Tips gevraagd ivm inslapen paard op stal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janflicka

Tips gevraagd ivm inslapen paard op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 19:44

Hoi allemaal.

Helaas moet bij ons op stal een paardje inslapen(arabier).
Het moet bij stal gebeuren helaas,omdat door diverse redenen een trailer geen optie is voor haar.
En onze buitenbak een stuk lopen is,wat ze niet gaat redden...haar hoefbeen staat op het punt om door haar zool te komen.
Ellende is alleen dat wij in een woonwijk staan,met een niet al te brede poort naar de stallen,dus betwijfel of daar een trailer of iets kan komen zelfs.
Het idee is om haar op de poetsplaats te laten inslapen...waarna het crematorium haar ophaald...maar ze zal dan toch door de poort (soort lange gang) verplaatst moeten worden.
Iemand tips of adviezen,hoe we dat kunnen doen?
Het is allemaal erg genoeg...maar tevens zitten we dus te denken aan deze practische zaken...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Tips gevraagd ivm inslapen paard op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:49

Ik zou het beestje een flinke dosis pijnstilling geven en haar in laten slapen op de plek waar ze ook opgehaald kan worden. Dekzeiltje eroverheen met flinke stenen om te zorgen dat evt. kinderen er niet onder kunnen kijken.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:50

En gewoon buiten op het erf of een stevige rubber mat?
Dan kan die rubberen mat door een trekker ofzo met paard en al versleept worden...

Sterkte!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:51

Gewoon doen de da laat je pony zacht neervallen na de narcose spuit ;)
Als de bus van het crematorium erbij kan is er verders toch geen probleem met op je eigen terein in laten slapen???

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 20:39

Gypsy schreef:
Ik zou het beestje een flinke dosis pijnstilling geven en haar in laten slapen op de plek waar ze ook opgehaald kan worden. Dekzeiltje eroverheen met flinke stenen om te zorgen dat evt. kinderen er niet onder kunnen kijken.

Dan lopen we het risico dat ze het niet red,en op straat gaat liggen...en wat dan?
Beestje staat al maanden op stalrust en heeft ook nog artrose,dus is helemaal stijf en stram...nog afgezien dat elk moment haar hoefbeen door de zool kan komen?

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 20:41

Crista schreef:
En gewoon buiten op het erf of een stevige rubber mat?
Dan kan die rubberen mat door een trekker ofzo met paard en al versleept worden...

Sterkte!

Het is een stal in een woonwijk,dus veel ruimte is er niet...alleen een poetsplaats...maar om haar naar buiten te krijgen moet ze via een krappe gang/poort...rubberen mat is wel een optie ivm met verslepen...

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 20:43

shilady schreef:
Als de bus van het crematorium erbij kan is er verders toch geen probleem met op je eigen terein in laten slapen???

Heb je het verhaal wel gelezen? We zitten met de ruimte op stal,en zitten midden in een woonwijk.
Ze moet een krappe poort/gang door na overlijden,waar waarschijnlijk geen trailer of iets kan komen.
Normaal zou je denken inslapen in de poort bij de deur...maar dan zit je met veiligheid van dierenarts en eigenaar als ze plots omgaat..

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:48

Als je paard is ingeslapen, zou deze op de zijkant er wel door kunnen? Dan zou je de benen vlak na overlijden langs het lijf kunnen vastbinden (als of ze ligt op de benen)
De enige andere "nare" oplossing die ik zou kunnen verzinnen. Goed onder de pijnstilling laten zetten. Het been waar de zorgen om zijn omhoog binden en paardje op 3 benen naar de handige plek bij jou thuis laten hinken. Daar weer been los maken.

Wat vervelend nieuws eigenlijk, ik wens jullie ook alles sterkte toe voor de dag en de lange tijd erna.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:51

Het crematorium is vaak bereid mee te denken over dit soort situaties, je kan hun hier ook over bellen. (In ieder geval bij SHCN is dit zo)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:53

Dikke spuit morfine en een drukverband om die hoef. Anders morgen even overleggen met de DA voordat je begint. Meer ruimte om te werken is voor iedereen wel zo fijn en veilig.

Sterkte!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:56

Oei das wel een heel erg moeilijke situatie.
Dit paard op 3 benen laten 'lopen' lijkt mij geen succes aangezien het beestje artrose heeft in de andere gewrichten en al een geruime tijd boxrust heeft gehad.
Ik denk toch dat je het paardje dan het best op een plaats kunt zetten waar deze makkelijk kan worden opgehaald.
Desnoods pak je een groot stuk zeil 3x3 meter en leg je daar een laag stro op, zodat als het paard richtig de grond gaat het zacht terecht komt.
En door het zeil kunnen ze het diertje makkelijk in het voertuig leggen. Het overgebleven stro kun je dan in een andere stal doen eventueel.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:56

He bah, wat een nare situatie...

