Help! Valse pony gekocht!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

alleirbag

Help! Valse pony gekocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 15:14

Oke, mijn titel is wat sensatiebelust misschien, maar ik zit echt even met mijn handen in het haar. Ik hoop op jullie hulp. Mocht ik niet genoeg informatie hebben gegeven, vraag dan gerust als dat een completer beeld geeft.

In December heb ik eindelijk, na lang zoeken, een fantastische Shetlander gevonden die aan mijn wensen leek te voldoen. Ik was op zoek naar een ruin, niet te oud, braaf, eerlijk, van minimaal een meter. Na lang zoeken en meerdere ponys te hebben bezocht, werd ik verliefd op een 6-jarig vosje. Maar Marktplaatsfoto's zeggen niks, zoals de meeste paardeneigenaren zullen weten, dus ging ik er langs met mijn partner. Ik ontmoette de egenaresse, die de pony wilde verkopen omdat ze in verwachting is, geen tijd meer heeft en er dus afstand van moet doen om hem een huis met voldoende aandacht en vriendjes te geven. Ze was duidelijk verknocht aan de pony, pony zag er keurig uit, goed bekapt, in bezit van een chipje en een paspoort, een recente enting en wormenkuur en er zaten keurig onderhouden spulletjes bij. Dit betrof een hoofdstel, twee halsters, een touw, een zweetdekentje en een winterdekentje. Ik heb hem tijdens het bezoek zelf in de hand gehad. Ik hoorde dat hij pas laat gecastreerd is, dat hij onbeleerd is, en dat hij alleen nog maar gelongeerd werd in een ring zonder touw (losgegooid dus). De prijs was prima; ik moest 175,00 betalen en omdat de pony gebracht zou worden kwam er in totaal nog 75,00 bij aan vervoerskosten en een weekje stalling op zijn huidige stal. 250,- totaal dus.

Begin Januari kwam de pony. Het klikte eigenlijk meteen heel goed met zijn uitloopstalgenootje, dus dat was fijn, en hij leek redelijk op zijn gemak. De eerste twee dagen ben ik geweest om te kijken, maar wilde hem laten wennen dus niks met hem gedaan. Op dag drie heb ik hem gepakt en ben een stukje met hem aan de hand gaan wandelen. Hij schrok overal van, op een hele spastische manier. Ook probeerde hij constant om me te bijten. Maar goed; ik heb ervaring met het beleren van paarden en ponys en ik kan dus goed doorzetten en weet hoe ik moet handelen in dit soort situaties. We zijn nu anderhalve week verder en daarvan heeft hij letterlijk 1 dag niet geprobeerd om me ernstig letsel toe te brengen. De pony bijt, hangt als je hem vast zet (dat kende hij al bij de vorige eigenaar), trapt gericht als je in de buurt komt, staat continu met oren in de nek en bokt en steigert als ik hem aan het touw heb. Toen ik bij zijn vorige eigenaar was heeft hij beide keren niets uitgehaald.

Ik vind het niet erg om een pony veel te leren, dat kan juist ontzettend leuk zijn. Maar deze pony gedraagt zich naar mij ronduit vals. Ik geloof niet dat hij vals is, misschien moet ie mij gewoon niet, maar dat heb ik in al die jaren nog nooit ervaren. Hoewel hij soms wat ruig speelt met zijn stalgenoot, lijkt dat ook goed te klikken. Hij is gekeurd na aankoop, en is goedgekeurd. Hij eet en drinkt goed, weet goed zijn plek en zijn weg in de paddock, kortom; ik zie geen andere reden dan dat hij mij niet moet.

Ik heb contact gehad met de vorige eigenaar. Dat is vanaf dag 1 zo geweest. Ze appt steeds hoe het gaat en heeft me toegevoegd op Facebook om foto's en dergelijke te bekijken. Ik geloof dus echt dat de pony bij haar zich niet zo vals gedroeg, zou je anders het toeval hebben van bij de bezichtigng een brave pony en alle aandacht die ze achteraf heeft gegeven? Ik denk het niet, dus ik vertrouw haar volledig. Ze is hier ook heel zuur van en ik heb haar gevraagd of ze er over na wil denken of ze hem terug wil nemen, mocht ik het besluit maken om niet meer deze pony zijn eigenaar te zijn.

