Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lara_Silver schreef:Vind het altijd zo een onzin, met pramen in de weer voor iets wat dus écht nutteloos is. Gewoon dat oor dichtknijpen en dan de haren die er uit steken afknippen, net als de pluizen aan de onderkant van de oren. Ziet er dus gewoon net zo netjes uit én haalt de bescherming niet weg. Een praam aanbrengen omdat het paard functioneel geschoren moet worden dat begijp ik, maar vanwege iets puur esthetisch? Zal er nooit aan wennen.
nasertto schreef:Lara_Silver schreef:Vind het altijd zo een onzin, met pramen in de weer voor iets wat dus écht nutteloos is. Gewoon dat oor dichtknijpen en dan de haren die er uit steken afknippen, net als de pluizen aan de onderkant van de oren. Ziet er dus gewoon net zo netjes uit én haalt de bescherming niet weg. Een praam aanbrengen omdat het paard functioneel geschoren moet worden dat begijp ik, maar vanwege iets puur esthetisch? Zal er nooit aan wennen.
Dan mag jij me helpen, want het is niet zo makkelijk bij hem als dat jij suggereert
Lara_Silver schreef:Vind het altijd zo een onzin, met pramen in de weer voor iets wat dus écht nutteloos is. Gewoon dat oor dichtknijpen en dan de haren die er uit steken afknippen, net als de pluizen aan de onderkant van de oren. Ziet er dus gewoon net zo netjes uit én haalt de bescherming niet weg. Een praam aanbrengen omdat het paard functioneel geschoren moet worden dat begijp ik, maar vanwege iets puur esthetisch? Zal er nooit aan wennen.
craiester schreef:paard kort vastzetten vind ik persoonlijk geen goed idee, wat als hij hard met het hoofd gooit dan krijg je dus trauma's. gewoon blijven proberen en als hij braaf is stop je even beloon je hem, als hij zijn hoofd omhoog gooit dan gewoon proberen verder te doen en hem met je stem kalmeren. als het echt niet anders kan kun je de praam gebruiken.
@lara_silver: een praam is geen geweld tuig, het prikkelt juist zenuwen waardoor een paard rustig wordt (komt een bepaalde stof vrij) bij goed gebruik vind een paard het juist fijn om een praam om te krijgen hoor. maar ben wel van mening dat zonder praam beter is, en ook fijner voor jezelf.
marshmellow schreef:Snap niet wat het probleem van een praam is..
Even de praam erop lijkt me voor een paard fijner dan telkens maar die oren vast pakken en maar lief snoepjes erin proppen als hij even braaf is, of steeds maar weer z'n oren vast pakken tot hij het ooit goed gaat vinden.
Dus ik zeg; probeer het is met praam, waarschijnlijk lukt het na een paar keer met praam, ook prima zonder.