Te voet naar wedstrijd / afwezigheid prijsuitrijking.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jameyskatje

Te voet naar wedstrijd / afwezigheid prijsuitrijking.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 06:03

Hallo,

Helaas kon ik hier nog geen topic over vinden op bokt, dus vandaar dat ik er zelf één open.

Wie van jullie heeft er ervaring mee om te voet naar wedstrijd te gaan?
Dus niet per trailer, maar gewoon onder het zadel.

Hoeveel km rijden jullie dan gemiddeld of maximaal?
Hoe doen jullie dat met aanmelden?
En hoe werkt het als je niet aanwezig kan zijn bij de prijsuitrijking? Kan je dan je coupon + prijs later die dag nog ophalen?
Melden jullie je met slecht weer af? En tot hoe lang van te voren kan je je nog afmelden?
Benoemen jullie tijdens het inschrijven dat je te voet komt?

Het komt doordat ik met een vervoersprobleem zit, ik wil niet stoppen met de wedstrijden maar ik kan helaas niet vaker dan eens per maand vervoer regelen (en dat gaat al met moeite). Er zijn regelmatig wedstrijden 5 km verderop, nu dacht ik er aan om er onder het zadel naar toe te rijden, mijn pony heeft een prima conditie en is heel makkelijk in de omgang, dus daar maak ik me niet zoveel zorgen over. Wel vraag ik me af of het praktisch te regelen valt, dus daarom ben ik wel geinteresseerd naar ervaringen :D.

Groetjes

Marieke_K

Re: Te voet naar wedstrijd / afwezigheid prijsuitrijking.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 06:41

Jaren gedaan, ging prima. Ik sprak op het wedstrijdterrein met mijn lezer af om jasje etc. Aan te trekken. Er is altijd wel iemand die even je pony kan vasthouden zodat jij je kan aanmelden. Ik ging na afloop altijd eerst terug naar huis en dan later mijn protocol ophalen. Dat vertelde ik vooraf tegen de organisatie. Ik meldde alleen af met sneeuw. Je moest toentertijd een week van te voren afmelden anders was je alsnog je startgeld kwijt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 09:41

Ik ga ook onder de man. Maar ik start alleen outdoorseizoen.
Het is ongeveer 2,5 km rijden. Ik zorg dat ik er op tijd ben (uur/3 kwartier van tevoren) en iemand bij me heb. Dan ga ik me aanmelden, naar de wc, enz. En houdt iemand mijn paard dus vast. Dan op het gemakje de inrijbak in. Als ik vroeg ben dan stap ik gewoon wat langer. Ik rij maximaal een half uur los, hij heeft tenslotte al gelopen. Terug hangt er vanaf wanneer de prijsuitreiking is en wanneer ik moet starten. Als ik tijd heb, breng ik eerst mijn paard thuis. Heb ik de tijd niet, dan wacht ik gewoon en laat hem ondertussen grazen.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 09:52

Ik ga ook altijd onder het zadel naar m'n wedstrijden. Eerst altijd bij 2 maneges in de buurt, beiden op 2,5km afstand, maar tegenwoordig alleen nog maar bij 1.
Ik rij er in een half uurtje heen en zorg dat ik ongeveer half uur/3 kwartier van te voren er ben. Aanmelden doe ik alleen bij de ringmeester en ik ga pas bij halen van m'n protecollen betalen, dit is ook bekend bij die maneges en vinden ze prima. Zo heb ik dus niemand nodig met losrijden enzo.
Ik doe gewoon m'n jasje en alles aan. Eventueel zweetdeken en/of jaa leg ik ergens aan de zijkant als ik ga losrijden. Klein half uurtje van te voren komt m'n voorlezen gewoon naar de manege toe.
En na afloop rij ik altijd eerst naar huis en zadel af en alles, en daarna ga ik m'n protecollen ophalen. Ben vaak wel te laat voor de prijsuitreiking, maar dat komt omdat ik niet als eerste wil starten in een rubriek. Op die manages weten ze dat ik vaak later ben, dus ze bewaren het gewoon voor me.

Dus in overleg met de maneges is veel mogelijk hoor :)
ik vind 5km wel best veel, want je moet ook weer terug. Maar als je pony er op de wedstrijd geen moeite mee heeft prima toch.
Ohja ik rij trouwens in L2. Denk dat dat ook mee speelt. Een B proef is toch wat relaxer dan bv een M proef.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:43

Eén keer eerder gedaan, wedstrijd was ook op 5km afstand. Dat is echt een kippestukje in elk geval, gewoon doen! Paard wilde nog in volle draf vrolijk naar huis, geen probleem :D Ik vond het heerlijk, paard had de spanning al even uit de benen gelopen en vond het ook duidelijk fijner dan met de trailer heen.

