Cap vervangen na val?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Cap vervangen na val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:24

Hoi,,

Gisteren ben ik met springen behoorlijk hard van mijn pony afgevallen. Ben op mijn schouder terecht gekomen zover ik weet, dat deed ook het meeste zeer :=
Maar vandaag heb ik ook behoorlijk last van mn hoofd en aan de linkerkant zit ook een verdikking die erg pijn doet. Dus dan zou je denken dat ik toch de grond geraakt heb.

Nou vraag ik me dus af of het nodig is dat ik mijn cap vervang? Vorig jaar ben ik vol op mijn hoofd gevallen toen heb ik hem uiteraard wel gelijk vervangen.

Maar nu twijfel ik een beetje :=

IvankBacardi

Re: Cap vervangen na val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:29

misschien heb je dan toch een klap gekregen die je niet gemerkt hebt..
ik zou wel me cap vervangen voor de zekerheid

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:31

Als je last van je hoofd hebt en daar ook een verdikking hebt zitten, dan zou ik toch zeker voor een nieuwe cap gaan...
Mij is ooit vertelt dat je kunt controleren of je cap gebroken is van binnen, door met zoveel mogelijk kracht de zijkanten naar binnen proberen te drukken.
Als de cap niet vervormt of kraakt, schijnt de cap nog heel te zijn. Of het klopt, ben ik niet zeker van. ;)

elsando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:32

Ik zou hem ook voor de zekerheid vervangen. Stel je doet het niet en valt nog een keertje op je hoofd, dan weet je niet wat er dan gebeurd. Het is zo jammer dat je niet kunt zien of je cap ook schade heeft!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:32

Ja, ik zou de cap zeker vervangen. Het is niet te controleren of de cap misschien kleine scheurtjes heeft zonder hem helemaal open te maken (en dan is hij ook niet meer bruikbaar). En zo'n scheurtje kan de volgende keer maken dat hij niet voldoende bescherming meer geeft. (en dat komt er dus niet uit door de cap aan alle kanten proberen om stevig in te drukken). Caps zijn niet bepaald voor de sier, dus uit het oogpunt van veiligheid zou ik zelf echt een nieuwe aanschaffen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:33

indien alleen hoofdpijn zou het ook van de "schok" kunnen en niet zozeer dat je hoofd gestoten hebt (ben zo ooit op m'n staartsbeen gevallen en had hierdoor ook m'n nek bezeerd en fikse hoofdpijn achteraf).
Maar die bult doet toch vermoeden dat je met je hoofd ook een stevige botsing met de grond gemaakt hebt...

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:36

ik ben ook een keertje in volle galop met mijn hoofd op het ruiterpad terechtgekomen. had inderdaad wel een bult en was de volgende dag een beetje duizelig maar mijn cap was nog prima, geen schrammetje :+

ik denk dat het vooral aan het merk cap ligt, als je echt een sterke hebt die niet bij de kleinste val een deukje zou krijgen dan zal je hem niet snel hoeven te vervangen denk ik. :j
Maar, als er wel iets aan de cap veranderd is zou ik hem inderdaad vervangen.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:38

In principe moet je je cap altijd vervangen wanneer je valt.. Maar ik heb me daar nog nooit aan gehouden..
Ben op mijn 12e samen met paard gevallen, ook zo dat ik een mooi blauw oog had en mijn cap niet meer helemaal heel was.. (Lees voorklepje dat lijm randje zeg maar, dat was dan los van elkaar, kan mijn voorklep bij wijze van zo openscheuren.)
Maar heb hem altijd nog gedragen en ben er een paar keer nog behoorlijk mee gelanceerd en heb nooit niet last van mijn hoofd gehad. Misschien eigen risico maar hij volstaat bij mij toch echt nog prima!

Maar het ligt natuurlijk ook aan jezelf :) je eigen keuze..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:38

Sterkte van de cap lijkt me voor alles hetzelde ze hebben allemaal het zelfde keurmerk natuurlijk!

Bedankt voor de reacties, ik heb de cap verder nog niet weergezien dus geen idee of er aan de buitenkant iets te zien is. Maar dat hoeft natuurlijk ook niet altijd idd..

rooompjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:56

Ik zou de cap ook vervangen, toen ik tussen het schot en het paard was gevallen, had ik allen last van me koe maar had voor de zekerheid een nieuwe cap gekochtomdat alles wel onder het zand zat.

