Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. Het is alleen bedoeld als toegevoegde situatie.....dat voeren/ evt voernijd bij dieren in de kudde .....extra aandachtspunt is. Omdat dan de rangorde heel duidelijk bevochten wordt. 
) en hoe meer hij ermee bezig is hoe meer mijn fries het accepteert tot afkauwen aan toe. Dat is bij dochter van 8 nog niet zo. Heb bij haar het idee dat pony en fries met name alles van haar "pikken" omdat zij dus idd jong is, veulen is, en dus meer mag. Leidt dat dan later niet tot problemen? Ik ben nu al bezig om dochter dus wel die leidende eigenschappen te laten ontwikkelen.Zilfstar schreef:Dat het niet leeftijdgebonden is (leiderschap) weet ik. Maar dit topic gaat mn over kinderen. En ik vind het frappant dat pony binnen grondwerk zich prima laat leiden door dit kind maar dat hetzelfde kind in de box blijkbaar wel beschermd wordt. Accepteert pony dan de leidende positie vh kind binnen grondwerk omdat zij netjes opgevoed is of ziet zij het kind als een jonge leider die blijkbaar wel beschermd moet worden?
Zoon straalt al wat meer leiderschap uit denk ik (die is bijna 11 en is erg van nature met alle dieren. Zelfs de stalkater luistert naar hem) en hoe meer hij ermee bezig is hoe meer mijn fries het accepteert tot afkauwen aan toe. Dat is bij dochter van 8 nog niet zo. Heb bij haar het idee dat pony en fries met name alles van haar "pikken" omdat zij dus idd jong is, veulen is, en dus meer mag. Leidt dat dan later niet tot problemen? Ik ben nu al bezig om dochter dus wel die leidende eigenschappen te laten ontwikkelen.
En dat is dus met name mijn vraag. Als een kind door een paard vanwege de biologische leeftijd logischerwijs in de veulenpositie wordt gezet, accepteert het paard dan als vanzelf het zelfde kind als tiener/ volwassene als leider? Ervan uitgaand dat het kind die leiderschapskwaliteiten bezit en inzet.

Ik heb echt zo'n oom-paard.
Het zal er vast mee te maken hebben dat hij een ex-manegepaard is, maar er hoeft maar een kind in de buurt te komen en de oren gaan plat. Als je het kind dan niet evacueert zal hij zeker durven bijten (en dan niet een liefdevol hapje, maar met blikkerende tanden vooruit schieten). Hij heeft gewoon een complete hekel aan kinderen. Volwassenen moet hij ook niet zo, maar daar houdt hij zichzelf nog wat in. Kinderen zijn ook vaak wat drukker en hij heeft veel rust en kalmte nodig..
Ik betrap hem zeker niet op speciaal voorzichtig zijn met kinderen (hihi, eerder een tikkie te lomp) maar hij heeft er ook zeker geen hekel aan zoals mijn andere paard
Het zal ook wel van het temperament van je paard afhangen, de nerveuzere dieren zijn niet zo geschikt voor de omgang met kinderen (vind ik).
) maar zijn antipathie tegenover kinderen blijft.. zal toch diep zitten
Libera schreef:Wbt de Fries die minder schrikt: Kinderen zijn vaak meer onbevangen, en zien minder gevaar. Een paard kan deze zelfverzekerdheid overnemen. Mijn paard bijv., als daar iemand opstapt die alleen maar beren op de weg ziet of onzeker/bang schrikachtig/etc. is, word paard daar ook onzeker van en schrikt dus meer
Solleke_Noah schreef:En toch heb je ook de typische manegepaarden die juist gek op kinderen zijn en veel geduld met ze hebbenHet zal ook wel van het temperament van je paard afhangen, de nerveuzere dieren zijn niet zo geschikt voor de omgang met kinderen (vind ik).
Wat mijn paard betreft, hij is nu 1,5 op pensioen en echt een brave sukkel () maar zijn antipathie tegenover kinderen blijft.. zal toch diep zitten

)
).