Hallo, wat doe je met een shetje die anderhalf is en nog nooit een halster om heeft gehad. ze is erg ban maar gaat naar een dag al veel beter.ze staat bij mijn paard maar wel op stal en die van mij buiten.
Ze hebben dus wel contact met elkaar
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Hallo, wat doe je met een shetje die anderhalf is en nog nooit een halster om heeft gehad. ze is erg ban maar gaat naar een dag al veel beter.
Omdat hij gisteren is gekomen en ook toen pas voor het eerst een halster om heeft gekregen. Ik denk als ze dan de wei in gaat dan krijg ik ze niet meer te pakken. Ook word mijn paard dan heel erg onrustig en gaat dan zo door het lint maar hij mag niet omdat hij niet goed loopt.Maar ze kunnen wel met elkaar in contact komen omdat mijn paard op het platje loopt en niet in de wei. Mikeypuck schreef:Omdat hij gisteren is gekomen en ook toen pas voor het eerst een halster om heeft gekregen. Ik denk als ze dan de wei in gaat dan krijg ik ze niet meer te pakken. Ook word mijn paard dan heel erg onrustig en gaat dan zo door het lint maar hij mag niet omdat hij niet goed loopt.Maar ze kunnen wel met elkaar in contact komen omdat mijn paard op het platje loopt en niet in de wei.

craiester schreef:op stal zetten is helemaal niet slecht hoor, dan kun je rustig beginnen met de shet, enige tip die ik kan geven is rustig te blijven,niet te snel willen gaan. en veel snoepjes en lekkernijen meenemen. zorg er ook voor dat je hem niet in een hoekje drijft of jezelf in een hoekje laat drijven. bij mijn veulens hielp het als ik een touw of halster vastnam en gewoon er aan zat te prullen zonder aandacht te geven aan de pony, dan worden ze vanzelf nieuwsgierig en komen wel kijken wat je doet, dan kun je hem belonen door een stukje wortel. en zo opbouwen, zo leert hij dat bij jouw zijn iets possitiefs is.
Jellebie schreef:craiester schreef:op stal zetten is helemaal niet slecht hoor, dan kun je rustig beginnen met de shet, enige tip die ik kan geven is rustig te blijven,niet te snel willen gaan. en veel snoepjes en lekkernijen meenemen. zorg er ook voor dat je hem niet in een hoekje drijft of jezelf in een hoekje laat drijven. bij mijn veulens hielp het als ik een touw of halster vastnam en gewoon er aan zat te prullen zonder aandacht te geven aan de pony, dan worden ze vanzelf nieuwsgierig en komen wel kijken wat je doet, dan kun je hem belonen door een stukje wortel. en zo opbouwen, zo leert hij dat bij jouw zijn iets possitiefs is.
Het is echt niet fijn voor zo'n ukkie om nu in zijn eentje in de stal te staan terwijl dat andere paard buiten rondstruint.... Zal hij echt niet rustiger van worden. Het is veel fijner en beter voor het diertje om lekker mee naar buiten te kunnen, desnoods met een draatje er tussen. Ik zou nu nog helemaal niet denken aan oefenen met halster en meelopen. Hij is nog maar net aangekomen. Laat hem alsjeblieft eerst rustig wennen.....
craiester schreef:tuurlijk hoeft hij nog niet mee te lopen, maar uiteindelijk moet hij het toch gaan leren. als ts de mogelijkheid heeft om hem in een klein weitje te zetten, dan zou ik zeggen ts ga ervoor, ik zelf zou er voor kiezen om hem in stal te houden. dan kan ik hem beter in de gaten houden en dat is gewoon makkelijker. als je het goed doet, en het beestje zijn karakter is mensgericht, hoeft hij hooguit een weekje in de stal te staan. maar dat is mijn mening, de ts hoeft mijn mening niet te volgen.
mika11 geeft ook een goede tip vind ik
Jellebie schreef:craiester schreef:tuurlijk hoeft hij nog niet mee te lopen, maar uiteindelijk moet hij het toch gaan leren. als ts de mogelijkheid heeft om hem in een klein weitje te zetten, dan zou ik zeggen ts ga ervoor, ik zelf zou er voor kiezen om hem in stal te houden. dan kan ik hem beter in de gaten houden en dat is gewoon makkelijker. als je het goed doet, en het beestje zijn karakter is mensgericht, hoeft hij hooguit een weekje in de stal te staan. maar dat is mijn mening, de ts hoeft mijn mening niet te volgen.
mika11 geeft ook een goede tip vind ik
Dus omdat het voor jou makkelijker is moet zo'n jonkie maar in een stal staan? Wat belachelijk! Die horen lekker buiten te struinen, gek te doen en gewoon jong te zijn! Niet in zijn eentje in een stal te staan......
.