Lastig paard met blessure wat nu ermee te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stippeltje71

Lastig paard met blessure wat nu ermee te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 01:42

Hallo,
Graag zou ik jullie meningen eens willen horen en eventuele mogelijke oplossingen..

Anderhalf jaar geleden een paard gekocht. Gekocht via de handel en achteraf bleek het paard al van hot naar her gesleept ( 5 handelsstallen) voordat hij bij ons belande. De oude eigenaar was er klaar mee geweest. In eerste instatie leek het helemaal leuk, maar het paard was niet te berijden, uit het niets ontplofte deze en lag je er weer naast.

Na een half jaar kreeg het paard op het land een peesblessure. Inmiddels zijn we 7 maanden verder, lijkt de peesblessure niet beter te worden (zat ook al een oude beschadiging op de pees constateerde de dierenarts) en staan we eigenlijk voor en soort van dillema. Hoe nu verder...

Het paard is pas 9 en op stal een superknuffel, en echt heel lief. Maar onder het zadel niet echt betrouwbaar. Daarnaast ook nog eens mega groot, dus best wel imponerend en durft er hier al zowiezo verder niemand op. Aan de hand is het een enorme druktemaker, dus rustig een half jaar verder stappen is eigenlijk ook niet te doen.

Ook al komt die pees mogelijk wel weer goed wat ga je dan doen.

Eerlijk gezegd durf ik er niet op en is zijn berijder er ook al klaar mee. Opnieuw de handel in is voor het paard niet tof. Maar wat dan wel???

little_birdy

Re: Lastig paard met blessure wat nu ermee te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 01:47

tsja het enigste wat ik wil zeggen is verlos hem uit zijn lijden eigenlijk :o

Stippeltje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 01:49

Tja dat is nu dus ook een beetje de enige optie maar kan ik voor mezelf niet echt verkopen. Maar ik weet ook niet wat dan wel, dus vandaar de vraag op mogelijke alternatieven... |(

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 01:56

Je kan hem een poos in het land gooien en de pees na een half jaar nog eens bekijken. Moet je daar wel de ruimte en de middelen voor hebben, anders kan je hem beter op vrijdag naar Nijkerk brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 01:56

En terug de wei op voor een jaar ofzo? Kan de blessure genezen, beest kan z'n energie kwijt en dan verder kijken?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 01:58

Compleet bij het begin beginnen denk ik dan, misschien nog een kans maar alleen als die geneest en verder lekker tot rust laten komen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 02:02

[***] schreef:
En terug de wei op voor een jaar ofzo? Kan de blessure genezen, beest kan z'n energie kwijt en dan verder kijken?

Ja, gewoon de opfok in ofzo.

Stippeltje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 02:03

[***] schreef:

Het is alleen zo'n druktemaker dat die pees dan dus niet beter gaat worden. Bokt meters hoog en springt de meest rare sprongen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 02:05

dan zou je zeggen of hij gaat door zn pijn heen of hij kan het. maar dat gaat wel zn drukte eruit

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 02:06

Stippeltje71 schreef:
[***] schreef:

Het is alleen zo'n druktemaker dat die pees dan dus niet beter gaat worden. Bokt meters hoog en springt de meest rare sprongen.

De meeste peesblessures herstellen door gewoon een jaar op de wei te gooien. Als dat niet meer werkt komt zo'n pees met een half jaar stappen aan de hand en opsluiten in een box ook niet goed.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 02:22

Als je dit paard gekocht hebt uit liefde voor het paard en niet voor de sport, om het even zwart wit te stellen; zeg ik gooi hem een jaar het land op en kijk dan verder.
Daarnaast is het misschien een idee om hem eens te laten onderzoeken door eric laarakker?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 02:25

Oeps, was nog niet klaar.
Dit paard nu doorverkopen of weg geven raad ik je ten zeerste af.
Heel internet staat vol met weggevertjes en niet 100% gezonde paarden.
Je gunt je paard geen leven in de handel...laat hem dan afspuiten of slachten, dat is het meest eerlijk naar hem toe.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 02:38

Ik zou hem een enkeltje Nijkerk geven. Klinkt misschien hard, maar als je er niet meer op durft te rijden als hij hersteld is en hij in de omgang ook de makkelijkste niet is dan moet je eerlijk zijn naar jezelf en het dier. Hij wordt er niet beter van om weer van hot naar her gesleept te worden en jij kan voor de maandelijkse kosten en je eigen plezier een geschikter paard aanschaffen.