ASF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:26

Ik heb na een val waarbij mijn hoofd tegen de grond sloeg altijd mijn cap nog vervangen. Kostte me dus eens 3 caps in 2 weken. Ben toen maar gestopt met dat paard, we hadden het blijkbaar niet met z'n tweeën..

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:17

Ik ben al een aantal keer gevallen, maar gelukkig nooit op mijn hoofd. Ik zou het echt even controleren, sommigen zijn zo sterk dat er met 1 val weinig gebeurd. Ik zou hem zelf ook niet vervangen als ik er niks aan voelde of zag, maar dat is mijn eigen keuze :p

AdmiralChaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:24

Ik zou hem inderdaad goed controleren en als er niks aan mankeert lekker gebruiken. Stel je voor dat je echt vet vaak valt, en dan elke keer een nieuwe cap moet kopen...dure hobby! (nou is paard rijden sowieso een dure hobby maar zo wordt het nog erger, haha)

ASF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:07

Probleem is net als met andere helmen dat je vaak niet aan de buitenkant kunt zien of een cap nog echt onbeschadigd is.. Ik neem met mijn hoofd het risico toch liever niet. :n

98xsophiex98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:03

Ik zou het wel vervangen. Ikzelf vervang het elk jaar, na elke val kost het me zowat 100 euro per maand.

Jors

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:19

Volgens mij is inderdaad de officiele regel dat je hem na elke keer vallen moet vervangen. Maar vind dat eigenlijk een beetje overdreven, al ligt het er natuurlijk wel aan hoe je terecht komt. Ben meerdere keren gevallen, maar heb nog nooit mijn cap vervangen 'omdat ik ermee gevallen was'.
Maargoed, blijft eigen keuze natuurlijk! ;)

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:28

ik had het nog nooit vervangen tot voor een tijdje terug, stom ongelukje, gevallen en hersenschudding, mijn cap kraakte dan ook behoorlijk als ik de kanten indrukte na de val. gewoon even goed kijken of je de cap hoor kraken.

AdmiralChaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:04

Jors schreef:
Volgens mij is inderdaad de officiele regel dat je hem na elke keer vallen moet vervangen. Maar vind dat eigenlijk een beetje overdreven, al ligt het er natuurlijk wel aan hoe je terecht komt. Ben meerdere keren gevallen, maar heb nog nooit mijn cap vervangen 'omdat ik ermee gevallen was'.
Maargoed, blijft eigen keuze natuurlijk! ;)

Lijkt me natuurlijk logisch dat als je niet op je hoofd valt je niet je cap hoeft te vervangen, immers, je bent niet op je hoofd gevallen :P

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:08

Als je echt last van je hoofd hebt, zou ik hem zeker wel vervangen.
Nu vraag ik me eigenlijk af, ik ben laatst met paard en al onderuit gegaan, paard over mn been gerold, scheurtje in m'n enkel maar geen last van m'n hoofd. Moet ik mijn cap nu vervangen, of niet? Ben op m'n zijkant/schouder geklapt en niet op mijn hoofd.. (beetje brutaal misschien in andermans topic, maar om er weer een topic speciaal voor te openen.. :) )

hertogaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:12

in de bouw krijg je elk jaar een nieuwe helm (grotere bedrijven die zich aan de arbo houden) dat is niet voor niets de keuring is duurder als de helm zelf.
maar een cap wordt niet gekeurd dus bij een echte val gewoon vervangen egt
die kop is meer waard dan een cap!!!

xCandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:14

Wat een vervelende val.
Het ligt eraan of je hem moet vernieuwen, ik zou het zelf wel gelijk doen.
Het kan zo zijn dat de cap je nog voldoende beschermt maar ik zou geen risico's nemen.
Als er zowiezo een deukje of iets dergelijks in zit. Weg ermee!
Je hoofd is belangrijker ;)

HHDeal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 23:17

Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 03-02-13 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reclame verwijderd.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 23:30

Hard op je hoofd terechtgekomen dus? Beterschap! En ja, cap in dit geval vervangen, geen risico nemen met je hoofd. Ik heb het een keer gehad, en heb oude cap opengemaakt, hele scheur in helm, die van buitenaf niet te zien was....

hafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:18

heey ,
ik zou je cap anders even na laten kijken door een ruitershop ofzo meestal hebben die er wel verstand van en meestal kost dat ook niks .
Als er wel iets is kan je altijd nog een nieuwe kopen. :j

Nobodyshere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 22:49

ja waarom meteen laten vervangen ik zou hem ook eerst laten nakijken