Parcours vergeten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Apple_

Parcours vergeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 11:46

Wat kan ik doen als ik in het parcour zit en niet meer weet waar ik heen moet? Is het erg als ik het parcour op mijn hand heb getekend of dat ik een rondje rijd?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:59

Als je een rondje rijdt krijg je 4 strafpunten bij. Maar dat is bij een volte voor een hindernis.
Ik geloof als je echt je weg kwijt bent je uitgebeld wordt. Parcours op je hand tekenen mag niet. Als je gelukt hebt kan je op de grond naar de voetsporen van de vorige kijken. Of hopen dat je het nummertje ziet.

Gewoon zorgen dat je het kent dus. Thuis oefenen op het vanbuiten leren van een aantal zelfverzonnen parcours. Sommige mensen onthouden het door de kleuren van de hindernissen te linken aan nummers ed. Er zijn vele truckjes voor het vanbuiten leren van een parcours. Maar dat zal je zelf moeten uitvinden. Bijvoorbeeld woordjes maken met de eerste letter van de kleur van de hindernis. Ik ken iemand die maakt een rijmpje en elke regel bevat iets wat die hindernis kenmerkt.
Of je kan gewoon een boekje meenemen en na het verkennen van het parcours in je boekje eens tekenen hoe je moet gaan. Dan krijg je er een beter beeld van (boekje mag je natuurlijk op je paard ook niet meenemen).

Edit: en zorgen dat je tijdens je parcours op niet meer te veel dingen van je paard moet letten. Dus goed trainen zodat je enkel nog maar moet sturen en snelheid regelen tijdens je parcours. Dan kan je je meer richten op waar je heen moet ipv juiste galop, stelling, niet te hevig voor de sprong,...
Laatst bijgewerkt door Leen op 04-01-13 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Elles

Re: Parcours vergeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:10

RT-P >> WD-V

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:12

Een rondje telt sowieso al voor een weigering, ongeacht waar de volte gemaakt wordt tussen de hindernissen. Want je gaat dan van je lijn af.

Je moet gewoon heel veel oefenen, parcours lopen, daarna nog in je hoofd met je ogen dicht je parcours doornemen etc.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:18

Geryon schreef:
Een rondje telt sowieso al voor een weigering, ongeacht waar de volte gemaakt wordt tussen de hindernissen. Want je gaat dan van je lijn af.

Je moet gewoon heel veel oefenen, parcours lopen, daarna nog in je hoofd met je ogen dicht je parcours doornemen etc.

Maar als je je eigen gereden lijn niet kruist telt het toch ook niet als volte/weigering? Of ben ik nou gek?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:03

Naar mijn weten moet je gewoon de lijn van het parcours aanhouden en als je een volte maakt heb je een weigering. Maar nu begin ik ook te twijfelen. Trouwens, bij een volte kruis je daarna toch gewoon weer je eigen lijn? Want je komt weer waar je de lijn af bent gegaan.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:13

glenstorm schreef:
Geryon schreef:

Maar als je je eigen gereden lijn niet kruist telt het toch ook niet als volte/weigering? Of ben ik nou gek?

Idd, als je je eigen lijn niet kruist krijg je ook geen strafpunten. Ik heb ook weleens om een hindernis heen gereden (vergeten) en door nog net optijd af te wenden kon ik hem alsnog springen en geen extra strafpunten gehad hoor (alleen voor tijd).

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:15

Over het algemeen zeker in ze B staan de lijnen heel logisch.
Dus geen scherpe wendingen etc etc.
Blijf vooral goed om je heen kijken in het parcour dat helpt ook al veel.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 17:17

Bedankt voor de reacties! Ik hheb net te horen gekregen dat ik elke week op springles mag! Dus dat word ook fijn want dan kan ik lekker oefenen! En als ik het goed uit mijn hoofd leer komt het vast goed!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:18

Dat zal zeker helpen want zo leer je een beetje lijntjes herkennen.
Althans bij mij hielp het wel degelijk!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:21

PercyLeen schreef:
glenstorm schreef:

Idd, als je je eigen lijn niet kruist krijg je ook geen strafpunten. Ik heb ook weleens om een hindernis heen gereden (vergeten) en door nog net optijd af te wenden kon ik hem alsnog springen en geen extra strafpunten gehad hoor (alleen voor tijd).