Nu is het zo, dat het een mooie pony is en mooie toebehoren. Ik denk dat ik er in de reguliere verkoop prima voor kan krijgen wat ik ervoor heb betaald inclusief vervoer. Als ie terug gaat krijg ik er alleen de aankoopprijs voor en dan moeten ook de toebehoren natuurlijk mee. Dan krijg ik maar 175,00 voor alles. Daarbij komt dat ze bij het afleveren vergeten is de winterdeken mee te geven, en die heeft ze ook nog niet nagestuurd.

Wat zouden jullie doen in dit geval? Zowel opvoedkundige tips over zijn gedrag als jullie mening over een eventuele retournering of verkoop van de pony is welkom. Ik ben er nog niet uit wat ik wil. Wat ik wel zeker weet is dat ik deze zomer een brave pony op stal wil, die aan de fiets mee kan zonder m'n arm uit de kom te trekken en waar mijn neefjes en nichtjes op kunnen stappen zonder kans op hersenletsel ;-).

Ik hoor heel graag jullie advies!

kellykeuhh

Re: Help! Valse pony gekocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:18

Hoe reageer je zelf wanneer de pony steigert of bokt? Wat doe je wanneer die bijt?
Wanneer is hij gecastreerd?
Ik vraag dit om eventjes een goed beeld te krijgen :)

Floemii

Re: Help! Valse pony gekocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:20

wat heeft de eigenaresse er precies over te zeggen? wellicht de reden waarom hij gecastreerd werd?
hoe zou de vorige eigenaresse er mee om gaan?
had de oude eigenaresse routines met hem die jij nog niet hebt?
Moet hij misschien nog een beetje wennen aan zijn nieuwe huis?

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:23

Lastige situatie. Ik zou met de vorige eigenaar een periode afspreken waarin hij zich moet verbeteren zoniet dan weer terug. Neem aan dat ze hem dan ophaalt en jij 175,- krijgt en dat is in mijn ogen ook wel rieel. Want wat jij hebt betaald zaten de vervoerskosten en stalkosten bijin. Overigens vindt ik het wel vreemd dat de pony aan jouw verkocht is maar nog een weekje blijft staan en ze daar perse geld voor wil hebben. Dat heb ik nog nooit mee gemaakt.

Over de pony ik zou proberen met los in de bak om hem dan bij te brengen dat jij de baas bent. Dus stuk touw in de handen en jij bepaald welk tempo hij loopt en wanneer hij van hand moet veranderen. Denk als je dit paar keer doet hij jouw als leider gaat zien ipv omgekeert. Hebben jullie geen dominater paard staan? Zodat die hem ook even op natuurlijke manier op de plek kan zetten?

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 15:24

kellykeuhh schreef:
Hoe reageer je zelf wanneer de pony steigert of bokt? Wat doe je wanneer die bijt?

Dank je wel voor je reactie! Bij al het negatieve gedrag verhe ik mijn stem en zeg; "EEJ". Zodra hij dan stopt met het negatieve gedrag, ongeacht of dat bokken, steigeren, trappen of hangen is, zeg ik uitgebreid hoe braaf hij is. In de praktijk komt dat neer op "eej, goed zoooooo, ej, goe..., eej, goed z, eeej, g, eej, goed zoooo". Dood- en doodvermoeiend! Ik moet toegeven dat ik hem gisteren een rotsvhop heb verkocht na anderhalf uur proberen om hem te borstelen. Ook zijn reactie daarop was minimaal. Hij reageert zelfs geschokter (op een goede) manier op stemgeluid. Hij is pas een half jaar geleden gecastreerd.

Trouwens, tijdens het uitvoeren van dingen die hij nog niet kent, zoals longeren aan het touw, is ie duidelijk onervaren maar leert hij snel. Eerst kon hij geen fatsoenlijke cirkel lopen, nu loopt hij een keurige volte. Maar tijdens het lopen van die voltes kijkt ie wel chagerijnig en hij mept continu naar me, als ik bijvoorbeeld mijn arm hef, of signalen geef met de zweep (dmv rustge beweging, niet door te slaan).

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 15:27

Floemii schreef:
wat heeft de eigenaresse er precies over te zeggen? wellicht de reden waarom hij gecastreerd werd?
hoe zou de vorige eigenaresse er mee om gaan?
had de oude eigenaresse routines met hem die jij nog niet hebt?
Moet hij misschien nog een beetje wennen aan zijn nieuwe huis?

