Hoeveel mest jullie paard/ponie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mamendt

Hoeveel mest jullie paard/ponie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 10:11

Na aanleiding van een koliekgeval bij ons op stal ben ik wat dingen ( voorbodes) in de gaten aan het houden.
Zo ook hoeveel een paard drinkt en mest. Nu heb ik het idee dat de ruin in kwestie erg weinig mest...wat is normaal? Zijn er eigenlijk globale richtlijnen voor? Hoeveel mest jullie paard? Houden jullie dat uberhaupt in de gaten?
Ben benieuwd naar hoeveel andere paarden mesten....

Shirley

Re: Hoeveel mest jullie paard/ponie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 10:18

Ligt natuurlijk ook aan je voedingspatroon, de mijne kunnen de hele dag door eten en mesten dan ook 6 tot 10 keer.

De één verteert zijn voedsel ook beter dan de ander en het kan ook liggen aan het type hooi.

Zou bij verdenking ook kijken naar de hoedanigheid van de mest: bevat de mest veel onverteerd voedsel, is de mest mooi gevormd, ruikt het normaal, is de kleur goed ...

Ja, zoals je ziet, houd ik het ook goed in de gaten :)
De mest is vaak het eerste waaraan je kunt zien dat het van binnen niet helemaal lekker zit !

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 10:28

Ons paard (een fjord, ruin van 15) heeft nu een flinke peesblessure, waardoor 'ie lang op rust moet (enkel 1x de stapmolen en 1x wandelen aan de hand voor een kwartier, dus hij komt er 2x per dag uit :(:))... Hij staat hierdoor ook op schraal; biks is 1/4 + hooi. Merk wel dat er flink minder eh... 'Uitkomt'. :+ Hooi is iig wel heel erg belangrijk om de darmwerking goed op gang te houden. :j Maar het lijkt erop dat de hoeveelheid biks (bij mijn fjord dan) de grootste rol speelt bij de hoeveelheid mest. 's Zomers met al het gras, poept hij ook niet echt aanzienlijk meer (of het verdwijnt toch allemaal in de wei?).
Ik vond vroeger 2 vijgenhopen aan de achter- of zijkant van de stal, en dan nog wat losse plekken... Nu is dat er 1 geworden (blessure).
Weet niet of mijn ervaring wel helemaal representatief is, maar goed, misschien heb je er wat aan. :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 10:31

Veeeeel... Het zijn mischien maar 6 tot 10 hopen, maar het zijn wel gigantische hopen. :Y)
Maar het is ook een fors gebouwd ding, denk dat het daar ook mee te maken heeft.

xmarajacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 11:08

Ligt er net aan. Soms wat meer dan de andere keer. :D

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 11:08

hey wat leuk al die reacties!!!!
ja, de mest ziet er mooi uit...eigenlijk precies goed...wel liggen er maar twee hoopjes smorgens....maar hij staat wel wat schraal in het voer want hij wordt heel snel te dik.....en geen stro meer..dus dat scheelt ook weer aan opname!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 12:30

En hoe lang zit er tussen 's avonds/'s nachts en die twee hoopjes 's morgens ?

Als je een kort nachtje hebt, kan dat best, maar als het over een periode van pak 'm beet 10 / 12 uur uur gaat, is dat toch wel weinig ...

Misschien kun je hem iets van graszaadhooi geven ?
Dat zet niet aan , maar houdt wel de maag en darmen aan het werk, heeeeel belangrijk voor een goede spijsvertering en de algehele gezondheid :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 12:32

Ik mest 1x daags uit. Ik heb dan 1,5 a 2 kruiwagens vol. Het gaat dan om 2 shetten en een welsh.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 13:02

Shirley...hier wordt als laatste om 20.00 uur gevoerd en dan s'morgens weer om 7.00 uur...het is wel een klein iel paardje......hij krijgt vier keer per dag hooi en een keer per dag halve kilo brok....ook staat hij nog twee uur op de wei maar daar haalt hij niet veel uit.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 13:08

Mijn kleine iele paardjes poepen ook als een grote vent :D

Zou hem voor de nacht toch wat meer ruwvoer ter beschikking stellen, 't best een lange tijd en de overige uren van de dag krijgt hij dan toch wel redelijk kort op elkaar eten ...

