Paard flipt bij scheren hoofd (vnl. de oren), opties?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tweety_be

Paard flipt bij scheren hoofd (vnl. de oren), opties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 00:37

Vandaag werd mijn paard geschoren voor de eerste keer sinds ik haar heb (en dat is al ruim 7 jaar, zij is zelf nu bijna 10 en ik denk ooit 1x geschoren als 2-jarige een paar maand voor ik haar kocht). Ik heb haar geschoren omdat ik nu veel meer train (pas verhuisd naar pensionstal met binnenpiste) en die dikke bontjas is duidelijk niet fijn voor haar. Puur functioneel dus, al moet ik toegeven, het oogt ook verzorgder. Maar daarvoor deed ik het dus niet ;).

Mijn paard was echt super braaf en rustig bij het scheren. De jonge vrouw die haar schoor zei dat ze nog nooit zo een braaf paard gehad heeft bij het scheren en ze heeft er al héél wat geschoren. Zelfs haar benen liet ze gewoon rustig staan, ze viel bijna in slaap... Ook een deel van haar hoofd (kaak) kon probleemloos gedaan worden. Zo mak als een lammetje was ze, ze leek er zelfs bijna van te genieten.

Dan moest haar hoofd volledig geschoren worden en uit voorzorg werd de praam erop gezet (dit tegen mijn gevoel in)... Gedaan met braaf paard, hallo draak :+ Ze schrok plots van alles en op een bepaald moment ging ze zelfs compleet door het LINT. Dit gebeurde bij het proberen scheren van de oren. Nu is mijn paard niet bepaald gevoelig aan de oren ofzo, ik kan er aan trekken, aan friemelen, zelfs IN haar oren poetsen vindt ze heerlijk (ja, echt waar, vreemd paard heb ik ook haha). Al moet ik toegeven, de oren toiletteren vindt ze helemaal niks... Maar scheren ging dus al helemaal niet. We hebben het scheren echt moeten staken, het werd gewoon levensgevaarlijk. Ze liep ons in blinde paniek omver (en normaal heeft ze veel respect voor mijn ruimte), maaide met haar voorbenen, sprong op mijn voet (ziet goed blauw nu), etc. Praam eraf gehaald en paard proberen kalmeren, want dit werkte echt niet.

Ik kan je zeggen, ik kon niet meer met de scheermachine in haar buurt komen nadien :n Zelfs als die uit stond en je kwam dichter bij haar, ging ze door het lint. Ik hoop echt dat dit ooit weer goed komt, maar ik vrees er voor ;( En ze was echt ZO ZO braaf vòòr die rotte praam er op ging. Die praam doe ik echt nooit meer hoor, allé, toch niet bij mijn eigen paard... Bij haar werkte dit dus duidelijk niet.

Nu sta ik dus met een paard met een halfgeschoren hoofd := Ze is nu wel functioneel geschoren (daar waar ze veel zweet), maar dit is ook echt geen zicht hoor. Ik heb geen idee wat ik nu best kan doen om eerlijk te zijn...

Wat zouden jullie doen? Ze werd aan het hoofd geschoren met een gewoon groot scheerapparaat, zou een kleiner apparaat een optie zijn? Alleen heb ik dat zelf niet en weet ik niet goed waar ik die kan vinden en hoe duur ze zijn. Zou ook zonde zijn als ik dat aanschaf en ze helemaal blijft 'flippen'.