Dank je wel voor je reactie. De vorige eigenaar was in mijn ogen oprecht gechoqueerd. Ze vond het heel verelend want ze was juis blij dat ze zo'n mooi huisje heeft gevonden. Hij is inderdaad gecastreerd mdat hij zich misdroeg, maar dat was meer etteren dan vals gedrag. De eigenaresse had geen routines met hem, ze kwam soms een week niet en dan weer wel, sms aaide ze alleen, sms een borstel en af en toe losgooien. Gezien het wennen wil ik hem ook een periode de tijd geven, maar ik heb nooit eerder meegemaakt dat een pony zich vals gedroeg tijdens het wennen, hoogstens verward, geirriteerd, chagerijnig of onwennig en onzeker.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 15:31

sjanien schreef:
Lastige situatie. Ik zou met de vorige eigenaar een periode afspreken waarin hij zich moet verbeteren zoniet dan weer terug. Neem aan dat ze hem dan ophaalt en jij 175,- krijgt en dat is in mijn ogen ook wel rieel. Want wat jij hebt betaald zaten de vervoerskosten en stalkosten bijin. Overigens vindt ik het wel vreemd dat de pony aan jouw verkocht is maar nog een weekje blijft staan en ze daar perse geld voor wil hebben. Dat heb ik nog nooit mee gemaakt.

Over de pony ik zou proberen met los in de bak om hem dan bij te brengen dat jij de baas bent. Dus stuk touw in de handen en jij bepaald welk tempo hij loopt en wanneer hij van hand moet veranderen. Denk als je dit paar keer doet hij jouw als leider gaat zien ipv omgekeert. Hebben jullie geen dominater paard staan? Zodat die hem ook even op natuurlijke manier op de plek kan zetten?

Dank je wel voor je reactie. Ik heb nu me de oude eigenaresse afgesproken dat ik het tot 1 Februari aankijk. Vind je dit een redelijke periode? Ik heb met haar afgesproken dat zij eerste recht van koop heeft, en hoewel dat wettelijk geen waarde heeft, heeft dat menselijk wel waarde dus wil me daar graag aan houden. De kans bestaat ook nog dat zij de pony niet terug wil nemen. Wat dan? Zit ik met dat secreet ;-).... Voor wat betreft de stalling; dat vind ik een redelijke afspraak. Ik kon hem nie eerder kwijt, dus zij wilde hem best vasthouden, maar dan wel tegen vergoeding van de kosten. Wel redelijk dus.

Over het tweede gedeelte van je bericht; we hebben geen bak maar wel afgezet land, en deze truc heb ik al uitgehaald. Maakt niet uit wat ik dan doe, hij rent me de oren in de nek op me af en bijt. Ook als ik hem dan vermanend toespreek of zelf het touw slinger als een lasso voor me uit, vliegt hij me aan.

Een dominanter paard is er. Daar loopt hij gewoon voor weg en daar accepteert ook de leiding van.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:41

TamaradB schreef:
kellykeuhh schreef:

Dank je wel voor je reactie! Bij al het negatieve gedrag verhe ik mijn stem en zeg; "EEJ". Zodra hij dan stopt met het negatieve gedrag, ongeacht of dat bokken, steigeren, trappen of hangen is, zeg ik uitgebreid hoe braaf hij is. In de praktijk komt dat neer op "eej, goed zoooooo, ej, goe..., eej, goed z, eeej, g, eej, goed zoooo". Dood- en doodvermoeiend! Ik moet toegeven dat ik hem gisteren een rotsvhop heb verkocht na anderhalf uur proberen om hem te borstelen. Ook zijn reactie daarop was minimaal. Hij reageert zelfs geschokter (op een goede) manier op stemgeluid. Hij is pas een half jaar geleden gecastreerd.

Trouwens, tijdens het uitvoeren van dingen die hij nog niet kent, zoals longeren aan het touw, is ie duidelijk onervaren maar leert hij snel. Eerst kon hij geen fatsoenlijke cirkel lopen, nu loopt hij een keurige volte. Maar tijdens het lopen van die voltes kijkt ie wel chagerijnig en hij mept continu naar me, als ik bijvoorbeeld mijn arm hef, of signalen geef met de zweep (dmv rustge beweging, niet door te slaan).

