Voor de eerste keer op wedstrijd? TIPS?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ssandyy

Voor de eerste keer op wedstrijd? TIPS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 20:26

hallo allemaal,
( ik weet niet of het hier goed staat )
Ik heb een e-pony, haar naam is Sandy, ze is ongeveer 1.50, en 7 jaar oud. Haar vader en moeder zijn onbekend, maar we denken dat er iets van een draver in zit.
Ik ga in maart meedoen aan mijn eerste wedstrijd met mijn e-pony. Ik heb een keer in de week les (soms 2 x) (Heb toen ik jonger was wel wedstrijden gereden op de manege waar ik toen leste, met manege pony's )
Het is op een manege waar ik nog nooit gereden heb, (ben er wel eens met een vriendin er geweest) maar het is in de buurt en er zijn wedstrijdjes voor oefendressuur in de klasse B. Ik ga binnenkort mijn startkaart aanvragen, en dan zal ik hier ook gaan starten. Het is ook de eerste keer voor mijn pony om op wedstrijd te gaan.Ik vind het erg leuk om mee te doen en heb er veel zin in! Mijn vraag was of jullie nog tips hebben voor de wedstrijd?
Mijn vragen zijn:
1. Wie heeft er tips voor het lichtrijden ( ik weet hoe ik moet lichtrijden, als het buitenvoorbeen naar voren gaat moet ik 'omhoog'. Maar vaak denk ik ik zit op het goede been en dan zegt mijn instructriece dat ik op heb verkeerde been rijd) Mischien hebben jullie tips zodat ik zeker weet dat ik goed zit?
2. Weten jullie mischien een middel waarvan de vacht van het paard mooi gaat glanzen? (ik heb bij verschillende winkels gekeken, ook bij divoza, maar vindt het op de site niet heel duidelijk staan waar de spray voor is) mischien weten jullie een fijne spray die echt voor de vacht werkt?
3. Hoe lang rijden jullie van te voren in? Wat is een goede tijd zodat je paard goed los en rustig is?
4. Het halthouden vindt mijn pony lastig, we zijn er druk mee bezig en het gaat steeds beter. Tips voor het halthouden zodat ze goed blijft stilstaan?
5. Zijn er meer ruiters die met een draver starten?Zijn er mensen die er opmerkingen over maken? Je ziet het niet vaak, en het is niet het ideale dressuur paard. Maar ik vindt het leuk om deze uitdaging aan
te gaan :)
Als je andere tips hebt mag ook, alles is welkom!
Ik ben benieuwd :)
Doeeeidoei.
Laatst bijgewerkt door ssandyy op 18-01-13 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:36

ssandyy schreef:
hallo allemaal,
Ik heb een e-pony, haar naam is Sandy, ze is ongeveer 1.50, en 7 jaar oud. Haar vader en moeder zijn onbekend, maar we denken dat er iets van een draver in zit.
Ik ga in maart meedoen aan mijn eerste wedstrijd met mijn e-pony. Ik heb een keer in de week les (soms 2 x) (Heb toen ik jonger was wel wedstrijden gereden op de manege waar ik toen leste, met manege pony's )
Het is op een manege waar ik nog nooit gereden heb, (ben er wel eens met een vriendin er geweest) maar het is in de buurt en er zijn wedstrijdjes voor oefendressuur in de klasse B. Ik ga binnenkort mijn startkaart aanvragen, en dan zal ik hier ook gaan starten. Het is ook de eerste keer voor mijn pony om op wedstrijd te gaan.Ik vind het erg leuk om mee te doen en heb er veel zin in! Mijn vraag was of jullie nog tips hebben voor de wedstrijd?
Mijn vragen zijn:
1. Wie heeft er tips voor het doorzitten? ( ik weet hoe ik moet doorzitten, als het buitenvoorbeen naar voren gaat moet ik 'omhoog'. Maar vaak denk ik ik zit op het goede been en dan zegt mijn instructriece dat ik op heb verkeerde been rijd) Mischien hebben jullie tips zodat ik zeker weet dat ik goed zit?
2. Weten jullie mischien een middel waarvan de vacht van het paard mooi gaat glanzen? (ik heb bij verschillende winkels gekeken, ook bij divoza, maar vindt het op de site niet heel duidelijk staan waar de spray voor is) mischien weten jullie een fijne spray die echt voor de vacht werkt?
3. Hoe lang rijden jullie van te voren in? Wat is een goede tijd zodat je paard goed los en rustig is?
4. Het halthouden vindt mijn pony lastig, we zijn er druk mee bezig en het gaat steeds beter. Tips voor het halthouden zodat ze goed blijft stilstaan?
5. Zijn er meer ruiters die met een draver starten?Zijn er mensen die er opmerkingen over maken? Je ziet het niet vaak, en het is niet het ideale dressuur paard. Maar ik vindt het leuk om deze uitdaging aan
te gaan :)
Als je andere tips hebt mag ook, alles is welkom!
Ik ben benieuwd :)
Doeeeidoei.

