Wondes door sporen: toegestaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Wondes door sporen: toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 13:59

Gisteren op Jumping Mechelen kwam op een gegeven moment een jonge Philippaerts aan de start. Op het einde van zijn rit had het paard aan één kant verschillende bloedvlekken op de plaats van het spoor. Nu vond ik dit niet bepaald "normaal". Sporen en schuurplekken, ok, maar een gat in het paard waar niemand dan wat van zou zeggen en waar dan nog verschillende bloedvlekken door overblijven, dat kon ik me niet voorstellen.

Zijn daar regels rond of is het toegestaan dat er gaatjes in het paard gemaakt worden? Ik zeg er maar bij dat ik er weinig weet over wedstrijdreglementen ;-)

EllyC

Re: Wondes door sporen: toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:02

Bij de knhs zou dit rede zijn voor diskwalificatie indien ontstaan door bewust mis/gebruik.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:05

heb je daar een filmpje van ?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:07

Bij de FEI is vers bloed uitsluiting in de dressuurring, ik neem aan dat deze regels ook gelden in de de springring :)

Overigens kan het paard ook een gevoelig huidje hebben, dus oordeel niet te snel...ik spreek uit ervaring!
Mijn paard rij ik al jaren met sporen, maar met de laatste rui was hij zo supergevoelig zelfs met 1 cm knopspoortjes
en zonder ging het nog door, zelfs zijn hoofd zat onder de wondjes door halster hoofdstel.
Na de rui was het over en weer alles normaal....

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 14:09

Goh, ik zelf niet, maar dat zal wel ergens te vinden zijn. Het gaat om Cabrio vd Heffinck, met Olivier Philippaerts. Cabrio is ook wit, dus het was wel extra goed te zien en hij staat gewoon in de uitslagen, dus werd niet gediskwalificeerd.

Ik ga even zoeken of ik een filmpje kan vinden.

Ik wil ook niet te snel oordelen, maar ik vind bloed in sport niet thuishoren.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:12

listiglistje schreef:
Overigens kan het paard ook een gevoelig huidje hebben, dus oordeel niet te snel...ik spreek uit ervaring!
Mijn paard rij ik al jaren met sporen, maar met de laatste rui was hij zo supergevoelig zelfs met 1 cm knopspoortjes
en zonder ging het nog door, zelfs zijn hoofd zat onder de wondjes door halster hoofdstel.

Als dat hier het geval was is de oplossing simpel: sporen uit. Net geschoren paarden zijn vaak ook gevoelig, vooral als de deken die de hele dag op hun huid ligt te zwaar is en irriteert.
Ik weet niet hoe het in dit geval was, maar misschien waren de sporen al uit en was de beschadiging oud? TS?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 14:13

Nee, sporen waren aan en paard was wit bij de start, wit met rode vlekken op de finish.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:17

CaPrIoLe`79 schreef:
listiglistje schreef:

Als dat hier het geval was is de oplossing simpel: sporen uit. Net geschoren paarden zijn vaak ook gevoelig, vooral als de deken die de hele dag op hun huid ligt te zwaar is en irriteert.
Ik weet niet hoe het in dit geval was, maar misschien waren de sporen al uit en was de beschadiging oud? TS?

Eens. Als je paard er zo gevoelig voor is dan maar even niet ;)

Kittentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:22

Dit verbaasd me niet veel jammer genoeg... Heb hem woensdag zien rijden, kwam op een bepaalde sprong wat scheef af, pony weigerde, ruiter valt er af. Goed kan gebeuren. Maar meneer gaat zijn pony halen en begint enorm hard te snokken aan de teugels :(

Edit: hij reed toen met een grullo pony, weet zijn naam niet meer.
Laatst bijgewerkt door Kittentje op 28-12-12 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:24

Ik zag het andere topic ook voorbij komen over het bit. Walgelijk dat dit soort dingen gebeuren, en zij moeten voorbeeld geven aan de sport.
Ik hoef niet eens terug te zien dat het zo is, ik geloof je zo ook wel. En nee het mag niet, maar omdat het vaker gebeurd lijkt niemand bij de FEI zich er heel druk om te maken...

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:26

Kann je dan niet een soort lapje om je sporen doen?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:26

Kittentje schreef:
Dit verbaasd me niet veel jammer genoeg... Heb hem woensdag zien rijden, kwam op een bepaalde sprong wat scheef af, pony weigerde, ruiter valt er af. Goed kan gebeuren. Maar meneer gaat zijn pony halen en begint enorm hard te snokken aan de teugels :(

die start toch geen pony's meer, maar senioren al vanaf 2011 (ofwel paarden), dus dat kan toch niet :P
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 28-12-12 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:27

tja, dat gebeurd wel eens bij topsport. nee het mag niet, en is goed als er een DQ komt maar laten we er ook weer drama van maken. je kan topsport niet vergelijken maar recreatief rondrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:28

quarterH schreef:
tja, dat gebeurd wel eens bij topsport. nee het mag niet, en is goed als er een DQ komt maar laten we er ook weer drama van maken. je kan topsport niet vergelijken maar recreatief rondrijden.