Wanneer een pony naar je steigert of slaat mag je (in mijn ogen) gerust strenger optreden dan gewoon EEJ roepen.. Geef maar eens een goede trek aan het halstertrouw en roep terwijl EEJ.. Zo leert hij jou negatieve stemgeluid te associëren met negatieve gevolgen. Ook zou ik hem niet onmiddellijk belonen wanneer hij braaf gedrag vertoont, maar even wachten tot hij dit gedrag enkele minuten vertoont of hij precies doet wat je wil (bv voetje geven, achteruit stappen, .. ) Anders kan het zijn dat de pony de link niet helemaal legt met zijn foute gedrag..
Ook kan het zijn dat doordat deze pony al wat ouder is, en wat later gecastreerd is zich probeert boven jou in rangorde te plaatsen. Misschien heeft zijn vorige eigenaresse hier efficiënter tegen opgetreden waardoor hij haar wel zag als leider en daardoor dit gedrag bij haar niet stelde..

Veel succes ermee (en mijn pb staat open als je vragen hebt)

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:45

In mijn ogen als zei een goed gevoel bij jouw heeft houdt ze hem toch graag voor je vast. En hoeft ze daar niet extra aan te verdienen. Maar dat terzijde. Ik vindt nu nog 2 weken en als ik lees hoe hij zich gedraagt erg kort. Denk dat wanneer hij vooruit gang boekt zeker paar weken nodig heeft.

Hoe groot is het stuk wat je af hebt gezet?
Heeft hij zich meteen vanaf het begin zo gedragen of is het langzaam erger geworden. Wat deed hij de eerste keer toen je iets met hem ging doen?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:45

Als ik dit lees zou ik hem gewoon deze week nog terug brengen.
Pony en jij halen elkaar duidelijk het bloed onder de nagels vandaan.
Het is natuurlijk enkel tekst, maar op mij heeft de toon van je berichten zo'n negatieve naklank dat je niet 'lekker' met dit beestje aan de slag kan gaan. Geen van beide worden er nu beter van.

Niet aanvallend bedoelt hoor en als je aan de slag wil, dat vooral doen.
Maar een slechte start en vervolgens met negativiteit doorwerken werkt zelden.

EDIT: Ik lees veel dat de pony niet genoeg tijd heeft gehad, maar van een lieve pony naar een schurk vindt ik niet slechts een kwestie van moeten wennen. Dan is er wel wat meer aan de hand.
Heb je ook gezien hoe de vorige eigenaresse met hem werkte/omging? Misschien geef je onbewust tegensprekende signalen af (in vergelijking met wat hij gewend is)
Laatst bijgewerkt door mooney op 14-01-13 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 15:46

kellykeuhh schreef:
Trouwens, tijdens het uitvoeren van dingen die hij nog niet kent, zoals longeren
Wanneer een pony naar je steigert of slaat mag je (in mijn ogen) gerust strenger optreden dan gewoon EEJ roepen.. Geef maar eens een goede trek aan het halstertrouw en roep terwijl EEJ.. Zo leert hij jou negatieve stemgeluid te associëren met negatieve gevolgen. Ook zou ik hem niet onmiddellijk belonen wanneer hij braaf gedrag vertoont, maar even wachten tot hij dit gedrag enkele minuten vertoont of hij precies doet wat je wil (bv voetje geven, achteruit stappen, .. ) Anders kan het zijn dat de pony de link niet helemaal legt met zijn foute gedrag..
Ook kan het zijn dat doordat deze pony al wat ouder is, en wat later gecastreerd is zich probeert boven jou in rangorde te plaatsen. Misschien heeft zijn vorige eigenaresse hier efficiënter tegen opgetreden waardoor hij haar wel zag als leider en daardoor dit gedrag bij haar niet stelde..

Veel succes ermee (en mijn pb staat open als je vragen hebt)

Wederom bedankt voor je reactie, dat rukje aan het halstertouw heb ik ook geprobeerd, dat kan ik wel volhouden. Maar langer wachten met belonen lukt niet, omdat het positieve gedrag niet langer duurt dan een seconde of tien. Eenmaal heeft hij zich netjes gedragen gedurende een kwartier, en ik bleef hem maar belonen. Toch ging het daarna weer mis. Misschien probeert hij zich inderdaad boven mij te plaatsen, hij loopt ook gewoon zomaar door me heen, of draait zich om waar ik sta. Zijn vorige eigenaresse gaf hem dan een rotschop, maar dat was meer ut angst mdat ze zwanger is en hem uit de buurt wikde houden. Zij heeft hem ook maar heel kort gehad omdat ze toen opeens zwanger raakte.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:48

