Paardje is extreem onrustig in de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RobPeereboom

Paardje is extreem onrustig in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 17:50

We hebben iets raars met een van onze haflingers. Tot vorig jaar is de trailer nooit een probleem geweest. Afgelopen winter is ze zwaar ziek geweest (stof allergie, is volledig genezen) en hoewel ze in alles helemaal terug is gekomen is de trailer nu een drama. Ze loopt er probleemloos in, maar lijkt in de trailer onderweg om te vallen of door heer achterbenen te zakken. De achterstang zit ONDER haar kont qua hoogte, maar ze slaagt erin om haar kont eronder te krijgen en met de stang het middenschot uit de vloer te drukken. Uitgezonderd rechte stukken snelweg staat ze geen moment stil, en komt op de plek van bestemming (meestal 14km verder) drijf nat van het zweet aan (alleen zweet deken over). Gek genoeg beïnvloed dit haar humeur of prestatie erna niet, ze doet dan weer vrolijk alles wat gevraagd wordt. Wat zou dit zijn, en hoe kunnen we het verhelpen?

Caira

Re: Paardje is extreem onrustig in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:00

Hoe staat ze als je het tussenschot eruit haalt? Sommige paarden hebben moeite met hun balans.

RobPeereboom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 18:05

Dat hebben we niet durven proberen, hoewel ze alleen in de trailer staat, maar ze is nu al zo onrustig dat we bang zijn dat ze serieus omvalt

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:09

Door haar meer ruimte te geven kan ze juist stabieler gaan staan, dus als de mogelijkheid wel aanwezig is voor deze trailer (dus nog steeds een achterstang!) dan is het zeker de moeite waard om te proberen.

RobPeereboom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 18:12

Oke, dan proberen we dat de eerst volgende keer!

Graniel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 21:22

Ik heb al heel wat paarden vervoerd. Ik doe aan paardenvervoer dan als hobby. Samen met mijn vrouw beheer ik paardentaxi amsterdam.
Bij de trailer die ik heb zit het middenschot met een pen onder de klep dus kan deze niet omhoog komen. Het is mijnsinziens niet verstandig om een onrustig paard de hele trailer te geven.
Ook zet ik de paarden aan 1 lijn vast in de trailer dit omdat een paard een vluchtdier is en graag om zich heen kijkt als er wat gebeurd. Maar ik gebruik dan wel een officiele trailer lijn. ook heb ik een camera in de trailer hangen zodat ik snel in kan grijpen. Ik heb wel eens van die paarden die niet in rijstand gaan staan en die voel je echt letterlijk klapperen in de trailer. Ikzelf geef een paard die alleen staat nooit de hele trailer, als die in panniek raak dan schiet het gewicht van links naar rechts en kan je dus echt letterlijk van de weg raken. Kijk eens of de hoeven bekapt moeten worden dit kan allicht wat schelen in de stand van het paard. Hopelijk heb je wat aan mijn advies en neem van mij maar aan ik heb al heel wat paarden vervoerd en zat meegemaakt, zelfs een paard wat uit brak tijdens de rit, maar die details zal ik je besparen.
Zie mijn onderschrift en de linken. Nou veel succes met het vervoeren van je paard en hopelijk komt het weer goed.
Gr Eldert

RobPeereboom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 21:32

Middenschot geborgd onder de klep is handig, dat kan ik ook maken, maar dat is verder symptoombestrijding, het is veiliger, maar neemt de onrust niet weg. Hoeven zijn geen probleem, het speelt al zo'n 9 maanden nu, en de hoefsmid is dus al vele keren geweest in die tijd. Een camera zou misschien wel extra info kunnen geven, maar het is vooral dat ik het gedrag niet begrijp, van een rustig paardjes naar een zo druk paardje dat inderdaad af en toe de auto (pajero!) mee kwispelt. En na 15 autominuten drijfnat aankomen is toch echt niet goed

Graniel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 21:45

Waarschijnlijk heeft zij toch een slechte ervaring gehad, wat U voor haar niet door had.
9 van de 10 paarden die zo bewegelijk zijn die komen er drijfnat af en er zijn erbij die schuimen helemaal. Ik ben ook geen arts, probeer eens een ander paard die wel rustig is om die ernaast mee te laten reizen en misschien helpt het in haar gedrag dat het toch niet eng is.
Ik vertel alleen mijn ervaringen er zijn altijd mensen die het anders doen, dat is iedervoorzich maar ik krijg af en toe de ramp paarden laten we het zo maar noemen die een ander niet wil vervoeren en krijg deze meestal weer goed op de rit.
Nou succes
GR Eldert

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 01:26

Als je paard op de rechte stukken wel rustig is hoe is dan het weggedrag van de chauffeur in de bochten?

