gediskwalificeerd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zilverkenny

gediskwalificeerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 00:32

Hoi,

Ik heb gister wedstrijd gehad en dat ging helaas niet zo lekker. Mijn paard was steeds aan het steigeren en ze blokkeerde nogal. Dit gebeurde helaas ook in de ring, dus heb ik na een paar rondjes door de ring te rijden afgegroet, omdat ik het toch niet zag zitten om zo een proef te rijden. Maar de jury was het daar niet mee eens en ze heeft me overgehaald toch de proef te rijden. Dat ging natuurlijk voor geen meter en na de proef kwam ze weer naar me toe.
Ze zei dat mijn paard ongehoorzaam is en dat ik een slechte ruiter ben en teveel op de hand rijd en nog veel meer van zulk soort dingen. Ik weet dat dit niet waar is. Mijn paard heeft een neurologisch probleem, waardoor ze soms als ze haar dag niet heeft, de controle over haar spieren enzo kan verliezen. En dan gaat ze dus steigeren omdat ze dan niet meer weet wat ze moet doen.

Het gaat verder niet om het rijtechnische gedeelte van dit verhaal, maar punt is dus dat ik het niet eens was met wat je de jury zei en dat heb ik ook tegen haar gezegd. Toen werd ze boos op mij omdat ik tegen haar in ging. En ze bleef maar beledigende dingen tegen me zeggen en door alle emoties heeft ze me toen aan het huilen gekregen en ik ontplofte een beetje.. heb haar een stom wijf genoemd en ben midden in een zin van haar gewoon weg gegaloppeerd...

Maar nu staat dus op de uitslag bij beide proeven (ik heb de tweede proef niet eens meer gereden) dat ik gediskwalificeerd ben. Ik heb mijn protocol niet, want ik was zo van streek dat ik meteen naar huis ben gereden zonder op de uitslag te wachten.
Alleen ik vraag me af wat dit inhoudt voor mij. Raak ik daarmee een paar winstpunten kwijt? Krijg ik daarvan een slechte naam bij de KNHS?
Want het is echt iets eenmaligs.. niet dat ik altijd ruzie zoek ofzo.

Ik hoop dat iemand antwoord heeft voor mij!

Nayomie

Re: gediskwalificeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 00:38

Ik denk dat ten eerste een excuus van beide kanten wel op zijn plaats is.
Gediskwalifiseerd gaat toch alleen om die wedstrijd?

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 00:54

hoi :) rot allemaal zeg..ik ben ook s gediskwalificeerd en was daardoor de punten van die dag + prijs kwijt, plus 3 verliespunten kreeg ik :(:) als je het er niet mee eens bent kun je alleen maar binnen een half uur na afloop vd prijsuitreiking protest aantekenen. in mij geval was de proef helemaal klaar (netjes gereden, winstpunt in de m1 en eigenlijk 2e prijs) en nadat ik c h e a de rijbaan had verlaten na het groeten stapte ik in de binnenmanege af. mijn paard stond in de manege op stal, er was weinig in en uit rijmogelijkheid en ik dacht ik stap hier af vast, zadel m in de stal af en loop wel buiten met mn paard uit te stappen..erg kinderachtig dus om me te diskwalificeren en later bleek (toen ik de knhs belde na t weekend) dat zij het ook enorm kinderachtig vonden en hooguit uitsluiting nog acceptabel vonden dan eigenlijk..dan had ik geen wp en prijs gehad maar ook geen verliespunten. in jouw geval klinkt het van beide kanten niet echt begripvol of tactvol :o ze heeft je willen straffen voor je gedrag zo te horen en dat lukt haar prima op deze manier..als je paard een of ander probleem heeft dan mag je daar wel een speciaal document ofzo voor meenemen lijkt mij, lijkt me erg moeilijk voor een jury -als ze jou zo ziet worstelen (zo klinkt het namelijk wel -O- )- om te bepalen wat er aan de hand is. en ik moet eerlijk zeggen dat haar commentaar niet mals is, je lijkt toch een heel slechte indruk op haar te hebben gemaakt! en ook al is haar commentaar niet mals ,als je je zo gedraagt erna dan kan ik me echt wel voorstellen dat je het verbruid hebt dan..