Op mijn werk is het ook eens voorgekomen dat een paard met hersentrauma de stal niet meer uit kon, die is in de stal al gaan liggen terwijl de dierenarts nog onderweg was. Deze is toen in haar stal ingeslapen. Het geluk was dat deze stal direct naast de buitendeur was, maar het paard moest dus nog wel naderhand de stal uit. Dat is gedaan door haar te slepen met de tractor + een paar mensen. Dat is een vreselijk gezicht en niet leuk om te doen, maar als het de enige manier is dan heb je weinig keuze. Vergis je niet in het gewicht van een dood paard...

En los van al dat praktische, heel veel sterkte.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:01

Inderdaad een groot probleem. In een woonwijk is het wellicht niet mogelijk haar zo neer te leggen dat dit mag vanwege allerlei redenen. En zullen ze je paard wellicht elders op moeten halen wat dus inhoud ook elders in laten slapen. Wellicht kun je nu het beste met de DA overleggen en zal het paard flink onder de medicatie naar een locatie waar eea praktischer is vervoerd moeten worden.
Heel veel sterkte de komende dag(en).

boefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:06

Ten eerste sterkte gewenst met deze situatie!

Hoe ver is "een stuk lopen" naar de buitenbak? Want dat lijkt me toch het handigste.
Ik heb hier een paard gehad met twee van die hoeven. Ze moest nog een tijdje mee omdat ze drachtig was. Voor het speciale beslag moest de dierenarts de hoeven verdoven, anders kon ze ze niet optillen.
Is dat geen optie voor jouw paardje? Verdoving inspuiten in de voet, dat helpt veel beter dan algemene pijnstilling. En dan wandelen naar de buitenbak (of een andere plek die vrij ligt en beter te bereiken is).
Het klinkt heel rot, maar omdat ze dan toch ingeslapen gaat worden, is het "niet erg" dat dan eventueel het hoefbeen doorbreekt. Je zou voor je gaat wandelen de hoef in kunnen tapen, ook de onderkant, als je je daar beter bij voelt.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:10

wat naar!

Een rubberen mat moet wel erg groot zijn, je kunt niet precies richten waar het paardje zal 'vallen'.

Mijn paardje kreeg voor het inslapen een spuit die hem echt enorm verdoofde. Hij slungelde en viel van die eerste spuit eigenlijk al bijna dood neer voor mijn gevoel. Toen hebben we hem slungelend verplaatst naar de schuur waar we hem hebben laten gaan.

Ik kan me voorstellen dat als de arabier deze spuit krijgt, ze zonder veel pijn een stukje naar buiten kan lopen. Ik raad je aan om het buiten te doen, zodat je haar niet de hele stal door hoeft te slepen. Maar t kan natuurlijk zo zijn dat het crematorium dit voor zijn rekening neemt.

Dus even met hun bellen misschien?

Het idee van het landbouwplastic had ik nog niet bedacht. Wellicht kan dat ook voor een klein paardje.

veel sterkte met deze situatie!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:32

janflicka schreef:
shilady schreef:

Heb je het verhaal wel gelezen? We zitten met de ruimte op stal,en zitten midden in een woonwijk.
Ze moet een krappe poort/gang door na overlijden,waar waarschijnlijk geen trailer of iets kan komen.
Normaal zou je denken inslapen in de poort bij de deur...maar dan zit je met veiligheid van dierenarts en eigenaar als ze plots omgaat..

Heb het gelezen ja :j

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:39

Ik ga mee met zwaar verdoven drukverband om haar hoef en naar een handigere plek laten strompelen. Is voor jou veel makkelijker en veel minder moeilijk, omdat je niet hoeft te gaan slepen met het lichaam van je paard. Daarnaast heeft je paard dan de ruimte en mijn ervaring is dat ze dat wel erg op prijs stellen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:42

Slepen gaat vaak het gemakkelijkste zonder iets eronder (anders verplaats je vaak het paard, maar niet de ondergrond). Wel zorgen dat er een auto bij kan met een trekhaak. Het klinkt echt heel vervelend, maar verplaatsen na het overlijden gaat goed dmv een touw aan de benen, en dan langzaam trekken met een auto (touw aan trekhaak verbinden, sleeptouw is lang en sterk genoeg). De ruimte waar een een auto in kan is kleiner dan voor een trailer. Ook kun je het touw langer laten, waardoor verslepen mogelijk is terwijl de auto meters verder staat. Het crematorium heeft veel ervaring met verplaatsen van paarden vanaf "onmogelijke" plekken, en kunnen je ook vast advies geven over wat paardwaardig is, maar ook wat mogelijk is ivm het ophalen. Probeer alvast een overzicht te tekenen, dan kunnen ze op basis daarvan advies geven.

Een DA kan ook het gehele onderbeen verdoven dmv een injectie, zodat er helemaal geen gevoel meer in zit. Misschien is dat een optie? (zie dat het paard ook stijf en stram is, dus ik hoop dat verplaatsen voor het inslapen niet nodig gaat zijn)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 21:50

BlueStar schreef:
Als je paard is ingeslapen, zou deze op de zijkant er wel door kunnen? Dan zou je de benen vlak na overlijden langs het lijf kunnen vastbinden (als of ze ligt op de benen)
De enige andere "nare" oplossing die ik zou kunnen verzinnen. Goed onder de pijnstilling laten zetten. Het been waar de zorgen om zijn omhoog binden en paardje op 3 benen naar de handige plek bij jou thuis laten hinken. Daar weer been los maken.