Verdoven doe ik liever niet, dan laat ik het wel gewoon zo. Het is echt geen zicht, maar die fluffy oren en onderkaak neem ik er dan maar bij. Hoe ik dat volgend jaar dan moet aanpakken, tja, dat zie ik dan wel ^^

Ik ga morgen kijken hoe ze reageert op het scheerapparaat en proberen wat te desensibiliseren. Hopelijk helpt dat wat en kan ik eventueel die fluffy haren aan de onderkant al weghalen. Die oren, tja, dat moet dan maar zo blijven voorlopig. Mijn arme paard, en ze was nog zo flink ;( *diepe zucht*.
Laatst bijgewerkt door tweety_be op 08-01-13 00:43, in het totaal 1 keer bewerkt

XxDeemsx

Re: Paard flipt bij scheren hoofd (vnl. de oren), opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 00:42

mijn paard is 20 en tjha..... scheren is niet zijn ding, zeker niet bij zijn oren (zijn heilige gedeeltes)
oren zijn voor hem helemaal heilig en we mogen daar niet komen
toch geschoren want het ging niet meer qua zweten.
met een spuitje braaf is alles goed gekomen en hij heeft zich voorbeeldig gedragen :D

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 00:42

Er is bijna geen enkel paard dat zich zonder praam of verdoving laten scheren rondom de oren. Je zou het kunnen proberen met een kleine tondeuse maar ik vrees ervoor. De meeste paarden reageren heel goed op een praam maar sommige helaas niet. Ook werkt het niet meer als het paard al opgefokt is voor je de praam er op zet.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 00:55

blue_sky schreef:
Er is bijna geen enkel paard dat zich zonder praam of verdoving laten scheren rondom de oren. Je zou het kunnen proberen met een kleine tondeuse maar ik vrees ervoor. De meeste paarden reageren heel goed op een praam maar sommige helaas niet. Ook werkt het niet meer als het paard al opgefokt is voor je de praam er op zet.

Ik ben al een paar keer naar een show van arabische volbloeden (en halfbloeden) gaan kijken en er zijn er wel meer die vlak voor ze in de ring komen, nog wat geschoren worden aan het hoofd en de oren. Die worden echt niet verdoofd lijkt me, dan showen ze niet meer :+. Wat me wel opviel is dat het scheerapparaat draadloos en compact was en veel minder geluid maakte... Toch eens navragen met wat ze juist scheren en hoe ze dat doen haha.

Owh, en de praam werd er op gezet toen mijn paard nog heel rustig en mak als een lammetje was. Maar van zodra die praam erop was, is mijn paard veranderd in een draak. Ik durf bijna beweren dat ze juist door de praam door het lint is gegaan...

Mijn paard heeft verder niks problemen bij haar oren, ik mag er echt alles mee doen, ook als ik op haar zit kan ik ze gewoon beetpakken en alle richtingen uit draaien. Na het scheren heb ik haar even los gelaten in de piste, zodat ze haar ei eventueel een beetje kwijt kon en nadien kon ik wel weer gewoon aan haar oren friemelen...

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 01:00

ach wat rot, wat sneu dat het zo heeft af moeten lopen.
Het klinkt mij in de oren alsof er best lang door is gegaan, al nadat het paard gek is gaan doen. Of is dat niet zo? Bij een zó braaf paard zou ik juist extra alert zijn op eventuele grenzen die aangegeven worden.

Dat het er niet uitziet zou mij een tweede zorg zijn, ik denk dat je het heel voorzichtig weer aan moet gaan pakken en op moet bouwen. En vooral niet als eerste dat hoofd bij willen werken...

Ik scheer met een kleine tondeuse een half halsje bij mijn pony, en soms wat erg uitstekend oorhaar in de zomer. Ik heb een pony die het heerlijk vindt, ook de oren geen probleem. Vind het best vreemd om te horen dat het blijkbaar zo 'standaard' is om een praam of verdoving toe te passen, of ligt dat nu aan mij?
Zo'n tondeuse (bv. sectolin 100 of 200) koop je voor een paar tientjes, is kleiner en maakt minder geluid. Voor het opnieuw laten wennen aan scheren misschien helemaal geen gekke optie, voor dat geld. Je moet overigens niet denken dat je met zo'n klein ding een heel paard kan doen, dat duurt uren, en door dik haar komt 'ie niet heen, maar voor kleine stukjes en hoofd/benen zijn ze prima!