Ik kocht ooit een brave kindermakke A-welshmerrie van 6 jaar oud voor mijn dochtertje van 7.
Achteraf helaas niet braaf, niet kindermak, maar agressief en vals. Trappen, bijten, steigeren, en gericht aanvallen, oren plat, tanden bloot. De hoefsmid weigerde haar te bekappen, want ze was te gevaarlijk. Ik had continue blauwe kneuzingen rond mijn ribben want met borstelen gooide ze zich ineens tegen me aan, en omdat aan mijn andere kant dan de muur zat, deed dat best zeer. Een natte spons? Meteen trappen en bijten.
Ik ben toen met haar aan de slag gegaan aan de hand van de methode van Klaus Hempfling - voornamelijk leidoefeningen. Heb het ruim een half jaar een- of tweemaal dagelijks gedaan, daarna nog af en toe. Dat heeft echt een wereld van verschil gemaakt. Aan de hand is er daarna nooit meer een probleem geweest. Met rijden (voor mijn toen nog jonge dochter) was ze nog wel lastig, gewoon een eigenzinnig paardje dat leiding niet gemakkelijk accepteert.

Deze pony is nu bijna 21 en sindsdien altijd vol vertrouwen geweest en zo kalm als wat bij het hanteren. Staat tijdens het bekappen al jaren aan een los touwtje, loopt gewoon door de tuin als wij daar zitten, borstelen is heerlijk. De tuinslang niet, maar geen protest van haar. Ze vertrouwd erop dat wij haar geen kwaad doen en is uiterst ontspannen.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 15:48

sjanien schreef:
In mijn ogen als zei een goed gevoel bij jouw heeft houdt ze hem toch graag voor je vast. En hoeft ze daar niet extra aan te verdienen. Maar dat terzijde. Ik vindt nu nog 2 weken en als ik lees hoe hij zich gedraagt erg kort. Denk dat wanneer hij vooruit gang boekt zeker paar weken nodig heeft.

Hoe groot is het stuk wat je af hebt gezet?
Heeft hij zich meteen vanaf het begin zo gedragen of is het langzaam erger geworden. Wat deed hij de eerste keer toen je iets met hem ging doen?

Iets langer de tijd geven dus.
Het stuk wat was afgezet was zo groot als een driederde bak.
Het is wisselend, wat hij de eerste keer deed staat in mijn openingspost. Het wordt niet erger en nie beter. De enige dag beter dan de andere, maar niet vaker goed dan slecht. Gewoon hoe z'n pet staat of ie alleen maar bijt of me ook aanvalt.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 15:51

mooney schreef:
Als ik dit lees zou ik hem gewoon deze week nog terug brengen.
Pony en jij halen elkaar duidelijk het bloed onder de nagels vandaan.
Het is natuurlijk enkel tekst, maar op mij heeft de toon van je berichten zo'n negatieve naklank dat je niet 'lekker' met dit beestje aan de slag kan gaan. Geen van beide worden er nu beter van.

Niet aanvallend bedoelt hoor en als je aan de slag wil, dat vooral doen.
Maar een slechte start en vervolgens met negativiteit doorwerken werkt zelden.

EDIT: Ik lees veel dat de pony niet genoeg tijd heeft gehad, maar van een lieve pony naar een schurk vindt ik niet slechts een kwestie van moeten wennen. Dan is er wel wat meer aan de hand.
Heb je ook gezien hoe de vorige eigenaresse met hem werkte/omging? Misschien geef je onbewust tegensprekende signalen af (in vergelijking met wat hij gewend is)

Dank je wel voor je eerlijke reactie, ik denk dat je de kern raakt. Maar ik WIL zo graag dat het werkt. Ik wil graag het geduld hebben, omdat ik heb gezien hoe hij was. Van lieve pony naar schurk raakt de kern, zo voel ik het ook, en als er geen andere aanwijsbare redenen zijn, dan denk ik gewoon dat ie mij niet moet. Ik vind hem zo ontzettend leuk, ik wil zo graag dat het werkt en opgeven voelt als falen. Zijn vorige iegenaresse is heel nonchalant en ontweek moeilijke dingen, omdat ze zwanger was en geen risico wilde oopen.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:52

als je hem aan het touw hebt kun je er een stok aanmaken. Dat doen ze bij veulens ook wel eens op die manier kan hij jouw niet bijten.