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 02:21

Ja, het is zeker rot allemaal. Ik ben de moeder van Zilverkenny en was er ook bij. Ik ken haar ook niet zo, dat ze weerwoord geeft en een grote mond opentrekt. Maar de jury bleef maar hameren op haar rijstijl, dat ze het moest oplossen met voorwaarts rijden, maar in dit geval is dat niet de oplossing. Het paard kon namelijk niet voorwaarts, dat was volgens mij duidelijk te zien. Het was geen geval van een paard wat niet wil maar een paard wat niet kan. Dat hebben we rustig proberen uit te leggen maar de jury wilde daar niks van horen want zij zag er niks aan. Stom natuurlijk om je te laten overhalen toch te starten dan, had ze nooit moeten doen. Maar gedaan is gedaan. Donderdag komt de dierenarts, ik ben benieuwd wat die zegt, er is in mijn beleving duidelijk iets niet in orde. Een brief gaat er nog wel richting de KNHS. Excuses had ik gelijk aangeboden aan de jury. Maar die bleef maar zeggen " zo ga je niet met je paard om" en die snap ik nog steeds niet. We wilden juist stoppen omwille van het paard, maar dat werd niet gewaardeerd.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 02:27

Sorry, maar wat doet een paard met een dergelijk probleem in een wedstrijdring? Buiten dat het voor het paard niet helemaal eerlijk is, lijkt het me ook nogal gevaarlijk voor zowel paard als ruiter....

Frederique22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 02:29

deess schreef:
hoi :) rot allemaal zeg..ik ben ook s gediskwalificeerd en was daardoor de punten van die dag + prijs kwijt, plus 3 verliespunten kreeg ik :(:) als je het er niet mee eens bent kun je alleen maar binnen een half uur na afloop vd prijsuitreiking protest aantekenen. in mij geval was de proef helemaal klaar (netjes gereden, winstpunt in de m1 en eigenlijk 2e prijs) en nadat ik c h e a de rijbaan had verlaten na het groeten stapte ik in de binnenmanege af. mijn paard stond in de manege op stal, er was weinig in en uit rijmogelijkheid en ik dacht ik stap hier af vast, zadel m in de stal af en loop wel buiten met mn paard uit te stappen..erg kinderachtig dus om me te diskwalificeren en later bleek (toen ik de knhs belde na t weekend) dat zij het ook enorm kinderachtig vonden en hooguit uitsluiting nog acceptabel vonden dan eigenlijk..dan had ik geen wp en prijs gehad maar ook geen verliespunten. in jouw geval klinkt het van beide kanten niet echt begripvol of tactvol :o ze heeft je willen straffen voor je gedrag zo te horen en dat lukt haar prima op deze manier..als je paard een of ander probleem heeft dan mag je daar wel een speciaal document ofzo voor meenemen lijkt mij, lijkt me erg moeilijk voor een jury -als ze jou zo ziet worstelen (zo klinkt het namelijk wel -O- )- om te bepalen wat er aan de hand is. en ik moet eerlijk zeggen dat haar commentaar niet mals is, je lijkt toch een heel slechte indruk op haar te hebben gemaakt! en ook al is haar commentaar niet mals ,als je je zo gedraagt erna dan kan ik me echt wel voorstellen dat je het verbruid hebt dan..

Huh maar waarom was je dan gediskwalificeerd? Omdat je je paard op een verkeerde plaats uitstapte?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 07:48

zilverkenny schreef:
Alleen ik vraag me af wat dit inhoudt voor mij. Raak ik daarmee een paar winstpunten kwijt? Krijg ik daarvan een slechte naam bij de KNHS?

Evt. gewonnen prijzen van die wedstrijd teruggeven en idd 2 verliespunten (ik weet even niet of ze dat dan ook per proef rekenen, zodat je er 4 hebt, of dat het over de wedstrijddag is en dat je er 2 hebt).
Los van je diskwalificatie kan de jury ook een klacht indienen bij de KNHS en dan kun je aanvullend nog een boete krijgen en-of een startverbod voor een bepaalde tijd.

Hopen dus maar dat de schade beperkt blijft tot die verliespunten :(:)

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 08:18

Jammer dat je toch je proef bent gaan rijden, zo kan je een jury nooit overtuigen dat het daadwerkelijk een probleem van het paard is. Ik heb verder je proef niet gezien, maar ik kan me voorstellen dat de jury je rijden niet zo geweldig vond. Een paard wat constant in verzet is kan nooit hoge punten scoren. Neurologisch of rijtechnisch gezien. Daarbij is het nu eenmaal zeer ongepast om te jury uit te schelden. Naar mijn idee hadden jullie de veearts beter eerst kunnen laten kijken naar het probleem van het paard ipv "god zegen de greep"te gaan starten. De doel van de dressuur is namelijk altijd nog de harmonieuze samenwerking tussen mens en dier, niet 6 minuten een poging doen om een paard door de baan te krijgen. Hopelijk is er wat aan het probleem te doen, en kan je de wedstrijden voort zetten zonder dit soort dingen. Dit is voor alle partijen niet leuk! (ook voor de jury niet)

zilverkenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 10:41

Helaas is er niks te doen aan het probleem van mijn paard. Ze heeft dit al zo lang ik haar heb (dik 5 jaar) en het zal ook nooit meer overgaan. De dierenarts kan er verder ook weinig mee. En waarom ik dan toch wedstrijden rijd: dit paard heeft ook hele periodes dat het hartstikke goed gaat, dus waarom niet. Ik heb ook niet het idee dat ze tegen wedstrijden op ziet ofzo, want als ik haar in heb gevlochten staat ze vaak vooraan in de wei te wachten tot ik haar kom halen. En ze loopt dan ook super braaf de trailer op etc.

Jullie hebben natuurlijk helemaal gelijk, ik had niet zo moeten reageren en ik had de proef niet moeten rijden. Ik snap ook echt nog steeds niet dat ik me over heb laten halen om hem wel te rijden.
En wat ik ook niet snap: hoe kan ze me voor de tweede proef verliespunten geven als ik hem vrijwillig niet heb gereden?
En als ze een klacht gaat indienen bij de KNHS en ik een boete o.i.d. krijg, dan vraag ik wel om een verklaring van de neuroloog..

Om de winstpunten en prijs van die dag maak ik me niet druk, die had ik toch al niet :'). Maar ik was wel M-startgerechtigd dus 4 verliespunten zou wel heel rot zijn...

Nu eerst maar een mailtje naar de jury met mijn excuses. Al is het dan alleen voor mijn gedrag richting haar en niet voor hoe ik met mijn paard om ga.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 10:51

zilverkenny schreef:
En als ze een klacht gaat indienen bij de KNHS en ik een boete o.i.d. krijg, dan vraag ik wel om een verklaring van de neuroloog...

Hoezo? Jij hebt toch geen afwijking waardoor je gaat schelden???
Persoonlijk vind ik dat zulk gedrag tegen een jury bestraft hoort te worden.
Zonder juryleden geen sport en het zijn tenslotte allemaal vrijwilligers die het beste voor hebben met de sport en de paarden.

crazy4horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 10:52

Wat een verhaal zeg, dit soort dingen zouden mij er in ieder geval van gaan weerhouden om wedstrijden te rijden. Veel succes er mee in ieder geval en... het allerbelangrijkste, als jullie er normaal gesproken samen plezier aan beleven lekker blijven doen, misschien zie je het betreffende jury-lid ooit nog en kun je het dan alsnog uitleggen, als is het alleen voor je eigen gevoel.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 11:01

Bij diskwalificatie ben je dat voor de hele wedstrijd. Daar hoef je dus je tweede proef niet voor gereden te hebben.(En mag dus ook niet!) Bij uitsluiting zou je bv je tweede proef nog wel mogen rijden. Mocht de jury melding hebben gedaan van je schelden, zou je bericht kunnen krijgen van de tuchtcommissie. De KNHS neemt dit soort dingen heel hoog op. En als ik zo het verloop van het gesprek zie ( weg rijden en uitschelden) zou het me niet verbazen als dit zo gaat lopen. Heel spijtig, maar de volgende keer het overwegen waard om op een nette manier te communiceren met een official. Daarnaast weet je dat het paard dus een handicapt heeft, en eigenlijk niet geschikt is voor wedstrijd rijden. Mocht ze het "een dag"goed doen is het misschien meegenomen, maar als ze zo in de staak gaat weet je dat het mis is, en vind ik het niet eerlijk naar je paard dat je dan toch door wil rijden.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 11:02

Albert schreef:
Persoonlijk vind ik dat zulk gedrag tegen een jury bestraft hoort te worden.
Zonder juryleden geen sport en het zijn tenslotte allemaal vrijwilligers die het beste voor hebben met de sport en de paarden.

Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat ze gewoon haar mond had moeten houden. Maar een kleine nuance wil ik wel aanbrengen. De jury bleef maar op een zeer belerende en niet vriendelijke toon tegen haar zeggen dat het paard niks mankeerde want zij zag het niet. En dat ze een slechte ruiter was die slecht met haar paard omging. Terwijl ze juist al 5 jaar aan het knokken is voor dit paard en daarbij dikke complimenten krijgt van de dierenarts en de neuroloog. Het is ook niet nodig om iemand op zo'n manier de grond in te stampen, want dat is wat er gebeurde. En dat je dan knakt dat kan gebeuren, ook al moet dat niet. En daar wordt zeker excuses voor aangeboden.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 11:05

Het mailtje naar de jury met excuses en nogmaals een verklaring voor het gedrag van het paard lijkt me een goed begin. Verder wel heel vervelend hoe het gelopen is, ik snap je frustratie als je probeert iets uit te leggen en de ander is zo overtuigd van haar eigen gelijk, dat je gewoon niet gehoord wordt.
Over die punten enzo zou ik me maar niet zo druk maken. Het belangrijkste dat je uit deze ervaring hebt geleerd is altijd te luisteren naar het paard en je intuïtie te volgen. De rest is bijzaak.
Dat 2013 maar een mooi jaar voor jullie mag worden.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 11:06

Maar hoe kan je de jury overtuigen dat het paard echt iets heeft? Ze is toch gestart! Ik zou in die plaats toch echt denken, als het paard iets heeft, zet je hem op de trailer en gaat naar huis. Ik blijf het voor alle partijen vervelend vinden hoor, maar jullie hebben niet goed gehandeld, hoe oneerlijk jullie het ook mogen vinden.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 11:13

Maar ook daar zijn we het over eens, ze had gewoon niet moeten starten. Toen ze een rondje door de ring was gegaan wilde ze ook niet starten en dat vertelde ze de jury ook en ze had zich niet over moeten laten halen door de jury om toch te rijden. En ik had er een stokje voor moeten steken. Allemaal waar.
We probeerden de jury te overtuigen dat het paard echt heel braaf was en juist altijd goed luistert en dat het dus echt wel iets fysieks moest zijn maar daar wilde ze niks van horen.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 11:23

Het vervelende is dat jury`s moeten punten en beoordelen wat ze op dat moment zien. Schijnbaar was het in de ogen van de jury op dat moment niet okay. Je wilt ook niet weten hoe veel excuses en uitleggen we soms om ons oren krijgen. Sommige heel terecht en verklaarbaar, sommige zo doorzichtig als glas. Daarom houden we als jury ons vast aan het principe, beoordelen wat je ziet, niet wat zou kunnen, of beter of slechter kan. Tegen de beoordeling van een jury is ook geen beroep mogelijk. Ik wil trouwens wel even duidelijk maken dat ik totaal geen oordeel over jullie heb, en zoals jullie het uitleggen ook best begrijp dat jullie het onredelijk vinden. Maar ik wil duidelijk maken waar het mis gaat in deze communicatie naar het jurylid. Een jury zal zit hebben verwonderen over het rijden, spreekt daarbij de TS aan, krijgt daarbij tegengas en wordt nog uitgescholden ook. Tja... Gelukkig zien jullie in dat er beter niet had gestart had kunnen worden, maar daar ligt dus echt de fout.

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 11:24

Denk dat dit verhaal twee kanten heeft. Als een jury iemand overhaalt om te starten terwijl hij/zij niet wil starten omwille van zijn/haar paard die niet loopt zoals het hoort, vind ik niet dat je deze mag afbranden. Tuurlijk mag de jury zijn haar mening en tips geven, maar afbranden?

Daarnaast mag je als ruiter natuurlijk nooit een grote mond geven. Verder denk ik dat men zelf wel kan bepalen of dit paard wel of niet op de wedstrijden uit moet komen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 11:26

melrovers schreef:
Maar ook daar zijn we het over eens, ze had gewoon niet moeten starten. Toen ze een rondje door de ring was gegaan wilde ze ook niet starten en dat vertelde ze de jury ook en ze had zich niet over moeten laten halen door de jury om toch te rijden. En ik had er een stokje voor moeten steken. Allemaal waar.
We probeerden de jury te overtuigen dat het paard echt heel braaf was en juist altijd goed luistert en dat het dus echt wel iets fysieks moest zijn maar daar wilde ze niks van horen.

En terecht een jury verwacht dat je met een fit paard in de ring komt wat aan de hulpen staat, anders moet je niet starten! (in dit geval ben je toch zelf doorgereden, eigen keuze!)

Een jury beoordeeld wat hij/zij op dat moment ziet en dat zal zo te horen niet veel soeps zijn geweest, vandaar het commentaar.
Een jury is geen veearts en kan er niet in kijken, een jury beoordeeld het gaan van het paard in combinatie met de ruiter.

Maar TS gedrag is sowieso niet goed te praten en not done tegen officials, laat het een wijze les zijn voor de toekomst.
Loopt het paard met losrijden al niet fijn/goed opladen en naar huis....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 11:35

Ik zie vooral dit in het verhaal:

TS warmt op met paard.
Paard gaat in de staak in de ring en TS besluit af te groeten
Jurylid is niet akkoord en wil de proef gereden zien.
TS besluit jurylid te gehoorzamen, rijdt proef.
Jurylid komt naderhand TS vertellen dat ze slecht is met haar paard en dergelijke...

Sinds wanneer heeft een jurylid het recht om eerst een ruiter aan te manen toch te rijden en dan nadien die te gaan afkraken? Als een ruiter beslist om de proef niet te starten omdat het paard fysiek even niet goed zit, dan zou de jury net blij moeten zijn dat ze er verantwoord mee omgaan. En niet gaan pushen "komop joh, wel lekker starten" en dan nadien de ruiter de grond in stampen wat er mis ging.

Dat is alsof je in de ring merkt "oei paard loopt niet regelmatig", je grot af, jury zegt "er is niks te zien, toch rijden", je volgt hun advies en nadien krijg je op je kop omdat je gestart bent met een paard dat niet goed loopt/onregelmatig loopt/ mankt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 11:39

Wat jammer dat de wedstrijd zo gelopen is.
Even een samenvatting (ik hoop dat ik het goed begrepen heb).
Paard staakte/liep niet fijn in de proef.
Jij besluit de proef vrijwillig te beëindigen.
Jury haalt je over om toch te starten.
Jury zegt na afloop oa dat jij slecht kunt rijden en in jouw emotie heb je toen de jury uitgescholden en bent weggereden.
De tweede proef heb je niet gereden.

Als ik jouw kant van het verhaal zo lees dan is het niet correct en nooit acceptabel dat je de jury uitgescholden hebt.
Aan de andere kant ben ook jij maar een mens (net als die jury) en kan het een keer fout gaan als je bij elkaar de verkeerde knoppen indrukt. In je verhaal wordt de jury nogal als een dictator afgeschilderd en lijkt de reactie van de jury op zijn minst onprofessioneel.
Weet je zeker dat dit echt het hele verhaal is?

Wat betreft de diskwalificatie, ga eerst na wat de reden hiervoor is geweest bij de wedstrijdorganisatie of knhs. Dit moet nl. vermeld staan in het rapport en op jouw coupon.
Van toepassing zouden kunnen zijn verschillende artikelen in het
- algemeen wedstrijdreglement (AW) http://www.knhs.nl/objects/00027010.pdf
- dressuurreglement (DR) http://www.knhs.nl/objects/00027578.pdf
Enkele hiervan heb ik voor je uitgelicht.

Als de diskwalificatiegrond tijdens de proef heet plaatsgevonden dan had de jury je dit direct kenbaar moeten maken (DR art. 136).

Stel dat de diskwalificatie gebaseerd is op misdragingen dan komt o.a. AW art.11 sub 8 om de hoek kijken Juryleden zijn bevoegd deelnemers die zich misdragen een officiële waarschuwing te geven. Zij dienen daarvan melding te maken aan de Federatievertegenwoordiger onder schriftelijke opgave van de persoonsgegevens van de betrokken deelnemer, van eventuele getuigen en de motivering van de getroffen maatregel.
en art 44 Deelnemers dienen:
a. zich onder alle omstandigheden correct te gedragen; wangedrag leidt tot diskwalificatie en kan tot gevolg hebben dat opgave wordt gedaan bij de Aanklager;

Geeft dit dan reden tot verliespunt of niet?
art. 106 DR zegt Een combinatie die wegens uitsluiting de ring moet verlaten, krijgt 2 verliespunten, met uitzondering in geval van: ............. Hier is geen sprake van uitsluiting maar van diskwalificatie.
Diskwalificatie heeft een administratieve maatregel tot gevolg. Hier krijg je een brief over van de knhs, conform art. 66 AW. Dit is en waarschuwing zijn al dan niet met een heffing.
Hier kun je binnen een maan na ontvangst van de brief bezwaar tegen aan tekenen.

Maar los van dit alles ........
zou het wellicht mogelijk zijn om per mail of telefonisch de jury te benaderen en met elkaar in gesprek te gaan.
Dat kan de situatie wellicht ophelderen en inzage geven in elkaars beleving. Dat maakt een toekomstige ontmoeting wellicht ook wat makkelijker.
Laatst bijgewerkt door EllyC op 01-01-13 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 11:41

Je kon toch nog midden in een zin van de jury 'stom wijf' zeggen en weggalopperen. Als het lichamelijke probleem van jouw paard op dat moment zo groot was, hoe kan je dan omdraaien en weggalopperen?

Ik vraag me nog iets af, je hebt afgegroet, en de jury heeft je de kans gegeven om toch de proef nog te rijden. Vaak is het zo dat de jury accepteert dat je afgroet, maar je idd die kans geeft om de proef nog te rijden maar niet meer voor de punten. Gewoon om toch te proberen het probleem met het paard in de proef op te lossen. Vooral als het programma niet uitgelopen is kan dit makkeljk omdat die tijd toch al voor jouw proef gepland stond.

Je bent hoe dan ook ten alle tijde fout als je scheldwoorden gaat gebruiken tegenover een jury, zou me niet verbazen als je daar een brief van de KNHS over krijgt. Je zou het misschien kunnen voorkomen door zsm dat mailtje met excuses naar de jury te sturen.
Jury's zijn niet heilig, maar dit gedrag kan gewoon niet.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 11:41

Varekaj schreef:
Ik zie vooral dit in het verhaal:

TS warmt op met paard.
Paard gaat in de staak in de ring en TS besluit af te groeten
Jurylid is niet akkoord en wil de proef gereden zien.
TS besluit jurylid te gehoorzamen, rijdt proef.
Jurylid komt naderhand TS vertellen dat ze slecht is met haar paard en dergelijke...

Sinds wanneer heeft een jurylid het recht om eerst een ruiter aan te manen toch te rijden en dan nadien die te gaan afkraken? Als een ruiter beslist om de proef niet te starten omdat het paard fysiek even niet goed zit, dan zou de jury net blij moeten zijn dat ze er verantwoord mee omgaan. En niet gaan pushen "komop joh, wel lekker starten" en dan nadien de ruiter de grond in stampen wat er mis ging.

Dat is alsof je in de ring merkt "oei paard loopt niet regelmatig", je grot af, jury zegt "er is niks te zien, toch rijden", je volgt hun advies en nadien krijg je op je kop omdat je gestart bent met een paard dat niet goed loopt/onregelmatig loopt/ mankt.

Je bent als deelnemer ten alle tijden zelf verantwoordelijk voor wel of niet starten. Een jury kan alleen uitsluiten bij kreupelheid of diskwalificatie wegens oa wreedheid tegen het paard. Een jury zal dus nooit "manen"dat je MOET starten, alleen een advies geven. Jammer dat het nu bij de jury wordt gelegd, terwijl de TS zelf verantwoordelijk is. Ze had bv ook tussentijds af kunnen groeten.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 11:44

nou het gaat er bij mij niet in dat als je paard heel erg bout loopt, je er zelf heel fijn opzit :7

jury zegt alleen wat ze op dat moment in de ring ziet....tja en negatieve kritiek komt altijd hard en vervelend aan!

ts had wijs moeten zijn en haar eigen gevoel moeten volgen, opladen en naar huis...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 11:47

Vervelend zoiets. Ik denk dat de jury het helemaal zo rot niet bedoelde. Ze wilde jou de kans geven om toch nog te rijden en zodoende te oefenen. Opgeven in een proef door steigeren lost vaak het probleem helemaal niet op maar maakt het juist erger. De jury wilde dat jij de kans kreeg om het op te lossen.
Als ik een deelnemer van goedbedoeld commentaar wil voorzien en de ruiter reageert offensief en zegt dat het niet waar is en dat het paard een neurologisch probleem heeft, dan zou ik als jury ook een beetje kortaf worden denk ik. Ik had me dan afgevraagd wat jij daar deed met een paard wat een probleem heeft, dat is niet in het belang van het dier.

Ik snap wel dat je gediskwalificeerd bent. Je scheld de jury uit en dat is echt niet gepast.
Ik zou maar excuses aanbieden en gewoon je straf aanvaarden en dat is je eventuele punten en prijzen kwijt. Maar ik vermoed dat je die al niet had?