1 Ik denk dat je lichtrijden bedoelt.
2. Niks er op spuiten. Als het goed is glimpt jou pony van zichzelf al.
3. Dat verschilt per paard/pony. Hoe lang duurt het normaal voordat je zelf vind dat ze lekker loopt?
4. Gewoon kalm blijven. En niet boos worden als ze al eerder wegloopt dan dat jij wilt. Hier gewoon op door blijven oefenen als je thuis traint.

En vooral genieten. Er hangt helemaal niks vanaf. Niet boos worden als er iets niet goed gaat. Je dan gewoon gaan concentreren op het volgende onderdeel. Dus je proef kennen, zodat je de onderdelen zo goed mogelijk voor kunt bereiden.

ssandyy

Re: Voor de eerste keer op wedstrijd? TIPS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 20:40

Bedankt voor je reactie & tips!
Zal er aan denken, en genieten lukt sowieso wel, heb er heel veel zin in :)
Haha ja bedoelde lichtrijden *dom*

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:46

1. Ik denk idd dat je lichtrijden bedoelt. Goed kijken dat je omhoog gaat als het buitenbeen naar voor gaat.
2. Je pony glimt inderdaad vanzelf, anders kun je misschien nog proberen een handschoen met schapenwol eroverheen te halen waar het vet nog in zit.
3. Ruim vantevoor. Ik denk dat ik wel 15 à 20 minuten vantevoor erop ga, en dan lekker veel overgangen rijden. Zorg ervoor dat je pony reageert als je een klein beetje been geeft. Vanuit stap je benen zachtjes aandrukken. Als je pony niet direct reageert geef je een tikje bij. Na 7/8 drafpassen terugnemen naar stap en na een paar stappassen opnieuw proberen. Ga net zolang door tot je pony reageert op een zachte aanraking met je been.
Rij ook de figuren die in je proef voorkomen, je pony wordt er niet alleen wat losser van, je oefent ook gelijk een klein beetje voor straks.
4. Rustig zitten en je benen stilhouden, dan kun je je pony niet onbewust aandrijven. Verder heb ik niet echt tips.
5. Ik heb geen draver, sorry :)

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 20:53

Arc_En_Ciel

Bedankt voor je reactie!
Dat van een handschoen met schapenwol is een goed idee! Wist ik niet, zal het gaan proberen!
Ik zal veel overgangen rijden, en goed letten op mijn been.
haha is niet erg :)

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:56

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 20:59

Dankje wel Arc_En_Ciel!
Vindt het erg leuk dat jullie zo snel reageren :)

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 00:07

niemand meer??

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:29

1. Gewoon heel vaak kijken, en thuis ook veel mee oefenen.
2. Ik gebruik Equishine ofzoiets maar een zachte borstel kan ook helpen
3. Ik rijd meestal 20 min ofzo. Gewoon op het begin rustig stappen enzo. Daarna gewoon rijden zoals je hem thuis rijd, alles nog even doornemen. Als je hoort dat degene voor je al moet dan rij je hem die 6 min. nog even flink zodat die goed wakker is en goed aan je hulpen is.
4. Niet te lang halthouden, groeten en meteen weer wegrijden, dan kunnen ze niks meer zeggen over dat die zelf wegstappte. Maar natuurlijk niet te gehaast gaan doen. Wel netjes stil staan en netjes groeten. Als je pony alsnog zelf wegstapt en je hebt al gegroet dan niet nog een keer stilzetten maar net doen of het erbij hoorde. Voor de rest thuis natuurlijk goed oefenen zodat dit hierboven niet meer nodig is! :)
5. Van dravers heb ik geen verstand haha

Ambertjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:04

Goed concentreren en laat je niet afleiden :)

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 22:48

joelunna & ambertjuu bedankt voor jullie reactie!
zal er aan denken :)

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 20:33

Niemand meer?

