Kan iemand mij hier in gewoon Nederlands antwoord op geven?
Alvast bedankt
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Anoniem schreef:b+ is nieuw.
Je hebt nu e, en b+
en met b+ mag je volgens mij een totale combinatie rijden tot 4250 kilo...
en met e mag de oplegger/aanhanger 3500 kilo wegen dus met e mag je zwaardere combinaties rijden dan met b+...
Je moet met alleen b idd kijken naar wat je auto mag trekken, en of jouw trailer met zijn totale maximale massa(dus wat hij MAG wegen)daar onder blijft én dat ze samen onder de 3500 zijn.
Althans, zo is het mij uitgelegd.
Dus als jouw auto 1500 mag trekken, maar jouw toegestane massa van de trailer is 1900, dan stopt het.
Ookal is je trailer zelf maar 600 en je paard ook 600...
Speedster schreef:Anoniem schreef:b+ is nieuw.
Je hebt nu e, en b+
en met b+ mag je volgens mij een totale combinatie rijden tot 4250 kilo...
en met e mag de oplegger/aanhanger 3500 kilo wegen dus met e mag je zwaardere combinaties rijden dan met b+...
Je moet met alleen b idd kijken naar wat je auto mag trekken, en of jouw trailer met zijn totale maximale massa(dus wat hij MAG wegen)daar onder blijft én dat ze samen onder de 3500 zijn.
Althans, zo is het mij uitgelegd.
Dus als jouw auto 1500 mag trekken, maar jouw toegestane massa van de trailer is 1900, dan stopt het.
Ookal is je trailer zelf maar 600 en je paard ook 600...
Het trekgewicht dat op de papieren van de auto staat, heeft weer niet te maken met de MTM van de trailer. Dat gaat over het gewicht dat er daadwerkelijk achter hangt.
Alleen bij het berekenen van die 3500 kg moet je van de MTM uitgaan (van trailer en auto).
Sharonaa_ schreef:Dit haal ik van internet:
Met een B rijbewijs mag u een aanhangwagen/ caravan trekken die beladen niet zwaarder weegt dan het ledig gewicht van de auto. De auto en de aanhangwagen/ caravan mogen samen niet zwaarder wegen dan 3500 kg.
Bijvoorbeeld: een auto weegt 1200 kg, hierachter zit een caravan die leeg 1000 kg weegt. Maar volgens het kentekenbewijs Bedraagt het laadvermogen 500kg, dus een totaalgewicht van 1750 kg. Dit is dus zwaarder dan het ledig gewicht van de auto en is een rijbewijs B niet voldoende.
Precies wat ik dacht. Ik mag nu niet mijn trailer trekken officieel omdat hij voor 2000 kg op kenteken staat. Als ik deze terug laat keuren mag ik met mijn trailer rijden.
cp112 schreef:Als het gewicht van je auto (zoals op kenteken vermeld) samen met het TOTALE gewicht van je trailer (dus niet wat hij weegt leeg, of met je paarden erin, nee, wat je trailer TOTAAL mag wegen, dus ledig gewicht + max te laden gewicht, bij een 2 paards al snel tussen de 2000-2200 kilo) Niet meer is dan 3500 kilo. Mag je het met B rijbewijs trekken.
Dus je auto weggt 1800 kilo 2 paards ga evenuit van 2000 kilo totaal dat ie MAG wegen. Wordt dus 1800 +2000 = 3800. Mag je dus NIET met een B rijbewijs trekken.
Stel, je hebt een lichtere auto, bijv 1300 kilo. 1300 + 2000 = 3300 mag dus wel. TENZIJ je trailer zelf + paard erin niet meer weegt dan je auto trekken mag.
Zo heb ik dus een auto van 1300 kilo, trailer mag 2000 hebben. onder de 3500 kilo dus mag met B. Mijn auto mag 1400 kilo trekken. Mijn trailer weegt 700, paard 600 = total 1300. Dus de auto mag het ook trekken.

cp112 schreef:Zo heb ik dus een auto van 1300 kilo, trailer mag 2000 hebben. onder de 3500 kilo dus mag met B. Mijn auto mag 1400 kilo trekken. Mijn trailer weegt 700, paard 600 = total 1300. Dus de auto mag het ook trekken.
Moratoetje schreef:cp112 schreef:Zo heb ik dus een auto van 1300 kilo, trailer mag 2000 hebben. onder de 3500 kilo dus mag met B. Mijn auto mag 1400 kilo trekken. Mijn trailer weegt 700, paard 600 = total 1300. Dus de auto mag het ook trekken.
Dit gaat niet op, ze kijken namelijk wat een auto op papier mag trekken en wat het te trekken voertuig op papier mag wegen. Niet naar wat hij op dat moment weegt, heel krom eigenlijk. Maar een 2-paards trailer mag je zelden met enkel B-rijbewijs trekken want er zijn bijna geen auto's die onder de 1.500kg blijven die 2.000kg mogen trekken.
Het is het volgende rekensommetje:
leeggewicht auto + max. laadgewicht auto + leeggewicht trailer + max. laadgewicht trailer = kleiner of gelijk aan 3.500kg
Eerst kijken naar of het boven de 3500 uit komt. Daarna of je auto het trekken mag.
Anoniem schreef:cp112 schreef:Als het gewicht van je auto (zoals op kenteken vermeld) samen met het TOTALE gewicht van je trailer (dus niet wat hij weegt leeg, of met je paarden erin, nee, wat je trailer TOTAAL mag wegen, dus ledig gewicht + max te laden gewicht, bij een 2 paards al snel tussen de 2000-2200 kilo) Niet meer is dan 3500 kilo. Mag je het met B rijbewijs trekken.
Dus je auto weggt 1800 kilo 2 paards ga evenuit van 2000 kilo totaal dat ie MAG wegen. Wordt dus 1800 +2000 = 3800. Mag je dus NIET met een B rijbewijs trekken.
Stel, je hebt een lichtere auto, bijv 1300 kilo. 1300 + 2000 = 3300 mag dus wel. TENZIJ je trailer zelf + paard erin niet meer weegt dan je auto trekken mag.
Zo heb ik dus een auto van 1300 kilo, trailer mag 2000 hebben. onder de 3500 kilo dus mag met B. Mijn auto mag 1400 kilo trekken. Mijn trailer weegt 700, paard 600 = total 1300. Dus de auto mag het ook trekken.
we bedoelen volgens mij gewoon hetzelfde hoor...
edit: dus er zijn nu wel meer mogelijkheden om met een B rijbewijs tóch een trailer te mogen trekken.
Moratoetje schreef:Dan hebben ze het mij verkeerd uitgelegd
Ik vind het trouwens een slechte ontwikkeling: komen er nog meer mensen op de weg met een trailer die er niet mee kunnen rijden....lekker veilig allemaal!