tijdens longeren kaarsrecht omhoog?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Castello91

tijdens longeren kaarsrecht omhoog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 23:11

Sinds kort help ik een vriendin van mij met haar jonge merrie omdat deze nogal een karakter heeft en ze hier niet mee om kan gaan.
Het gaat om een 4 (bijna 5) jarige KWPN merrie. Merrie heeft altijd op het land gelopen met paarden van verschillende leeftijden en sinds een maand ben ik ermee bezig deze zadelmak te maken.

Paard pakt het heel goed op en is eigenlijk heel erg braaf als je consequent bent.
Vandaag ging ik haar longeren voordat ik erop ging. Gewoon aan de longe met zadel en hoofdstel. (zadel is nog geen 2 weken geleden aangemeten)
Eerst rechtsom haar makkelijke kant, daarna links om.
Links om ging eerst heel fijn en net toen ik dacht dat ze ontspannen genoeg was voor erop te gaan sprong ze vanuit draf recht omhoog, dit tot 2 keer toe. Vanuit stap of galop deed ze dit niet. Toen ze later weer draafde sprong ze weer omhoog en steigerde zo hoog dat ze viel en schrok en het niet meer gedaan heeft.
Ze schrok nergens van en deed het 3 keer op verschillende plaatsen.
Daarna nog fijn ontspannen op haar gezeten en daarbij zette ze geen stap verkeerd.

Heeft iemand een idee waarom ze dit deed of hoe ik dit moet aanpakken in het vervolg?
Ik heb het voorwaarts opgelost, maar zodra ze galoppeerde deed ze dit niet maar zodra ze weer ontspannen draafde ging ze omhoog. In stap gaf ze ook geen aanstalten tot steigeren.

Merrie zit correct in elkaar en is 4 weken geleden toen ze uit de opfok kwam volledig xray gekeurd incl. hals en rug, dit was allemaal goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:24

Dit kan een plotselinge pijnreactie zijn. Dit lijkt me niet een gedragsprobleem, zo heftig reageren.
Heeft ze de dag ervoor ook gewerkt? Ik bedenk me dit omdat ik een keer met een paard plotseling achterover ben geklapt die spierbevangen was. Ging ook echt vanuit het niets omhoog. Daarmee wil ik zeggen dat het best eens pijn kan zijn.
Het kan ook nog een uiting van spanning zijn, maar omdat je zegt dat ze verder wel ontspannen is lijkt dat me onwaarschijnlijk.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:31

Pak een longeerzweep en sla een paar keer heel hard als hij dat doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:36

Vudress schreef:
Pak een longeerzweep en sla een paar keer heel hard als hij dat doet.

Meen je dat serieus?

Vudress

Re: tijdens longeren kaarsrecht omhoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:48

Natuurlijk. Meteen in de kiem smoren.

Een paard dat niet eens een rondje linksom kan lopen aan de longeerlijn is zo kapot dat je beter meteen door kunt rijden naar de slager. Dat was er waarschijnlijk al bij de keuring uitgekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:49

Vudress schreef:
Natuurlijk. Meteen in de kiem smoren.

Een paard dat niet eens een rondje linksom kan lopen aan de longeerlijn is zo kapot dat je beter meteen door kunt rijden naar de slager. Dat was er waarschijnlijk al bij de keuring uitgekomen.

Dat ben ik niet met je eens. Op een foto staan alleen het bottenwerk, wie weet is het een spierkwestie of weet jij veel. Misschien blokkeert TS het paard wel onbewust waardoor hij op de rem gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:51

Wat heeft het dier inmiddels aan werk verricht? Maw: hoe vaak is het nu gelongeerd en gereden?

Castello91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 23:55

Joolien schreef:
Dit kan een plotselinge pijnreactie zijn. Dit lijkt me niet een gedragsprobleem, zo heftig reageren.
Heeft ze de dag ervoor ook gewerkt? Ik bedenk me dit omdat ik een keer met een paard plotseling achterover ben geklapt die spierbevangen was. Ging ook echt vanuit het niets omhoog. Daarmee wil ik zeggen dat het best eens pijn kan zijn.
Het kan ook nog een uiting van spanning zijn, maar omdat je zegt dat ze verder wel ontspannen is lijkt dat me onwaarschijnlijk.

