Leren rijlaarzen passen nooit :(

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CastaMickey

Leren rijlaarzen passen nooit :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 23:39

Ik ben opzoek naar leren rijlaarzen, of kunstleer.
Maar ik heb vrij dunne kuiten en grote brede voeten. Ik heb maat 39 maar de laarzen zijn vaak te hoog en de kuit is te breed.
Ik heb ook nog eens brede voeten wat het nog even lastig maakt.
Jodhpurs (geen idee hoe je dat schrijft) schoentjes pas ik ook niet, heb de hele Divoza gehad en ook alle paardenwinkels bij mij in de buurt.
Ik wil er ook niet heel veel geld aan kwijt zijn, 100-150 euro is wel een beetje de max.
Als iemand weet waar ik deze kan vinden zou ik dat graag weten!
Alvast bedankt :)

Janine1990

Re: Leren rijlaarzen passen nooit :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 23:41

Misschien kan je op marktplaats een stel vinden dat van een beter merk is, maar tweedehands en goedkoper? Vaak hebben de wat duurdere merken een uitgebreider aantal maten.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 23:45

Tja... leren rijlaarzen kosten gewoon meer dan 150 euro... zeker als je geen standaard voet/kuit maat hebt.. en dus iets moet wat moet worden aangepast.
Heb je je voet/been wel laten opmeten zodat je nu weet naar welke maat je moet zoeken als je tweedehands iets vindt.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 23:46

Dan wil ik ze sowieso passen en dingen in de buurt vind ik eigenlijk niet mooi, of alsnog te duur of de verkoper reageert niet, vind mijn bod te laag etc.
@ Nee heb niet laten meten ik weet alleen dat mijn benen gewoon te kort zijn.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 23:51

Bod te laag als je nieuwe rijlaarzen voor meer dan € 600,- hebt aangeschaft en ze zijn weinig gebruikt en ze zien er nog goed uit... dan zou ik ze ook niet weg doen voor € 100,-

Ik heb vorig jaar zomer voor het eerst leren laarzen gekocht (rij nu 20 jaar en heb 5 jaar eigen paard) Ik heb ook geen standaardmaat... ze moesten smaller en hoger voor de voet... kostte bijna € 500,- ... maar ben er super blij mee... en heel zuinig. ;)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 23:56

Maar ik hoef ook geen laarzen van 600 euro. Is dat dus gewoon de enige keus die ik heb als ik leren laarzen wil die mij passen? Ik heb gewoon geen 500/600 euro en al had ik het wel dat vind ik dat veel te veel geld voor paardrijlaarzen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 23:58

Vaak zijn tweedehands leren laarzen voor 150 euro al een betere investering dan wat jij nu voor nieuwe leren/semi-leren laarzen wilt betalen.

Als ik kijk naar mijn eigen laarzen. Ik heb anderhalf jaar Mondoni Fields (110 euro geloof ik?) gehad, mee gereden. Daarna kocht ik Petrie Olympics (360 euro), die heb ik inmiddels ook anderhalf jaar.
Omdat de ritsen van mijn Petries kapot waren, heb ik voor een keertje met mijn Mondoni's gereden en ik merkte een gigantisch verschil. De zool van de Mondoni's was praktisch doorgesleten, in tegenstelling tot mijn Petries die nog steeds goed zijn. Daarnaast is het leer van Mondoni's van lang zo'n goede kwaliteit niet. :n Of je van zachte of harde laarzen houdt, is natuurlijk persoonlijk, ik heb voorkeur voor harde laarzen. Maar het leer van mijn Petries ziet er nog prachtig uit (geen wonder, is gewoon rundleer), terwijl mijn Mondoni's scheurtjes vertonen. Het leer scheurt niet hoor, het is de coating die er op zit die scheurt. Daarbij is het lang zulk mooi leer niet.
Mijn Mondoni's hebben niet half zo veel te lijden (gehad) als mijn Petries.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 23:59

ZeSteigert schreef:
Maar ik hoef ook geen laarzen van 600 euro. Is dat dus gewoon de enige keus die ik heb als ik leren laarzen wil die mij passen? Ik heb gewoon geen 500/600 euro en al had ik het wel dat vind ik dat veel te veel geld voor paardrijlaarzen.

