onhandelbare shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sanniejj

onhandelbare shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 23:20

hoi hoi,

ik heb sinds kort een verzorg haflinger en een shet er bij.
maar met die shet is al een tijdje niet veel meer gedaan.
vandaar dat ie nu echt onhandelbaar is.
hij is ook 5 jaar dus ook nog jong.

Wat ik bedoel met onhandelbaar is:
Zodra je hem uit de stal haalt is het hoofd naar beneden en springen maar.
Als je hem vast zet dan stijgert hij steeds.
Als je met hem loopt is ie erg dribbelig en trekt je steeds om ver.
enz..

hij kan helaas even niet bij de andere paarden in de bak want dan breekt hij uit.
ze zijn er mee bezig om schrikdraad te plaatsen dat dit niet meer mogelijk is.
heb pas geprobeert hem te longeren, maar dat was een groot drama!!
heeft me de hele bak door getrokken en toen ik de longeer zweep weer wilde oppakken, sprong hij op men rug waardoor ik viel.

zou hem heel graag weer rustiger krijgen.
Maar heb even geen idee hoe.

Hopelijk hebben jullie tips :D

Malouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 23:32

Wat zielig dat er een tijd niks met de shet gedaan is...
Ik denk dat je heel veel geduld moet hebben... Waarschijnlijk weet hij totaal niet meer hoe die zich moet gedragen. Als die überhaupt al opgevoed is dan?

Maar ik zou hem zovaak mogelijk even lekker laten rennen in de longeerbak?
Zo kan hij zijn energie kwijt en als je merkt dat hij moe is door zijn eigen rennen, rustig naar hem toe gaan.
Positief belonen met snoepjes. Want tsja snoepjes werken toch het beste om te belonen.
Kan gewoon kleine stukjes wortel/appel zijn.
Rustig z'n halster om doen en een stukje met hem lopen in de bak en maar weer een beloning geven.
Dit kan je dan elke keer uitbreiden als t goed gaat.

sanniejj

Re: onhandelbare shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 23:38

ja is inderdaad wel zonde want ondanks dat ie onhandelbaar is geworden is het een leuke pony :D
hij heeft van de eigenaresse vrijheidsdressuur gehad en kent ook een aantal trucjes.
helaas hebben we geen longeerbak.
Alleen een buitenbak, maar in de bak ontsnapt ie steeds.
vandaar dat er schrikdraad komt dat dat dus niet meer kan gebeuren.
Stukje wandelen is ook niet te doen.
Hij is aan de hand echt niet te houden, dribbelen, hoofd steeds naar beneden doen waardoor hij je uit je balans trekt, enz.
Het probleem is ook dat je goed moet opletten want hij bijt.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 23:40

Gedraagt de shet zich zo uit angst of omdat hij niet opgevoed is?

Een shet die niet opgevoed is moet je vooral belonen met snoepjes (niet dus) grote kans dat het dan helemaal een draak wordt.

Is het uit angst is het een heel ander verhaal. Heb hier een erg rillerige pony staan die ik ook met snoepjes lok, daar moet eerst het vertrouwen nog van gewonnen worden en zodra dat er is is het ook afgelopen met de snoepjes.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 23:45

volgens mij heeft deze pony helemaal geen respect...je zei dat hij op je rug sprong :S
Wat heb je toen gedaan?
Heb je hem wel (op zijn minst) streng toegesproken ?

ik denk niet dat snoepjes hierbij helpen eerlijk gezegd

Als je met hem wandelt ...loopt hij dan voor jou?
of trekt hij je opzij?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 23:48

Als ik het goed begrijp, komt de shet dus verder ook niet los? Dan zou ik er, als ik jou was, nog maar even niet mijn gezondheid aan wagen tot hij een paar keer los is geweest en zijn overtollige energie kwijt is. Het kan voor een puberende shet verdraaid moeilijk zijn om netjes te luisteren als je verder niet lekker pony kan zijn.

sanniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 23:50

zo ver ik weet is hij wel opgevoed.
alleen de laatste tijd werd/word er niet veel met hem gedaan.
het word nu ook alleen maar erger omdat ie dus niet naar buiten kan.
zodra je met hem de vrijheidsdressuur trucjes doet is er niet zo veel aan de hand.
maar poetsen, uit de stal halen, longeren en in de stal zetten is echt een drama.