Ik ben eind november met haar begonnen en werk ongeveer 2 a 3x per week met haar, door kerst/griep/nieuwjaar had ik al 1.5 week niks met haar gedaan alleen gister even 10 min aan een hoofdstelletje aan de longe gehad waarbij ze braaf was. Spierbevangen lijkt me niet mogelijk, ik bouw alles heel rustig op en ze werkt minimaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:56

Castello91 schreef:
Joolien schreef:

Ik ben eind november met haar begonnen en werk ongeveer 2 a 3x per week met haar, door kerst/griep/nieuwjaar had ik al 1.5 week niks met haar gedaan alleen gister even 10 min aan een hoofdstelletje aan de longe gehad waarbij ze braaf was. Spierbevangen lijkt me niet mogelijk, ik bouw alles heel rustig op en ze werkt minimaal.

Oh nee dan kan dat niet. Ben je goed bewust van je lichaamstaal en houding tijdens het longeren? Deed ze het met rijden nou ook?

Castello91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 23:58

Sonja schreef:
Wat heeft het dier inmiddels aan werk verricht? Maw: hoe vaak is het nu gelongeerd en gereden?

Paard is ongeveer 10 keer gelongeerd 10 min, daarna ben ik erop gaan hangen en zitten, en echt gereden heb ik haar denk ik nu 6 keer.
Ze werkt 2 a 3 x in de week meestal 5 min aan de longe en erna nog 10 min erop.

Castello91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 23:59

Citaat:
Oh nee dan kan dat niet. Ben je goed bewust van je lichaamstaal en houding tijdens het longeren? Deed ze het met rijden nou ook?

Met rijden is ze doodbraaf al vanaf de eerste keer. Ik heb veel ervaring met jonge dominante paarden daarom dat ik haar ook help dit paard zadelmak te maken.
Ze steigerde ook op haar plek en draaide haar om, dus niet gericht op mij. Verder longeerde ik actief en stond ook niet te dromen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:00

Dat zou in principe niets teveel moeten zijn.
Werk je in een roundpenn?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:02

ze is dus nog maar bezig vanaf november... heb je geprobeert zonder het zadel longeren ( ja, weet is net aangemeten maar het zal maar 5 cm te ver naar achteren liggen.... )
heeft ze geen rug problemen overgehouden hieraan ? aan de val ?
ik had er 1 die dacht dat ze salto's kon springen , voor en achterover gelukkig altijd goed. dit was koppigheid maar zo'n jong beestje doet het meestal met een reden. mischien een trap van een anderpaard gekregen weet jij veel ?

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:02

ik zou niet slaan en ook niet meteen t ergste denken hoor :) had ze gewoon niet toevallig zin om even grappig of gek te doen? je zat er toch nog niet op en ze was ook niet bijgezet toch?

Castello91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 00:04

Sonja schreef:
Dat zou in principe niets teveel moeten zijn.
Werk je in een roundpenn?

Nee gewoon in de buitenpiste met een goede bodem. Ze snapt het longeer werk heel goed, heb haar ook al aan dubbele lijnen gehad en ze is al heel stabiel/evenwichtig voor een jong paard.

Castello91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 00:05

unihorses schreef:
ze is dus nog maar bezig vanaf november... heb je geprobeert zonder het zadel longeren ( ja, weet is net aangemeten maar het zal maar 5 cm te ver naar achteren liggen.... )
heeft ze geen rug problemen overgehouden hieraan ? aan de val ?
ik had er 1 die dacht dat ze salto's kon springen , voor en achterover gelukkig altijd goed. dit was koppigheid maar zo'n jong beestje doet het meestal met een reden. mischien een trap van een anderpaard gekregen weet jij veel ?

Ja de dag ervoor is ze zonder zadel gelongeerd. Maar voordat ik erop ga longeer ik eerst altijd even voor de eerste spanning kwijt te zijn. Heb erna ook gereden op haar en toen was ze doodbraaf. Als t zadel al verkeerd had gelegen met longeren zou ze hier ook op hebben gereageerd toen ik erop zat, neem ik aan?

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:06

Longeer je haar aan het bit?

Castello91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 00:07

deess schreef:
ik zou niet slaan en ook niet meteen t ergste denken hoor :) had ze gewoon niet toevallig zin om even grappig of gek te doen? je zat er toch nog niet op en ze was ook niet bijgezet toch?