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 01:06

Herkenbaar, mijn merrie is een paar weken geleden voor het eerst geschoren, vond het wel spannend, maar toch redelijk stil blijven staan. Alleen, inderdaad haar oren, drama... Kaken geen probleem, boven haar ene oog ook niet, maar bij haar oren en boven haar andere oog flipte ze behoorlijk. Ik denk dat ik vóór de volgende scheerbeurt (misschien pas weer eind dit jaar, vacht blijft nog steeds mooi kort) toch probeer te desensibiliseren met een kleine tondeuse.
Ze vindt het overigens heerlijk als ik met m'n vinger ín haar oor zit te peuren.... raar beest.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 01:35

Bedankt voor de antwoorden :)

@raya00, ik vind het ook echt héél jammer dat het zo is moeten aflopen. Alles ging perfect, tot die praam erop ging. Ik blijf erbij, ik denk echt dat dat de druppel was bij mijn paard. Arm dier :(:) Ik had gewoon naar mijn gevoel moeten luisteren en die zei: geen praam. Spijt komt altijd te laat hè :(

Ik ben zeker niet van plan om gelijk dat hoofd te willen scheren volgende keer. Ik ga eerst de scheermachine dichter brengen en als ze daar niet meer op reageert, eens aanzetten en zo verder gaan... Moet gewoon weer goed komen met veel geduld en letten op de juiste signalen. Al duurt het een heel jaar ;) Alleen voor dat hoofd zal even een andere oplossing moeten gezocht worden, lijkt me. Al is het nu niet echt zo en ramp hoor, het ziet er alleen een beetje komisch uit.

Ik vind trouwens ook dat er snel naar verdoving en praam gegrepen wordt, zeker voor een eerste keer dan. Maar goed, als ik zie hoe mijn paard reageerde op het einde, kan ik best begrijpen dat dit soms nodig is voor de eigen veiligheid. Alleen had het bij mijn paard zover niet mogen komen, helaas :n

@ MarChak, hihi, jij hebt er ook zo 1 die het lekker vindt als je in haar oren kroelt, gekke beesten toch hè?

Ik moet wel zeggen, toen de scheermachine de eerste keer aan ging, knorde en snuifde ze even, maar eens je bezig was, ontspande ze. Ze is wel eens flink geschrokken van iets uit de omgeving (wat is ons de vraag), maar had denk ik helemaal niks met het scheren te maken (ze keek geheel de andere kant op). Verder was ze echt wel rustig. Oren die niet plat gingen (mijn merrie kan er wat van hoor, het is een behoorlijke zuurpruim), geen staartgezwiep, niks gewoon. Zelfs niet op de buik en in de lies, zo braaf was ze. Het enige dat ze eens deed was hinniken naar haar maatje ;) En dan te bedenken dat ze nog maar 2 dagen op deze stal staat en de poetsplaats echt nog superspannend vond gisteren... En nu zo braaf. Oh, wat voel ik me schuldig ;(

Desensibiliseren lijkt me misschien nog het beste :) Al kijk ik zeker uit dat het niet gevaarlijk wordt natuurlijk.

Dilay_Romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:32

Het helpt vaak wel als je zo'n pruim om zijn lip doet
zo worden de enzymen gestopt die stres veroorzaken!
ik moet zelf zeggen ik ben er niet fan van maar beter dan dat hij wonden krijgt(of er gewonden vallen ahaha)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:34

Volgens: Vraag het aan Monty, zou het kunnen helpen de haardroger boven te halen..
Dat maakt ook lawaai, en de meeste paarden houden wel van een warm briesje in hun oren. Zo kan je hem gewoon maken dat er lawaaierige dingen aan z'n oren komen..