Martina1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:47

meestal is 15 minutjes inrijden genoeg, misschien wel minder, meestal maak ik veel overgangen, stap draf stap galop draf enz enz. niet te moeilijke dingen doen.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:55

Losrijden is geheel afhankelijk van je pony. Met de ene reed ik minimaal 3 kwartier los. Had hij ook echt wel nodig en de andere maximaal 20 min. Rijd los zoals je thuis doet. Je moet niet gaan veranderen omdat je op wedstrijd bent!
Zorg ervoor dat je pony netjes gepoetst en gevlochten is. Staart netjes schoon en gekamd en de voetjes schoon.
Zet voor jezelf alles op een rijtje met wat je vooral niet moet vergeten. Dit geeft jezelf heel veel rust voordat je gaat.
Als halthouden thuis niet lukt zal het op wedstrijd ook niet lukken. Concentreer je op de punten die je wel goed kunt dan kan je een lager cijfer bij het halthouden best hebben.
Een gezond paard zal al goed glimmen van zichzelf maar idd zo'n schapenhandschoen werkt goed voor extra glans.
Verder is het allerbelangrijkste dat je plezier hebt op de wedstrijd ongeacht hoe het gaat! Veel plezier en succes!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:02

1. lichtrijden: veel doen en van vaak hand veranderen en leren voelen, in het begin zal je altijd moet en kijken, maar na x-aantal tijd voel je aan wanneer je goed zit of op je binnenbeen lichtrijdt.
2. goede voeding en met een zachte doek of een babydoekje erover gaan, maar geen glansspray's ed buiten op de manen. Je zadel kan ervan gaan glijden
3. Losrijden is paardafhankelijk de ene moet je idd 3kwartier op voorhand beginnen warm draaien even laten stappen en 10 minuten voor het jouw beurt is terug "scherp" zetten. En een ander paard moet je gewoon lichtjes losrijden een kwartier tevoren omdat ze anders te mat zijn.
4. veel oefenen en geduld hebben
5. geen idee, ik geloof minder dan met EV's omdat de galop niet altijd even tactmatig is. Maar als jij het een uitdaging vind en je hebt er plezier aan, waarom niet. Gewoon beseffen dat je misschien niet altijd de waardering krijgt die je verdiend.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:12

1. Je bedoelt niet doorzitten maar lichtrijden. Gewoon goed kijken en als het buitenbeen omhoog gaat ook gaan staan, oefenen oefenen en oefenen!
2. Als je gewoon goed poetst is dat niet nodig.. Met baby doekjes werkt het altijd goed!
3. Ligt aan je pony, ik rijd hem met springen niet heel lang in anders wordt hij te moe maar met dressuur werk ik hem alvast wat los maar je moet zelf kijken wanneer je denkt dat hij goed los is

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:00

Oh ja, ik heb nog een tip voor je!
Maak je voltes mooi vol en rond :j dat ziet de jury graag.

larissaleek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:11

Ik ben dit jaar ook voor het eerst officieel wedstrijden gaan rijden, maar bananen helpen tegen de zenuwen!!

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:23

larissaleek schreef:
Ik ben dit jaar ook voor het eerst officieel wedstrijden gaan rijden, maar bananen helpen tegen de zenuwen!!

bananen? hoe dat zo? XD

larissaleek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:24

joeluna schreef:
larissaleek schreef:

bananen? hoe dat zo? XD

oooit gehoord, eet altijd voor me wedstrijd bananen en voor mijn gevoel werkt het echt !

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:26

ik heb ook behoorlijk last van zenuwen, maar hoe lang van te voren eet je dat dan want ik krijg net voor de wedstrijd niks door m'n keel

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:28

In ieder geval niets verwachten, dan kan het niet tegenvallen :D Ik ben in november voor het eerst gestart met Zafirah (ook onderling) en dat was draaaaama. Gelukkig geen hoge verwachtingen dus alsnog met een lach de proef geëindigd *D Dus zorg dat je lol hebt!

larissaleek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:29

ongeveeer uurtje van te voren, en bananen zijn gezond dus je kunt er zoveel eten als je wil !

Lysanneex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:31

Hey,
Ik zal eerst als ik jou was op het goeie been leren rijden, je kijkt naar het voorbeen aan de buitenkant van de bak zegmaar, en als die naar voren is ga je staan, en als hij naar achter is ga je zitten. Als je op het verkeerde been zit, zit je 1 pas door en ga je weer staan-zitten. Anders kan je dit even oefenen met je instructeur?
Je kan met schapenwol ( verkopen ze in paardenwinkels ) over de vacht van je paard gaan, het helpt echt.

Dat ligt er aan, het verschilt per paard. Ik zou gewoon even kijken naar wat je normaal doet. En dan misschien heel iets langer?

Bij het halthouden laat je je pony eerst heel langzaam stappen, dan kijk je goed naar z'n voorbenen en telt af, en op het punt dat hij goed recht staat neem je hem terug, ga je diep zitten, ect.

Trek je niks aan van die opmerkingen, fjorden kunnen ook dressuur, daar gaat het niet om. Ik zou anders het proefje gewoon een paar keertjes oefenen thuis?

Heel erg veel plezier en succes! x

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:33

Maar hoe moet het dan als ik niks door me keel krijg? hihi :)