toen ie op men rug sprong moest ik eerst even bij komen.
was er namelijk een beetje van geschrokken dat ie dat deed.
en wist ook even niet hoe ik hem moest straffen :$
Als ik met hem wandel loopt ie naast me, dribbelt en doet zen hoofd naar beneden zodat je uit balans raakt.
En hij bijt.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 23:53

Dat hij op je rug springt is toch een ernstig gebrek aan respect. Daar zal hij toch verder in opgevoed moeten worden. Misschien toch wijsheid om een keer de hulp van de eigenares te vragen. Maar dan wel als hij zijn teveel aan energie een keer kwijt is, anders is het wel erg moeilijk voor hem.

sanniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 23:59

oke, dan ga ik de eigenaresse gewoon een keer om hulp vragen.

Vanmiddag toen ik de stal had gedaan, heb ik eerst hem er in gezet en wilde de haflinger op stal zetten en toen draaide hij met zen kont naar mij en gaf een bok/trap naar achter.
Scheelde niet veel of ik had 2 achterbenen in men buik.
schrok ik ook wel even van.

daarom wil ik juist met hem dingen gaan doen zodat hij zijn energie kwijt kan, maar weet echt niet hoe.
en weet ook niet wat de beste manier is om hem te straffen als ie bijt of zo vervelend doet.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 00:09

en wat doe je als hij dat doet? hoop dat je hem een flinke trap terug hebt gegeven, klinkt banketstaaf maar ik zou dat zeker gedaan hebben in jou geval! volgens mij moet hij zijn energie kwijt en hij moet respect voor jou gaan hebben. laat vooral duidelijk weten dat schoppen en dat soort onzin echt niet is toegestaan!

sanniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 00:14

nou ik schrok er van.
en ik weet ook niet zo goed hoe ik zijn gedrag kan/moet corrigeren.
als hij bijt dan geef ik hem een tik op zen neus. maar dat gebeurt zo vaak dat ie nu dus ook zen kop omhoog doet als ik hem dan weer een tik op zen neus wil geven dus dat schiet ook niet op want dan word hij hoofdschuw of zoiets :P

en hoe krijg ik dan respect van hem?

Nu klink ik wel heel on ervaren.
maar heb dit nog nooit mee gemaakt.
normaal weet ik wel hoe ik moet corrigeren of dingen moet aanpakken, maar nu weet ik gewoon niet zo goed wat ik er mee aan moet.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 00:30

hij heeft respect voor je als hij je niet bijt, schopt en dat soort dingen, doet hij dat wel mag je hem best een tik geven. hij moet weten dat jij de baas bent, en niet hij. ik zou zeggen probeer hem een keer naar buiten te doen, zodat hij zijn energie kwijt is en ga dan pas met hem aan het "werk". dus aan een touwtje. uit je verhaal begrijp ik dat hij alles al wel heeft geleerd, aan een touw lopen enzo, maar is "vergeten" wie de baas is. volgens mij moet hij een beetje her opgevoed worden ;) dat is bij mijn shetlander ook wel eens nodig :P

sanniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 00:35

oke, hopelijk is de bak snel shetlander proof hahaha dan kan hij ook weer lekker naar buiten en kan ik hem in de bak lekker zen energie er uit laten gooien.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 00:43

Dus het beestje komt nu helemaal niet los? Wat kul smoes dan moet de eigenaar gewoon zorgen dat het afgezet wordt. Echt een van de meest flauwe excuses die je kunt verzinnen omdat de omheining niet voldoet moet het beestje maar op een paar vierkante meter leven. Je weet dat je een shet hebt en zo te lezen is die ook niet aankomen waaien dus die omheining had allang in orde moeten zijn. Daar moet je de eigenaar op aanspreken.
Hoe kun je nou verwachten dat zo'n beestje zich goed gedraagt als z'n levens stijl niet eens voldoet aan de basis behoefte.

sanniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 01:04

ik denk dat mijn vorige berichtjes niet helemaal duidelijk waren.
de omheining is wel goed, alleen was het net te hoog waardoor hij er onderdoor kon.
dat word nu ook verandert.
het schrikdraad is er al, alleen het apparaat daarvoor is er nog niet.
zodra die er is word het aangepast en kan de shet weer bij de andere paarden naar buiten.
en daarom kan hij nu dus niet naar buiten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 01:08

sanniejj schreef:
ik denk dat mijn vorige berichtjes niet helemaal duidelijk waren.
de omheining is wel goed, alleen was het net te hoog waardoor hij er onderdoor kon.
dat word nu ook verandert.
het schrikdraad is er al, alleen het apparaat daarvoor is er nog niet.
zodra die er is word het aangepast en kan de shet weer bij de andere paarden naar buiten.
en daarom kan hij nu dus niet naar buiten.