Ik had met lezer afgesproken op het terrein zelf, die had ook de stoten etc. bij zich en heeft me aangemeld en betaald. Prijsuitreiking was erg laat, dus toen was ik al weer terug van paard terugbrengen. Anders had in van te voren wel aangegeven dat ik protocol etc. later zou komen ophalen denk ik.

Bij slecht weer meld ik me sowieso gewoon af (ook met de trailer, sneeuw en ijs is dan ook geen doen). Desnoods de dag zelf nog, dan maak ik het verschuldigde startgeld gewoon over.

In maart in de planning om naar een wedstrijd op 8 km afstand onder het zadel heen te gaan (L1, 2 proeven). Wel mits paard dan normaal in training staat en het weer meezit. Ik pas het losrijden daar wel op aan, in de losrijring zul je mij maar een minuutje of 10 zien puur om even de hulpen weer wat aan te scherpen na het kabouters kiek'n op de weg.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:05

Ik deed het vroeger ook, wedstrijden waren 10 km. Deed m'n pony dan aan de hand met zadel op, ik op de fiets. Startte ook met slecht weer, maar niet in de winter.
Ik had wel altijd iemand bij me, dus ik kon gewoon even weg om aan te melden en coupons op te halen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 01:56

Tof om te lezen dat meerdere het doen!
Bedankt voor jullie reacties!

Ik begon een beetje huiverig te worden over de afstand na het lezen van de eerste reacties (zo'n 2,5 km afstand), maar als Vientje zegt dat het wel te doen is dan wil ik het wel proberen. Lijkt me wel een voordeel met het in- en uitstappen en het is wellicht een stuk minder stressvol dan een trailer.

Ik ga as weekend de afstand eens per fiets of scooter rijden, even kritisch kijken naar de route.
Dan probeer ik inderdaad af te spreken met 'een groom' die mij hier en daar wat kan helpen (lezen, pony vasthouden etc). En doe ik voor onderweg gewoon een zweetdeken over het zadel.

Nog 1 gekke vraag, als je een prijsje wint zoals een beker of cadeaubon ofzo, bewaren ze die dan ook voor je? (Stel dat ik eerst mijn paard terug naar stal breng en een uurtje later mijn coupons kom ophalen). Want ik vind het altijd wel leuk om die prijsjes te hebben hihi :P

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 02:04

Ik heb het ook een aantal keer gedaan. Vond het wel een gedoe als je dan alleen bent (even naar de wc e.d) en waar laat je je rugzak of waardevolle dingen als je aan het rijden bent. De proeven reed ik standaard uit mijn hoofd.
Kwa afstand vond ik alles tot een half uurtje rijden nog net te doen.
Voor mijn les moest ik ook een half uur rijden, dan 50min les (Z niveau) en 45 min terug stappen.
Daarna ging mijn paard wel accuut een half uurtje plat in het stro liggen snurken, maar ze heeft er niets aan overgehouden behalve een goede conditie.
Als je meldt dat je te paard bent en daarom niet bij de uitrijking bent doet niemand daar moeilijk over.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 02:10

Ik heb nog niet vaak een paard horen snurken ;)..

Heel vroeger ook weleens gedaan, 3 kwartier in stap/draf. Wel met 2en, beide te paard. Incl viaduct etc. Tsjah vieze voetjes met m'n schimmel, maar mooi los gereden..

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 02:24

Ja opzich is 45 min uitstappen juist wel heel fijn, op de terug weg kan ik er ook lekker naast lopen en dan kan ze direct op stal als we terug zijn.

haha ja ik heb dus ook een schimmel en wil zo veel mogelijk in de berm rijden omdat ik liever geen ijzers wil. Dus op de modder moet ik wat bedenken :P.
Hoeveel km reed jij? Want ik denk dat ik over 5 km ook wel zo'n 3 kwartier zal doen.

