Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

). Paardlief liep al veel fijner die proef en zelf zat ik er ook beter op, er was veel meer ontspanning. Nog genoeg punten om aan te werken, en ik vond het nog relatief hoog maar al wel wat 'realistischer'.. Grappige was dat toen erg veel commentaar kwam op die tweede jury, die had te laag gepunt en het klopte niet en noem maar op. Veel hadden (doordat jury 1 soepel was) best wel een verschil tussen beide proeven, en dat klopte natuurlijk niet. Dus hup bult commentaar weer naar die tweede jury..

.
Dan mag je je als juryzijnde wel achter de oren krabben. Als je middendraf/stap wegrijdend van de M niet kunt zien, snap ik. Maar verder? Zou me kapot schamen als ik een van de jury's was die voor zon groot verschil zou zorgen. HappyThilde schreef:Ik ben het roerend eens dat er respect moet zijn voor de juryleden. Dit is ook gewoon vrijwilligerswerk met als dank een kleine vergoeding. Juryleden zijn namelijk mensen en mensen hebben voorkeuren. Hier is niets aan te doen. Als er maar één jurylid is dan ben je afhankelijk van het beoordelingsvermogen van het jurylid op dat moment. Dit is inherent aan een jurysport.
Tuurlijk komt het weleens voor dat de uitslag zeer verassend is. Dat maakt het ook gewoon spannend.

Percy schreef:Met het springen is het wat lastiger. Dit is het eerste jaar geweest dat er gejureerd wordt in de B anders dan op het springen zelf en rondkijkend had ik, en anderen, vaak het idee dat de jury nog heel zoekend was. Als je een 6,5 hebt met rijden en je bent foutloos heb je kans dat iemand met een weigering en een balk maar met een 8 voor het rijden boven je eindigt en dat blijft een vreemde gewaarwording. Feit is ook dat juist met het springen een wat moeilijker paard wat wel goed kan springen dientengevolge een ruiter heeft die meer moet werken en dus minder netjes kan zitten dan degene wiens paard als een automaat springt.
Als ouders staan we natuurlijk allemaal te kijken en vinden soms dat juist ons kind onterecht boven een ander staat. Het is zeker niet altijd zo dat de ouders hun kind juist beter vonden.
In het B springen heb je nu eenmaal de paarden die veel ervaring hebben en diegenen die net beginnen. De jonge paarden zijn gewoon nog niet zo goed in het wisselen bijvoorbeeld en daar wordt wel erg op gelet.
Wel ben ik van mening dat door er een jury neer te zetten het geruk en gepluk een stuk minder is, dat is dan weer wel heel positief.
eenitraM schreef:miamivice schreef:Betaald? Je maakt een grapje zeker.
Hier krijgen ze er voor betaald. Uitlopend van 15 tot aan 50 euro voor een halve dagLeeftijd/klasse/ervaring
Laurahh schreef:Maar gaat de dressuur niet om de vaardigheden van de ruiter en het scala der ausbildung?
Waarom krijgt een combinatie waarbij het paard kortere bewegingen heeft dan minder punten dan een paard met showgangen? Stel dat een 'simpel' paard en een 'wauw' paard precies dezelfde proef rijden met als enige verschil dat het simpele paard wat korter beweegt, is dat dan een reden om deze lager te punten? Dat is toch gewoon hoe het paard is. Het ziet er dan misschien minder wauw uit maar dat betekent niet dat de vaardigheden en het rijtechnische niet in orde is, en dat is toch waar de dressuur om draait?
Hoop dat ik het zo goed uitleg
Verder ben ik het met je eens TS! Ik denk dat veel ruiters hun eigen fouten niet durven te zien en dus de schuld maar op de jury schuiven..