Jaarswisseling: stallluiken open of dicht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

Jaarswisseling: stallluiken open of dicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 03:38

Ja, het vuurwerk-drama begint hier ook weer te komen hoor..
Mijn ponies staan in twee buitenstallen met vrij grote bovenluiken, die nu met het 'warme' weer 's nachts gewoon lekker open blijven staan, zo krijgen ze lekker veel frisse lucht en kunnen ze ook gewoon fijn naar buiten kijken.
Vorige jaren was het zo dat de luiken rond deze tijd helemaal dicht gingen ivm de kou, maar nu twijel ik een beetje. Mijn ruin vindt vuurwerk erg eng, hij kan helemaal in paniek raken van al die harde knallen. Mijn merrie is gelukkig iets rustiger daarmee, zij kruipt eerder in een hoekje, en vorig jaar had ze wat problemen met eten, maar toen ze een tijdje op stal stond, ging 't al wat beter met 'r.

Nu zit ik dus met het dilemma of ik met de jaarwisseling de luiken dicht, open of halfdicht moet doen. Iemand ervaringen hiermee?

Groetjes! :wave:

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Jaarswisseling: stallluiken open of dicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 03:44

Dicht. Dat dempt het geluid en zorgt voor wat meer rust. Lekker de radio aan en een flinke mik hooi erin net voor middernacht.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 03:45

Oei ik volg, ik sta op een pensionstal en doe de luiken denk ik dicht. Er zou maar net een vuurpijl uit de lucht naar binnen vallen (of wordt ik nu gek?)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 03:46

Anne_GTI schreef:
Dicht. Dat dempt het geluid en zorgt voor wat meer rust. Lekker de radio aan en een flinke mik hooi erin net voor middernacht.

Dat laatste gaat er helaas niet in zitten, denk dat ik m'n ouders daar niet zo heel blij mee maak, maar over dat geluiddempen had ik inderdaad nog geen seconde over na gedacht, da's een goeie!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 08:37

Ik doe altijd minimaal voeren op die dag en dan net voor 12 uur (kwart voor 12) doe ik de hooibakken goed vol, dat scheelt altijd. En dan idd stalluiken (als je die hebt :+ ) dicht en muziekje aan

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 08:43

Ik laat de deuren open. Mijn paarden worden helemaal gek als ze vanalles horen en niks kunnen zien en mijn ervaring is dat als ze vanalles kunnen zien, ze een stuk rustiger zijn.
Wel gooi ik rond 23.00-23.30 uur nog flink wat hooi in de stallen.

Jennyzuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 08:46

Wij voeren ook vlak voor 12uur wortels of brok en hooi,muziek hard aan en alle
Deuren dicht!

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 08:46

bij mij net als veersche ook open anders flippen ze helemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 09:01

Bij ons stonden ze open vorig jaar, de meesten stonden rustig en een paar zelfs geïnteresseerd vuurwerk te kijken :+

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:41

Hier ook alles open, ze willen altijd juist graag naar buiten kijken als ze zenuwachtig zijn. Wel heb ik ze naast elkaar gezet (staan met z'n 2en op stal) normaal gesproken staat de een in een andere stal maar als ze naast elkaar kunnen staan is alles goed en maken ze zich veel minder druk :)

Hef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:53

Bij ons ook luiken dicht, radio en lampen aan(door de lamp zien ze minder flitsen van het vuurwerk).
Vanacht gaan de radio en de lampen al aan. Als we in een keer alles anders gaan doen op 31 jan. is er ook paniek ^^

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:53

Open; kunnen ze elkaar nog zien en dat maakt iig bij ons hun rustiger.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:00

veersche schreef:
Ik laat de deuren open. Mijn paarden worden helemaal gek als ze vanalles horen en niks kunnen zien en mijn ervaring is dat als ze vanalles kunnen zien, ze een stuk rustiger zijn.
Wel gooi ik rond 23.00-23.30 uur nog flink wat hooi in de stallen.