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 02:44

5 km is echt helemaal geen probleem hoor :). Ik woonde 4,4 km (heb het net even bekeken) van de manege af en we reden wekelijks heen, uur les en weer terug. Als we daar wedstrijden hadden reden we vaak ook heen en terug. Het is natuurlijk wat vervelender als het winter is en koud/donker/nat, maar zelfs dan reden we vaak nog zelf. Trainingsbroek over je witte broek aan en gaan. We namen gewoon een halster met een touw mee, er is eigenlijk altijd wel een plekje waar je even je paard kunt neerzetten. Ik bleef dan ook meestal tot na de prijsuitreiking en dan weer lekker naar huis stappen. Je paard is meteen goed losgereden én uitgestapt!
Als je ook nog stukjes draaft is 5 km trouwens makkelijk in een half uurtje te doen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 05:06

Bedankt! Ja ze zal vast lekker warm zijn als ik aan kom, zodat ik nog maar heel eventjes hoef los te rijden, puur om even de hulpen te checken en het uitstappen onderweg naar huis is alleen maar een voordeel.

Ik heb me gewoon ingeschreven voor 2 wedstrijden, ik ga het gewoon proberen :D en heb ook even naar de organisatie gemaild dat ik te voet kom.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:33

jameyskatje schreef:
Tof om te lezen dat meerdere het doen!
Bedankt voor jullie reacties!

Ik begon een beetje huiverig te worden over de afstand na het lezen van de eerste reacties (zo'n 2,5 km afstand), maar als Vientje zegt dat het wel te doen is dan wil ik het wel proberen. Lijkt me wel een voordeel met het in- en uitstappen en het is wellicht een stuk minder stressvol dan een trailer.

Ik ga as weekend de afstand eens per fiets of scooter rijden, even kritisch kijken naar de route.
Dan probeer ik inderdaad af te spreken met 'een groom' die mij hier en daar wat kan helpen (lezen, pony vasthouden etc). En doe ik voor onderweg gewoon een zweetdeken over het zadel.

Nog 1 gekke vraag, als je een prijsje wint zoals een beker of cadeaubon ofzo, bewaren ze die dan ook voor je? (Stel dat ik eerst mijn paard terug naar stal breng en een uurtje later mijn coupons kom ophalen). Want ik vind het altijd wel leuk om die prijsjes te hebben hihi :P

Qua afstand is ook maar net wat je gewend bent denk ik en hoe de route loopt! Ik moet bijvoorbeeld 2,5km geheel over het asfalt, zonder mogelijkheid in de berm te rijden.

Ik neem trouwens alleen m'n proevenboekje mee, paspoort en geld neemt m'n moeder mee als ze komt kijken.

Ohja officieel (weet bijna zeker dat ik dat eens gelezen heb) hoeven ze de prijzen niet voor je te bewaren als je niet bij de uitreiking bent! Maar bij die manege waar ik start, doen ze dat gelukkig wel. Maar dat kan je dus beter even aan betreffende stal vragen!

Ja en indd zweetdeken mee, ook voor het geval de wedstrijd uit loopt en je langer moet wachten!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:38

Wij doen het ook vaak :-)

Of met groom mee (die dan handig wat spullen in de auto heeft, paard even kan vasthouden, dat soort werk), maar ik ben ook weleens alleen zonder groom geweest. Dat was wel in de zomer dus geen gedoe met dekens enzo.

Afhankelijk van wanneer de prijsuitreiking is brengen we de paarden alvast naar huis of blijven wachten. Of een van ons blijft wachten en de ander brengt het paard naar huis :-)

De paarden vinden het prima, staan op wedstrijdlocatie lekker om zich heen te kijken, krijgen na afloop een emmer worteltjes.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:43

Ik deed het ook op de oude stal. Rugzakje mee en als mijn lieve grooms er nog niet waren als ik aankwam was er altijd wel iemand die mijn paard wilde vasthouden zodat ik me kon aanmelden. De prijsuitreiking was altijd best snel daar dus bleef ik vaak even hangen omdat ik mijn punten graag wilde weten.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:12

Rugzakje mee inderdaad :j

Ik ben 1 keer in mn eentje gegaan, zonder grooms, en toen was het helemaal geen probleem :-) . Rugzakje mee, voordat ik het wist waren er allemaal aardige meisjes die best wel even paard wilden vasthouden (paard deed ook haar uiterste best haar allerliefste blik op te zetten). Lekker kunnen rijden, even wachten op de prijsuitreiking en weer naar huis :-)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:25

Bij ons op de vereniging doen veel combinaties dat.
Ik als wedstrijd secretariaat probeer daar altijd rekening mee te houden.
In de zin van dat ik deze ruiters altijd zo ver mogelijk voor de prijsuitreiking laat starten zodat het paard thuis kan worden gebracht en ze tijd hebben om terug te komen.
En mocht dat niet kunnen dan hou ik de prijzen wel voor deze combinaties vast.
Dat hoeft niet. Officieel moet je zelf je prijs in ontvangst nemen.
Ik hoef als secretariaat de prijzen niet eens aan iemand anders mee te geven.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:30

