Paard wil niet vast staan!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

femkejong

Paard wil niet vast staan!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 00:52

Ik heb sinds begin oktober een hele lieve maar nog jonge merrie ( 4,5 jaar)
Voor haar leeftijd doet ze alles echt fantastisch en heel rustig maar ik
moet haar altijd opzadelen in haar stal. dit omdat ze het erg eng vind om voor
andere stallen te staan maar ook omdat als ze merkt dat ze eenmaal vaststaat
begint ze heel hard te trekken aan het halster en wordt ze echt letterlijk gek.
Ze heeft al een paar halsters gesloopt. Ik wil haar gewoon normaal vast kunnen
zetten iemand raad? Alvast bedankt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Paard wil niet vast staan!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 01:00

Zo vastzetten dat ze een muur tegenkomt met de kont als ze gaat hangen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 01:04

Hier moet je idd echt werk van maken, dit vraagt een speciale training, zowel het vaststaan aan één touw als het vaststaan tussen twee touwen in.
Ga dit probleem niet uit de weg, maar werk er aan, ieder paard dus ook het jouwe kan dit leren.
Eigenlijk is dit ook een beetje stresstraining/schriktraining.

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 01:10

Waarom probeer je eerst niet om haar los te laten staan? Om op deze manier vertrouwen te winnen dat er niets engs aan is?

Gewoon los voor stal zetten, touw over haar nek. En elke keer als ze een stapje naar voren of achteren of opzij doet, weer terug zetten op de plek waar ze stond. Hou dit een week of 2 consequent vol, en ze blijft keurig netjes stil staan. Wij hebben ook een 3.5 jarige op stal, en kan prima los staan in stal. Blijft ook netjes staan als we naar de kast lopen om het zadel te pakken o.i.d.

Als dit goed gaat, leg je gewoon de touw om de tralies en maak je de touw niet vast.. Belonen, en veel praten helpt.. Met belonen bedoel ik natuurlijk geen snoepjes geven. Een aai of kriebeltje of klopje doet ook al wonderen, zo af en toe kan natuurlijk wel wat lekkers gegeven worden maar moet geen gewoonte worden..

Hier ga je elke keer een stapje mee verder, ookal zet je haar eerst maar 5 minuten vast. Is ze dan braaf? dan is het goed, gewoon opbouwen.. Niet boos worden als ze het toch nog wat eng vind. Als je zelf maar rustig blijft, komt het allemaal wel goed :)!

femkejong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 10:32

Dank jullie allemaal voor het advies!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 10:35

In plaats van vastzetten, een longeerlijn door de ring aan de muur halen. Niet vastknopen en zelf het andere einde vasthouden. Je kunt dan gemakkelijk meegeven als ze gaat hangen of trekken en ook weer innemen. Het is een beetje lastig om te poetsen met een lijn in je hand, maar meestal is het ook niet zo lang nodig.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 10:35

wat ik tot nu toe gezien heb is dat mensen hun paard een flinke schop onder hun kont geven als ze gaan hangen.
Dan wil het paard juist liever naar voren en stopt met trekken.
Misschien niet de boktmanier maar in alle gevallen heeft het goed geholpen en doen de paarden het niet meer :D

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 10:40

Nadat je de adviezen hierboven opgevolgd hebt van Marisjuuh, en je gaat haar voor het eerst echt vast zetten, doe dan een klein stukje van een strotouwtje heel losjes vastknopen tussen de ring van je halster en de haak van het halstertouw. Als hij dan gaat hangen heeft hij heel even wat tegendruk en dan schiet het touwtje los. Gevolg = minder paniek en je spullen blijven heel. Succes!

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 10:41

Misschien ook niet echt de 'bokt'manier, maar heb bij een stal gereden en daar deden ze het zo; Ergens buiten een dikke paal neerzetten met een (trailer)ketting eraan en je pony vastzetten, net zo lang tot hij/zij rustig stil staat.. Werkte super goed, je moet natuurlijk wel opletten dat je pony nergens tegen aan kan komen of zich kan stoten! Met het hangen zou ik gewoon een keer Hé of iets anders roepen en als ze dan niet ophoudt inderdaad net als wat quartel hierboven zegt..