Hoeveel hooi krijgt hij ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 13:10

Ik haal 4-6 mesthopen uit de stallen per paard per nacht van 20.00-8.00 dus dan zou ik zeggen minimaal 10 hopen per dag

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 13:11

1 kruiwagen per dag voor 2 pony's

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 13:19

wat je erin stopt, komt er ook weer uit :)
Mijn paard legt er globaal 1 per uur neer, mijn pony en ezel veel minder.
Ik mest 2 x per dag uit, 's morgens heb ik 2 kleine kruiwagens vol en eind van de middag 1

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 13:22

Eén per uur :wow:
Daar bond ik die kruiwagen aan vast dan :))

Een ezel heeft inderdaad een veel betere spijsvertering, ik heb er zes en die mesten bij elkaar evenveel als gemiddeld drie pony's, ze halen werkelijk alle bruikbare stoffen uit hun eten !

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 13:25

in mijn schoolboeken staat dat een paard zo'n 15 x poept per dag (gemiddeld)

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 13:32

3 plakken hooi verdeelt over de dag en avond...hij is nu prima op gewicht volgens de da...

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 13:32

Mijn verzorgshetlander die krijgt 3 plakken hooi per dag en 'savonds en 'sochtend een handje biks legt ong. 5 a 6 hopen (:

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 13:35

Het is niet mijn pony, maar mijn bijrijdpony,
en die legt vaak 3 hopen in een periode van 2 uur...
1 in stal en 2 tot 3 tijdens het rijden..schijterd

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:57

Ik weet dat veel stallen hooi beperken tot 2 à 3 plakken per dag, maar eigenlijk zou een paard meer dan dat moeten krijgen, hooi moet bijna onbeperkt aangeboden worden maar toch al zeker minimaal rond de 20kg per dag.
En dan is er nog de musli of de biks.
Een gezond paard mest tussen de 7 à 12 keer per dag, wanneer het er minder dan 6 worden even, in het oog houden want dit kan best wel eens een paar dagen zo blijven maar zou dan weer moeten gaan oplopen naar het normale aantal keren mesten.
Maar idd als je dit gaat tellen dan pas sta je er versteld van hoeveel keren die beesten idd zo mesten per dag, je denkt steeds vanuit het wezen mens, dus 1 à 2 keer per dag maar dit zijn paarden , geen mensen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:00

Wij rekenen 1 kruiwagen per paard per dag en hebben dus navenant ook zo veel kruiwagens ;-)

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 10:19

Ik kom op 6..( dag en nacht samen). hij krijgt 2 dikke plakken verdeeld over vier voerbeurten....en een halve kilo brok.....hij ziet er verder super uit..niet te dik of dun..glanst mooi en voelt zich fit......moet ik dan toch meer voeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:42

2 plakken wat? Een volwassen paard mag zo'n 8-10 kg ruwvoer hebben. Dat zijn gemiddeld 5 dikke plakken hooi.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 11:08

2 plakken hooi, wel dikke plakken maar het gaat om een sober paardje ( fjord kruising)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:33

Is het niet zo dat een paard gemiddeld 1x per 2 uur een hoop plaatst?
Dat zou betekenen dat er over 24 uur zo'n 12 hopen zouden moeten liggen.
Dan is 8-10 wel redelijk normaal. Maar om nou te zeggen dat 5-6 normaal is?
Overigens poept mijn paard 10 grote hopen per dag. Minimaal. Ze staat op onbeperkt hoogwaardig voordroog.
Voorheen op een andere stal waar ze veel minder ruw kregen legde ze nog steeds een hoop of 8 neer. Maar waren de hopen wel veel kleiner!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:44

Die van mij vullen met z'n 2en per dag toch zeker wel een kruiwagen vol.
Kunnen de hele dag rondscharrelen...qua voeding met z'n 2en,5kg hooi en ongeveer 5 plakken stro over 4 voerbeurten verdeeld en 2x p/d een hapje zemelen/pre alpin en vitaminen. :)

Gras vanaf het voorjaar weer,dan verschuift ook het hooi/stro weer.