Het kan ook zijn dat je teveel praat. Keertje belonen is goed en straffen ook. Maar je moet niet voortdurend praten want dan wordt het zo blablablablablabla en dan valt voor hem het verschil tussen beloning en straffen niet meer op.

Dat hij je aanvalt is echt not done. Ik ben helemaal geen voorstander van slaan maar op dat moment als hij niet reageert op een stuk touw dat je hem toewerpt zou je toch met een zweepje misschien duidelijk kunnen maken dat hij afstand moet houden.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:52

Sorry hoor, je roept dat je al meerdere paarden hebt beleerd enzo maar je weet niet hoe je een paard bijten moet afleren?

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 15:53

RosiePosie schreef:
Ik kocht ooit een brave kindermakke A-welshmerrie van 6 jaar oud voor mijn dochtertje van 7.
Achteraf helaas niet braaf, niet kindermak, maar agressief en vals. Trappen, bijten, steigeren, en gericht aanvallen, oren plat, tanden bloot. De hoefsmid weigerde haar te bekappen, want ze was te gevaarlijk. Ik had continue blauwe kneuzingen rond mijn ribben want met borstelen gooide ze zich ineens tegen me aan, en omdat aan mijn andere kant dan de muur zat, deed dat best zeer. Een natte spons? Meteen trappen en bijten.
Ik ben toen met haar aan de slag gegaan aan de hand van de methode van Klaus Hempfling - voornamelijk leidoefeningen. Heb het ruim een half jaar een- of tweemaal dagelijks gedaan, daarna nog af en toe. Dat heeft echt een wereld van verschil gemaakt. Aan de hand is er daarna nooit meer een probleem geweest. Met rijden (voor mijn toen nog jonge dochter) was ze nog wel lastig, gewoon een eigenzinnig paardje dat leiding niet gemakkelijk accepteert.

Deze pony is nu bijna 21 en sindsdien altijd vol vertrouwen geweest en zo kalm als wat bij het hanteren. Staat tijdens het bekappen al jaren aan een los touwtje, loopt gewoon door de tuin als wij daar zitten, borstelen is heerlijk. De tuinslang niet, maar geen protest van haar. Ze vertrouwd erop dat wij haar geen kwaad doen en is uiterst ontspannen.

En daar wil ik dus ook naartoe. Maar ben bang dat ik een pny heb gekocht die mij gewoon niet moet, en dat vind ik dan ook weer sneu voor de pony. Heeft Klaus een moi handboek, misschien kan ik dat bestellen en wat tips uit halen.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 15:53

sjanien schreef:
als je hem aan het touw hebt kun je er een stok aanmaken. Dat doen ze bij veulens ook wel eens op die manier kan hij jouw niet bijten.

Het kan ook zijn dat je teveel praat. Keertje belonen is goed en straffen ook. Maar je moet niet voortdurend praten want dan wordt het zo blablablablablabla en dan valt voor hem het verschil tussen beloning en straffen niet meer op.

Dat hij je aanvalt is echt not done. Ik ben helemaal geen voorstander van slaan maar op dat moment als hij niet reageert op een stuk touw dat je hem toewerpt zou je toch met een zweepje misschien duidelijk kunnen maken dat hij afstand moet houden.

Dank je we voor je reactie!

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:56

Wat je mij enkele post hierboven beschrijft klinkt als een pony die duidelijk probeert de leiding te nemen..
zoals hierboven ook al beschreven is: niet TEVEEL praten.. Dat werkt niet. Heel duidelijke nuances leggen in je stem werkt veel beter.. (boze stem als hij iets fout doet, vrolijk als hij iets goed doet)
Sommige paarden zijn hier sneller klaar mee dan anderen.. Er bestaan wel enkele manieren om je pony duidelijk te maken dat zij onder je horen..
- Pas eten als jij het goed vind (in de natuur eten de leiders eerst)
- Je niet van je plaats laten jagen
- De pony zelf van zijn plaats jagen
- Wanneer hij je bewust pijn doet, zet hem maar eens goed op zijn plaats.. dat doen ze in de natuur ook. Geen enkel paard dat het in zijn hoofd haalt om zomaar de leider te gaan bijten en stampen hoor ;)