Stippeltje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 07:59

Anoeska27 schreef:
Ik zou hem een enkeltje Nijkerk geven. Klinkt misschien hard, maar als je er niet meer op durft te rijden als hij hersteld is en hij in de omgang ook de makkelijkste niet is dan moet je eerlijk zijn naar jezelf en het dier. Hij wordt er niet beter van om weer van hot naar her gesleept te worden en jij kan voor de maandelijkse kosten en je eigen plezier een geschikter paard aanschaffen.

Dat is nu dus ook eigenlijk de optie, maar afmaken is wel heel definitief. Vandaar de vraag misschien ziet iemand anders nog een oplossing naar een betere toekomst.
Die peesblessure heeft hij geen pijn aan maar het wordt wel steeds weer dik en warm na de minste belasting. Los daarvan wil de berijder er niet meer op.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 08:31

M.i zijn er maar twee opties; inderdaad het land opgooien voor een jaar en dan nog eens kijken. Blijkt hij daarmee zijn pees helemaal naar de knoppen te helpen, dan is de beslissing tot dood maken snel genoeg gemaakt.
Menig peesblessure geneest echter door een paard een jaar in de wei te zetten. Goed kans dat het ook voor het paard een psychische ommekeer is. Je da. beweerde dat die pees al eerder problemen veroorzaakte en het paard kan goed het verband leggen Rijden=pijn en zich daarom zo gedragen. Hij kan ook psychisch aardig opknappen van 24/7 buiten (uiteraard met goede verzorging/schuilstal/andere paarden) Maar je moet het ervoor over hebben.

De enige andere optie is de slacht.

Verkoop lijkt mij iig geen optie.

Rozenkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 08:40

Ik vind het persoonlijk een beetje resoluut om hem nu af te laten maken. Dit is natuurlijk wel de meest makkelijke optie. Verkopen zou ik hem niet tenzij er iemand is die het als uitdaging ziet maar het is moeilijk zulke garanties te krijgen. Als het paard al 5 verschillende handelsstallen heeft gehad dan kun je niet verwachten dat hij binnen 7 maanden braaf onder het zadel is. Vertrouwen is hierin denk ik het belangrijkste begrip. Zet m lekker in de buurt op een weide en probeer een aantal keren langs te komen. Al is het maar een borstelbeurd. Begin rustig aan met grondwerk, dit kan al heel simpel zodat de pees niet overbelast wordt. Rustig aan de hand mee lopen valt te trainen in mijn optiek. Waar een echte wil is is een weg.. niemand kan je garanderen hoe die pees hersteld en of hij een ruiter op zijn rug gaat verdragen maar ik denk dat je alles rustig en met veel geduld moet oppakken.

Succes met je beslissing

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 08:45

Toch als je het heel goed bekijkt, hoe lief het paard in de hand ook is,
Dit paard heeft een verleden, en is niet voor niets zo verhandeld geweest.
Dergelijk gedrag kan komen door pijn. Heb je het geld en de tijd om dit paard eens goed te laten doormeten, dwz foto's van hals en rug, en op basis daarvan een beslissing maken of laten revalideren?

Persoonlijk zou ik ook enkeltje Nijkerk doen, de kans is klein dat het allemaal goed komt, buiten die peesblessure om. Of je moet ergens een weitje hebben waar ie zijn dagen kan slijten, of geef hem de eeuwige groene weides.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 08:47

Ik proef een beetje dat de berijder er los van de pees al vanaf wil. Als dat zo is dan snap ik wel dat een jaar lang op de wei zonder dat je er uit weer wat mee gaat en wilt doen een dure oplossing is. Dan zou ik zeggen naar nijkerk ermee, verkopen zou nooit een optie zijn voor mij bij een kreupel paard met gebruiksaanwijzing.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 08:51

indien de mogelijkheid er is ga ik mee met de rest en gooi hem het land op. kan je daarna kijken hoe
het met de pees is en vanaf daar verder kijken.

verkopen zou voor mij geen optie zijn. Paard zal van hand tot hand gaan en lijkt me niet eerlijk naar
het paard toe. Neem dan de harde beslissing en zorg dat hij niet de rest van zijn leven van handelaar naar
handelaar verhuisd.

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 08:55

Sinds juni vorig jaar hebben wij hier een paard op stal staan van iemand anders. Dit paard had een peesblessure en er zat nog een oude peesblessure die nog niet helemaal genezen was paard mocht van de DA min. 1 jaar niets doen en mocht absoluut niet in een stal opgesloten worden moest veel naar buiten en indien dit niet mogelijk was i.v.m het weer in een buitenstal staan met uitloop naar een paddock, dit konden wij het paard bieden we zijn nu inmiddels 7 maanden verder en het been zit er super uit (niet dik, niet warm, paard loopt niet meer kreupel enz enz) juni dit jaar zal er door de DA weer gekeken worden hoe het geneesproces zich heeft ontwikkeld. Ook dit paard was een druktemaker maar nu hij heel veel buiten komt niet meer! Mijn ervaring zoek een plek voor je paard waar de peesblessure goed kan genezen maar neem er echt wel de tijd voor!!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:14

Ik zeg het proberen waard, gewoon lekker naar buiten ermee! En desnoods als hij de eerste dagen buitenkomt een beetje suf maken, dan gaan ze niet helemaal uit hun dak!

Stippeltje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 09:36

Dank jullie allemaal vast voor de antwoorden. De berijder heeft er idd geen zin meer in los van de blessure. Hij is er inmiddels zo vaak vanaf gekletterd en reed inmiddels zelfs al met bodyprotector. Ikzelf durf er ook niet op maar ik heb ook zoiets van zet hem op een landje en we zien wel. Maar dan...wat als hij wel weer goed gaat worden. Verkoop is idd geen optie dat snap ik ook gezien het verleden...lastige beslissing dus.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:48

In dat geval is het 'enkeltje Nijkerk' misschien niet eens zo'n hele gekke oplossing.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:12

Ik vind het altijd heel gemakkelijk om te zeggen dat het paard géén pijn heeft met een pees-blessure...
Ik heb zelf een peesblessure bij de heup/bovenbeen gehad,zal er met bepaalde beweging altijd last van houden,weet nu ook heel goed wat ik NIET mag doen...maar kan je verzekeren dat het mega pijn doet , ZELFS MET MEDICATIE...als ik die verkeerde beweging maak !!!
Het is dus géén constante pijn maar beinvloed mijn doen en laten echt wel !
Waarom zou dit niet voor dit paard hetzelfde kunnen zijn ?
Misschien is het dragend bewegen wel zijn plaaggeest !
Vaak is er méér aan de hand...artrose, wervelproblemen,verrekte banden enz.enz
Ik heb ze ook zo meegemaakt , werd de bovenlijn nagekeken ....bingo !

Vergeet niet wat dit paard ws al heeft moeten doorstaan van koop tot verkoop, dus meerdere malen ,dus langere tijd ...alles uitproberen,vaak vanuit beste wil tot héél hardhandig !
Ik heb zo ook prachtige paarden gezien/geholpen maar óók zien gaan ( terug de handel in of slager , de baas blijft het laatste woord te hebben, zelfs als de da ertegen is/was !!! )
Ze zochten niet naar een oplossing...werd pure machtstrijd !!!

Ik zie heel veel negatief om mij heen, kan het helaas niet altijd veranderen...zou het graag willen...goede paarden die worden gesloopt vanuit onkunde, onwetendheid maar ook wil opleggend/hardheid !

In het land gooien kan inderdaad helpen...maar stilzetten en alléén aan de hand laten stappen soms óók ( soms met medicatie/verdovend ...is afhankelijk van de blessure !

Heb je een filmpje waar hij zichtbaar flipt ?
Is het een kruising van twee types paarden bv fries x ... of arabier x....kackney (tuiger) x ....welsh x ...

Zoek uit of er méér speelt, want dat is ws het geval ( kip en ei effect ! ) , helaas houdt je ,ook al komt het goed wel een paard met een trauma en een gebruiks aanwijzing, hoeft niet persé hoor heb het óók anders meegemaakt !
Dan weet je ook hoe je moet revalideren en anders ,het is héél hard, dat weet ik ...maar dan kreeg hij van mij de eeuwige groene weides , zo'n paard kun en mag je niet terug gooien in de handel !!!
Laatst bijgewerkt door broadway op 10-01-13 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:27

Ik lees trouwens steeds "berijder", bedoel je daarmee bijrijder?
Want jij bent de eigenaresse begrijp ik?