Dus jij vind dat het op topniveau mag gebeuren dat een ruiter zijn paard open rijdt met de spoor?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 14:30

Het was nu ook weer geen stipje bloed waarvoor je je hard moest concentreren om het te zien...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:30

Maureen95 schreef:

nee, daar heb je dit voor http://www.tailoredequestrian.com/horse ... ndage.html

wordt wel vaker gebruikt in de springsport, behalve door de hier genoemde ruiter...
ik denk daarom niet dat het voor de start opgemerkt was!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:31

lees wat er staat. ik vind het terecht dat er dan een DQ (disquilificatie) van de rit komt. maar, bij topsport ga je tot het uiterste, dat vraag je dan ook van het dier. en ja, dan gebeurd het wel eens dat er een wondje komt. een topsorter bezeerd zich ook eerder dan iemand die voor de leuk een rondje voetbalt. en een coach vraagt van een topsporter ook meer en ook op hardere manier. dat komt gewoon kijken bij topsport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:33

quarterH schreef:
lees wat er staat. ik vind het terecht dat er dan een DQ (disquilificatie) van de rit komt. maar, bij topsport ga je tot het uiterste, dat vraag je dan ook van het dier. en ja, dan gebeurd het wel eens dat er een wondje komt. een topsorter bezeerd zich ook eerder dan iemand die voor de leuk een rondje voetbalt. en een coach vraagt van een topsporter ook meer en ook op hardere manier. dat komt gewoon kijken bij topsport.

Nou dan kom ik toch op dezelfde conclusie :) Als je een blessure bij jezelf oploopt ala, maar niet bij een dier.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:36

Maureen95 schreef:

Dan kun je toch net zo goed zonder rijden :) ?

En verder: dit mag nooit goed gepraat worden - je paard lekprikken is hoe dan ook nooit in orde.
Maar je hebt met een schimmel wel een beetje 'pech', als 't een zwarte was geweest had misschien niemand het gezien...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 14:38

Dat iemand zichzelf bezeert in sport, daar heb ik geen probleem mee, want dat is eigen risico. Dat je je dier bezeert, kan misschien gebeuren (al vind ik dat de ruiter meer voorzorgsmaatregelen had kunnen treffen), maar dan moest er in dit geval wat mij betreft een letterlijk belletje rinkelen om hem te diskwalificeren. Het zag er gewoon niet uit en ik kan niet geloven dat ik de enige geweest ben die dit gezien heeft. Het lag er letterlijk nogal dik op.

Kendra, ik vind het paard meer pech hebben in deze situatie...

Kittentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:39

listiglistje schreef:
Kittentje schreef:

die start toch geen pony's meer, maar senioren al vanaf 2011 (ofwel paarden), dus dat kan toch niet :P

Ah, zijn er dan twee Olivier Philippaertsen? :P Kan zijn dat ik me van voornaam vergis, maar blijkbaar zit het in de familie dan... Ik hoop dat hij (of die twee) later wat meer leren respect te hebben voor hun paarden

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:40

quarterH schreef:

''Zeg paard, ik verwacht van jou dat je je uiterste best doet, doe je niet genoeg je best naar mijn zin, dan krijg je mijn sporen in je buik, oke?''
8)7

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:40

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:43

Ach hoeveel paarden worden er niet aan gort gereden door de willekeurige amateur/recreatieruiter :7

De osteo's, paardentandartsen, zadelmakers, rechtszaken en slechte lesgevers vliegen je hier op bokt om de oren :+

Topsport blijven er meer paarden heel dan bij de gemiddelde ruiter hier op bokt, wat is dan één doorspoorwondje...

maar vers bloed is diskwalificatie zou ik zeggen, maar ik meen mij te herrineren dat bij springen
het opgelopen letsel TIJDENS de rit van dien aard moet zijn dat de jury het onverantwoord vindt om de rit af te maken.
Daarvoor moet je bij de FEI regeld kijken :) daar staat het in....

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:45

Meestal word je inderdaad uitgesloten. Heb ik zelf ook 2 keer gehad. 1e keer had mijn paard lichte mok en stikte zich aan tijdens de uitgestrekte draf. Bloedde vrij hevig. Terrecht dat ze je daar op uitsluiten. Al mocht ik door rijden had ik dat alsnog niet gedaan.

2e keer pony ketting van de stang kwam op een of andere manier tussen de stang en de trens. Denk dat het de ketting de los zat. Gevolg, velletje er tussen en dus bloeden.. Tja daar word je op uitgesloten dat is nu eenmaal niet anders. Was gelukkig de 2e proef en de eerste met 2 winst gereden dus kon er mee leven :D