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 10:46

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 10:54

Op moment dat je paard onvoorwaardelijk voorwaarts gaat op heel minimaal aantikken van de zweep, kun je zelf het uiteinde van de longeerlijn vast blijven houden(door de ring heen uiteraard). Op moment dat je paard gaat hangen, kun je meegeven maar wel druk houden(!!). Vraag je paard op datzelfde moment voorwaarts. Voorwaarts vragen voordat de paniek toeslaat, anders ben je te laat. Op moment dat je paard ook maar de intentie heeft voorwaarts te gaan, laat je de druk los(zowel op het halster als in het voorwaarts gaan). Als je hier heel consequent even een training van maakt, zal het paard leren dat als het een stap naar voren zet van de druk afkomt.

Paarden gaan van nature tegen alle vormen van druk, door dit om te kunnen buigen naar wijken voor druk, word het voor beide partijen een stuk fijner.

carmen03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:04

Wat je ook kunt proberen is een halsband, als je de halsband onder het halster doorhaald is het bijna onmogelijk om het halster af te krijgen. Verder zet je hem/haar dan vast aan een stevige ring of paal en laat je haar even staan. Dit is natuurlijk niet de leukste manier maar als je echt niks anders meer kan kun je dit proberen, bij mijn paard heeft het erg goed geholpen!

Succes!

femkejong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 12:36

Nogmaals bedankt voor de adviezen iedereen.
Alleen het probleem is niet dat ze gaat hangen ze gooit haar hoofd net zo vaak omhoog tot het breekt..

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:37

quartel schreef:
wat ik tot nu toe gezien heb is dat mensen hun paard een flinke schop onder hun kont geven als ze gaan hangen.
Dan wil het paard juist liever naar voren en stopt met trekken.
Misschien niet de boktmanier maar in alle gevallen heeft het goed geholpen en doen de paarden het niet meer :D

Ben het hier mee eens!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:42

femkejong schreef:
Nogmaals bedankt voor de adviezen iedereen.
Alleen het probleem is niet dat ze gaat hangen ze gooit haar hoofd net zo vaak omhoog tot het breekt..

pak eens een halsband in plaats halster als ze niet gaat hangen.snap eigenlijk ook niet goed hoe ze een halster en touw kapot krijgt door hoofd steeds omhoog te gooien

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:52

@keona, dat hebben ze zomaar klaar, ik zou de tips van marisjuh opvolgen, met rust kom je in mijn ogen het verst denk ik.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:54

MarloesRixt schreef:
@keona, dat hebben ze zomaar klaar, ik zou de tips van marisjuh opvolgen, met rust kom je in mijn ogen het verst denk ik.

dat hebben ze zomaar klaar??????? wat bedoel je

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:58

Ik vind het bijzonder dat hier nog niemand het heeft gehad over de oorzaak van het hangen.

Vast kunnen staan is een vorm van wijken voor druk; als het paard naar achter gaat krijgt het druk wat weg valt als hij/zij naar voren stapt. Verder naar achteren is meer druk dus een paar wat wijkt voor druk zal daar nooit doorheen gaan (tenzij het in blinde paniek is). Wijken voor druk hoort bij de basisopvoeding. Ik ben benieuwd hoe het paard is met meelopen, als het eenmaal loopt waarschijnlijk geen probleem, maar als je druk legt op het halster? Zelfde idee heb je vaak met trailer laden...

Oplossing is in mijn ogen dus paard goed leren wijken voor druk.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:59

Eerst even osteopaat laten komen want als ze meerdere halsters kapot getrokken hebben mogen ze ook wel weer nagekeken.
Je moet ze leren dat vaststaan niet eng is. Slaan of net zo lang vast laten staan? Ja laat jij je paard zichzelf maar kapot trekken...