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:57

Ik vindt overigens niet dat hij geen genoeg tijd heeft gehad. Dit gedrag hoort gewoon niet maar ik vraag me af of hij dit al niet bij de vorige eigenaar ook heeft gehad. Ik zeg enkel dat hij nu in deze situatie nu hij onhandelbaar is meer tijd nodig zal hebben om weer te worden wt ts wil. Denk dat de pony zijn hele leven heeft kunnen doen wat hij zelf wou. En nu een nieuwe kans heeft en probeert om volledig de baas te worden.
Wij hebben zelf afgelopen jaar ook twee paarden gekocht die mochten wat ze wouden. En in het begin waren we blij als we ze op stal hadden staan. En nu lopen ze aan een los touwtje achter je aan. Maar omdat ze hadden kunnen doen wat ze zelf wouden heeft het even tijd nodig om ze bij te brengen dat ze toch echt moeten gaan doen wat wij willen. En in mijn ogen bereik je dat alleen door ze los in de bak te gooien (zodat ze jouw als hengst van de kudde zien en leider van de kudde). En door altijd slimmer te zijn dan hun. Bijt hij je in je arm dan doe je er een stok aan zodat hij je niet kan bijten op den duur kun je dat allemaal weer afbouwen.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:58

antje_vip schreef:
Sorry hoor, je roept dat je al meerdere paarden hebt beleerd enzo maar je weet niet hoe je een paard bijten moet afleren?

Daar zit een wereld van verschil in en elk paard is weer anders ;)

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 15:59

antje_vip schreef:

Goedemiddag Miss Positivo.

Bijten afleren is niet moeilijk, de meeste paarden bijten namelijk niet uit gemeenheid maar uit ongenoegen of omdat ze niet weten dat dat pijn doet. Dat was ze prima af te leren, bij verschillende dieren op verschillende manieren. Deze pony reageert niet op deze methoden, en er zijn nog wat andere puntjes en ik twijfel daarom over verkoop. Graag wil ik van mede-bokkers advies over wel of niet verkopen en of zij misschien weten wat de oorzaak kan zijn.

Dat je een vraag met een wedervraag beantwoord, getuigt van weinige intelligentie en kennis.

In de paardensport kunnen we veel van elkaar leren, dat is het mooie ervan. De grootste topruiters krijgen nog regelmatig training, want leren is essentieel.

Paarden zijn dieren en hebben derhalve vele verschillende karakters. Dat je 35 paarden hebt kunnen opvoeden, wil niet zeggen dat dat ook lukt bij nummer 36, of 80, of 1003.

Kennis delen en het vragen van hulp of antwoorden getuigt van intelligentie, het afzeiken van andermans hulpvraag van een grote dosis frustratie en arrogantie.

Mocht je daadwerkelijk iets zinnigs kunnen toevoegen, dan heel graag.

EDIT; typfout.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 16:00

eclair98 schreef:
antje_vip schreef:

Daar zit een wereld van verschil in en elk paard is weer anders ;)

_/-\o_ :j

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:02

als de pony iets tegen jou persoonlijk zou hebben, hoe reageert hij dan tegen andere mensen in jouw omgeving, heb je dit al uitgeprobeerd?

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 16:02

kellykeuhh schreef:
Wat je mij enkele post hierboven beschrijft klinkt als een pony die duidelijk probeert de leiding te nemen..
zoals hierboven ook al beschreven is: niet TEVEEL praten.. Dat werkt niet. Heel duidelijke nuances leggen in je stem werkt veel beter.. (boze stem als hij iets fout doet, vrolijk als hij iets goed doet)
Sommige paarden zijn hier sneller klaar mee dan anderen.. Er bestaan wel enkele manieren om je pony duidelijk te maken dat zij onder je horen..
- Pas eten als jij het goed vind (in de natuur eten de leiders eerst)
- Je niet van je plaats laten jagen
- De pony zelf van zijn plaats jagen
- Wanneer hij je bewust pijn doet, zet hem maar eens goed op zijn plaats.. dat doen ze in de natuur ook. Geen enkel paard dat het in zijn hoofd haalt om zomaar de leider te gaan bijten en stampen hoor ;)

Goede tips! Dank daarvoor! Ik ga het met het voeren proberen!
Op zijn plaats zetten, wat bedoel je? Ik vind angst aanjagen namelijk zo hard.
Minder banketstaaf; ook een goede tip!