Maar dat is toch iets heel anders dan een volte? Bij een volte kom je weer op je eigen gereden lijn. Jij hebt gewoon een langere lijn gereden.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 17:22

Ik had al springles maar dan om de week. En vaak ging het dan niet door, dus dan werd het bijna een keer in de drie weken.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:23

Geryon schreef:
Maar dat is toch iets heel anders dan een volte? Bij een volte kom je weer op je eigen gereden lijn. Jij hebt gewoon een langere lijn gereden.

Ach mijn voltes zijn altijd eieren :+ maar ik snap wat je zegt :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:24

PercyLeen schreef:
Geryon schreef:

Ach mijn voltes zijn altijd eieren :+ maar ik snap wat je zegt :j

:')

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:27

Misschien is dit een idee? :')

Afbeelding

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:28

TinekeHorses schreef:

[ Afbeelding ]

_/-\o_

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:25

Een volte is 4 strafpunten. Dan kruis je je lijn. Ook wanneer je de volte om de te springen of net gesprongen hindernis tijd krijg je 4 strafpunten, ook al kruis je je lijn dan niet.

Veel oefenen met parcoursen rijden, dan leer je vanzelf de logische lijnen rijden en kom je meestal de volgende hindernis gewoon tegen. Als je het parcours gelopen hebt kijk dan het parcours een aantal keer over uit verschillende punten in de bak.
Ga geen rare ezelbruggetjes bedenken zoals hier gezegd word, dan ga je meer bezig zijn met de ezelbruggetjes en de nummers van de hindernissen, dan met het parcours en je pony rijden. Probeer gewoon de lijnen van het parcours te onthouden, de route die je moet rijden, want meestal is die vrij logisch.

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:14

En als je stil gaat staan? Krijg je dan strafpunten? Snap dat de tijd dan krap word, maar mag het?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:50

Ja, stilstaan en een pas terug mag niet. Zou je gaan draven of stappen, dan krijg je geen strafpunten, maar je moet dan wel in één lijn door naar de volgende hindernis.
Het makkelijkste is gewoon het parcours goed kennen ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:52

Vriend zei "vaak is het links-rechts-links-rechts" dus als je vorige bocht naar links was, zou de volgende ergens rechts moeten staan. Dat helpt misschien al?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:58

dat zou ik niet doen, want dat gaat niet altijd op. Gewoon goed parcours lopen, de lijnen lopen zoals je ze moet rijden, dus niet de bochten afsnijden. Eventueel 2 of 3 keer lopen en het langs de kant nog een paar keer bekijken tot je het kan dromen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:01

schoentje schreef:
dat zou ik niet doen, want dat gaat niet altijd op. Gewoon goed parcours lopen, de lijnen lopen zoals je ze moet rijden, dus niet de bochten afsnijden. Eventueel 2 of 3 keer lopen en het langs de kant nog een paar keer bekijken tot je het kan dromen.

Dat is wat mijn vriend zei voor de basis-parcours toen ik zei dat ik dat altijd vergat vroeger. :') En in de basis zie ik dat vaak ook wel kloppen eigenlijk... Of dat verder ook zo is weet ik niet :o

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:03

Het probleem is meestal ook niet welke kant je op moet, want meestal is er maar een mogelijkheid, doordat een sprong tegen de kant of naar een hoek toe staat. Het probleem is meestal dat je na die wending keuze hebt uit 2 of 3 sprongen. een parcours bestaat niet uit losse hindernissen, maar uit meerdere sprongen gecombineerd door een rechte of gebroken lijn, gevolgd door een wending. Dat ene keer links, andere keer rechts gaat echt niet op, het kan ook zomaar 3x links of rechts zijn.

kimmiedas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:14

heb ik ook een keer gehad. toen zei mijn instructeur het heel stiekem en toen wist ik het weer

anneoffringa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:20

TinekeHorses schreef:

[ Afbeelding ]

_O-