Onze ruin valt andere ruin in kudde aan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Calypso84

Onze ruin valt andere ruin in kudde aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 13:30

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem en zou hier graag wat advies over willen hebben.

Zal bij het begin beginnen. Onze ruin is dit jaar 11 jaar oud. Hij heeft in de opfok gestaan toen die jong was, heeft 4 eigenaars gehad toen hij bij mij kwam. Super brave jongen, doet geen stap verkeerd!

Maar....
De 'hengst' in de kudde is vorig jaar helaas overleden. Het was een ruin maar iedere kudde heeft een merrie en een 'hengst', vandaar dat ik hem ff de hengst noem. Toen was onze ruin net een paar weken in de kudde. Die hengst hield onze ruin weg bij de kudde, wat normaal kuddegedrag is.

Toen viel die 'hengst' weg en begon onze man zich steeds meer als hengst te gedragen. De merries vonden hem super interessant en hij beschermt nu de kudde van indringers. Het probleem is nu alleen dat hij een andere ruin, die altijd heel onderdanig is, opjaagt. Nee niet verdrijven tot een bepaalde afstand, maar gewoon opjaagt, aanvalt e.d. Oren in de nek, hals gestrekt en schoppen. De andere ruin heeft zelfs al een keer in de broek geplast van angst voor onze ruin toen ze naar binnen gehaald werden. Stonden op een klein betegeld stukje. Arm dier. Is doodsbang voor onze ruin.

Het zijn de enige 2 ruinen in de kudde met 4 merries.
Onze ruin staat daardoor nu apart met 1 of 2 merries naar keuze. Dit gaat goed, zolang hij maar niet in de buurt kan van die andere ruin.

Iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken zonder die andere ruin in gevaar te brengen en dat alleen ik er tijd aan moet besteden? Wil niet teveel beslag leggen op de tijd van de stalhouder of de eigenaresse van die andere ruin.

Hoor het graag!

Zelf had ik het idee, wat heeeel tijdrovend is maar zou niet weten of het werkt. Dacht ze misschien beide in de volle wei te zetten in het voorjaar. Als die van mij gaat misdragen, dan zet ik m als straf in de paddock. Gedraagt hij zich daar krijgt hij als beloning weer de volle wei bij die andere ruin. Gaat hij weer stout doen gaat ie weer terug in de paddock (zonder eten). De vraag is alleen of hij zal doorhebben dat zijn gedrag gelinkt gaat met de straf. Het moet dus DIRECT intreden. En weet nou niet of dit kan. Een aanvallend paard direct uit de wei halen lijkt me wel lastig.... Iemand een beter idee?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:38

Ik zou zelf eens kijken wat er gebeurd als er helemaal geen merries in het spel zijn..
Eerst naast elkaar en als dat goed gaat bij elkaar..

Dus de merries lekker op stal met een flinke portie hooi, zodat ze ook niet gaan roepen :+

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:43

Calypso84 schreef:
Hallo allemaal,Zelf had ik het idee, wat heeeel tijdrovend is maar zou niet weten of het werkt. Dacht ze misschien beide in de volle wei te zetten in het voorjaar. Als die van mij gaat misdragen, dan zet ik m als straf in de paddock. Gedraagt hij zich daar krijgt hij als beloning weer de volle wei bij die andere ruin. Gaat hij weer stout doen gaat ie weer terug in de paddock (zonder eten). De vraag is alleen of hij zal doorhebben dat zijn gedrag gelinkt gaat met de straf. Het moet dus DIRECT intreden. En weet nou niet of dit kan. Een aanvallend paard direct uit de wei halen lijkt me wel lastig.... Iemand een beter idee?

Dat is in elk geval geen oplossing, dat gaat het paard niet snappen en zal hem alleen maar gefrustreerd maken. Of onderneem nog 1 koppelpoging en zet beide ruinen bij elkaar zonder merries in het oog. Of accepteer de situatie en houd ze gescheiden.

Imre

Re: Onze ruin valt andere ruin in kudde aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:47

Ik heb ook zo'n jager. Hij staat bij alleen merries óf alleen met onderdanige ruinen, maar in een gemengde groep met meerdere ruinen gaat hij net zo lang door tot de andere ruin(en) het weiland uit is. Hij is nu 23, ik ga me er niet meer druk om maken en laat hem lekker met zijn vriendinnetje staan. Dan maar splitsen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:47

Sommige ruinen doen dat nou eenmaal. Net zoals je paarden hebt die paarden die kleiner zijn niet met rust laten.