Naja, weet ik veel, ik heb het ooit eens gelezen _O-

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:35

Je scheert toch niet je paard zijn oren uit?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:40

Oren uitscheren deed ik nooit, geen enkel paard wil dat oorverdovende lawaai horen. Met een hele lichte tondeuse werd bij ons altijd het hoofd gedaan, geen noemenswaardige problemen. Oren werden gewoon met een schaar gedaan, alleen de uitstekende plukken eraf.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:42

Precies, oren uitscheren is pure dierenkwellerij.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:43

Een grote scheermachine maakt verschrikkelijk veel lawaai, zeker voor de gevoelige paardenoren.
Ik heb vroeger ook heel veel paarden geschoren en heb de hoofden ALTIJD met een kleine tondeuze gedaan.
Reden 1 : Het maakt minder lawaai
Reden 2 : Het is veel handiger op plaatsen zoals boven de ogen en in en rond de oren
Reden 3 : Paarden accepteren over het algemeen veel makkelijker een kleine machine op hun hoofd.

En veel mensen (zelfs mensen die veel paarden scheren) vergeten dat de messen van een grote scheermachine warm tot heet worden, zeker als ze al een heel paardenlijf geschoren hebben. En een lawaaierige machine + hete messen = vragen om miserie.

Ik zou het eens proberen bij je paard met een kleine tondeuze...Misschien dat ze dat wel verdraagt.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:43

ik had een tinker en die moest er al helemaal niks van hebben.scheren zonder verdoving was wachten op een gebroken knie,of been.haalde echt smerig uit naar degene die dat deed.
de volgende poging was met een verdovingsgel.met 2 volle tubes achter haar kiezen en de praam erop was t nog vol uithalen naar de scheerder.
uiteindelijk de dierenarts laten komen.die dacht dat klusje wel te klaren met 1 dosis verdoving op basis van haar gewicht.hij stond even raar te kijken dat ze nog dreigde uit te halen.nog een dosis erin en met praam uiteindelijk kunnen scheren.kortom een drama.

XxDeemsx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:52

mijn paard zijn oren worden sowieso nooit uitgeschoren, maar bij hem is het al een probleem als je erlangs wilt...
maar uitscheren hebben we never gedaan

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:59

ik heb heel wat paarden geschoren en elk paard is gewoon anders. Bij het ene paard werkt een beetje sedatie perfect zodat ze de tweede keer zonder kunnen. Een praam werkt inderdaad niet bij elk paard. Sommige vechten erdoorheen zoals die van jou gedaan heeft. In zo'n geval kan je beter je paard wat sederen. Ik ben geen fan van sedatie als sedalin/sedasan want daar kunnen ze door heen breken. Ze lijken dan suf maar kunnen uit het niets alsnog gekke dingen uithalen. Vraag gewoon aan je dierenarts of ze hem sederen als je perse zijn hoofd wilt doen. Ik doe sowieso nooit het hoofd met een groot apparaat. Altijd met een kleintje en het liefst een draadloze. Dit werkt gewoon het makkelijkst en wekt het minst irritatie op.

Het is zeker niet zo dat elk paard gesedeerd word of met praam word geschoren. Als ik weet dat ze braaf zijn dan hoeft dat mij echt niet, maar ik moet zeggen dat het een hoop scheelt als ze een beetje suf zijn en gewoon doodstil staan dan gaat het allemaal een stuk sneller en is het ook minder vervelend voor het paard.

Als ik jou was zou ik proberen met een klein apparaatje het een beetje toonbaar te maken. maar hem inderdaad niet eindeloos te irriteren. Als je hem zo beetje bij beetje er aan laat wennen zal je zien dat het beter gaat. Mijn eigen paard ging de eerste keer ook helemaal over de zeik met scheren en ik kon al helemaal niet bij neus of oren in de buurt komen. Nu kan ik zn benen, oren en neus zonder problemen scheren en hij vind het nog lekker ook.

Succes

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:02

Ik ben het met Giotto eens,

Mijn ervaring is ook dat de messen gewoon bloedheet zijn aan het einde van het scheren wat paarden als vervelend ervaren, ook de trilling in de buurt van de oren vinden ze erg vervelend. Het is dus niet allen het geluid!!!!!

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 12:21

Nogmaals bedankt voor de antwoorden :D

Eerst even voor alle duidelijk: oren uitscheren wordt NIET gedaan, zou niet weten waarom. Ze vindt het al niks als ik de uitstekende plukken bij de oren probeer af te knippen, laat dan staan dat ik in haar oren zou gaan scheren. Nee, daar begin ik dus niet mee. Het is wel zo dat ik in haar oren kan kroelen en ze zelfs kan borstelen, dat vindt ze héérlijk. Raar paard ook :+
Wel zou ik graag de buitenkant van de oren willen scheren, want nu is het nogal een komisch zicht, een half geschoren oor en geen geschoren oor := :+ Al viel het bij velen niet meteen op zeiden ze.

@Dilay_Romy, heb je wel gelezen wat ik geschreven heb? Praam is dus GEEN optie, ik blijf erbij, volgens mij was dit de druppel bij haar en flipte ze nog het meest daarop.

Verder ben ik wel akkoord dat een grote scheermachine gewoon not done is voor het hoofd. Ding maakt idd immens veel lawaai, trilt enorm en was op het einde van het scheren bloedheet. Helaas heb ik zelf weinig ervaring met scheren (was voor mij de eerste keer), waardoor ik dit dus niet wist. Nu weet ik wel beter, een grote scheermachine komt niet meer in de buurt van mijn paard haar hoofd!

Ik heb gisteren een kleine, draadloze tondeuze gekocht en meteen geïntroduceerd aan mijn paard. Uiteraard op een rustige manier, met zowel verbale beloning als een snoepje op het juiste (!) moment. Ik heb het ook gewoon in haar stal gedaan = rustige en vertrouwde omgeving voor haar. Daarbij heb ik haar niet vastgebonden, maar gewoon het halster omgedaan en halstertouw in de hand gehouden, zodat ze nog weg kon (ik wou niks afdwingen). Begonnen met de machine over haar heen te halen toen deze nog afstond, dat vond ze niks. Maar al gauw kon ik de machine zonder al te veel problemen over haar heen halen, zelfs op haar hoofd. Daarna machine op afstand aangezet, ze sprong bijna de stal uit :+ haha. Ook dit was vrij snel weer okay voor haar en ze begon er aan te snuffelen. Ze vond het wel heel eng als ik de machine dichter bracht, maar uiteindelijk heb ik een klein stukje onderaan de hals en kaak kunnen weghalen (nog lang niet alles) waarbij ze vrij rustig bleef. Op een bepaald moment merkte ik dat ze het echt beu werd en heb ik mijn poging gestaakt, wel machine nog aan laten staan tot ze meer op haar gemak was en ze er weer interesse in toonde en dan ben ik gestopt (positief eindigen). Ik ben nog geen half uur bezig geweest, dus denk wel dat dit bijna een succes te noemen is. Er is geen haast bij, die paar fluffy haren, daar ga ik niet wakker van liggen. Ik hoop gewoon dat ze kan wennen aan de machine en er een positief gevoel aan over houdt. Ik ga het dan ook rustig opbouwen en we zien wel hoe het loopt. No stress!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 14:18

Ik scheer 3 van mijn 4 paarden de oren met een praam op. Wel met een snoerloze, geluidsarme (en dus weinig trillingen) opscheermachine.

Edit: voordat half Bokt weer over mijn heenbuitelt dat ik een mishandelaar ben: ik scheer de oorranden en de buitenkant van de oren. Niet de binnenkant. ;)
Messen regelmatig koelen met Cool Lube. Ik heb er nooit last van dat mijn messen heet worden.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 14:30

blue_sky schreef:

Waarom grijpen zoveel mensen gelijk naar een middel (praam, verdoving.....) zonder goed de OORZAAK aan te pakken!
Je kunt dit probleem prima oplossen door middel van een methode die 'sacking out' heet.
In het kort: je confronteert je paard op een voorzichtige manier met iets engs, zonder hem over zijn grens heen te werken.
Pas op het moment dat je paard zich ontspant, haal je het 'enge' weg. Dat is zijn beloning.
Herhalen en het resultaat = een bomproef paard.