Ik deed dat ook altijd :).
Van te voren ging ik me al aanmelden en betalen etc of m'n moeder deed dat. Vervolgens pony halen en onder het zadel erheen. Ik vroeg altijd of ik als eerste mocht starten, zodat ik nog tijd had om hem terug te brengen. Organisatie hield daar gelukkig altijd rekening mee. Ik zorgde er altijd voor dat ik zo'n 20 minuten voor m'n proef aanwezig was (hield wel in de gaten of het niet in liep), zodat pony niet moe de proef in zou hoeven en opgewarmd was hij toch al. Onderweg draafde en galoppeerde ik ook wat, dus was al los gereden. In de losrijbak nog even een paar oefeningen en gaan.

Bij de prijsuitreiking kon ik gelukkig zelf altijd aanwezig zijn. :)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:31

Ik heb het ook veel gedaan! De mensen bij die vereniging kende mij goed en wisten het. Ben wel ooit helemaal zeiknat binnengekomen of onder de modder. Rugzakje op en goed vastbinden en gaan. Ik had wel geluk dat ik door het bos moest. Het was ongeveer 20/30 minuten stappen en draven.

Vond het altijd wel leuk en ik startte gewoon vaak als een van de eerste en mocht hem daarna even in een stal of weilandje zetten tot de prijsuitreiking. Dan zadelde ik hem weer op en reed terug.
Of als het vroeg donker werd, reed ik snel naar huis en kwam ik gewoon terug. Coupons en prijsjes werden altijd bewaard.

Heb wel vaker met paard en al op het terras een drankje staan doen :D

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:41

Ik ga meestal ook onder het zadel en daardoor mis ik altijd de prijsuitreiking maar dat vind ik zelf niet zo erg en zij geloof ik ook niet dus ach.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:44

Wij zijn nog wel 12km heen gegaan voor een endurance wedstrijd :+ in totaal dus zo'n 44 km gedaan. Gaat best, maak je geen zorgen. Tegen dat je er bent heb je een volledig goed in gestapt paard, wanneer je terug bent goed uitgestapt.
Let alleen op de tijd, vertrek altijd te vroeg!

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:50

Ik heb het in het verleden ook vaker gedaan. Ik weet niet precies wat de afstand was, maar ik reed er zo'n 40 min over. Meestal ging een vriendin mee op de fiets ernaast. Op het terrein even aanmelden, naar de wc, jasje aan. Ik reed dan nog maar 15 minuutjes los. Omdat ze al lekker warm was kon ik r meteen oppakken en was ze totaal niet gestresst, wat mijn merrie wel kan hebben als ik met de trailer kwam. Ik meldde het wel altijd, want ik ging er niet een uur van te voren al zijn, dat vond ik iets teveel van het goede voor mijn paard. Na mijn proef was het afhankelijk van hoe lang het duurde voordat de prijsuitreiking was, anders protocollen ophalen en weer naar huis. Ik deed het alleen in het outdoorseizoen met lekker weer ;-) maar heb het wel als positief ervaren!

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:24

ikga er een keer aan mee doen maar dan ben ik wel dik 1 uur onderweg :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 01:59

Hartstikke bedankt voor alle reacties! Ik denk dat ik ga vragen of ik als laatste mag rijden, zodat ik nog op het terrein kan wachten voor de prijsuitreiking en iemand inderdaad even mijn paard kan vasthouden. Want als ik er ongeveer 45 minuten over moet rijden, moet afzadelen en dan weer met de auto terug moet naar de locatie dan ben ik denk ik altijd te laat hihi.

Nou ik heb er wel helemaal zin in gekregen! Zijn toch nog best veel mensen die het zo doen!

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 02:12

Dit heb ik ook al eens bij een oefenwedstrijdje gedaan, was ook 5 km :)

Op de heenweg wat stukjes draf en galop mee gepakt en toen waren we er zo!
Mijn groom was op de wedstrijdlocatie dus ik kon mij aanmelden en dressuuroutfit aan doen etc.. Toen nog ff staan niks doen, want was te vroeg. Daarna kwartiertje los gereden en proefjes in!
Daarna lekker naar huis geracet en gestapt en toen terug gegaan voor de prijsuitreiking.

Ging allemaal prima en pony is geen seconde moe geweest! ;)