Denk dat je het beste 2 groepen kunt maken, met in elke groep 1 ruin en de helft van de merries. Hier ga je anders niet uit komen ben ik bang.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 14:50

Het is een veel gebruikte methode - straf door ze iets lekkers te ontnemen: Operante conditionering. Het nadeel is dat de meeste mensen vaak te laat zijn, en daar ben ik ook bang voor. (@ Caira, dus je kan zeker gelijk hebben)

Ik wilde eerst kijken of er methodes zijn. Zijn die er niet, dan is de enige oplossing om 2 groepen te houden....

@ Imre en rest, die van mij jaagt hem ook op als de andere merries niet in de buurt zijn. Hij 'lijkt' de andere ruin te haten. Nu weet ik dat paarden geen haat dragen, maar zo lijkt het.....

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:51

tja, ook niet alle mensen kunnen met elkaar overweg. Ik heb er ook eentje die de strijd aan blijft gaan en niet opgeeft. Nou negeert mijn ruin hem compleet en kunnen ze bij elkaar blijven staan omdat mn ruin er geen aandacht besteed aan het haantjesgedrag van de ruin maar zodra het regelmatig knokken word moet ik ze ook uit elkaar gaan halen. Tot nu toe gaat het nog goed dus dan hou ik ze liever bij elkaar.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:53

ik heb ook zo'n ruin.
Inmiddels bijna 25 maar hij kan absoluut niet in een koppel merries en ruinen, hij vecht zich dood.
Hij kan alleen in een wei vol met ruinen óf als enige ruin met alleen maar merries.
Iets anders is niet mogelijk, ik heb van alles geprobeerd maar heb het opgegeven.
Hij staat nu met een jongere ruin van 7 en mijn ezelhengst.

De ezelhengst heeft hij 2 weken lang geprobeerd te vermoorden maar nu is er gewapende vrede.
Met mijn ruintje van 7 gaat het goed.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:54

Calypso84 schreef:
Het is een veel gebruikte methode - straf door ze iets lekkers te ontnemen: Operante conditionering. Het nadeel is dat de meeste mensen vaak te laat zijn, en daar ben ik ook bang voor. (@ Caira, dus je kan zeker gelijk hebben)

Hoe wil je dat in hemelsnaam consequent toepassen? Dan moet er dus permanent iemand aanwezig zijn en ook in staat zijn om meteen in te grijpen.

Er zijn nou eenmaal, echt, ruinen die geen andere ruinen in de buurt van "zijn" merries dulden. Tenzij ze echt genoeg ruimte hebben (meerdere hectares tegelijk beschikbaar) maar feitelijk valt de andere ruin dan buiten de boot en zal alleen moeten leven. Hoe groot is de paddock of wei waar ze op staan?
Laatst bijgewerkt door Koper op 14-01-13 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:55

Mijn paard stond met een groepje merries. Ik kocht een ruin erbij en heb eerst de twee ruinen samen in de paddock gezet om aan elkaar te wennen. Ging na een half uurtje strijd heel gezellig. Samen eten en kroelen. Uiteindelijk beide heren samen in de kudde gezet. Geen succes. De staleigenaar heeft 's avonds laat de dominante uit de kudde gehaald en weer in de paddock gezet, maar hij is dwars door de draden gegaan om mijn nieuwe ruin bij 'zijn' merries weg te trappen. Hij hield pas op toen de nieuwe aan de andere kant van het draad stond. En dat was een groot weiland. Ik heb ze nooit samen in een gemengde groep kunnen houden, wel met z'n tweetjes zonder merries, maar ook dat pas na anderhalf jaar. En nog steeds moet ik zorgen dat mijn oudje (die 'nieuwe' heb ik intussen verkocht) niet naast andere ruinen komt te staan. Hij knokt over het draadje heen ook met zijn buurman, tot de ander opgeeft. Zelf zal hij dat nooit doen, heeft hem al eens een gebroken kaak opgeleverd...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:57

Ik heb ook zo'n paard :)

Met alleen merries gaat het goed, maar ook met alleen 1 ruin erbij. Dus lekker in de grote kudde staan was onmogelijk. Hij is samen met 1 onderdanige ruin apart gezet en dat was een groot succes! Staan nu al jaren samen :j en beide vinden het ontzettend prettig.
Mijn paard hoeft niet continu het gevecht aan te gaan, de ander heeft juist een hele duidelijke leider boven hem staan. Ze eten rustig samen van een bult hooi!

