury.
Ik hoor eigenlijk weinig geklaag, wat ik van vroeger kan herinneren was dat toen veel erger. Toen lagen lagere punten altijd aan de jury. `Paard stond perfect vierkant en er staat een 4...`(Behalve dat het paard idd vierkant stond klopte er voor de rest weinig aan de overgang, aanleuning etc.)
En jaren later hebben ze dan nog in hun hoofd: `dat is die jury die mij zo laag voor mijn perfecte halthouden gaf`:=

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:25

Laurahh schreef:
Maar gaat de dressuur niet om de vaardigheden van de ruiter en het scala der ausbildung?

Waarom krijgt een combinatie waarbij het paard kortere bewegingen heeft dan minder punten dan een paard met showgangen? Stel dat een 'simpel' paard en een 'wauw' paard precies dezelfde proef rijden met als enige verschil dat het simpele paard wat korter beweegt, is dat dan een reden om deze lager te punten? Dat is toch gewoon hoe het paard is. Het ziet er dan misschien minder wauw uit maar dat betekent niet dat de vaardigheden en het rijtechnische niet in orde is, en dat is toch waar de dressuur om draait?

Hoop dat ik het zo goed uitleg :)

Verder ben ik het met je eens TS! Ik denk dat veel ruiters hun eigen fouten niet durven te zien en dus de schuld maar op de jury schuiven..

Dat simpel en wauw paard had ik laatst in de ring.
Het "simpele" paard liep niet spectaculair maar had alles netjes en correct uitgevoerd, kwam overal op een 7en en won met 210, het "wauw" paard liep onderdelen voor 8/9 maar kon dit niet de hele proef vasthouden en was nog wat zoekend in de galop kreeg daardoor paar 5 en wat 6en. Kwam hierdoor op 208 geloof ik.... Terwijl die in potentie (als proef constanter/meer bevestigd was geweest misschien wel tegen de 220 kon scoren).
Je beoordeeld wat je ziet en dat deed hij (die keer) nog niet dus werd 2e terwijl in principe de 2e een kwaliteitsvoller paard was.
Dat is ook beetje het geval met de koudbloeden, als je een keurige proef rijdt kun je makkelijk een wp rijden.

Mbt 20 punten verschil in dezelfde proef zou niet moeten mogen, echter merk ik zelf vaak dat met jury's van de oudere stempel er soms veel verschil in zit (bij mij zijn punten vaak meer gespreid terwijl bij die jury's alles beetje tussen 170 en 195 zit).
Als de plaatsing dan (ongeveer) hetzelfde is is dat nog te overzien maar als dat zelfs grof omgedraaid is heeft iemand toch goed verkeerd gezeten. ;)
Tja dit is denk ik op te lossen om meer nieuwe jury's op te leiden en de oudere een langzaam te 'schrappen'. Natuurlijk zijn er ook goede jury"s tussen die het wel zien, maar denk dat jongere mensen die zelf nog actief met de sport bezig zijn meer kunnen toevoegen.