RobPeereboom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 09:11

Ik rijd natuurlijk uiterst voorzichtig, maar een mini-rotonde stapvoets nemen resulteert al in een trailer die alle kanten op gaat door de bewegingen van het paardje. Verkeersdrempels hebben niet zo'n invloed. En het is ook duidelijk een verandering qua gedrag met eerst, al anderhalf jaar ging ze overal mee naar toe zonder enig probleem of onrust, en de laatste 7-9 maanden is een drama

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:01

Ik heb een paard gehad die bij de vorige eigenaar over de stang was gekropen. Die mensen hadden van alles geprobeerd om haar weer op de trailer te kunnen vervoeren. Deze mensen hebben uiteindelijk een "vrachtwagentje" gekocht om haar te kunnen vervoeren.
Toen ik haar kocht hebben ze haar ook met een vrachtwagen gebracht.

Nadat deze merrie bij ons gewend was na ± 6 maanden heb ik de trailer achter de auto gehangen. En haar proberen er op te zetten onder het mom van wat als ik onverwachts met haar naar de kliniek moet. Wonder boven wonder stond ze er binnen 5 minuten op. Ik heb de klep dicht gemaakt haar een hooinet gegeven zodat ze wat te knabbelen had en haar 45 minuten in de stilstaande trailer laten staan. (ik had continue zicht op haar)
Dit heb ik een paar keer herhaald in de loop van enkele weken. Toen ik ervan overtuigd was dat ze rustig bleef zijn we een rondje gaan rijden van enkele km.
Ook hier bleef ze rustig bij dit hebben we uitgebouwd en zijn we met haar overal naar toe kunnen gaan.
Deze merrie stond overigens zonder tussenschot op de trailer wij hebben geprobeerd haar te vervoeren met tussenschot en dat ging dus absoluut niet, daarvan raakte ze helemaal van in paniek.

Merrie is alweer een paar jaar geleden verkocht en ook de nieuwe eigenaresse ervaart geen problemen meer met haar. De nieuwe eigenaresse heeft een 1½ paards trailer en in begin vond ze het wel spannend om er op te gaan maar heeft met vervoeren nooit geen problemen mee gehad.

RobPeereboom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 10:07

Okee, zonder tussenschot is nu al meer gezegd, dat is het proberen waard 2/1 gaan we weer met de trailer, dus dan proberen. Voor de duidelijkheid, het laden en lossen is dus geen enkel probleem, ze loopt er vrolijk in en uit, en is ook niet achteraf gestrest of zo, het is puur het rijden

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:12

Misschien zeg ik nu iets heel verschrikkelijk doms :o maar zou het kunnen dat er misschien ergens een stroompje lekt waarvan ze last zou kunnen hebben ?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:25

RobPeereboom schreef:
Ik rijd natuurlijk uiterst voorzichtig, maar een mini-rotonde stapvoets nemen resulteert al in een trailer die alle kanten op gaat door de bewegingen van het paardje. Verkeersdrempels hebben niet zo'n invloed. En het is ook duidelijk een verandering qua gedrag met eerst, al anderhalf jaar ging ze overal mee naar toe zonder enig probleem of onrust, en de laatste 7-9 maanden is een drama

dat duidt echt puur op onbalans, mijn merrie doet het ook, die vindt rotondes verschrikkelijk, haal ik de middenstang eruit dan kan ze overstappen in de bochten en is het echt stukken minder.

witchking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:39

Ook ik heb een draak die de hele trailer gewoon afbreekt als hij geen ruimte genoeg heeft.
Zonder tussenschot of in een 1 1/2 paards gaat het prima omdat hij in de bochten dan de ruimte heeft om over te stappen en zich te stabiliseren , hij kijkt wel graag om zich heen en achter zich dus hij is wel redelijk beweeglijk maar ach...dat kan geen kwaad.

Het is dus de moeite waard om toch eens te proberen wat ze doet als ze meer ruimte heeft.

Succes !

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:46

Die van mij breekt ook de trailer en zichzelf af als hij te weinig ruimte heeft. Hij kan daarom echt altijd maar alleen vervoerd worden en niet met andere paarden in de trailer.
Ik heb het een keer geprobeerd en toen het ergste gebeurd was was hij niet meer te laden. Nu na oefenen heeft hij er weer een paar keer opgestaan en 1x een rondje gereden om te laten zien en hem het vertrouwen te geven dat hij nu wel genoeg ruimte heeft. Pas dus op als je je paard zo blijft vervoeren, straks is die van jou ook niet meer te laden.