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 16:06

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:09

Enige dat echt werkt is opsplitsen :)

fjordfreak1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:36

mijn fjord doet het ook. Staat al een tijdje samen met de merrie van mijn vriendin en shetlander. Als we ze losgooieni en er komt een andere ruin bij dan mag die niet bij de merrie komen, hij houd het allemaal goed in de gaten en zodra er maar eentje dicht in de buurt komt dan jaagt ie die weg. De shetlander is echter wel een ruin maar die accepteert hij en is ook zijn speelmaatje. In het land gaat het net zo maar hij gaat niet jagen, ze mogen alleen niet in de buurt komen want dan jaagt hij ze wel weg door op ze af te rennen met zijn oren plat in zijn nek.

Staat hij alleen zonder de merrie en komt er een ruin bij dan is het totaal geen probleem en gaat hij daar mee spelen.
Laatst bijgewerkt door fjordfreak1 op 16-01-13 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 13:38

wegjagen van de kudde vind ik nog niet zo'n ramp... maar het opjagen vind ik wel heel erg.. en onveilig. Dit doet ie dus ook als ie alleen staat met de andere ruin.

Nu ben ik afgelopen zondag samen met de ruin (en eigenaresse) een buitenrit gaan maken en dit gaat super goed! Logisch natuurlijk maar toch. Misschien dit vaker doen...
Laatst bijgewerkt door Calypso84 op 16-01-13 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:39

Ik zou zeggen opsplitsen. Wij hebben dit ook gehad op stal. Het heeft er uiteindelijk toe geleid dat de onderdanige ruin door de hekken is gejaagd en daarbij zodanig is het hek is blijven hangen dat hij een diepe vleeswond onder zijn oksel had. Sommige ruinen toleren geen enkele andere ruin, ook niet na bemoeienis van hun baasje.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:40

Calypso84 schreef:
wegjagen van de kudde vind ik nog niet zo'n ramp... maar het opjagen vind ik wel heel erg.. en onveilig.

Verplaats je eens in de eigenaar van de weggejaagde ruin >;)

Ook merries kunnen spuugirritant zijn in een groep. Van die zure wijven. En ook merries hebben soms iets tegen paarden die kleiner zijn. Het geslacht zegt niks over hoe geschikt ze zijn voor in een kleine groep in een beperkte ruimte. Het karakter wel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:50

Calypso84 schreef:
wegjagen van de kudde vind ik nog niet zo'n ramp... maar het opjagen vind ik wel heel erg.. en onveilig. Dit doet ie dus ook als ie alleen staat met de andere ruin.

Nu ben ik afgelopen zondag samen met de ruin (en eigenaresse) een buitenrit gaan maken en dit gaat super goed! Logisch natuurlijk maar toch. Misschien dit vaker doen...

Nee dat helpt niet. Enige dat helpt is opsplitsen; is voor alle paarden wel zo fijn en rustig. Net als voor de eigenaren.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 13:56

vuurneon schreef:
Calypso84 schreef:

Nee dat helpt niet. Enige dat helpt is opsplitsen; is voor alle paarden wel zo fijn en rustig. Net als voor de eigenaren.

:j ben er ook bang voor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:22

Splitsen.....of er valt een slachtoffer, als straks de merries hengstig worden, heb je misschien wel een vet probleem...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:25

Mijn paard stond zelfs niet meer toe dat mensen 'zijn' kudde konden benaderen. Dat was ook heel erg onwenselijk natuurlijk.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:32

Ook ik heb zo'n ruin. Een schat in de hand maar zo beschermend naar zijn merries. Ik heb de andere ruinen ook uit de kudde gehaald en in een land ernaast gezet met een paar merries. Dan bleven ze wel in beeld maar kon hij er niet bij. De meeste gepeste ruin heeft in die tussentijd een innige vriendschap opgebouwd met één van de merries en nu staan ze allemaal bij elkaar en zij beschermt hem. Geen gejaag meer want dan krijgt hij een heel groot probleem met de merrie. In jouw geval zou ik ook de ruin die gepest wordt uit de kudde halen voordat er wat naars gebeurt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:52

Het komt meer voor, ja. Beste oplossing is toch splitsen van de groep. Ofwel de ruinen apart van de merries of beide ruinen "eigen" merries geven in een eigen wei/paddock.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:31

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 16:36

Yep. Bedankt iedereen voor het meedenken!