Ik heb ook niet geslagen hoor, haar alleen voorwaarts laten galopperen omdat ik de eerste keer ook dacht dat het stalvreugde of weet ik veel was. Maar zodra ze draafde deed ze het weer, en erna nog is. En niet een beetje omhoog maar echt kaarsrecht. Ze was ook niet bijgezet. Denk jij dat het gewoon gek doen was?

Castello91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 00:07

evita_ schreef:
Longeer je haar aan het bit?

Nee met een stukje aan het bit, longeer haar eigenlijk altijd hetzelfde.

evita_

Re: tijdens longeren kaarsrecht omhoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:12

Probeer eens met halster/kaptoom oid te longeren. Ik heb ooit een paard gehad wat inens stijl achterover sloeg. Bleek een kapotte tand te hebben waar het bit tegen aan kwam. Logische reactie op zenuwpijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:14

evita_ schreef:
Probeer eens met halster/kaptoom oid te longeren. Ik heb ooit een paard gehad wat inens stijl achterover sloeg. Bleek een kapotte tand te hebben waar het bit tegen aan kwam. Logische reactie op zenuwpijn.

Zoiets dacht ik ook aan, reactie op het bit :j

Castello91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 00:14

evita_ schreef:

Haar tanden zijn inderdaad nog niet gedaan! Ik heb wel gevoeld op haken maar niet op een kapotte tand inderdaad. Dankje voor de tip had hier niet aan gedacht omdat ze onder het zadel wel heel braaf is en de hand opzoekt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:15

ik hoorde net vanmiddag van de tandarts dat paarden geen last kunnen hebben ven zenuwpijn in de tanden omdat daar simpelweg geen zenuwen zitten. Daarom is bijvijlen en een tandje trekken ook helemaal niet pijnlijk voor paarden.
Hij zei letterlijk 'als er wat afbreekt maakt dat niets uit'

edit: http://www.dentalhorsecare.com/faq.asp
Laatst bijgewerkt door Qimm op 05-01-13 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:16

het klinkt mij als maf doen indd en niet als pijn of staken of gemeen doen :) zoals je verder verteld is ze met rijden heel braaf enzo,dus lijkt het eerder op wat jolig doen en misschien wat uitproberen of grenzen proberen op te zoeken..soms kan er wel bv een wolfskies doorkomen en komt daar een bit tegenaan dan kun je een heftige reactie verwachten -O- maar dan zou je met het rijden dat al helemaal tegen moeten komen.en een zadel dat wel of niet goed ligt kan er volgens mij helemaal zonder dat er iemand op zit niet voor zorgen dat je paard gaat steigeren..of het moet al scheef of los zitten :+

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:16

Castello91 schreef:
Citaat:

Met rijden is ze doodbraaf al vanaf de eerste keer. Ik heb veel ervaring met jonge dominante paarden daarom dat ik haar ook help dit paard zadelmak te maken.
Ze steigerde ook op haar plek en draaide haar om, dus niet gericht op mij. Verder longeerde ik actief en stond ook niet te dromen.

Jeugdige balorigheid? Hoe staat ze gestald in de winter? Komt ze nog buiten en kan ze haar energie kwijt? Of staat ze op een gladde paddock/wei waar ze haar ei niet kwijt kan. Of nog slechter: op stal?
Mijn bijna 4 jarige (ook erg brave merrie) liet ik laatst na een tijdje rust vanwege slechte bak weer eens werken aan de longe, ze raakte zo opgewonden van zichzelf en het feit dat ze weer eens de benen goed kon strekken dat ze ook overeind wilde komen, maar ik was er net op tijd bij en heb haar een heel stuk naar achteren gezet. Ze had wel een touwhalster om dus ik kon haar net op tijd even inwerken op haar neus waardoor ze niet verder omhoog kwam.
Bij een andere merrie die ik had die omhoog kwam om effe uit te testen rende ik als ze omhoog kwam naar haar toe en rammelde keihard en heel irritant aan haar hoofdstel/halster (weet niet meer wat ze omhad) met de longe, met brul erbij, daar was ze zo verbouwereerd door dat ze meteen weer naar beneden kwam. Ik geloof dat ze het daarna nog een keer probeerde en toen was het voorbij.

Ik zou om uit te sluiten dat het aan iets anders ligt dan balorigheid eerst zonder zadel longeren en dan met zadel, en exact hetzelfde van haar vragen. Kijken wat ze doet, dan weet je meer.