Mijn tip is dan ook om het tussenschot eruit te halen of een 1,5 paardstrailer te proberen. Je paard kan dan zijn achterbenen wat wijder zetten en mee stappen in de bochten, dit kan bij een tweepaardstrailer met tussenschot niet.

Echt probeer het eens je zult zien hoeveel verschil dit geeft. :j Mijn paard laat zich ook omvallen tegen het tussenschot aan op het moment dat deze in de trailer zit..

RobPeereboom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 10:47

Shirley schreef:
Misschien zeg ik nu iets heel verschrikkelijk doms :o maar zou het kunnen dat er misschien ergens een stroompje lekt waarvan ze last zou kunnen hebben ?

zou op zich kunnen, maar dan zou ze er continu last van moeten hebben, en niet alleen in bochten (ook bochten waarbij de richtingaanwijzers niet aan gaan!)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:51

Shirley schreef:

Dan zou dat alleen in de bochten zijn.

Voor TS, als je 2/1 een trailerreis moet maken, is het geen idee om dan deze week nog wat 'proefvluchten' van een kwartiertje ofzo rond huis te doen?
Dan kun je het verschil met en zonder tussenschot testen.
Beter dan dat je er een uur van huis achterkomt dat het tussenschot wel mee had gemoeten of juist niet.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:51

Dan maakt ze misschien kontakt met de zijwanden ...

RobPeereboom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 10:52

ik zie in bijna alle antwoorden het ruimte idee terug komen, dus ga dat echt zeker proberen. Het punt is dat ik dat eigenlijk niet durfde omdat het idee was, okee, nu houd het middenschot haar nog tegen, maar als ze dit zonder middenschot doet valt ze echt om en hangt ze zich op aan de trailerketting. Maar wellicht is het tegendeel dus waar. zo mogelijk probeer ik het deze week nog als test, anders weet ik het antwoord dus 2/1

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:55

RobPeereboom schreef:
ik zie in bijna alle antwoorden het ruimte idee terug komen, dus ga dat echt zeker proberen. Het punt is dat ik dat eigenlijk niet durfde omdat het idee was, okee, nu houd het middenschot haar nog tegen, maar als ze dit zonder middenschot doet valt ze echt om en hangt ze zich op aan de trailerketting. Maar wellicht is het tegendeel dus waar. zo mogelijk probeer ik het deze week nog als test, anders weet ik het antwoord dus 2/1

Ik snap jou gedachte hoor.. Dat dacht ik ook toen ik met mijn probleem zat. Echter toen de oude eigenaresse mij bevestigde dat er zonder tussenschot niets aan de hand was was ik ervan overtuigd. :)
Gewoon proberen. En dan gewoon een rondje van 10 minuten ofzo maken dan kom je er snel genoeg achter. :)

RobPeereboom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 10:57

LBLGypsyCobs schreef:
Voor TS, als je 2/1 een trailerreis moet maken, is het geen idee om dan deze week nog wat 'proefvluchten' van een kwartiertje ofzo rond huis te doen?
Dan kun je het verschil met en zonder tussenschot testen.
Beter dan dat je er een uur van huis achterkomt dat het tussenschot wel mee had gemoeten of juist niet.

Normaal hebben we 3 ritten in de week, maar vanwege de feestdagen nu dus niet, maar het gaat altijd om ritjes van een kwartier/ 15km. maar evengoed, uit nieuwsgierigheid ga ik het wel eerder proberen als het even mogelijk is

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:58

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:59

Wij hebben ook een paard gehad dat van de ene dag op de andere problemen had met haar balans. Ook al reed je 5km/u door een bocht, dan leek het wel alsof ze omviel. Links zetten of rechts maakte niets uit.
Het schot aan de achterkant schuin opzij zetten(in een 2p trailer) werkte onmiddellijk. er moet natuurlijk wel een stang achter! Je kunt er een bij een lasser laten maken die je er dan achter kunt hangen. Dan hoeft het schot er ook niet helemaal uit.
Het paard kan dan achter veel breder staan en dat geeft meer evenwicht.
Laatst bijgewerkt door Merlijn op 26-12-12 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:00

En ik zou toch ( eigenwijs als ik ben ) als het schot niet helpt, ook eens een piepklein proefritje maken zonder de stekker in te pluggen ...