Ze willen kunnen vluchten jij ontneemt ze dat; dan moet je ze wel leren dat dat niet erg en niet eng is.
Door iets heen halen en zelf vasthouden vind ik de snelste manier, druk hoeft er niet te zijn, ze moeten alleen steeds terug naar de plek waar jij ze neerzetten.

femkejong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 13:04

smurffie schreef:
Eerst even osteopaat laten komen want als ze meerdere halsters kapot getrokken hebben mogen ze ook wel weer nagekeken.
Je moet ze leren dat vaststaan niet eng is. Slaan of net zo lang vast laten staan? Ja laat jij je paard zichzelf maar kapot trekken...

Ze willen kunnen vluchten jij ontneemt ze dat; dan moet je ze wel leren dat dat niet erg en niet eng is.
Door iets heen halen en zelf vasthouden vind ik de snelste manier, druk hoeft er niet te zijn, ze moeten alleen steeds terug naar de plek waar jij ze neerzetten.

Die laatste manier doe ik ook. Want ik laat mijn paar zichzelf niet kapot trekken.....
Alleen dat is het juist ze vindt het eng en na talloze keren nog steeds daarom zocht in naar
een andere manier en ik denk dat die met de longeerlijn wel zal helpen.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 15:45

smurffie schreef:

Osteopaat vind ik een beetje onzin.. Als je paard een keer aan het touw hangt of onderuit gaat in de wei wie laat dan meteen de osteopaat komen.. Tuurlijk is het voor veel dingen wel goed, maar mijn paarden waar nooit een osteopaat komt om gewoon na te kijken doen alles ook gewoon goed en met plezier! Pas als ik merk dat er wat is laat ik misschien de osteopaat komen....
Verder beetje jammer van; Ja laat jij je paard zichzelf maar kapot trekken...

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 15:54

annibel schreef:
smurffie schreef:

Osteopaat vind ik een beetje onzin.. Als je paard een keer aan het touw hangt of onderuit gaat in de wei wie laat dan meteen de osteopaat komen.. Tuurlijk is het voor veel dingen wel goed, maar mijn paarden waar nooit een osteopaat komt om gewoon na te kijken doen alles ook gewoon goed en met plezier! Pas als ik merk dat er wat is laat ik misschien de osteopaat komen....
Verder beetje jammer van; Ja laat jij je paard zichzelf maar kapot trekken...

Het kan anders onwijs veel schade aanrichten op de atlas, het hangen. En de atlas staat met vreselijk veel in verbinding. Ook na 1x hangen is dit meestal al wel het geval, nakijken is dus in dit geval heel erg verstandig!

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 16:42

HijadelaLuna schreef:
Ik vind het bijzonder dat hier nog niemand het heeft gehad over de oorzaak van het hangen.

Vast kunnen staan is een vorm van wijken voor druk; als het paard naar achter gaat krijgt het druk wat weg valt als hij/zij naar voren stapt. Verder naar achteren is meer druk dus een paar wat wijkt voor druk zal daar nooit doorheen gaan (tenzij het in blinde paniek is). Wijken voor druk hoort bij de basisopvoeding. Ik ben benieuwd hoe het paard is met meelopen, als het eenmaal loopt waarschijnlijk geen probleem, maar als je druk legt op het halster? Zelfde idee heb je vaak met trailer laden...

Oplossing is in mijn ogen dus paard goed leren wijken voor druk.

_/-\o_

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 16:51

Het paard van de topic starter hangt niet..

ik zou haar eerst aan 1 touw leren staan.. dan kan ze wel continu bewegen maar staat ze toch vast.. of evt eerst even met iemand erbij die haar vasthoud terwijl jij poetst als je tussen de stallen staat.. het is meer een kwestie van vertrouwen dan hangen of vervelend zijn.
mijn paard die heeft ook het eerste half jaar continu heen en weer van achter naar voren gelopen als ze vast stond.. ik heb het genegeerd en ze is er nu aan gewent dat we dit iedere dag zo doen. maar die van mij sloopt gelukkig niks dus dat is iets makkelijker. maar door het te ontwijken leert ze het nooit dus als het kan zou ik vragen of iemand haar aan 1 kant vast houd en de andere kant aan de stal vast.. totdat ze dit normaal kan.

femkejong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 18:23

Heb vandaag hele training met haar gehad en ben nu zo ver dat ze aan een touw door de tralies durft te staan :)