Dit is ook mijn ervaring. Dit jaar laat ik ze waarschijnlijk op de wei. De stallen liggen direct aan de weg en anders hebben ze een heleboel geknal achter zich waar ze de oorzaak niet van zien.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:03

Ik heb de luiken in principe dicht, de radio hard aan, het licht aan en een flink portie hooi. Maar ik merk wel dat mijn paard erg nieuwsgierig is en zijn bovendeur openduwt als wij om een hoeke kijken hoe het met ze gaat. Dit jaar kijk ik even wat we doen. Mijn man heeft dit jaar de buitenwacht en ik blijf bij de hond in huis. Stom gedoe....van mij mag het al weer voorbij zijn.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:09

Ik heb ook een tijd op een stal gestaan waar ze de radio hard aan deden en de luiken dicht. Dat waren de enige 2 jaren dat mijn paarden een dag na oud en nieuw nog over de zeik waren. Nee hoor, gewoon laten zien wat er is, dan kunnen ze zelf de inschatting maken dat het allemaal niet zo gevaarlijk is.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 16:41

Ik denk na deze reacties dat ik ze ook maar open laat, dan kunnen ze inderdaad zien wat er gebeurd. Radio aan is sowieso een goede, lampen hangen hier voor de stallen die wat schemer-licht geven dus lampen in de stal zelf hoeven denk ik niet aan.
Dankjulliewel voor alle reacties!

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:59

ze staan waarschijnlijk buiten, ken ze goed genoeg;-) maar ik ben van plan ze in de bak te laten lopen met de lichten aan...schraal voeren op de dag en s' avonds laat pas verwennen met hooi en hun emmer hapiesnapie..!
Ben gisteren begonnen met bach rescue remedie paar druppels op een broodkorst, vandaag en morgen herhaal ik dat en voor de rest zie ik het wel..!!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:05

Overdag staan mijn pony's gewoon buiten en 's avonds gaan ze op stal met de luiken dicht. Er zit wel een raam in de stal dan kunnen ze vuurwerk kijken als ze willen :P Hier valt het altijd wel mee met de paniek, maar ik ga wel altijd even kijken of alles goed gaat.

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:37

Hier gaat het al hevig te keer (Stal staat midden in een woonwijk)
Dus heb vandaag de stal naast Tristan opgestrooid en zn vriend erin gezet (Die staat dus normaal gesproken in de andere boerderij)

Het is zo schattig om te zien, hij vind het helemaal gezellig :)
En hij is veel relaxter ook al knalt het van alle kanten.

Afbeelding

Oja, de geit die normaal gesproken bij het andere paard staat is ook mee verplaatst en die vind het wel best zo :')
Je ziet hem alleen niet, hij kan net niet over het deurtje kijken als hij op zijn achterpoten staat.

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:38

Het licht eraan zijn je paarden bang voor vuurwerk ?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 18:42

Wat schattig zeg, die twee zo naast elkaar :D
Hier staan ze gelukkig ook met z'n tweeen naast elkaar (met tralies ertussen) en Q, die latijd het bangst is, staat altijd met mn shet Bibi, dus die hebben ook elkaar nog.
Trouwens, over de radio, op welke zender zetten jullie hem altijd? Ik heb zelf altijd muziek op m'n telefoon aan, en áls de radio aanstaat, staat 'ie op 3fm maar dit is 's nachts niet zulke fijne muziek, dan kan ik hem het best op Sky Radio zetten denk ik, of hebben die 's nachts ook alleen maar van die dance muziek?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:42

open = paarden kunnen het zien ,maar er zal maar vuurwerk in schieten brr
dicht = ze kunen niets zien, mischien meer stres .
afwegen wordt eht

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 18:47

Vuurwerk inschieten kan sowieso niet, stallen staan helemaal achterin het weiland en schuin van de weg af. Je moet dan heel knap kunnen gooien wil het er in komen :)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:57

Piekosjj schreef:
Vuurwerk inschieten kan sowieso niet, stallen staan helemaal achterin het weiland en schuin van de weg af. Je moet dan heel knap kunnen gooien wil het er in komen :)

vuurpijlen komen ook weer naar beneden *D

Simyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:02

Wij hebben alle paarden op stal staan, waar 2 heethoofden naast elkaar staan hebben we even wat gewisseld en staan al een week rustige paarden tussen. Dus de heethoofden staan omringt door rustige paarden, en dan om 10 voor 12 gooien we bij allemaal een schep muesli op het hooi, gelijk wat extra hooi erbij en dan laat het nieuwe jaar maar komen!