Dit is natuurlijk heel kort door de bocht en je moet echt even leren wat de juiste timing is.
Maar geloof me dat je hiermee heeeeeeeeeel veel schrikgedrag van je paard kunt oplossen.

Overigens ben ik hiermee pas in aanraking gekomen toen ik overstapte naar western.
Toen ik nog dressuur reed heb ik hier nooit van gehoord.

Handige site met uitleg: http://ultimatehorsesite.com/info/sackingout.html

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 14:35

Rumpleteaser schreef:
blue_sky schreef:

Waarom grijpen zoveel mensen gelijk naar een middel (praam, verdoving.....) zonder goed de OORZAAK aan te pakken!
Je kunt dit probleem prima oplossen door middel van een methode die 'sacking out' heet.
In het kort: je confronteert je paard op een voorzichtige manier met iets engs, zonder hem over zijn grens heen te werken.
Pas op het moment dat je paard zich ontspant, haal je het 'enge' weg. Dat is zijn beloning.
Herhalen en het resultaat = een bomproef paard.

Dit is natuurlijk heel kort door de bocht en je moet echt even leren wat de juiste timing is.
Maar geloof me dat je hiermee heeeeeeeeeel veel schrikgedrag van je paard kunt oplossen.

Overigens ben ik hiermee pas in aanraking gekomen toen ik overstapte naar western.
Toen ik nog dressuur reed heb ik hier nooit van gehoord.

Handige site met uitleg: http://ultimatehorsesite.com/info/sackingout.html

Dit is wel iets wat je als eigenaar kan doen met een klein scheermachientje (oefenen), de gedachte is heel goed, alleen kunnen mensen die scheren er niet een hele dag aan hangen om dit te doen.
Maar wel fijn dat je het deelt!
:j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 14:54

Goed bezig geweest Ts, zo gaat het wel goed komen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 14:57

Nee, het is de bedoeling dat je dit ruim van te voren doet :j
Zodat als de scheerder komt, je paard er rustig onder is.

Het is ook niet dat je dit een dag moet doen en dat dan je paard rustig blijft :D
Het zijn korte periodes oefenen (20 - 30 minuten max) en dat echt wel een aantal keer.

Mijn 'record': na 5x (verspreid over een week) een steigerend paard parapluproef gekregen vanaf de grond.
Na nog een aantal keer kon ik er met paraplu mee rijden.
Om een indruk van de tijd te geven, als is snelheid natuurlijk nooit het doel :o
En het paard kende mij al, dat heeft zeker wel gescheeld dat het zo snel ging.

Edit: TS: hoe je nu bezig bent klinkt inderdaad goed. Let wel op dat je het apparaat pas weghaalt als ze ontspannen is.
Als je het te vroeg weg haalt, beloon je haar namelijk voor haar angst. Succes!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 14:59

Tja.. Mijn paard vindt het vreselijk als haar hoofd geschoren wordt.
Die sla ik dus over. Ze is al zo braaf met alles, dat ene ding ga ik niet
forceren :n

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:01

Eponastable schreef:
Dit is wel iets wat je als eigenaar kan doen met een klein scheermachientje (oefenen), de gedachte is heel goed, alleen kunnen mensen die scheren er niet een hele dag aan hangen om dit te doen.
Maar wel fijn dat je het deelt!
:j

Paard netjes opvoeden en trainen op dit soort dingen voordat de prof er bij komt is de taak van de eigenaar. Net zo goed als voetjes geven bij de smid, etc.