Als je nu gewoon je benen eens opmeet. Ik neem aan dat je een meetlint hebt.
Kan je op internet eens gaan kijken naar de maat tabellen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 00:00

Tja... je kan moeilijk je been zo vormen dat die een standaardmaat heeft ;)

Ik zou wel even je been op laten meten bij Divoza ofzo gewoon om een idee te hebben wel voet en kuitmaat je hebt... die kunnen je dan ook meteen vertellen of je in een Mondoni of andere goedkoper merk past.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 00:00

Derby kan op maat maken en dan ben je voor een eenvoudig model geen 500 euro kwijt. :)

Maar met 150 euro ga je t niet redden.

Succes

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 00:06

Meer geld kan ik echt niet uitgeven voor laarzen :(
Ik ben nu opzoek naar een meetlint maar die zijn op momenten dat je ze nodig hebt natuurlijk nergens te vinden.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 00:08

Ik heb nog leren laarzen staan (geen idee welke maten) :') die mag je zo meenemen... Waarom leren laarzen? Geef mij maar chaps :+ Met rijden liggen je benen vaak wel stiller, maar verder... (Ok, mooier als je wedstrijden gaat rijden of wat dan ook.. dat geef ik toe...)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 00:11

Mijn benen zijn vanaf mijn hak tot aan knie aan de zijkant ongeveer 37 cm en mijn kuit is op zn dikst 32 cm
@Lianne Het zou wel heel tof zijn als die toevallig zouden passen! Jodphurs (of hoe je het ook schrijft:p) vind ik ook geen probleem maar dat past mij ook niet. Ik heb liever laarzen, maar als er toevallig chaps en schoentjes op mn pad komen die perfect zijn ga ik dat natuurlijk niet laten liggen!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 00:16

Ik weet dat er in Berlicum een bedrijfje moet zitten die ze maat maakte, althans een jaar of 5 geleden. Ik weet niet of ze nog bestaat. Daar had je voor 100 euro maat gemaakte laarzen. Omgeving Waalwijk Kaatsheuvel zitten nog veel schoenmakers. Er is zelfs een schoenmakersmuseum daar. Wie weet hebben die de gouden tip voor je?
Volgens mij zit er bij mij op de vereniging ook iemand die weet zo iemand en die zijn heel schappelijk met de prijs. Zelf heb ik Cavallo laarzen. Bevallen mij erg goed.
En St. Michielsgestel zat ook een heel goede schoenmaker. Die kon laarzen op maat maken. Een beetje vakman kan dat nog.

Lianne: Ik heb zelf jaren met leren laarzen gereden en daarna met chaps, maar ik zweer bij leren laarzen! Ik heb er meer steun aan. Mijn enkels klappen heel makkelijk dubbel. Met chaps kon me dat opbreken, vooral met springles.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 00:21

Heel erg bedankt! Ik denk dat dat ongeveer 30 km van mij vandaan ligt, is wel te doen. Weet je toevallig nog waar dat bedrijf ongeveer zit of hoe het heet?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 00:25

ZeSteigert schreef:
Mijn benen zijn vanaf mijn hak tot aan knie aan de zijkant ongeveer 37 cm en mijn kuit is op zn dikst 32 cm
@Lianne Het zou wel heel tof zijn als die toevallig zouden passen! Jodphurs (of hoe je het ook schrijft:p) vind ik ook geen probleem maar dat past mij ook niet. Ik heb liever laarzen, maar als er toevallig chaps en schoentjes op mn pad komen die perfect zijn ga ik dat natuurlijk niet laten liggen!

Volgens mij zijn mijn laarzen hoger... (ze zijn al wat gezakt gelukkig :s want bij mij kwamen ze dus ook in mijn knieholtes) heb net even gemeten (en nagevraagd) 43 cm hoog.