Wat vervelend nieuws eigenlijk, ik wens jullie ook alles sterkte toe voor de dag en de lange tijd erna.

Ja op de zijkant zou wel kunnen,maar het word zowieso slepen dan.
Benen opbinden gelijk na overlijden dacht mijn man ook al aan...
Onder pijnstilling naar de plek laten hinken is geen optie,de bak waar ze het makkelijkste weg te halen is,is zoveel straten verder...het moet dus echt op stal gebeuren.
Daarbij heeft ze in feite geen enkel goed been...ze is aan vier hoeven bevangen,en allebei haar voorhoeven zijn de hoefbeentjes in feite vrijwel compleet gekanteld...1 nog erger als de ander,maar dat gaat echt niet lukken dus.
Ze kan met vier hoeven op de grond al amper draaien...laat staan dat je er eentje opbind?
Het is gewoon een compleet drama voor zowel eigenaresse als paardje,dus het moet rustig bij stal gebeuren,en dan maar slepen helaas,en dan graag op de beste manier.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 21:53

jorika1986 schreef:
Oei das wel een heel erg moeilijke situatie.
Dit paard op 3 benen laten 'lopen' lijkt mij geen succes aangezien het beestje artrose heeft in de andere gewrichten en al een geruime tijd boxrust heeft gehad.
Ik denk toch dat je het paardje dan het best op een plaats kunt zetten waar deze makkelijk kan worden opgehaald.
Desnoods pak je een groot stuk zeil 3x3 meter en leg je daar een laag stro op, zodat als het paard richtig de grond gaat het zacht terecht komt.
En door het zeil kunnen ze het diertje makkelijk in het voertuig leggen. Het overgebleven stro kun je dan in een andere stal doen eventueel.

Het is inderdaad een heel moeilijke situatie...en wat jij schrijft is ook nog een idee...maar de beste plaats zou zijn bij de deur van de poort...alleen is die ruimte zo krap dat dat volgens mij niet gaat zonder gevaar voor dierenarts en eigenaresse...poetsplaats is dan het meest dichtbij...maar dan moet ze die gang/poort nog door als het gebeurd is.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:53

Je komt er gewoon niet onderuit
jullie zijn bereid om mee te denken en eventueel te helpen met het een en ander en meer kan je niet doen
niet schuldig over voelen er is nou eenmaal niet op elke stal goede mogelijkheid om dieren weg te halen als ze acuut op een bepaalde plek het begeven of ingeslapen moeten worden...

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:54

In dat geval zou ik het crematorium even bellen over wat zij de beste optie vinden. Wie weet dat zij met iets komen waar jij en de rest van bokt nooit aan gedacht hadden. Ze doen dit werk ten slotte iedere dag.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 21:58

boefie schreef:
Ten eerste sterkte gewenst met deze situatie!

Hoe ver is "een stuk lopen" naar de buitenbak? Want dat lijkt me toch het handigste.
Ik heb hier een paard gehad met twee van die hoeven. Ze moest nog een tijdje mee omdat ze drachtig was. Voor het speciale beslag moest de dierenarts de hoeven verdoven, anders kon ze ze niet optillen.
Is dat geen optie voor jouw paardje? Verdoving inspuiten in de voet, dat helpt veel beter dan algemene pijnstilling. En dan wandelen naar de buitenbak (of een andere plek die vrij ligt en beter te bereiken is).
Het klinkt heel rot, maar omdat ze dan toch ingeslapen gaat worden, is het "niet erg" dat dan eventueel het hoefbeen doorbreekt. Je zou voor je gaat wandelen de hoef in kunnen tapen, ook de onderkant, als je je daar beter bij voelt.

Het is niet mijn paardje,maar van mijn stalgenootje...en uiteraard zal die ook wel overleggen met dierenarts en crematorium,daar ben ik niet bang voor. Maar wilde zelf ook even wat tips en adviezen vragen...aangezien stalgenootje nu gewoon dik in het verdriet zit.
Dit paard is aan 4 hoeven bevangen en haar 2 voorhoeven staan op het punt dat het hoefbeen door de zool kan breken..dus dat willen we haar allemaal niet aandoen op haar laatste momenten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:04

Dan 4 onderbenen verdoven? Mijn pony heeft een tijd geleden een stuk ijzerdraad in zijn hoef gehad, en dat moest verwijderd worden. Hiervoor is het hele onderbeen verdoofd. Hij kon gewoon nog op het been staan, en er ook gewoon mee lopen. Ik weet niet of dit ook nog gaat als het om 4 benen tegelijkertijd gaat, maar daar kan een DA vast antwoord op geven. Gezien wat de DA moest doen om het ijzerdraad uit de hoef te verwijderen, weet ik heel zeker dat er echt 0% gevoel meer in zat tijdens de verdoving.

boefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:15

Met twee benen verdoofd gaat het prima, weet ik uit ervaring.