Als nog een kul smoes om een beestje binnen te laten als het moet kan dat binnen een dag geregeld worden dus...

sanniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 01:12

Bedankt iig voor je reactie, maar hoopte meer op tips waar ik iets mee kan.

soully

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:54

echt streng voor hem zijn, hij is ook jong, is er geen weiland waar die pony staat. of anders ergens in de buurt dat je vraag of die shet er mag lopen totdat het hek gemaakt is? je moet echt streng voor hem zijn! hij weet nu dat je hem niet sraf dus blijft hij doorgaan en nog gekkere dingen verzinnen, hij moet gewoon naar jou luisteren teveel energie of niet

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 20:12

Dit is duidelijk een totaal gebrek aan respect, deze pony heeft geen of al zeker een verkeerde opvoeding gekregen.
De fout zit hier niet bij de pony, maar duidelijk bij de mens.

sanniejj schreef:
zo ver ik weet is hij wel opgevoed.
alleen de laatste tijd werd/word er niet veel met hem gedaan.
het word nu ook alleen maar erger omdat ie dus niet naar buiten kan.
zodra je met hem de vrijheidsdressuur trucjes doet is er niet zo veel aan de hand.
maar poetsen, uit de stal halen, longeren en in de stal zetten is echt een drama.

toen ie op men rug sprong moest ik eerst even bij komen.
was er namelijk een beetje van geschrokken dat ie dat deed.
en wist ook even niet hoe ik hem moest straffen :$
Als ik met hem wandel loopt ie naast me, dribbelt en doet zen hoofd naar beneden zodat je uit balans raakt.
En hij bijt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 20:14

je hoopt op tips zeg je zelf.
Tips kunnen jou echt niet helpen , tenzij je snel wil verongelukken.
Hier moet echt een ervaren iemand mee aan de slag, en die persoon kan jou dan helpen om jou te leren hoe om te gaan met dit dier.
Zelf wat aanprutsen is zoeken naar nog meer moeilijkheden.

sanniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 22:30

sow, ik schrik eigenlijk wel een beetje van de reactie's.
Dacht dat ik met tips wel met de shet aan de gang kon, maar zo te horen van jullie dus niet.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 22:51

Neem het zeker niet persoonlijk op, voel je niet aangevallen, maar idd das mijn opinie, ik heb al heel veel gelijkaardige situaties meegemaakt, en hoe langer je zelf probeert hoe moeilijker het wordt om dit gedrag weer om te keren (te corrigeren).
Het is niet omdat een Shet kleiner is dat het vanzelf lukt, het zijn geen hondjes natuurlijk.
Zoek hulp , en met hulp bedoel ik echt iemand die profesioneel met paarden werkt, niet een vriendinnetje die aan wedstrijdrijden doet.

sanniejj schreef:
sow, ik schrik eigenlijk wel een beetje van de reactie's.
Dacht dat ik met tips wel met de shet aan de gang kon, maar zo te horen van jullie dus niet.

sanniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 22:55

nee ik vat het ook niet persoonlijk op :)
maar ik verzorg de haf en de shet nog niet zo lang.
dus vind het ook wel lastig om het tegen de eigenaresse te zeggen.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:11

het is logisch dat de shet barst van de energie, dat krijg je als je de hele dag op stal staat.. ik vind dat zielig, maar dan nog mag hij gewoon niet trappen, bijten en dat soort dingen. mijn tip is, maak het hek, zo snel mogelijk. ik denk dat als hij z'n energie kwijt kan hij al een stuk "handelbaarder" is.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:15

het klinkt misschiien zielig maar ik zou hem gewoon vast zetten en als hij dan omhoog komt het totaal negeren niks tegen hem zeggen.
en als hij dan netjes stil staat dan meteen belonen.
misschien moet hij ook vertrouwen in jou krijgen, als hij dan wel in de bak kan, ga dan op een stoel zitten naast de bak, of probeer met hem te lopen door de bak of weiland zo dat hij vertrouwen krijgt.

Meestal helpen die dingen. mijn shet wou eerst ook niet vast staan en kwam ook omhoog, nu kan ik hem gewoon losjes vast binden en niet meer met een 5 dubbele knoop.