@idefix; dat geloof ik ook wel, het is "steviger" "minder bewegingsruimte" en ik moet er ook eerlijk bijzeggen dat ik ga rijden en dan buiten nog een stukje zelf loop en dan is het ideaal met chaps en schoenen :D Voor het rijden op zich, snap ik leren laarzen echt wel! Maar vond het zelf toch wel heel anders rijden (Steviger? ehm.. kan het niet echt uitleggen... doordat je enkels "vast" zitten, liggen je benen sneller stil ofzo? Ook al bleek dat meer gevoelsmatig te zijn :')

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 00:31

Is dat met of zonder hak? Ik ben ook maar een beetje ergens gestopt met meten, ik laat ze binnekort wel een keer meten door iemand die er verstand van heeft xd

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 00:33

Gewoon gaan passen in een winkel; dat je de maten weet :') dat werkt misschien nog wel het beste!

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 00:34

En mountain horse laarzen?
Ik heb altijd maat 40 en ook brede voeten maar ik pas daarvan ook in maat 39. Die had ik zelfs liever gehad Maja laat ik nou ook dikke kuiten hebben die moesten echt een maat 40 hebben Hihi.
Ben er heel blij ze zijn tweedehands ook niet heel duur mijn nieuwe waren €225,-.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 00:38

Dat valt best mee qua prijs. Hoelang gaan ze ongeveer mee denk je? Wil natuurlijk niet hebben dat ik na 2 jaar alweer nieuwe moet kopen :p

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 00:53

Nee daar heb je gelijk in, altijd fijn als het langer mee gaat. Dit is mijn eerste nieuwe eigen paar van mountain horse, vroeger met verzorgpaard wel gedeeld meg de eigenaar maar geen idee hoelang zij ze heeft gehad,zaten altijd erg fijn. Maar ik heb ze op aanraden van meerdere paarden vrienden gekocht en die doen er al zeker 2 jaar en langer mee. Worden ook regelmatig gebruikt Waarvan er 1 er zelfs mee door de modder loopt (maakt ze wel altijd schoon hoor). Dus ik heb er eigenlijk alleen maar goede ervaring mee en over gehoord.
Maar als je goed voor je laarzen zorgt en netjes onderhoudt kun je er grotendeels lang van genieten zolang er natuurlijk in de laars geen productie fout zit(dat bedoel ik voor ieder merk)
Moet zeggen dat ik zelf wel denk dat het vooral er aan ligt hoe je er mee omgaat sommige mensen doen jaren met goedkopere laarzen en andere kunnen dat weer alleen met duren laarzen.
En groot pluspunt veel maten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:47

Je moet de hoogte van je been meten op de achterkant van je been vanaf de grond (dus met hak) en tot in je knieholte.

Als dit jouw maten zijn, zou je eens kunnen kijken naar kinderrijlaarzen bij Divoza, Mondoni heeft namelijk ook kindermaten, denk dat je kuit en been dat beter in passen?

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:22

Zijn chaps en jodphurs geen optie dan? :) er zijn vast wel ergens jodphurs te vinden die je wél past. en wss is de kwaliteit van zo'n setje wel beter als van rijlaarzen van 100 euro.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:29

Ik heb vorig jaar bij de EJ nieuwe petries gekocht voor 110, echt mazzel mee gehad ze waren 50% korting :D

Gewoon heel goed zoeken! Probeer anders ook duurdere laarzen aan en als die dan passen weet je waar je 2e hands naar kan zoeken! Als de lengte van je benen ook zo'n probleem is zou ik ook eerder op zoek gaan passende jodphurs, chaps zijn zo gevonden. Hou er wel rekening mee dat leren laarzen nog inzakken dus als t iets aan de lange kant is komt het meestal wel goed (ik had blauwe plekken in mijn knieholtes de 1e paar keer rijden, maar zijn ze ingezakt en zitten ze heerlijk).
Laatst bijgewerkt door jorretje op 11-01-13 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:30

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt