Laat anderen weten wat te doen als je paard ziek is

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabbientje

Laat anderen weten wat te doen als je paard ziek is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 09:11

Het is de hel van iedere paardeneigenaar.
Je paard word ziek en je bent er niet. (vakantie of avondje uit)

Dit is ons dat afgelopen vrijdag overkomen. (zie IM)

Ik had er nooit bij stilgestaan. Tot een paar jaar geleden een goede vriendin aan mij vroeg "Wat wil je wat we doen als je paard ziek word en je bent er niet"
En ik heb geantwoord "Doe niet zo raar"
maar ze bleef aandringen.

Wij hebben toen een alle ramp scenario's op een rij gezet en besproken.
En nu, jaren later, ben ik zo ontzettend blij dat ik dat ooit gedaan heb.

Hierdoor waren onze wensen duidelijk en hebben ze precies gedaan wat wij altijd wensten.

Ik weet niet of mensen hier een soort van wensenlijst hebben besproken met vrienden, verzorgers of oppassers van hun dieren. Maar indien jullie het niet gedaan hebben, raad ik aan dit te doen.

Ooit kan het van pas komen.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Laat anderen weten wat te doen als je paard ziek is

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 09:58

Bij ons op stal hebben we afgesproken dat ze eerst mij bellen en als ik niet bereikbaar ben dat ze dan mijn eigen dierenarts mogen bellen.
Ik heb een zekere voorkeur voor de kliniek in Utrecht maar in geval van nood vind ik alles prima.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 10:02

Mijn staleigenaar belt meteen als hij het niet vertrouwd en ik weet zeker dat als ik er niet ben dat hij de DA zou bellen. Echter als ik op vakantie ben, hang ik altijd telefoonnummers op zijn stal en bij twijfel altijd bellen (dierenarts, hoefsmid)! Ik heb liever een dierenartsrekening voor niks dan een doodziek paard!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 10:03

In geval van afwezigheid is er op stal bekend wie ze kunnen bellen.
Bij de mensen die de zorg van mijn paard hebben is ook bekend wat er gedaan moet worden in geval van nood.
In alle gevallen wil ik er van op de hoogte gesteld worden. En indien mogelijk ga ik ook direct naar stal.
Maar tot die tijd is er zeker bekend wie er gebeld moet worden.
Ook welke DA er moet komen mocht er wat aan de hand zijn. Ik wil niet zomaar een DA hebben. Ik wil mijn eigen DA. De DAen die in de buurt handelen vindt ik a. te duur en b. niet capabel genoeg.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 10:11

Wij hebben bij ons op stal de regel dat we handelen alsof het ons eigen paard betreft. Als we iets niet vertrouwen wordt de eigenaar gebeld, maar als de nood enorm hoog is, schakelen we direct onze eigen dierenarts in (en wordt de eigenaar zelfs daarna pas gebeld). Onze DA zit in de buurt en met haar hebben we goede ervaringen. Op zo'n moment gaan we niet eerst lopen opzoeken wie we moeten gaan bellen, dan is haast geboden. Dit melden we ook zo aan nieuwe klanten, die dit tot nu allemaal toe een geruststellend idee vonden/vinden.

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 10:15

ik heb dit wel met mijn moeder besproken en zitten dan ook redelijk op 1 lijn... maar verder ben ik eigenlijk altijd bereikbaar, of weten er genoed mensen waar ik ben om daarheen te bellen... en sta op een stal waar ze er ook wel verstand van hebben dus zei nemen vaak ook wel de goede beslissing.. alleen is inderdaad wel eens goed om over na te denken! misschien is het handig om zoiets eens op te schrijven en opte hangen in je kastje!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:55

toen ik nog op pension stond had ik de afspraak in levensbedreigende of dringende gevallen direct de DA en daarna mij. Indien niet levensbedreigend eerst mij bellen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:57

Ligt eraan hoe het paard is. Maar wij bellen in principe altijd eerst de eigenaar en dan na overleg de dierenarts. Is het van belang dat de dierenarts zo snel mogelijk komt, dan bellen we hem eerst en dan de eigenaar. Dit hebben we ook zo afgesproken met de eigenaren van de paarden die hier staan.

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:03

Onze afspraak is dat de pensionhoudster mij eerst belt. Krijgt ze me niet te pakken dan onze dierenarts. Zij blijft dan bij mijn paard en houdt ook in de gaten dat hij geen penicilline krijgt. Daar is hij allergisch voor.
Bij noodsituaties belt ze eerst de dierenarts en dan pas mij.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:13

Gecondoleert met je verlies, wel fijn dat er zo goed gehandelt is door anderen. Helaas is er soms niets meer aan te doen.

Ook bij ons, eerst naar stalhouder gaan, die belt de eigenaar. Is die niet thuis en krijg je de eigenaar niet te pakken. Dan zou ik ongeacht afspraak bij levensbedreigende situaties de dichtbijzijnde dierenarts bellen. Dit is ook onze dierenarts en die van de meesten op stal. Van een pensionklant weten we dat zij dit liever niet heeft en zelf wil komen.

Maar ik denk dat als een van haar dieren koliek heeft of een zwaar bloedende wond ik toch de dierenarts bel dan. Ik wil niet op mijn geweten hebben dat er een dier doodgaat omdat ik niet gehandelt heb en vrolijk naar huis ga, dan achteraf maar gezeur erover.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:09

bij ons op stal hangt er overigens een lijst met telefoon nummers en gegevens van de DA van elk paard.
Dus bij ons is het een kwestie van even naar het bord lopen om het nummer van de eigenaar te vinden.
En ook eventueel die van de eigen DA

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:11

Zulke dingen heb ik hier heel goed op orde.
Als iemand op mijn paarden past dan ligt er een lijst met tel.nr's en meerdere ervaren personen worden dan erbij gehaald.

De paarden die ik voor andere doe,daarvan weten de eigenaars dat ik er desnoods mee naar de kliniek toe rij mocht ik dat nodig vinden.

tessxponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:21

nou mijn oma en en paar vriendinnen wonen heel dicht bij mn pony en kunnen hem dan ook uit het raam zien toen 1 van mijn vriendinnen zag dat mn pony heel veel lag en heeft mij toen meteen gebeld we zijn toen uiteraard meteen gekomen maar ik weet zeker dat iedereen die ik ken mij meteen zou bellen

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:24

In dringende gevallen wordt eerst mijn DA ingelicht, dan ikzelf. Is en aantal keer voorgevallen en dan ben ik blij dat er al iemand mee bezig is. Heb ook altijd een hele lijst DA's in mijn gsm staan voor als ik de vaste niet kan bereiken.

Omgekeerd heb ik wel een keer bedacht, stel dat er wat met mij gebeurd, dan gaat mijn paard naar de persoon die ik daarvoor in gedachten heb.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:25

Ik heb op mijn huidige stal een contract ondertekend waar in staat opgenomen dat wanneer de eigenaar niet bereikbaar is zij hun eigen DA inschakelen op kosten van de eigenaar.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:28

Mijn 'buurmeisje' verzorgt ze meestal als ik er niet ben. Ze heeft zelf ook paarden en werkt bij een dierenarts dus ze weet over het algemeen wel als het iets ernstigs is. Ze weet ook dat ze dan meteen de dierenarts mag bellen. Als het wat minder ernstig is belt ze eerst mij op.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:30

Op onze stal is het zo dat als er iets is, iets waar snel een dierenarts bij moet, dat er meteen de dierenarts gebeld wordt en dan pas de eigenaar. Zo voorkom je dat het paard te lang staat te wachten op de beslissing van de eigenaar en ik vertrouw hem er zo op dat hij goed kan inschatten wat er mis is. Voor iets onbenulligs belt hij uiteraard eerst de eigenaar en dan over leggen we.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:33

Als er wat met m'n paard is wordt ik direct gebeld.
Als ik op vakantie ben dan let m'n vriendin op m'n pony, zij staat op dezelfde stal, die weet prima in te schatten of er wel of niet een dierenartsje nodig is.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:44

Ik heb 3 eigen paarden en 2 pensionpaarden. Als ik er niet ben (vakantie of zo) neemt de pensionhouder de verantwoording over. Alle telefoonnummers hangen op stal dus in geval van nood hoeft er niet gezocht te worden. Als er iets is, beslist de eigenaar van het paard, maar als die niet bereikbaar is, beslist de ander naar beste inzicht alsof het zijn eigen dier is. Gelukkig is het nog nooit ernstig nodig geweest, maar ik ben wel blij dat we dit al jaren zo duidelijk hebben afgesproken.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:53

Bij ons op stal moet je naast het stalcontract een lijst invullen met de medische voorgeschiedenis van je paard/pony. Ook moet je daar op invullen welke DA er gewaarschuwd moet worden mocht er iets zijn met je paard/pony.
Als er iets is met je paard/pony dan wordt je eerst zelf gebeld, je kan dan zelf komen en beslissen of er een DA bij moet komen. Ben je zelf niet te bereiken dan wordt de DA die je opgegeven hebt gebeld is die niet te bereiken dan belt de stalhouder zijn eigen DA. (tenzij het levensbedreigend is dan wordt je eigen DA gebeld mocht die niet bereikbaar zijn dan wordt de DA die de stalhouder zelf heeft gebeld)
Moet de stalhouder zijn eigen DA inschakelen dan kan die zien op de lijst met medische gegevens wat het paard/pony in het verleden al gehad heeft.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 20:01

Karin een lijst met medische gegevens wat het paard heeft gehad? Die maken jullie op stal zelf?

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 20:08

Als eerste word ik gebeld als er iets is met mijn paard. Maar mocht ik om wat voor reden dan ook niet bereikbaar zijn, dan vertrouw ik de stalhouder 200% om een beslissing te nemen over mijn paard. Dat heb ik 'm ook ooit gezegd, hij weet dat ik dat zo voel.

Het is inderdaad goed om daar bij stil te staan.

TS, heel veel sterkte! :(:)

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 20:09

ponyparadijs@ Nee die is overgenomen van een andere pensionstal die ook met die lijsten werkt.

Ik zal even kijken of ik er hier nog 1 heb liggen.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 20:13

bij ons op stal, spoed eerst de da dan pas de eigenaar.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 21:32

Nu zegt iedereen heel snel. Ja ze bellen eerst ons en met spoed de DA.
Maar bedenk nu eens dat je niet te bereiken bent en ze moeten die ene keuze maken tussen leven en dood.
Hoe ver mogen mensen gaan met jou dier?
Het gaat ineens grandioos mis en er moet naar een kliniek gereden worden. Wie doet dat als jij niet bereikbaar bent?
En hoever wil je dat een kliniek gaat? Welke kliniek wil je?

Denk ook eens verder dan de eerste spoed van de DA.

En het komt altijd een keer voor dat je even een uurtje niet bereikbaar bent.
Geen bereik, net even een lege batterij, bios, theater voorstelling, vliegtuig.

Denk letterlijk eens worst case scenario. (en ik ben echt niet voor rampdenken)